۱۱ تا از عجیب‌ترین و مسخره‌ترین بازی‌های جنگ ستارگان

بازی‌های جنگ ستارگان به‌اندازه‌ی خود مجموعه قدمت دارند و از لحاظ فنی و لحنی، پابه‌پای فیلم‌ها رشد کردند. در بازی‌های جنگ ستارگان نیز مثل فیلم‌ها شاهد نبرد بین خوبی و بدی، مرگ‌های به‌یادماندنی، نبردهای فضایی حماسی و لحظات فراموش‌نشدنی بسیار بوده‌ایم. ولی در کنار این لحظات حماسی و فراموش‌نشدنی، جنگ ستارگان لحظات عجیب، احمقانه، سبک‌سرانه و مسخره‌ای هم داشته است. چه‌کسی می‌تواند باد شکم در کردن ایوپی (Eopie = موجودی شترمانند) جلوی صورت جار جار بینکس (Jar Jar Binks) یا هاتی (Hutt) که با صدای ملچ‌ملوچ بلند در حال قورباغه خوردن است را فراموش کند؟

بازی‌های جنگ ستارگان عموماً درباره‌ی فانتزی‌های قدرت قهرمان‌پرورانه‌ای هستند که در آن‌ها شخصیت‌هایی قدرتمند و جدی علیه پلیدی‌های کهکشان ایستادگی می‌کنند، ولی بازی‌های جنگ ستارگان زیادی بوده‌اند که به جنبه‌های سبک‌سرانه‌تر کهکشان می‌پردازند. در ادامه، بدون ترتیب خاصی، یازده بازی جنگ ستارگان معرفی شده‌اند که عجیب، سبک‌سرانه، بامزه، مسخره، احمقانه، خجالت‌آور یا ترکیبی از این صفات هستند.

۱. جنگ ستارگان: ویرانی (Star Wars: Demolition)

سال انتشار: ۲۰۰۰
پلتفرم: پلی‌استیشن ۱، دریم‌کست

بازی Star Wars: Demolition

دوتا از پرطرفدارترین ژانرهای ویدئوگیم در اواخر دهه‌ی نود ورزش‌های خطرناک (Extreme Sports) و مبارزه با ماشین (Car Combat) بودند. متاسفانه هیچ‌گاه بازی جنگ ستارگان در ژانر ورزش‌های خطرناک منتشر نشد، ولی در کمال تعجب یک بازی در ژانر مبارزه با ماشین دریافت کردیم… با وجود این‌که در جهان جنگ ستارگان هیچ ماشینی وجود ندارد!‌ لوکسوفلاکس (Luxoflux)، سازنده‌ی ویجلنتی ۸ (Vigilante 8)،‌ این بازی مبارزه با ماشین گزاف را ساخت که عملاً مفهوم «داستان رسمی جنگ ستارگان» را از پنجره به بیرون پرتاب کرد و این امکان را فراهم کرد تا بازیکنان بتوانند سوار بر سفینه، اسپیدر، واکر و… اِهِم… رانکوری (Rancor) که اسلحه رویش نصب شده، به جان هم بیفتند. آیا رانکور وسیله‌ی نقلیه است؟ البته؛ چرا که نه. زنده‌باد جنگ ستارگان!

۲. جنگ ستارگان: مسابقه‌ی سوپر بمباد (Star Wars: Super Bombad Racing)

سال انتشار: ۲۰۰۱
پلتفرم: پلی‌استیشن ۲

بازی Star Wars: Super Bombad Racing

صحنه‌ی مسابقه با پادها (Pod Racing) در اپیزود ۱: تهدید شبح (Phantom Menace)، با وجود بیگانگانی که در حال تقلب کردن هستند، دره‌های بیابانی بزرگ و وسایل نقلیه‌ی بدقلقش الهام‌بخش اسپین‌آف‌های زیادی در دنیای گیم شده است، ولی هیچ‌کدام‌شان به‌اندازه‌ی مسابقه‌ی سوپر بمباد خنده‌دار و مسخره نیستند. در این بازی شخصیت‌های محبوب جنگ ستارگان مثل دارث ماول (Darth Maul) و اوبی‌وان – و البته شخصیت‌های نه‌چندان محبوبی مثل رییس نس (Boss Nass) – کله‌ای بسیار بزرگ و مسخره دارند و به سبک ماریو کارت در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند تا رقابت کنند. نتیجه‌ی حاصل‌شده یک بازی نسبتاً مفرح بود که به‌اندازه‌ی چیزی که در عنوان ذکر شده «بمباد» (به زبان گانگان‌ها، یکی از گونه‌های جنگ ستارگان، یعنی دیوانه‌وار یا خفن) نبود. البته مشاهده‌ی جارجار بینکس با کله‌ای بزرگ‌تر از کله‌ی خودش، در حالی‌که دائماً این طرف و آن طرف تکان می‌خورد، شبیه به صحنه‌ای می‌ماند که فقط در کابوس‌هایتان می‌بینید.

۳. جنگ ستارگان کینکت (Kinect Star Wars)

سال انتشار: ۲۰۱۲
پلتفرم: ایکس‌باکس ۳۶۰

بازی Kinect Star Wars

اگر یک بازی جنگ ستارگان وجود داشت که در آن شخصیت‌های جنگ ستارگان با ریتم بازسازی هجوآمیزی از آهنگ‌های پاپ معروف (با اشانیتون جنگ ستارگان) می‌رقصند و ما آن را در این فهرست قرار نمی‌دادیم، یک نفر پیدا می‌شد و به ما می‌گفت فراموش‌اش کردیم، بنابراین این شما و این هم جنگ ستارگان کینکت. ولی دیگر این کل توضیحی است که دریافت می‌کنید. به‌قدر کافی درباره‌ی این بازی حرف زده شده است. ما از حرف زدن درباره‌اش خسته‌ایم. بله، جنگ ستارگان کینکت در این فهرست موجود است. خیالتان راحت. حالا بیایید دوباره این پدیده‌ی وحشتناک را از ذهن‌مان پاک کنیم.

۴. جنگ ستارگان: سفر جارجار (Star Wars: Jar Jar’s Journey)

سال انتشار: ۱۹۹۹
پلتفرم: کامپیوتر

بازی Star Wars: Jar Jar’s Journey

این واقعاً مایه‌ی تاسف است که هیچ‌گاه یک بازی ماجراجویی در دنیای جنگ ستارگان منتشر نشد که از لحاظ کیفی هم‌سطح بازی‌های ماجرایی اشاره‌وکلیک کلاسیک لوکاس‌آرتز مثل ایندینیا جونز و سرنوشت آتلانتیس (Indiana Jones and the Fate of Atlantis)، جزیره‌ی میمون، دیگ (The Dig) یا گریم فاندانگو (Grim Fandango) باشد. ولی اگر به جنگ ستارگان، اشاره کردن و کلیک کردن علاقه‌مندید، سفر جارجار موجود است! این کتاب تعاملی ماجراجویانه از لوکاس لرنینگ (Lucas Learning) برای کودکان ۴ سال به بالا ساخته شده و در آن وقایع تهدید شبح از زاویه‌ی دید جارجار بازگو شده‌اند که در چهارده صفحه‌ی قابل‌تعامل پراکنده شده‌اند. نسخه‌ی کارتونی جارجار عالی بود، ولی آناکین شبیه مردهای منحرف و اوبی‌وان و شبیه باکلی (Buckley) از کینگ آو د هیل (King of the Hill) به نظر می‌رسید.

۵. کل بازی‌های لگو استار وارز (Lego Star Wars)

سال انتشار: ۲۰۰۵ تاکنون
پلتفرم: همه‌ی پلتفرم‌ها

بازی Lego Star Wars

نه‌تنها جنگ ستارگان اولین مجموعه‌ی فرهنگ عامه بود که لیسانس ساختن بلوک‌های لگوی آن خریداری شد، بلکه اولین مجموعه‌ای بود که بازی‌های ویدیویی لگوی آن نیز ساخته شد. با این‌که می‌شد فیلم‌ها را به‌طور سرراست‌تر و مستقیم‌تر اقتباس کرد، ولی این مجموعه به‌خاطر گنجاندن عناصر کمدی، حتی در تاریک‌ترین لحظات داستان جنگ ستارگان، هویت خاص خود را پیدا کرده است. همچنین TT Games، سازنده‌ی بازی، عادت دارد یک سری شوخی تکرارشونده‌ی عجیب‌غریب – مثل مهمانی‌های دیسکوی بی‌ربط به شرایط –  در بازی‌هایش پنهان کند و با استفاده از قطعات لگو یک سری شوخی دستی بی‌ربط در بستر بازی اجرا کند که این‌ها هم به عناصر موردعلاقه‌ی طرفداران بازی‌های لگو تبدیل شده‌اند.

۶. جنگ ستارگان شطرنج (Star Wars Chess)

سال انتشار: ۱۹۹۳
پلتفرم: کامپیوتر

بازی Star Wars Chess

در نگاه اول، جنگ ستارگان شطرنج ترکیب سرراستی از جنگ ستارگان با یکی از محبوب‌ترین بازی‌های رومیزی کل تاریخ است و این به‌خودی خود خوب است، ولی ساختن این بازی به‌نوعی پتانسیل هدررفته است، چون جنگ ستارگان نیز در دنیایش بازی‌ای معادل شطرنج دارد و آن هم دجاریک (Dejarik) است، یک بازی رومیزی هولوگرافیک که برای اولین بار در امیدی تازه، اولین فیلم مجموعه شاهدش بودیم و در کمال تعجب هنوز یک اقتباس کامل از آن ساخته نشده است. بنابراین به‌شکلی کنایه‌آمیز، دلیل مسخره به نظر رسیدن این بازی این است که اقتباسی مستقیم از شطرنج است.

۷. استار وارپد (Star Warped)

سال انتشار: ۱۹۹۷
پلتفرم: کامپیوتر

بازی Star Warped

اگر از اسم بازی مشخص نیست، این بازی هجوآمیز لیسانس رسمی ندارد و این تنها نکته‌ی قابل‌توجه درباره‌ی آن است. این بازی کلکسیونی از مینی‌گیم‌هاست که در هر وبسایت فلش‌محوری در حوالی سال ۲۰۰۶ می‌توانستید پیدایشان کنید. این بازی به‌عنوان «بهترین مرکز فعالیت برای طرفداران دوآتشه‌ی جنگ ستارگان» معرفی شد و در آن شاهد بازی‌هایی چون «توی کله‌ی ایواک‌ها بزن» (Whack-an-Ewok) و بازی آرکید شوتر «نابودی دث‌استار» (Death Star Destructo) بودیم. جالب‌توجه‌ترین ویژگی استار وارپد این است که افراد سرشناسی در ساخت آن دخیل بودند. برایان پوسن (Brian Posehn)، کمدین معروف، نویسنده و میزبان آن بود، ماریس لامارش (Maurice LaMarche) (که جزو صداپیشگان Animaniacs و Pinky and the Brain بود) و صداپیشه‌ی میکلانژ در لاک‌پشت‌های نینجا، آریل درپری دریایی و حتی تام کنی (Tom Kenny)، صداپیشه‌ی باب اسفنجی، در ساخت بازی دخیل بودند.

۸. جنگ ستارگان: دث‌استار کوچک (Star Wars: Tiny Death Star)

سال انتشار: ۲۰۱۳
پلتفرم: اندروید، iOS، کامپیوتر

بازی Star Wars: Tiny Death Star

در اوایل دهه‌ی ۲۰۱۰، ژانرکلون‌های بازی تجارتی «برج کوچک» (Tiny Tower) روی موبایل و تبلت محبوبیت زیادی کسب کرد و به تقلید از آن، تعداد زیادی بازی شبیه‌سازی منتشر شدند که بازیکنان می‌توانستند در هرجا سر خود را با آن‌ها گرم کنند. دث‌استار کوچک هم جزو مقلدان برج کوچک است که در دوران اوج محبوبیت این ترند ساخته شد. در این بازی، دث‌استار، سلاح سیاره‌نابودکن نمادین مجموعه با جزییات بالا و به‌صورت طبقه به طبقه بازسازی شده است. از زمانی که رندال و دانته، دو شخصیت فیلم معروف متصدیان مغازه (Clerks) درباره‌ی بنایانی که روی دث‌استار کار کردند گفتگو کردند، طرفداران مجموعه چنین نگاه نزدیک و دقیقی به کسانی که روی دث‌استار کار کردند نداشته‌اند. دث‌استار کوچک فرصتی برای بازیکنان فراهم کرد تا در دث‌استار دفاتر کاری، کافه و آپارتمان‌هایی بسازند که در نهایت آدم‌خوب‌های قصه منفجرشان خواهند کرد. به قول یکی از شخصیت‌های فیلم متصدیان مغازه: «می‌دونی، هر کسی که حاضر بود روی دث‌استار کار کنه از ریسک قضیه خبر داشت.»

۹. دیزنی اینفینیتی: ست‌های بازی جنگ ستارگان (Disney Infinity: Star Wars Playsets)

سال انتشار: ۲۰۱۵
پلتفرم: پلی‌استیشن ۴

بازی Disney Infinity: Star Wars Playsets

پدیده‌ی اسباب‌بازی‌های زنده (Toy-to-life) (بازی‌هایی که در آن‌ها با اسباب‌بازی‌های فیزیکی می‌توانید با محیط مجازی بازی‌ها تعامل برقرار کنید) چند سال پیش مُرد و یکی از بزرگ‌ترین قربانی‌های این مرگ نابهنگام دیزنی اینفینیتی بود. نقطه‌ی اوج مجموعه حالت توی‌باکس (Toy Box Mode) بود که در آن شخصیت‌های محبوب دیزنی، پیکسار، مارول و جنگ ستارگان همه داخل یک اتاق بازی مجازی قرار داده می‌شدند و کودکان می‌توانستند با رعایت یک سری اصول تعیین‌شده پیرامون برندها، تخیل خود را با آن‌ها به هیجان دربیاورند. ولی ست‌های بازی داستان‌محور به‌قدر کافی توجه دریافت نکردند. با این‌که مخاطب این ست‌های بازی مشخصاً کودکان هستند، ولی سازندگان کار قابل‌تحسینی در زمینه‌ی بازسازی محیط‌های آشنای جنگ ستارگان در قالب مراحل بزرگ انجام داده‌اند. با این‌که ست بازی خیزش علیه امپراتوری (Rise Against the Empire) بازگویی مفرح و سرراستی از سه‌گانه‌ی اصلی بود، ولی یکی از ویژگی‌های اصلی از بازی‌های دیگر جنگ ستارگان در آن غایب بود: یک چاله‌ی سارلک (Sarlacc Pit) که اگر تعداد زیادی جاوا (Jawa) داخل آن پرتاب می‌کردید، از آن استفراغ بیرون می‌آمد.

۱۰. جنگ ستارگان: استادان تراس کاسی (Star Wars: Masters of Teräs Käsi)

سال انتشار: ۱۹۹۷
پلتفرم: پلی‌استیشن ۱

بازی Star Wars: Masters of Teräs Käsi

آیا می‌دانستید همه‌ی شخصیت‌های اصلی سه‌گانه‌ی جنگ ستارگان جزو استادان یک هنر رزمی مرگبار هستند؟ بله، همین‌طور است! متاسفانه به جز چند صحنه‌ی دوئل با شمشیر لیزری، مهارت این شخصیت‌ها هیچ‌گاه روی پرده‌ی نقره‌ای نمایش داده نشد. استادان تراس کاسی بازی‌ای بود که ساخته شد تا نشان دهد هان سولو و پرنسس لیا چه مهارت بالایی در مشت زدن، لگد زدن و یقه‌گیری دارند. همچنین این بازی با معرفی کردن تعدادی شخصیت جدید و هیجان‌انگیز جهان جنگ ستارگان را گسترش داد؛ این شخصیت‌ها در جامعه‌ی هواداری بازی‌های مبارزه‌ای محبوبیت زیادی کسب کردند. از آن‌ها می‌توان به هور غارتگر تاسکن (Hoar the Tusken Raider)، توک گاموریایی (Thok the Gamorrean) و شخصیت مخفی قابل‌بازشدن استورم‌تروپر (Stormtrooper) اشاره کرد.

۱۱. جنگ ستارگان: داستان‌های یودا (Star Wars: Yoda Stories)

سال انتشار: ۱۹۹۷
پلتفرم: کامپیوتر، گیم‌بوی رنگی

بازی Star Wars: Yoda Stories

داستان‌های یودا یک بازی اکشن ماجرایی ایزومتریک با گرافیک پیکسلی بود که در آن لوک اسکای‌واکر، با کله‌ی حبابی و ظاهری عجیب‌غریب، مکان‌های معروف جنگ ستارگان را که به‌صورت تصادفی تولید می‌شدند (Procedurally Generated) اکتشاف می‌کرد. نسخه‌ی کامپیوتر بازی یک کلون زلدای قابل‌قبول بود، ولی نسخه‌ی گیم‌بوی رنگی از لحاظ کیفی در درجه‌ی به‌مراتب پایین‌تری قرار داشت. در کل، دوئل‌های شمشیر لیزری لوک با دشمنان معروف جنگ ستارگان از قبیل… مارها و لجن‌های آبی‌رنگ یک تجربه‌ی جنگ ستارگانی اصیل نبود، ولی حال‌وهوای جذاب بازی و قصه‌گویی ساده، ولی موثر آن تجربه‌ای مفرح و سبک‌سرانه را رقم زد.

منبع: IGN


بازی فکری هاسبرو مدل Monopoly Star Wars Boba Fett
لگو سری Star Wars مدل Krennics Imperial Shuttle 75156
بازی LEGO Star Wars: The Skywalker Saga مخصوص PS5

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.