۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند

فلش در نزدیک به ۸۰ سال حضورش در دنیای کمیک‌ها یک کلکسیون از ویلن‌های جذاب به دست آورده است؛ از اسپیدسترهای (Speedster) مرگبار تا مجرمانی بدون توانایی ویژه که ضعفشان را با ابزارهای گوناگون جبران می‌کنند. دشمنان فلش یکی از بهترین مجموعه ویلن‌های دنیای کمیک‌ها را تشکیل می‌دهند که اسکارلت اسپیدستر توانسته آن‌ها را از نظر هوشی، از نظر برنامه‌ریزی، از نظر شتاب و از نظر نیرو شکست دهد.

در بین دشمنان فلش می‌توان شخصیت‌هایی را دید که دهه‌هاست در برابر او ایستاده‌اند؛ برخی از آن‌ها از همان روزهای ابتدایی پدید آمدن فلش و بعضی‌هایشان نیز در سال‌های گذشته. این ویلن‌ها را می‌توان در روایت‌ها، نسخه‌ها و دنیاهای موازی گوناگونی دید که در آن‌ها به مبارزه با فلش پرداخته‌اند.

در این نوشتار می‌خواهیم به سراغ ۱۰ مورد از این ویلن‌های بدنام و شرور دنیای دی‌سی برویم که در طول این سال‌های دور و دراز، اسپیدستر سرخ دی‌سی را به چالش کشیده‌اند.


ودر ویزارد (Weather Wizard)

۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو

این ویلن هم برای فلش بری آلن و هم برای فلشِ والی وست به عنوان شخصیت منفی ایفای نقش کرده و یکی از نیرومندترین ابرمجرمانی به حساب می‌آید که این دو فلش را به چالش کشیده است.

از این شخصیت نخستین بار در شماره‌ی ۱۱۰ کمیک The Flash پرده‌برداری شد. مارک ماردون (Mark Mardon) خلافکاری بود که با ودر واند (Weather Wand) خودش را مسلح کرد؛ یک وسیله که به کمک آن می‌توانست «انرژی ایولیک» (Eolic Energy) را کنترل کند. این ابزار را برادر ماردون ساخته بود و هیچگاه نمی‌خواست آن را بیرون از محیط آزمایشگاهی مورد استفاده قرار دهد. مارک با کمی تغییرات توانست ودر واند را تبدیل به یک جنگ‌افزار مرگبار برای اهداف مجرمانه‌ی خود کند.

در نهایتِ توانمندی‌اش، واند می‌تواند طوفان‌های رعد آسا ایجاد و ابرهای اسیدی را احضار کند یا به طور کلی آب و هوای یک منطقه را دگرگون دهد. با این توانایی، ماردون می‌توانست با ایجاد وحشت همگانی و تخریب در گستره‌ی بالا، هر خلافی که دلش می‌خواهد را انجام دهد.

البته باید اشاره کرد که نسخه‌های دیگری از ودر ویزارد نیز وجود دارند که به جای یک ابزار، جهش‌یافتگی باعث شده تا کنترل آب و هوا در اختیارشان باشد. ویلن‌های دیگری مثل ودر وارلاک (Weather Warlock) و ودر ویچ (Weather Witch) نیز در طول سال‌ها توانسته‌اند کنترل ودر واند را به دست بگیرند. هر کسی هم که توانسته باشد دستش را به این ابزار برساند، سریعاً تبدیل به دشمن خطرناکی برای تندترین انسان زنده می‌شود.


مطلب پیشنهادی:۱۲ اشاره DCEU به آینده که هیچگاه به سرانجام نرسیدندبرنامه‌هایی که دود شدند
۱۲ اشاره DCEU به آینده که هیچگاه به سرانجام نرسیدند۱۲ اشاره DCEU به آینده که هیچگاه به سرانجام نرسیدند

آبرا کادابرا (Abra Kadabra)

۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو

این شرور جادویی با حضور در شماره‌ی ۱۲۸ کمیک The Flash به عنوان یک مجرم معرفی شد که از قرن شصت و چهارم به گذشته فرستاده شده است. با در دست داشتن تکنولوژی پیش‌رفته‌ی آینده‌وارانه که در نگاه نخست به نظر جادو می‌آمد، او توانست فلش و نیروی پلیس شهر کیستون (Keystone) را فریب دهد که توانایی‌های فراانسانی دارد.

آبرا کادابرا با توانایی‌های غوطه‌ورسازی، تلپورت و دستکاری انرژی، از این «جادو» برای اهداف شرورانه خودش استفاده می‌کرد. او با ظاهرسازی این که یک قهرمان است توانست اعتماد مردم شهر را به دست بیاورد و در حالی که از جادوهایش برای اجرای نمایش‌های شگفت‌انگیز بهره می‌برد، در واقع حواس همه را از نقشه‌های اصلی‌اش پرت می‌کرد. بری آلن موجه این موضوع شد و توانست دست آبرا کادابرا را برای مردم رو کند.

با شکست خوردن دوباره و دوباره به دست رقیبش، آبرا کادابرا بالاخره توانست از طریق نرون (Neron) که یک شیطان است، توانایی‌های جادویی راستین به دست آورد. حالا با تبدیل به یک خطر جدی، کادابرا خشن‌تر و مرگبارتر می‌شود. او حتی آغاز به کمک به دیگر دشمنان فلش می‌کند تا چهارمین فلش (بارت آلن) را بکشند.

هیت ویو (Heat Wave)

۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو

هیت ویو که یک آتش‌افروز خطرناک است، از اعضای اصلی گروه روگز (The Rogues) و از تهدیدهای همیشگی سنترال سیتی به شمار می‌آید.

پس از علاقه‌مند نسبت به آتش در سنین پایین، میک روری (Mick Rory) باعث شد تا خانه‌اش دچار آتش سوزی شود و خانواده‌اش از بین بروند. این علاقه تا دوران بزرگسالی همراه او بود و تصمیم گرفت تا با استفاده از آتش و شعله به انجام جرایم خود بپردازد. روری خودش را مجهز به یک تفنگ حرارتی و زره محافظ کرد و سپس در مسیر اسکارلت اسپیدستر قرار گرفت.

روری با کاپیتان کولد (Captain Cold) همکاری می‌کرد ولی او علاقه‌ای به آدمکشی نداشت باعث شد تا این دو شخصیت به مشکل بخورند. با نظارت کاپیتان کولد (که می‌خواست به روری در کنترل کردن خودش کمک کند)، هیت ویو به روگز می‌پیوندد و تبدیل به یکی از دشمنان همیشگی فلشِ بری آلن می‌شود.

نسخه‌ی دیگری از هیت ویو وجود دارد که در واقع یک متاهیومن است و بعد از یک حادثه می‌تواند با استفاده از بدنش، شعله بسازد. میک روری همیشه یک آتش‌افروز است ولی همه‌ی نگارش‌های او نیز تماماً شرور به حساب نمی‌آیند. در سال‌های گذشته در دنیای کمیک‌ها، هیت ویو بیش‌تر در نقش یک آنتی هیرو ظاهر می‌شود تا یک ویلن.


مطلب پیشنهادی:۵ نسخه شرور جاستیس لیگبا حضور آن‌ها قرار نیست بی‌گناهان رهایی پیدا کنند!
۵ نسخه شرور جاستیس لیگ۵ نسخه شرور جاستیس لیگ

رایوال (The Rival)

۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو

رایوال به عنوان بزرگ‌ترین دشمن فلشِ جی گریک از دوران طلایی کمیک‌ها، یکی از نخستین اسپیدسترهای شروری بود که در برابر این قهرمان قرار گرفت. به این شخصیت که رونمایی‌اش در شماره‌ی ۱۰۴ کمیک Flash Comics بود لقب ریورس-فلش دوران طلایی نیز داده‌اند.

رایوال زمانی یک دانشمند از همان دانشگاه جی گریک با نام ادوارد کلاریس (Edward Clariss) بود. با باور این که توانسته فرمولی که گریک برای به دست آوردن شتابش استفاده کرده بود را به دست آورد، کلاریس سعی کرد آن را به جامعه‌ی علمی بفروشد. در پاسخ تمسخرش به دست آن‌ها، او در پایان تصمیم می‌گیرد نسخه‌ای تیره از فلش جی گریک شود و به جرم و جنایت روی بیاورد.

رایوال در ابتدا توانست سرعتی بالاتر از فلش به دست آورد ولی در ادامه متوجه شد فرمولش کامل نیست و توانایی‌هایش گذرا هستند. با از بین رفتن شتاب فراانسانی‌اش، گریک توانست او را شکست دهد.

ادوارد دوباره توانست این فرمول را بسازد ولی این بار به قدری نیرومند بود که باعث شد رایوال در اسپید فورس گیر بیفتد. او در دوران مدرن دوباره مورد استفاده قرار گرفت و این بار بدن یک اسپیدستر دیگر، یعنی مکس مرکوری (Max Mercury) از دوران طلایی را به کنترل خودش درآورد.

با همکاری با اینجاستیس سوسایتی (Injustice Society) علیه جاستیس سوسایتی آو امریکا (Justice Society of America)، رایوال فرصت این را پیدا می‌کند که با نسخه‌ی پیر شده گریک دوباره مبارزه کند. با این حال، او باز هم می‌فهمد به اندازه‌ی دشمنش تند نیست و پس از این شکست، دیگر حضور پررنگی در دنیای کمیک‌ها نداشته است.

مرمر (Murmur)

۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو

مرمر به عنوان یکی از دشمنان فلش والی وست با وجود عدم برخورداری از هیچ گونه توانایی فراانسانی جزو مرگبارترین ویلن‌های این اسپیدستر به حساب می‌آید.

با رونمایی در شماره‌ی ۱ کمیک The Flash: Iron Heights، دکتر مایکل امار (Michael Amar) به عنوان یک جراح ماهر شناخته می‌شد تا این که عقل خود را از دست داد و تبدیل به یک قاتل سریالی شد. او بدون این که بتواند جلوی خود را بگیرد با خودش زمزمه می‌کرد و قربانیانش را هدف قرار می‌داد. بعد از کلی آدمکشی، بالأخره پلیس شهر کیستون او را دستگیر کرد و به زندان آیرون هایتز (Iron Heights) فرستاد که البته مرمر توانست در پایان از آن جا هم فرار کند.

مایکل امار زبانش را می‌برد و دهانش را می‌دوزد تا جلوی زمزمه کردنش را بگیرد. به این ترتیب، این قاتل سریالی مرگبار تبدیل به یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین دشمنان تندترین انسان زنده‌ی دنیا می‌شود.


مطلب پیشنهادی:۱۴ بار که بتمن مرتکب قتل شده استقانونی نه چندان مهم!
۱۴ بار که بتمن مرتکب قتل شده است۱۴ بار که بتمن مرتکب قتل شده است

گوریلا گراد (Gorilla Grodd)

۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو

این گوریل تلپاتیک و غول‌پیکر، رهبر یک جامعه پنهان و یکی از نیرومندترین دشمنان فلش است. او حتی پتانسیل این را دارد که بتواند یک دنیا را به چنگ آورد و در اختیار خودش قرار دهد.

گراد از نژاد گوریل‌های بسیار باهوشی‌ست که در شهر مخفی گوریلا سیتی (Gorilla City) در ژرفای جنگل‌های آفریقا به دنیا آمده است. او تشنه‌ی قدرت بود و برای سلطه بر دنیا نقشه می‌کشید. گراد با قرار گرفتن در برابر فرمانروای صلح‌طلب گوریلا سیتی با نام شاه سولووار (Solovar) توانست تبدیل به گوریل آلفای دنیای دی‌سی شود.

نخستین بار از گوریلا گراد در شماره‌ی ۱۰۶ کمیک The Flash استفاده شد. این گوریل باهوش که پیش از فرانچایز The Planet of the Apes پدیدار شده است، فوق نیرومند، فوق هوشمند و فرمانده‌ی ارتشی از گوریل‌هاست که در همین حال می‌تواند کنترل ذهن دیگران را به دست بگیرد. او که توانسته بود این توانایی‌اش را با ترکیبی از تکنولوژی و مدیتیشن به دست آورد، دیگران را تحت کنترل در می‌آورد تا به آسانی به هدفش برسد. گراد با ارتشی که در دست دارد، چندین بار تلاش داشته است تا دنیای انسان‌ها را فتح کند.

گوریلا گراد نه تنها با چندین نسخه از فلش، بلکه با چندین ابرقهرمان دیگر از دنیای کمیک‌ها دی‌سی نیز جنگیده، همیشه تشنه‌ی قدرت است و می‌خواهد اطمینان پیدا کند که نژاد خودش نژاد برتر روی کره زمین به شمار می‌آید.

میرور مستر (Mirror Master)

۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو

نخستین میرور مستر که در شماره‌ی ۱۰۵ کمیک The Flash پدیدار شد، سم اسکادر (Sam Scudder) نام داشت که یک مجرم ساده بود و از آینه‌ها، هولوگرام‌ها و تکنولوژی‌های دیداری برای رویارویی با فلش بهره می‌برد. با این حال، نسخه‌ی مرگبارتر این شخصیت که نخستین بار در شماره‌ی ۸ کمیک Animal Man مورد استفاده قرار گرفت، تبدیل به تهدیدی جدی‌تر برای اسپیدستر سرخ شد.

ایوان مک‌کالاک (Evan McCulloch)، یک مزدور اسکاتلندی، بعد از این که بُعد آینه (Mirror Dimension) را کشف کرد و متوجه شد می‌تواند از آن برای انجام جنایت‌هایش استفاده کند، تبدیل به میرور مستر شد. او به عنوان یک آدمکش آموزش دیده بود که اهدافش شامل سیاستمداران، ابرقهرمانان و حتی پدر و مادر خودش می‌شدند. حالا ایوان هویتی نو به خود گرفته است تا خون بیش‌تری روی زمین جاری کند.

با توانایی سفر به کمک بعد آینه در هر چیزی که نور را کامل منعکس می‌کند، مک‌کالاک تبدیل به شخصیتی شد که حتی تندترین انسان زنده نیز نمی‌توانست او را گیر بیندازد. ایوان با مسلح شدن به تفنگ‌های لیزری، هولوگرام و تکنولوژی بعد آینده تبدیل به دشمن همیشگی والی وست شد و حتی در کشتن بارت آلن نیز همکاری داشت.


مطلب پیشنهادی:شزم مخفف چیست؟
شزم مخفف چیست؟شزم مخفف چیست؟

گادسپید (Godspeed)

۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو

آگوست هارت (August Heart) به عنوان یکی از تازه‌ترین دشمنان فلش، پیش از تبدیل به اسپیدستری با نام گادسپید از همکاران بری آلن بوده است. یک کارآگاه پلیس که نخستین بار در شماره‌ی ۱ کمیک The Flash: Rebirth وارد دنیای کمیک‌ها شد.

بعد از این که برادر هارت به دست یک مجرم به قتل می‌رسد، حس انتقام‌جویی درون او فعال می‌شود. هارت پس از برخورد صاعقه‌ای که باعث می‌شود او توانایی‌های شبیه به بری آلن به دست آورد، تبدیل به سایدکیک فلش می‌شود.

با این حال، هارت در واقع می‌خواست از توانایی‌های خودش برای کشتن مجرمان و دیگر اسپیدسترها استفاده کند تا توانایی آن‌ها را به خودش جذب کند. با کشتن متهم اصلی پرونده قتل برادرش، گادسپید به عنوان خطر جدیدی برای فلش معرفی شد.

گادسپید با به دست گرفتن قانون در دستان خودش، می‌خواست به زندان آیرون هایتز یورش ببرد و دیگر دشمنان فلش را نیز از بین ببرد اما فلش با کمک کید فلش توانست جلوی او را بگیرد.

بعد از زندانی شدن، گادسپید به کمک فلش و ریورس-فلش می‌آید تا جلوی پارادوکس (Paradox) در حذف تاریخ فلش را بگیرد. در این همکاری است که هارت متوجه می‌شود قاتل برادرش ریورس-فلش بود، آن هم دقیقاً پیش از این که به دست این اسپیدستر شرور کشته شود.

شید (Shade)

۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو

این رقیب فلش از دوران طلایی جزو نیرومندترین و ترسناک‌ترین دشمنان فلش به حساب می‌آید ولی نکته‌ی جالب در مورد او این است که همیشه طرف شرارت را نمی‌گیرد.

شید نخستین بار در شماره‌ی ۳۳ کمیک Flash Comics پدیدار شد. او شریانی همیشگی برای انرژی تاریک و از دشمنان جی گریک بود که بیش‌تر با سایه‌هایش برای این اسپیدستر دردسر ایجاد می‌کرد.

این شخصیت که در ابتدا یک مجرم ساده به حساب می‌آمد و کارش بانک زدن و ایجاد هرج و مرج در کیستون در دهه‌ی ۴۰ میلادی بود، در آینده تبدیل به شخصیتی شرورتر شد. شید یک چوبدستی جادویی در دست داشت که به او اجازه می‌داد تا تاریکی را کنترل کند. در دهه‌ی ۹۰ میلادی به این شخصیت نام ریچارد سویفت (Richard Swift) داده شد که از توانایی‌های فراوان فراطبیعی بهره می‌برد.

شید بازگشته بود تا استارمن (Starman) را عذاب دهد اما در پایان تبدیل به هم‌پیمان او شد. در واقع از توانایی‌هایش در دستکاری سایه‌ها، سفر در زمان، تلپورت و لمس ناپذیری هم در جهت خیر و هم در جهت شر استفاده کرده است. سویفت همچنین به بُعد خودش با نام شدولندز (Shadowlands) دسترسی دارد که می‌تواند دشمنانش را در آن جا گیر بیندازد.

شید با پوشیدن لباسی که شامل کت و کلاهی بلند می‌شود و مجهز بودن به توانایی‌های باورنکردنی، با وجود تمام پتانسیلش اما ویلنی دست‌کم گرفته شده به حساب می‌آید. او عضوی از اینجاستیس سوسایتی بود و به عنوان یکی از نیرومندترین تهدیدها در کمیک‌های دی‌سی به شمار می‌آید که با دکتر فیت (Doctor Fate)، هاوک‌من (Hawkman) و بری آلن درگیری شده است.


مطلب پیشنهادی:بررسی بازی Gotham Knightsدر سایه شوالیه تاریکی
بررسی بازی Gotham Knightsبررسی بازی Gotham Knights

ریورس-فلش (Reverse-Flash) – ایوبارد  ثاون (Eobard Thawne)

۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو۱۰ ویلن مرگبار که در برابر فلش قرار گرفته‌اند - ویجیاتو

یکی از تندترین اسپیدسترهای دنیای دی‌سی و بزرگ‌ترین دشمن بری آلن؛ ریورس فلش را می‌توان مرگبارترینِ دشمنان فلش به حساب آورد. با یک کینه‌ی شخصی نسبت به بری آلن، ایوبارد ثاون نخستین بار به عنوان پروفسور زوم (Professor Zoom) در شماره‌ی ۱۳۹ کمیک The Flash به دنیای کمیک‌ها پا گذاشت.

با داشتن شتاب فراانسانی، هوش در حد نابغه، سفر در زمان و توانایی ساخت کپی از خود، ریورس-فلش توانسته شخصیت‌های فراوانی را بکشد و فلش را عذاب دهد. جای شگفتی نیست که او در این لیست حضور دارد.

ثاون در ابتدا یک دانشمند علاقه‌مند به فلش در قرن بیست و پنجم بود. او توانست در نهایت توانایی‌های بری آلن را تقلید و در زمان سفر کند. ریورس-فلش ماجراجویی خودش را آغاز، خط زمان بری آلن را دچار آشوب و هرج و مرج کرد و بسیاری از اطرافیان فلش را کشت؛ از قتل مادرش نورا آلن (Nora Alen) تا همسرش آیریس وست (Iris West).

از قربانیان دیگر ریورس فلش می‌توان به اسپیدسترهایی مثل جانی کوئیک (Johnny Quick) و گادسپید اشاره کرد. او حتی تلاش داشت تا فرزندان و نوادگان آینده‌ی فلش را نیز از بین ببرد. با کلی شخصیت که در زمان‌ها و داستان‌های گوناگون یه دست ایوبارد ثاون کشته شده‌اند، مشخص است که پروفسور زوم می‌داند چگونه کشتار راه بیندازد.

با حضور دائم در کمیک‌های فلش و دنیای دی‌سی، ایوبارد ثاون فقط با هدف نابود کردن اطرافیان بری آلن و زجر دادن او پای به دنیای کمیک‌ها گذاشته است.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.