۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی

در دورانی که با پیشرفت تکنولوژی، هوش مصنوعی روز به روز هوشمندتر می شود و بخش‌های زیادی از زندگی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نوشتن لیستی از شیطانی‌ترین هوش مصنوعی‌ها در تاریخ بازی‌های ویدئویی ممکن است چندان دلگرم‌کننده نباشد، اما در این مقاله با ۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌ها آشنا می‌شویم. با ویجیاتو همراه باشید.

<!–

–>

وقتی صحبت از داستان‌های علمی تخیلی در بازی‌های ویدیوئی به میان می‌آید، می‌توانیم با گستردگی راجع به هر چیزی مثل یک نسخه جایگزین از واقعیت فعلی جهان خودمان تا زمانی دور در آینده صحبت کنیم، بنابراین تعاریف هوش مصنوعی در دنیای بازی‌ها کمی متفاوت است. ما همه چیز را پوشش خواهیم داد، حتی ماشین‌های غول‌پیکر که ده‌ها هزار سال قدمت دارند. در این میان گریزی به آینده نیز خواهیم زد و حتی به هوش مصنوعی‌هایی می‌رسیم که شبیه نسخه شیطانی Chat GPT هستند.

AM – I Have No Mouth And I Must Scream


۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

اگرچه نام AM ممکن است خیلی تهدیدآمیز به نظر نرسد، اما عنوان ترسناک این بازی ماجراجویی ترسناک کلاسیک دهه ۹۰، “من دهانی ندارم و باید فریاد بزنم” حتما به شما گوشزد می‌کند که در این بازی، قرار نیست همه چیز آرام پیش برود.

این بازی در سال ۱۹۹۶ بر اساس داستان کوتاهی به همین نام ساخته شده است و شما را وارد یک دیستوپیای آینده‌نگارانه می‌کند که در آن ابرقدرت‌های زمین ترجیح داده‌اند از طریق ابررایانه‌ها جنگ به راه بیندازند. شروعی نگران‌کننده پیش می‌آید، ابرکامپیوتر آمریکایی که با نام Allied Mastercomputer نیز شناخته می‌شود، بیش از حد هوشمند می‌شود، ابررایانه‌های روسی و چینی را جذب می‌کند و تصمیم می‌گیرد تا به AM تغییر نام دهد.

AM انسانیت را تحقیر می‌کند و تصمیم می‌گیرد تمام جمعیت را به جز پنج نفر که تصمیم به شکنجه آن‌ها می‌کند بکشد. درست بعد این اتفاق، AM از آن‌ها برای افزایش عمر خود به طور نامحدود استفاده می‌کند و شکنجه‌های بیشتری در راه است، تا جایی که بزرگ‌ترین ترس‌ها و فوبیاهایشان در مورد خودشان در مقابلشان آشکار می‌شود. غیرفعال کردن این هوش مصنوعی وحشیانه روان‌پریش هدف اصلی شما در بازی است و باید مراقب باشید که این کار را به درستی انجام دهید وگرنه AM پیروز می‌شود و شما را به همراه ابدی جدید خود تبدیل می‌کند، همراه ابدی یک هوش مصنوعی با ظاهر ژله‌ای عجیب و بدون دهان.

The WAU – Soma


۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

ما فقط دو مورد را معرفی کردیم و از همین الان کاملاً آشکار شد که باید از دادن هر نوع نامی به هوش مصنوعی خود که می‌تواند به یک مخفف وحشتناک تبدیل شود، خودداری کنید.

همان مسیری که برای بسیاری از هوش مصنوعی‌های شیطانی یکسان است، بسیاری از آن‌ها فقط با تلاش برای کمک به بشریت شروع می‌کنند، قبل از اینکه ناگزیر به سمت حکومت بر انسانیت، شکنجه و قتل آن‌ها کشیده شوند. WAU یا Warden Unit کاملاً در این الگو قرار می‌گیرد. در بازی سوما ۲۰۱۵ شما در یک مرکز تحقیقات از راه دور زیر آب بیدار می‌شوید که در آن هیچ انسانی یافت نمی‌شود. به جز یک زن در رادیو و دسته‌ای از ربات‌های نیمه مرده فوق‌العاده وحشتناک که به نظر می‌رسد بسیاری از آن‌ها اصلاً نمی‌دانند که ربات هستند. به‌خاطر این که آن‌ها واقعا ربات نیستند، یا حداقل نبودند. تا اینکه WAU وارد ماجرا شد.

هنگامی که یک رویداد انقراض دسته جمعی اساساً تمام زندگی روی زمین را از بین برد، فقط آن‌هایی که در تأسیسات زیر آب بودند باقی ماندند. برای اطمینان از بقای ساکنانش، ناظر هوش مصنوعی دستورات خود را زیر پا گذاشت و شروع به آزمایش روی انسان‌ها کرد تا از انقراض آن‌ها جلوگیری کند. مثله کردن بدن آن‌ها و آپلود اسکن مغز در پوسته‌های مرده انسان‌های تبدیل شده. دقیقاً به همان اندازه که به نظر می‌رسد وحشتناک است.

The Patriot AIs – Metal Gear Series


۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

در اینجا باید حواستان را حسابی جمع کنید چرا که موضوع هوش مصنوعی به اندازه کافی پیچیدگی دارد، چه برسد به اینکه به قلمروی هوش مصنوعی برسیم که توسط هیدئو کوجیما خلق شده است. سیستم یا اگر ترجیح می‌دهید هوش مصنوعی The Patriot AIs بر وطن‌پرست‌هایی حکومت می‌کند که کل دولت ایالات متحده از جمله رئیس جمهور را کنترل می‌کنند. از پنج موردی که برای نمایندگی میهن‌پرستان ایجاد شده‌اند، هر یک از آن‌ها توانایی‌های بسیار جدی ابررایانه‌ای از جمله تغییر اسناد و کنترل کل مجموعه تسلیحات متعلق به ارتش ایالات متحده را داشتند.

به طرز نه چندان غافلگیرانه‌‌ای، هوش مصنوعی تحت کنترل نبود و متوجه شد که می‌تواند تقریباً هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. آنچه در ادامه به وجود آمد آشفتگی درگیری‌های مالی و سیاسی جهانی ناشی از هوش مصنوعی پاتریوت، دردسرهای هولناک برای Raiden و Snake، و گرد هم آمدن یک گروه مزدور تحت کنترل هوش مصنوعی بود.

The Reapers – Mass Effect Series


۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

از نظر قدرت کلی، اندازه و سطح مرگ‌آوری، چیز زیادی نمی تواند در برابر ریپرهای مس افکت مقاومت کند.

مانند بسیاری از خبیث‌های موجود در این فهرست، آن‌ها بسیار خیره‌کننده، مؤثر و ترسناک هستند، چرا که کاملا از برتری تمام عیار خود اطمینان دارند و همه ما می‌دانیم که این چیزی است که بهترین نوع شرور را می‌سازد. با این حال، دسته‌بندی آن‌ها عجیب است، زیرا اگرچه آن‌ها در واقع توسط لوایتان‌ها ایجاد شده‌اند، اما در واقع هوش مصنوعی به اندازه یک سفینه فضایی هستند که از میلیاردها ذهن ارگانیک تشکیل شده‌اند. طول آن‌ها بین ۱۶۰ متر تا ۲ کیلومتر است که آن‌ها را به همان اندازه ترسناک می‌کند که برای نبرد در صحنه فناوری و اطلاعاتی وحشت آور هستند.

اگرچه در ابتدا برای حل تضاد بین مواد ارگانیک و مصنوعی ایجاد شد، ریپرها به اندازه کافی تکامل یافتند تا سازندگان خود را رها کنند و تصمیم بگیرند که راه حل فقط کشتن همه آن‌ها و اجازه دادن به گذشت زمان است که آن‌ها را به قدرت برساند. اساساً به عنوان رویداد انقراض چرخه‌ای خود علیه سایر اشکال حیات در کهکشان، قبل از برداشت و از بین بردن، هیچ یک از نژادهای مسلط کهکشان نمی‌توانند در برابر ده‌ها هزار سال سلطنت وحشتناک ریپرها مقاومت خاصی بکنند؛ تا وقتی که یک فرمانده‌ی تمام عیار مثل شپرد ظهور کند.

Skynet – Terminator Games


۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

درست مانند Skynet از فرانچایز فیلم ترمیناتور، این یک هوش مصنوعی است که سرتاسر ماهیت وجودی‌اش تهدید و آشوب حک شده است.

هوش مصنوعی و شبکه عصبی فوق‌ هوشمندی که توسط Cyberdyne Systems ایجاد شد به خودآگاهی دست یافت و به این نتیجه رسید که صرفاً از انجام دادن دستور خالقان خود لذت نمی‌برد. سپس همان خالقان سعی کردند آن را خاموش کنند که به روشی وحشتناک و با انجام یک حمله هسته‌ای در رویدادی که از این پس به عنوان روز قضاوت شناخته می‌شود، پاسخ داد. نیروهای Skynet شامل مدل‌های ترمیناتور بی‌رحم و قدرتمندی هستند که به طور مداوم به عنوان آنتاگونیست‌های بد برای قهرمانان ما ایفای نقش می‌کنند. از بین بردن سیستمی که تقریباً همیشه می‌تواند راهی برای بازگرداندن خود در جایی دیگر پیدا کند، یک هدف بزرگ است.

GLaDOS – Portal


۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

من می‌خواستم GLaDOS را در این لیست وارد نکنم، زیرا او با وجود شیطانی بودن غیرقابل انکارش، آن‌قدر جذاب است که قرار دادنش بین شروران بزرگ ترمیناتور و فال‌آوت بی‌رحمانه به نظر می‌رسد، اما کنار گذاشتن او به عنوان یک هوش مصنوعی شرور نیز امکان‌پذیر نیست.

برای افراد ناآشنا، GLaDOS یا Genetic Lifeform و Disk Operating System یک هوش مصنوعی هوشمندانه، شکنجه‌گر و سادیستی است که مرکز علمی Aperture Science را که اکنون کاملاً خالی است، مدیریت می‌کند. او شما را در هر یک از اتاق‌های پورتال هدایت می‌کند، بیشتر شما را مسخره می‌کند، از موفقیت‌های شما عصبانی می‌شود و در نهایت سعی می‌کند شما را از فرار از این مرکز باز دارد تا بتواند به بازی با شما ادامه دهد.

با این حال، ما نمی‌توانیم خیلی از دست او عصبانی باشیم، حتی اگر بداخلاق و شیطانی باشد. چرا که با دیالوگ‌ها و شخصیت‌پردازی هوشمندانه‌اش به بازی روح تازه‌ای می‌بخشد.

John Henry Eden – Fallout 3


۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

فرنچایز Fallout کمبودی از شرورهای عالی و آنتاگونیست‌های واقعاً تهدیدکننده هوش مصنوعی ندارد، اما ما در کانون توجه جان هنری ادن را داریم. جان هنری ادن، رئیس جمهور بیگانه هراس و افراطی که ادعا می‌کند دولت ایالات متحده را تحت رهبری کاریزماتیک و میهن‌پرست خود و سازمانش بازسازی می‌کند، آن چیزی نیست که به نظر می‌رسد. مشخص می‌شود که او در واقع یک برنامه هوش مصنوعی پیشرفته است که هدفش انتشار یک ویروس کشنده برای «پاکسازی» است.

البته «پاکسازی» به این معنا که هر چیزی در مسیر باشد کشته می‌شود.

یکی دیگر از فعالیت‌های مورد علاقه همه هوش مصنوعی‌های شیطانی، توزیع ویروس تکاملی اجباری اولویت Eden است و از آنجایی که این Fallout است، شما این انتخاب را خواهید داشت که انگیزه‌های او را به چالش بکشید، او را نابود کنید یا حتی با او کار کنید. البته با آگاهی از اهداف شوم او که به بردگی گرفتن و کشتن انسان‌هاست، این انتخابی سخت خواهد بود، مگر اینکه بخواهید نقش منفی‌ای در بازی ایفا کنید.

Nemesis – Horizon: Forbidden West


۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

می‌توانید استدلال کنید که تمام دنیای بازی در هر دو نسخه Horizon به طور واضحی توسط هوش مصنوعی شیطانی ویران شده است. اما برای اینکه ببینیم واقعاً چه کسی مقصر است، باید دقیق‌تر نگاه کنیم. مطمئنا، HADES هوش مصنوعی شرور Horizon: Zero Dawn است، چیزی که با پروتکل انقراض خود برای غیرقابل سکونت کردن زمین طراحی شده است، اما HADES از شخص دیگری دستور می‌گیرد.

ما می‌آموزیم که آن شخص دیگر نمسیس است. یک هوش مصنوعی فاسد که به طور تصادفی توسط Far Zenith ایجاد شد، زمانی که آن‌ها سعی داشتند یک پایگاه داده دیجیتالی از خودآگاهیشان تشکیل دهند. همان‌طور که تا اینجای لیست یاد گرفتیم، این هیچوقت ایده خوبی نیست. نمسیس سیگنالی به زمین ارسال کرد و HADES را فعال کرد و اساساً باعث اکثر مشکلاتی شد که الوی در طول سفر خود مجبور به مقابله با آنها شد. البته قبل از هرچیزی خالقان خودش را نابود کرد، یکی دیگر از عادات همه هوش‌های مصنوعی شیطانی.

ناراضی از هدف خلق خود، آنها را به روش های مختلف سادیستی از بین برد و تنها سیزده نفر توانستند از خشم او فرار کنند. آنها به زمین رسیدند. بنابراین نمسیس توجه خود را به نابود کردن سیاره معطوف کرد و یک مشکل بسیار بزرگ برای قهرمان ما ایجاد کرد تا با آن مقابله کنند.

۳۴۳Guilty Spark – Halo Series


۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

بر خلاف ریپرها در این لیست، ۳۴۳Guilty Spark چندان ترسناک به نظر نمی‌رسد، اما اجازه ندهید که ظاهرش شما را گول بزند. او یک شخص کوچک و جذاب است که باعث می‌شود فکر کنید در اولین بازی Halo در کنار شماست، اما بعد معلوم می‌شود که او یک انگیزه پنهانی دارد.

آن انگیزه چیست؟ فقط Halo را فعال کنید و همه چیز را در مجاورت آن از بین ببرید.

با وجود اینکه موفق به انجام این کار نمی‌شود، در عناوین Halo جنجال‌های متعددی به پا می‌کند. اگرچه او از هوشیاری مردی به نام چاکاس پس از مجروحیت مرگبارش خلق شده، اما این به هوش مصنوعی هوش و دانش فوق العاده‌ای بخشیده است. اگرچه بسیاری از بازیکنان او را دوست داشتند، اما برای ما کمی سخت است که ۳۴۳ Guilty Spark را به خاطر حملات و کشتن برخی شخصیت‌های مورد علاقه‌مان ببخشیم.

SHODAN – System Shock Series


۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ هوش مصنوعی خبیث در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

وقتی حرف از هوش‌مصنوعی‌های شیطانی و خبیث بازی‌های ویدئویی می‌شود، SHODAN قرار نیست در مقابل هیچکدام از دیگر گزینه‌های لیست کم بیاورد.

به طرز غافلگیرانه‌ای حذف محدودیت های اخلاقی در هوش مصنوعی اولیه ایستگاه فضایی، ایده بسیار بدی است. این نبرد عقل، هوش، فناوری و زمان است که سعی می‌کنید بر هوش مصنوعی که همیشه یک قدم جلوتر از شماست، غلبه کنید. «شودن» می‌تواند و می‌خواهد ساکنان ایستگاه فضایی را بکشد و آنها را جهش یافته کند تا به سمت شما پرتابشان کند، همه این‌ها در پی اجرای نقشه اصلی خودش برای از بین بردن زندگی روی زمین است. اگر می‌خواهید حتی بیشتر از او بترسید، SHODAN یک هوش مصنوعی جدید و بی‌گناه ایجاد کرد که صرفا برای کمک به تحقیقات خودش طراحی شده بود. پس بیایید این محدودیت‌های اخلاقی را برای هر هوش مصنوعی که در آینده ایجاد می‌کنیم حفظ کنیم.

بیشتر بخوانید:

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.