۱۰ نکته مهم که هر برنامه نویسی باید بداند

2021 5 coder coding on laptop2 638bb462b90c494dc77f4e9b

تمیز کد زدن در برنامه‌نویسی درست مانند خوش‌خط بودن است و باعث می‌شود تا دیگر توسعه‌دهندگان نیز منطقی که پشت کدهایتان وجود دارد را بهتر متوجه شوند. شاید بگویید که کدتان در هر صورت اجرا می‌شود و مشکلی در روند کلی برنامه ایجاد نمی‌کند اما تنها کافی است پس از مدتی سراغ کدهای قبلی خود بروید تا متوجه عمق فاجعه شوید.

در این صورت باید تمام پروژه را از اول بررسی کنید تا شاید متوجه روشی که در آن استفاده کردید شوید؛ بنابراین اگر دیگران بخواهند منطق پشت کدهای اینچنینی را بفهمند، زمان زیادی را از آن‌ها می‌گیرد. کدنویسی غلط می‌تواند شامل استفاده از پاراگراف‌های بسیار طولانی، متغیرهای بی‌نام و نشان و تابع‌های بسیار پیچیده شود که استفاده از آن‌ها توسط هیچ برنامه‌نویس سطح بالایی توصیه نمی‌شود.

در ادامه با زومیت همراه باشید تا نکات مهمی را در مورد خلق کدهای تمیز که اتفاقاً کارایی بسیار بالایی هم دارند، با هم بررسی کنیم.

تا جای ممکن ساده بنویسید

یکی از قوانین اولیه برنامه‌نویسی این است که در تلاش برای زرنگ بودن یا خودنمایی کردن، هرگز خود را در یک بلوک پیچیده گرفتار نکنید. مثلاً اگر می‌توانید اسکریپتی را در یک خط بنویسید لازم نیست که به هیچ روش دیگری آن را طولانی‌تر کنید. به تابع ساده زیر دقت کنید:

همان‌طور که دیدید خواندن و یادآوری تابع فوق آسان است، زیرا هم ساده نوشته شده و هم از اسم مناسب برای آن استفاده کردیم. در بسیاری از مصاحبه‌های استخدامی، اگر از شما بخواهند تا چند خط کد بنویسید، دقیقاً می‌خواهند ساده‌نویسی شما را بررسی کنند و شاید اهمیت این موضوع از اینکه زبان برنامه‌نویسی مورد نظر را کاملاً بلد باشید بیشتر باشد.

از تکرار بیهوده خودداری کنید

هنگام کدزنی با هر زبانی مسلماً راه‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی جهت جلوگیری از تکرارهای بیهوده در بلوک‌ها وجود دارد. به‌عنوان مثال به اسکریپت زیر دقت کنید:

همان‌طور که مشاهده کردید سعی کنید به‌جای تکرار جملات تقریباً مشابه، الگوریتمی را پیدا کنید که تمام جملات تکراری فوق را در قالب یک حلقه خلاصه کند. مطمئناً رفع باگ یا اشکال‌زدایی حلقه‌ای که ۵۰ تکرار را مدیریت می‌کند بسیار آسان‌تر از ۵۰ بلوک کدی است که هرکدام دارای تکراری مشابه با دیگری است.

کدهایی بنویسید که قابلیت گسترش داشته باشند

فرض کنید که در حال کار روی بخشی از یک پروژه بزرگ در سرویس کنترل نسخه‌ای مانند گیت هستید و قرار است به‌زودی کد خود را در اختیار مدیر پروژه یا سایر برنامه‌نویسان قرار دهید.

برای اطلاعات بیشتر، گیت نرم‌افزاری برای مشاهده و ویرایش نسخه‌های مختلف یک پروژه است که می‌توانید پروژه‌های تحت گیت را در سایت گیت هاب مشاهده و حتی روی آن‌ها کار کنید. ما قبلاً مقاله آموزش کار با گیت هاب را در زومیت قرار دادیم که در صورت نیاز می‌توانید به آن مراجعه کنید.

پس از اینکه کد خود را در اختیار سایر اعضای تیم قرار دادید و اگر کد شما تنها برای نسخه فعلی مناسب باشد و قابلیت دریافت بروزرسانی‌های آینده را نداشته باشد، به‌زودی توسط کدهای جدید جایگزین می‌شود و شما نیز از تیم کنار گذاشته خواهید شد؛ بنابراین سعی کنید کدهایی را که خلق می‌کنید، با دورنمایی که از آپدیت‌های بعدی پروژه انتظار دارید مقایسه کنید و پس از آن طوری کد بزنید که به‌جای تغییر کلی، قابلیت گسترش و دریافت به‌روزرسانی‌های مختلف را داشته باشند.

توجه به رفتارهای فردی هر شی در برنامه‌نویسی شی‌گرا

مطالب مربوط به برنامه‌نویسی شی‌گرا شاید بیش‌ازحد تخصصی و پیچیده باشند و حتی با توجه به پردرآمدترین زبان های برنامه نویسی که امروزه در دنیا وجود دارند، جایگاه قبلی خود را از دست داده باشند اما اگر در زبان‌هایی مانند پایتون یا جاوا مشغول کار با کتابخانه‌های شی‌گرا هستید، یادتان نرود که اصل ارث‌بری در برنامه‌نویسی شی‌گرا بیان می‌کند که اشیاء با رفتارهای پیچیده باید دارای نمونه‌هایی از اشیاء با رفتارهای فردی باشند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.