۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی

توسط

در

سازندگان بازی‌های ویدیویی همواره بازیکنان را با مراحل هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی در برخی بازی‌هایشان غافلگیر کرده‌اند. از مجموعه‌ دزدی‌های اکشن GTA V تا آشوب و تنش‌های Modern Warfare و باس فایت‌های حماسی سری Dark Souls، لحظاتی در برخی بازی‌ها وجود دارند که بازیکنان ممکن است ده‌ها سال درباره‌شان صحبت کنند.

<!–

–>

در کنار این لحظات و مراحل به یاد ماندنی، مراحل عجیب و غریب نیز در بازی‌ها وجود دارد که نمی‌توان بعد از اتمام بازی به آنها فکر نکرد.

بهترین نوع این مراحل زمانی به وجود می‌آیند که سازندگان بازی با تمام خلاقیت خود تلاش می کنند تا به برخی از منحصر به فرد و خاص‌ترین مفاهیمی که در دنیای ویدئوگیم بی سابقه بوده دست پیدا کنند. این‌ خلاقیت‌ها مرزی ندارد و گاها طراحی‌های فوق العاده احمقانه‌ایست که مقداری شوخ طبعی به بازی‌های جدی‌ تزریق می‌کند تا مرزهای تجربه یک بازی ویدئویی را در هم بشکند.

در حالی که ممکن است این ایده‌ها گاهی اوقات جذابیتی برای بازیکن نداشته باشند، این لحظات جنون‌آمیز و هوشمندانه می‌توانند به برخی از جالب‌ترین و مبتکرانه‌ترین مراحل افزوده شده به بازی‌ها تبدیل بشوند.

A Pleasant Day – Saints Row IV (۲۰۱۳)

۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

در فرنچایزی که پاشیدن آب فاضلاب به عابران پیاده و ارتکاب کلاهبرداری بیمه تنها بخشی عادی از زندگی روزمره رهبر The Third Street Saints را تشکیل می‌دهد، انتظارات ما از یک مرحله‌ی عجیب و غریب بالا می‌رود. بازی‌های Saints Row مملو از عجیب و خنده‌دارترین کارهایی است که بازیکنان می‌توانند انجام دهند. اما این چهارمین بازی است که در آن بازیکنان با عجیب‌ترین ماموریت فرنچایز مواجه می‌شوند و آن، ماموریت A Pleasant Day یا یک روز دل پذیر است.

در اوایل بازی، پس از اینکه رهبر Saints رئیس جمهور ایالات متحده می‌شود، یک نیروی بیگانه مهاجم به زمین می‌رسد و قهرمان داستان را در کنار همراهان خود می‌رباید. در این زمان است که این مرحله عجیب و غریب شروع می شود، با بیدار شدن رهبر گروه در یک سریال سیتکام دهه پنجاهی، با عنوان Leave It To The Saints و موسیقی شاد کلاسیک و صدای خنده حضار.

این ماموریت به بازیکنان وظیفه می‌دهد تا به طبقه پایین بروند و کمی پنکیک بخورند و روزنامه صبح را قبل خروج از خانه و ملاقات با مردم محله به دست بیاورند. همه چیز در این مرحله فوق‌العاده سالم و بدون خون‌ریزی است. این برعکس آن چیزی است که بازیکنان از بازی‌های Saints Row انتظار دارند و به همین دلیل است که این مرحله بسیار درخشان است.

با پایان دادن به خشم کلاسیک Saints Row که در همه مراحل دیده می‌شد، این مرحله به عنوان یکی از خلاقانه‌ترین مراحل این فرنچایز شناخته می‌شود.

The Silver Shroud – Fallout 4 (۲۰۱۵)

۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

در محیطی جهش‌یافته و رادیواکتیوی، باندهای مهاجم خطرناک و مقادیر کشنده تشعشعات هسته‌ای، دنیای پسا آخرالزمانی Fallout 4 مکانی نامناسب برای ساکنانش است که زندگی خود را بسازند و به حیات ادامه بدهند. داستان‌های فرعی و جذاب آن‌ها در خلال داستان اصلی قهرمان داستان که به دنبال فرزند گمشده‌اش می‌گردد، قابل دنبال کردن هستند.

یکی از بهترین و عجیب‌ترین داستان‌های فرعی متعلق به The Silver Shroud است که بازیکن را در نقش قهرمان اصلی یک سریال رادیویی جنایی قرار می‌دهد.

این اتفاق پس از شنیدن یک پیام رادیویی از کنت کانولی، طرفدار پر و پا قرص سریال Silver Shroud در Good Neighbour آغاز می‌شود. او می خواهد شخصیت مورد علاقه خود را زنده کند تا به عنوان چراغ امید برای مردم محلی عمل کند و از بازیکن می خواهد که نقش اصلی این داستان را ایفا کنند.

پس از دزدیدن لباس امضا شده توسط بازیگر این قهرمان، بازیکن موظف به اجرای سریع عدالت در مورد برخی از جنایتکاران می‌شود. ماموریت‌ها تقریبا ساده است، با این حال گزینه‌ها برای ارائه دیالوگ به‌ عنوان یک شخصیت کتاب مصور دهه ۳۰ است که آن را به یک مرحله عجیب و غریب و شدیدا سرگرم کننده تبدیل می‌کند.

The Silver Shroud در کنار لباسی شیک که بازیکنان احتمالاً دیگر هرگز آن را از تن کاراکترشان در نخواهند آورد، یکی از به یاد ماندنی ترین ماموریت های سری Fallout را به ما هدیه داد.

Compton’s Cook Off – Psychonauts 2 (۲۰۲۱)

۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

هیچ کمبودی در مراحل مبتکرانه و عجیب و غریب در بازی اول Psychonauts و دنباله آن حس نمی‌شود. از مرد شیرفروش پارانوئید، یک کنسرت راک دیوانه‌وار و یک سیرک گوشتی هیجان انگیز، نمونه‌های کافی از سطوح عجیب و غریب در این مجموعه هستند که حتی اسامی‌شان تعجب برانگیز است و اگر بخواهیم ادامه بدهیم مراحل عجیب این فرنچایز می‌تواند یک لیست کامل را به تنهایی پر کند. اما یکی از مراحلی که از همه عجیب و جذاب‌تر به نظر می‌رسد، مرحله Compton’s Cook Off از Psychonauts 2 است.

پس از ورود به ذهن کامپتون بول، یکی از بنیانگذاران Psychonaut، راز، قهرمان داستان، خود را در یک برنامه آشپزی هیجان انگیز با عنوان Ram It Down می‌بیند که توسط عروسک‌های جورابی از دیگر بنیانگذاران Psychonaut اجرا می‌شود که در هر فرصتی او را تحقیر می‌کنند.

چالش اساسی این مرحله حضور بازیکن در این مسابقه و جمع آوری و فراهم کردن مواد مورد نیاز برای پخت یک غذا در مدت زمان مشخص شده و تحت تاثیر قرار دادن داوران بی‌رحم مسابقه است. پر از لطیفه‌های بامزه در دیالوگ‌ها، بخش‌های تبلیغاتی احمقانه و خنده‌دار، باس فایت‌های عجیب و غریب که شامل جا خالی دادن از استفراغ و غذا دادن به عروسک‌ها با هدف ترکاندن آن‌ها می‌شود. در این مرحله خلاقیت بی پایانی دیده می‌شود که شبیه هیچ چیز دیگری نیست که استودیوی DoubleFine تا به امروز خلق کرده باشد.

با این حال، چیزی که این مرحله را خاص‌تر می‌کند، نمایش تصویری صادقانه و قابل تامل از حس اضطراب در ذهن انسان است.

Sloprano – Conker’s Bad Fur Day (۲۰۰۱)

۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

بازی Conker’s Bad Fur Day یک بازی کالت و فوق‌العاده عجیب و غریب است. به دلایل مختلف از جمله حضور یک سنجاب بددهن به عنوان قهرمان داستان. این بازی در سبک ماجراجویی از کمپانی Rare به علت طنز خارق‌العاده‌اش که به خوبی تعادلی بین طنز کارتونی کودکانه و طنز بی پرده‌ی مخصوص بزرگسالان به وجود آورده مورد تحسین قرار گرفت.

با این حال عجیب و غریب‌ترین بخش سفر این سنجاب سخنگوی بامزه به خانه‌اش وقتی است که در مرحله‌ی Sloprano وارد کوهستان Poo می‌شود.

همانطور که از نام کوهستان پو پیداست، این منطقه در بازی اشاره‌ای طنز به کوهستانی پر از گند و کثافت و شبیه به کانال فاضلاب دارد. علاوه بر غلتیدن تکه‌های غول پیکر مدفوع در سطح کوهستان، بازیکنان در این مرحله به هیولایی که در اعماق کوه زندگی می‌کند ذرت شیرین می‌دهند. نام این موجود پوی کبیر و توانا است. این باس فایت گل سرسبد این مرحله‌ی خنده دار و حال به هم زن است.

انبوهی از مدفوع که به موسیقی اپرا علاقه‌ی خاصی دارد و آواز می‌خواند، مبارزه با این باس فایت شامل فرار از کثافت‌هایی است که به سمتتان پرتاب می‌کند و در همین حین باید رول‌های بزرگ دستمال توالت را درون دهانش بریزید و در نهایت به معنای واقعی کلمه، سیفون را روی او بکشید.

در پایان با این شوخی‌های فوق‌العاده، کل این مرحله شبیه به بازی کردن یک رویای هجوآلود و عجیب است.

The Game – Fable ۳ (۲۰۱۰)

۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

بدون در نظر گرفتن وعده‌های بلند بالایی که هیچگاه تحقق نیافتند، فیبل۳ یک بازی نقش آفرینی پر از جذابیت است که به عنوان یک بازی هویت خاص خود را دارد. بخش اعظم طنز موجود در این بازی، در مراحل فرعی گنجانده شده که مرحله The Game یکی از برجسته‌ترین آن‌ها است.

در این مرحله، بازیکن توسط سه ساحر قدرتمند ماموریت پیدا می‌کند تا پرنسسی را از چنگال یک بارون (Baron) خبیث نجات دهد. یک خط داستانی کاملا عادی در ژانر فانتزی. با این حال این ماموریت هر لحظه پس از شروع، ثابت می‌کند که هرچیزی هست به غیر از عادی! پس از گرفتن یک گوی جادویی که گفته می‌شود بازیکن را به قلمرو بارون منتقل می‌کند، اندازه قهرمان بازی کوچک می‌شود و بعد از به هوش آمدن خود را روی یک بازی رومیزی می‌بیند.

با هدایت سه ساحر، بازیکن باید از میان انبوه هیولاها و مرغ‌های شیطانی عبور کند درحالی که در طراحی بازی رومیزی و ترانه‌های فانتزی دیوار چهارم به طور کامل می‌شکند. پس از همه‌ی این ماجراجویی‌ها در یک دنیای مینیاتوری، بازیکن با بارون شرور روبرو می‌شود که روی یک کاغذ نقاشی شده و به راحتی با یک ضربه شکست می‌خورد.

اگرچه تمام بخش‌های این مرحله عجیب به نظر می‌رسند، اما جادوی واقعی در اینجا روحی است که از سبک و سیاق بازی Fable احساس می‌شود.

Moo Moo Farm – Diablo II (۲۰۰۰)

۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

اگرچه این مرحله از نظر فنی یک مرحله‌ی مخفی محسوب می‌شود اما با این وجود به اندازه کافی دیوانه‌وار و عجیب هست که شایسته یک جایگاه در این لیست باشد. مرحله‌ی مورد بحث چیزی نیست به جز مرحله‌ی مشهور گاوها در نسخه دوم دیابلو.

قبل از دسترسی به این مرحله، ابتدا باید بازی را به پایان رسانده باشید. همچنین میبایست یک پای مصنوعی که فقط در مرحله اول یافت می‌شود را برداشته باشید و آن را با استفاده از مکعب هورادریک با پورتال Tome Of Town ترکیب کنید. با انجام این کارها یک پورتال قرمز باز می‌شود که بازیکن را به این سطح مخفی عجیب هدایت می‌کند.

نقشه‌ی این مرحله که به نام مزرعه Moo Moo شناخته می‌شود، توسط ارتشی از گاوهای دوپا که به نام گاو‌های جهنمی شناخته می‌شوند پر شده و به سرعت می‌توانند بازیکن را با تعداد زیاد خود شکست بدهند. اما اگر به اندازه کافی زنده بمانید می‌توانید با باس فایت مرحله، پادشاه گاوها مبارزه کنید.

در حالی که این مرحله بیشتر به علت طراحی مضحکش شناخته شده است، با این وجود ثابت شده است که برای جامعه بازیکنان Diablo مرحله‌ی مفیدی است. به لطف منابع فراوانی که در این مرحله در کنار تعداد زیاد دشمنان یافت می‌شود، این مرحله یکی از بهترین راه‌ها برای فارم کردن منابع و اکس‌پی در بازی است.

The Escape – Inside (۲۰۱۶)

۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

بازی اینساید که از همان سازندگان لیمبو، استودیوی Playdead منتشر شده است. به اندازه بازی قبلی این استودیو جذاب است و در نقش پسری ناشناس قرار می‌گیریم که در یک محیط دیستوپیایی ماجراجویی کرده و مخفیانه داخل یک مرکز تحقیقاتی عجیب و غریب می‌شود.

در میان دستگاه‌های کنترل ذهن، ربات‌های قاتل و آزمایش‌های زیرآب، رمزگشایی از پیام این بازی به همان اندازه گیج کننده است که تفسیر هرگونه معانی عمیق از تصاویر رمزآلودی که لحظه به لحظه در بازی دیده می‌شوند. با این حال مرحله‌ی آخر بازی با عنوان The Escape، یک مرحله شگفت انگیز است که بدون شک در ذهن همه کسانی که این پلتفرمر معمایی را بازی کرده‌اند، می‌ماند.

پس از نفوذ به عمق تاسیسات، قهرمان داستان در نهایت وارد یک مخزن می‌شود که در آنجا تلاش می‌کنند تکه گوشتی عجیب و غریب به نام The Huddle را نگهداری کنند. این تکه گوشت از تعداد بیشماری اندام بدن انسان تشکیل شده است و در نهایت بازیکن کنترل آن را به دست گرفته و با کمک آن فرار بزرگ قهرمان داستان را رقم می‌زند. توده‌ی انسانی با شکستن لایه‌ی آخر دیوار، خود و پسرک را آزاد می‌کند و از تپه به پایین پرتاب می‌شود تا وقتی که کنار ساحل متوقف می‌شود. درست وقتی که هنوز مطمئن نیستید این موجود هنوز زنده است یا خیر، تیتراژ پخش می‌شود و شما را مات و مبهوت باقی می‌گذارد.

هر برداشتی که برای درک این مرحله‌ی سورئال داشته باشید، مرحله پایانی اینساید به طرز غیرقابل تصوری عجیب و غریب باقی می‌ماند.

A Night To Remember – The Elder Scrolls V: Skyrim (۲۰۱۱)

۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

اسکایریم یک بازی نقش آفرینی است که در گوشه گوشه‌ی نقشه‌ی عظیمش چیزهای جدید برای کشف کردن پیدا می‌شود. از مبارزه با اژدها و کاوش در دانجن‌ها گرفته تا ماموریت‌های فرعی عجیب و غریبی که شخصیت اصلی بازی می‌تواند آن‌ها را دنبال کند. نمونه‌های قابل توجه از این ماموریت‌های عجیب عبارتند از صحبت با یک سگ، حل معمای قتل خون آشام و ورود به ذهن یک امپراتور دیوانه. با این حال قطعا عنوان عجیب و غریب‌ترین ماموریت جانبی موجود در اسکایریم، به A Night To Remember تعلق می‌گیرد.

اساسا این مرحله نسخه‌ی اسکایریم از فیلم هنگ‌اور است. این مرحله فوق‌العاده بامزه زمانی شروع می‌شود که با غریبه‌ای به نام سم در یکی از می‌خانه‌ها شروع به گپ زدن کنید. او شما را به یک مسابقه‌ی نوشیدن مشروب دعوت می‌کند. بعد از شکست دادن سم در می‌خواری، بازیکن در یک معبد مقدس از خواب بیدار می‌شود و به علت توهین به مقدسات توسط یک روحانی خشمگین مجازات می‌شوند.

از اینجا به بعد، بازیکن باید تلاش کند تا اتفاقات شب گذشته را دنبال کند و جنجال‌های مستی دیوانه‌وار خود را پیگیری کند. از جمله دزدیدن بز و ازدواج با یک hagraven.

پس از ردیابی سم، در نهایت مشخص می‌شود او کسی نیست به جز Sanguine، شاهزاده Debauchery که این مرحله عجیب و غریب را با یک نوشته برای شخصیت اصلی به پایان می‌رساند.

Equine Phantoms – The Witcher ۳: Wild Hunt (۲۰۱۵)

۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

ویچر۳ مملو از مراحل و داستان‌های فرعی است که برخی از آن‌ها مبارزاتی هیجان انگیز با هیولاهای بازی هستند و برخی دیگر، حاوی برخی از بهترین محتواهای ماموریت‌های فرعی در تاریخ بازی‌های ویدئویی.

با وجود انبوهی از مأموریت‌های جدی و دراماتیک که با موضوعات اخلاقی سروکار دارند، بسیاری ماجراجویی‌های ساده هم وجود دارند که به دنیای تیره و تار این بازی کمی شادی می‌بخشند. یکی از به یاد ماندنی ترین آنها مرحله Equine Phantoms از بسته الحاقی Blood And Wine است.

این مرحله زمانی آغاز می‌شود که شکارچی هیولاها، گرالت به یک درویش برخورد می‌کند که توسط روحی خبیث و خشمگین که فقط خود آن‌ها قادر به دیدنش هستند شکنجه می‌شود. برای اینکه گرالت هم بتواند این روح را ببیند، باید معجون خاصی که توسط درویش دم شده را بنوشد. معلوم می‌شود انجام این کار یک عارضه جانبی داشته، حالا گرالت می‌تواند با اسب و رفیق قدیمی خود، روچ صحبت کند.

این دو تصمیم می‌گیرند معمایی را به کمک هم حل کنند و این مرحله به سرعت تبدیل به یک ماجرای پر پیچ و خم از ماجراجویی و کمدی جذاب گرالت و اسبش می‌شود.

یک فرضیه طنز آمیز و رازگونه، چه می‌شد اگر اسب گرالت حرف می‌زد؟ همین موضوع Equine Phantoms را به یکی از بهترین، خنده‌دارترین و همچنین عجیب‌ترین مراحل تاریخ بازی‌های ویدئویی تبدیل می‌کند.

We Sing – Alan Wake 2 (۲۰۲۳)

۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو۱۰ مرحله عجیب و غریب در بازی‌های ویدئویی - ویجیاتو

توسعه دهندگان فنلاندی رمدی، با خلق تجارب جدید برای بازیکنان در بازی‌های خودشان غریبه نیستند. به عنوان مثال، آلن ویک شامل سبک جدیدی از مبارزات بود و کنترل برخی مرزها را در تاریخ بازی‌های ویدئویی جابجا کرد. با این حال استودیو رمدی در آلن ویک۲، عشق و علاقه خود به خلق چیزهای عجیب و غریب را به اوج خود رساند.

این همان دنباله‌ای بود که طرفداران مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدند. حاوی ترکیبی فوق‌العاده از ژانرها و فوتیج‌های لایواکشن ضبط شده برای یک روایت ترسناک در سبک بقا. با این حال هیچ چیز در این بازی به اندازه مرحله We Sing به یاد ماندنی نیست.

فصل چهارم در خط داستانی آلن، این بخش یک مرحله موزیکال تعاملی کامل است که گذشته نویسنده‌ی داستان را از طریق یک موسیقی راک مهیج که توسط گروه فنلاندی Poets Of The Fall اجرا شده، بررسی می‌کند. این مرحله که با حرکات رقص عجیب، آواهای حماسی گیتار و جلوه‌های بصری خیره کننده تکمیل می‌شود، بازیکن را در لذت فرو می‌برد. چرا که انگار او را به تور گردشگری از مکان‌های نمادین بازی قبلی می‌برد.

با همراهی یک ریتم جاز و همچنین یک لایواکشن رقص با حضور نویسنده اصلی، سم لیک و بقیه بازیگران، این مرحله یکی از به یاد ماندنی‌ترین لحظات خلق شده توسط استودیو رمدی است.


مطلب پیشنهادی:۱۵ نکته که باید پیش از شروع Red Dead Redemption بدانیدبازگشت جان مارستون
۱۵ نکته که باید پیش از شروع Red Dead Redemption بدانید۱۵ نکته که باید پیش از شروع Red Dead Redemption بدانید

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.