۱۰ فیلم علمی-تخیلی برتر دهه‌ ۲۰۱۰ که نادیده گرفته شده‌اند

ژانر علمی-تخیلی در دهه‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرد و در دهه‌ی ۲۰۱۰ به افق‌های تازه‌ای دست یافت. البته میان آن‌ها که خوش درخشیدند، تعدادی فیلم علمی-تخیلی برتر نادیده گرفته شدند. امروز فیلم‌های علمی-تخیلی بیش از همیشه طرفدار دارند و در گیشه موفق ظاهر می‌شوند. این محبوبیت تا حد زیادی مدیون نوآوری‌هایی در جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری ارزان‌قیمت و تقاضا برای محتوای بیشتر از سوی سرویس‌های استریمینگ (پخش آنلاین) است.

این بدان معناست که با توجه به قابل دسترس بودن فیلم‌ها در پلتفرم‌های پخش آنلاین حالا بیش از پیش می‌توان چند جواهر پنهان را در این ژانر پیدا کرد. شاید دهه‌ی ۲۰۱۰ در سلطه‌‌ی فیلم‌های ابرقهرمانی بوده باشد، اما فیلم‌های علمی-تخیلی هم عملکرد خوبی داشتند؛ این چنین شد که سه‌گانه‌ی سوم «جنگ ستارگان» (Star Wars)، «دنیای ژوراسیک» (Jurassic World) و «آواتار» (Avatar) به صدر جدول فروش رفتند و فیلم‌های مارول و دی‌سی چنین موفقیتی نصیبشان نشد.

فیلم‌های علمی-تخیلی در این دهه در اسکار هم خوش درخشیدند؛ با فیلم‌هایی از جمله «مکس دیوانه: جاده‌ی خشم» (Mad Max: Fury Road)، «ورود» (Arrival)، «جاذبه» (Gravity) و «مریخی» (The Martian) که همگی نامزدی جایزه‌ی بهترین فیلم اسکار را دریافت کردند. اما به جز این فیلم‌های معروف و پروژه‌های بزرگ، این دهه چند فیلم علمی-تخیلی برتر دیگری هم داشت که آن توجه و تحسینی را که شایسته‌اش بودند، دریافت نکردند، اما حالا خوب دیده شده‌اند. بعضی از این فیلم‌ها در گیشه عملکرد خوبی نداشتند، اما حالا از جمله بهترین فیلم‌های این ژانر که در دهه‌ی ۲۰۱۰ ساخته شد، به حساب می‌آیند. فهرست زیر به ده فیلم علمی-تخیلی برتر قدرندیده که بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۹ اکران شدند، و حالا بیشترشان در پلتفرم‌های پخش آنلاین موجودند، نگاهی می‌اندازد.

کتاب علمی تخیلی برای آنها که علمی تخیلی دوست ندارند اثر رابرت شکلی انتشارات مکتوب

۱۰. همدوسی (Coherence)

همدوسی، فیلم علمی تخیلی برتر

  • سال اکران: ۲۰۱۳
  • کارگردان: جیمز وارد بیرکت
  • بازیگران: امیلی بالدنی، موری استرلینگ، نیکولاس برندن، لورین اسکافاریا، الیزابت گریسن
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۸ از ۱۰۰

هرچه «همدوسی» به لحاظ بودجه کم دارد، آن را با مفاهیمی که با قصه‌ی تکان‌دهنده‌اش درباره‌ی گذر ستاره‌ای دنباله‌دار از آسمان تأثیرش بر چند دوست در یک مهمانی شام می‌گذارد، جبران می‌کند. پیشنهاد ما این است که پیش از تماشای فیلم چیزی درباره‌ی پیرنگ قصه نخوانید؛ هرچه کمتر بدانید، بیشتر از تماشای فیلم لذت خواهید برد.

این فیلم علمی تخیلی برتر با وجود بودجه‎‌ی پنجاه هزار دلاری‌اش تنها ۸۸ درصد از راتن تومیتوز امتیاز گرفته است. در ایالات متحده تنها در دو سالن به روی پرده رفت و بیش از صد هزار دلار فروخت، اما اجازه ندهید این ارقام شما را از فیلم ناامید کند. فیلم به مراتب از بیشتر بلاک‌باسترهای استودیوهای بزرگ فیلمسازی هوشمندانه‌تر است. و بدون شک اگر فیلم را ببینید، دوست خواهید داشت یک بار دیگر برای درک بیشتر پیچش‌ها و نشانه‌هایی که در نوبت اول ندیدید، آن را تماشا کنید.

تابلو آتریسا طرح پوستر فیلم coherence مدل ATm333

۹. چشم‌انداز (Prospect)

چشم‌انداز

  • سال اکران: ۲۰۱۸
  • کارگردان: زیک ارل و کریس کالدول
  • بازیگران: پدرو پاسکال، سوفی تچر، جی دپلاس
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۹ از ۱۰۰

پدرو پاسکال پیش از اینکه کلاه‌خود «مندلورین» (Mandalorian) را بر سر بگذارد، در فیلم «چشم‌انداز» بازی کرد؛ یک ماجراجویی فضایی کم‌هزینه درباره‌ی مردی است که به همراه دخترش برای برداشت جواهرات کمیاب به قمری دور سفر می‌کند. با یک تعداد دیگر و جواهرات روی قمر، کاری ساده به مبارزه برای بقا تبدیل می‌شود.

gبا وجود بودجه‌ای که طبق گزارش‌ها کمتر از پنج میلیون دلار بود، این فیلم تأثیرگذار داستانی قوی را با جلوه‌های بصری درخشان روایت می‌کند. اگرچه پاسکال پیش از این فیلم، با نقش‌هایش در مجموعه‌های تلویزیونی «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) و «نارکوها» (Narcos) ستاره شده بود، این فیلم حقیقتاً متعلق به سوفی تاچر جوان است، که اولین حضورش هم به حساب می‌آید.

۸. اوکجا (Okja)

اوکجا، فیلم علمی تخیلی برتر

  • سال اکران: ۲۰۱۷
  • کارگردان: بونگ جون-هو
  • بازیگران: تیلدا سوینتن، پل دینو، آن سئو-هیون، بیون هی-بونگ، استیون ین، لی‌لی کالینز، یون جه-مون، شرلی هندرسون، دنیل هنشال، دوون بوستیک، چوی وو-شیک، جانکارلو اسپوزیتو، جیک جیلنهال
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۶ از ۱۰۰

یکی از دو فیلم بونگ جون-هو در این فهرست، «اوکجا» از محصولات نتفلیکس در سال ۲۰۱۷ بود که در ابتدا توجه زیادی را به خود جلب کرد، اما خیلی زود با موج مداوم پخش محتوای جدید در سرویس استریم فراموش و از کانون توجه خارج شد. این فیلم واقعاً ارزش صحبت کردن را دارد، زیرا طنز کنایی بونگ در مورد صنعت گوشت و طمع شرکت‌ها یک داستان اخلاقی تأثیرگذار درباره‌ی پیوند میان انسان‌ها و حیوانات هم هست.

این فیلم ماجراجویی اکشن بازی‌های فوق‌العاده‌ای هم دارد، از جمله سئو هیون آن در نقش قهرمان جوانی که از اوکجای خوک مراقبت می‌کند، و تیلدا سوینتون، که در نقش رئیس شرکت تولیدکننده‌ی گوشت از اوکجا با هدف پرورش، بازی صحنه‌دزد بسیار خوبی را ارائه می‌کند. این فیلم به‌رغم اکران مستقیم آنلاین، یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷ است و حتی نامزد دریافت نخل طلای هفتادمین جشنواره‌ی فیلم کن هم شد.

۷. سر وقت (In Time)

سر وقت، فیلم علمی تخیلی برتر

  • سال اکران: ۲۰۱۱
  • کارگردان: اندرو نیکول
  • بازیگران: آماندا سیفرید، جاستین تیمبرلیک، کیلین مورفی، اولیویا وایلد، مت بامر، جانی گالکی
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۳۷ از ۱۰۰

«سر وقت» اکشن علمی تخیلی اندرو نیکول در آینده‌ای رخ می‌دهد که در آن انسان‌ها از بیست و پنج سالگی پیر نمی‌شوند. اما، یک مسئله هم وجود دارد؛ یک ساعت داخلی (با نمایشگر قابل مشاهده روی بازوی شما) پس از رسیدن به آن سن شروع به تیک تاک می‌کند و دقیقاً یک سال به شما فرصت می‌دهد تا زندگی کنید. زمان بیشتر را می‌توان خرید، و این بدان معناست که ثروتمندان امکان زندگی تا ابد را دارند. جاستین تیمبرلیک نقش مردی از طبقه‌ی کارگر را بازی می‌کند که در صدد به دست آوردن این زمان است، که به اشتباه متهم به قتل می‌شود.

نیکول که نویسندگی «نمایش ترومن» (The Truman Show) و «ارباب جنگ» (Lord of War) را هم در کارنامه‌اش دارد، فاش کرده است که در زمان نگارش «گاتاکا» (Gattaca)، یک فیلم علمی تخیلی دیگر که ساختار طبقه‌ی اجتماعی را از دریچه‌ی ژنتیک بررسی می‌کند، ایده‌ی «سر وقت» به ذهنش رسیده بود. تیمبرلیک واقعاً بعد از فیلم محصول ۲۰۱۰ «شبکه‌ی اجتماعی» (The Social Network) به عنوان یک بازیگر خوب خودش را نشان داد و او در این فیلم هم بسیار فوق‌العاده است، حتی اگر تماشاگران در زمان اکران فیلم متوجه این موضوع نشده باشند.

۶. برف‌شکن (Snowpiercer)

برف‌شکن، فیلم علمی تخیلی برتر

  • سال اکران: ۲۰۱۳
  • کارگردان: بونگ جون-هو
  • بازیگران: کریس ایوانز، سونگ کانگ-هو، تیلدا سوئینتن، جیمی بل، اکتاویا اسپنسر، ایون برمنر، گو آ-سانگ، جان هرت، اد هریس، عدنان هاسکوویچ، استیو پارک
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰

پس از اینکه بونگ جون هو سه جایزه‌ی اسکار (از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی) را برای فیلم «انگل» (Parasite) در سال ۲۰۲۰ دریافت کرد، طرفداران فیلم شروع به کشف فیلم‌های قبلی او کردند، از جمله «برف‌شکن» محصول ۲۰۱۳، اولین فیلم انگلیسی‌زبان او. داستان فیلم در سال ۲۰۳۱ اتفاق می‌افتد، که در آن تلاش برای کمک به محیط در واقع آن را خراب می‌کند و زمین را به یک زمین بایر یخ‌زده تبدیل می‌کند. تنها بازماندگان این زمین معدود خوش‌شانس‌هایی هستند سوار بر قطاری که دائماً در حال حرکت و خودکفایی است و دور کره‌ی زمین می‌چرخد. نگاه این فیلم اکشی علمی تخیلی به جنگ طبقاتی بسیار هوشمندانه و ترسناک است، با پیچ و تاب علمی تخیلی جذاب و بازی عالی از کریس ایوانز و تیلدا سوینتون.

این فیلم در سال ۲۰۱۳ اکران محدودی داشت و کمتر از پنج میلیون دلار در باکس آفیس ایالات متحده فروخت، اگرچه در کشور بونگ، کره جنوبی، عملکرد بسیار خوبی داشت. فیلم امروز زندگی جدیدی در سرویس‌های استریم پیدا کرده است، جایی که طرفداران فیلم می‌توانند از استعداد بونگ برای تزریق امید به بدترین شرایط قدردانی کنند. بونگ همچنین به‌عنوان تهیه‌کننده‌ی اجرایی نسخه‌ی تلویزیونی این فیلم است که جنیفر کانلی و دیوید دیگز در آن بازی می‌کنند.

پیکسل طرح کریس ایوانز مدل S1436

۱۲,۰۰۰

تومان

پیکسل طرح کریس ایوانز مدل S1455

۱۲,۰۰۰

تومان

۵. زیر پوست (Under The Skin)

زیر پوست

  • سال اکران: ۲۰۱۴
  • کارگردان: جاناتان گلیزر
  • بازیگران: اسکارلت جوهانسون، کریشتف هادک
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۴ از ۱۰۰

اسکارلت جوهانسون بدون شک بهترین بازی کارنامه‌ی حرفه‌ای‌اش را در سال ۲۰۱۴ در فیلم «زیر پوست» ارائه کرد. او در این فیلم، که اقتباسی آزادانه از کتابی است با همین نام به قلم مایکل فیبر، نقش موجودی بیگانه را بازی می‌کند که در قالب یک انسان در خیابان‌های اسکاتلند مردان بی‎‌خبر از همه‌جا را شکار می‌کند. یک فیلم علمی تخیلی غیرمعمول مبتنی بر تحلیل شخصیت است که مؤلفه‌های ژانر ترسناک را دارد و گاهی آزاردهنده و مسحورکننده است.

جوهانسون دیالوگ‌های بسیار کمی دارد، با این حال، اجرای به شکل شگفت‌انگیزی ظریف او، ظرفیتی از این بازیگر را نشان می‌دهد که به ندرت در بسیاری از بلاک‌باسترهای او می‌بینیم. این فیلم علمی تخیلی برتر زمانی اکران شد که جوهانسون (به لطف فیلم‌های مارول) سوپراستار بود. اما به خاطر اکران محدود از نگاه تماشاگران حرفه‌ای سینما دور ماند. با این حال، منتقدان فیلم را تحسین کردند و بسیاری آن را یکی از بهترین فیلم‌های موجود فضایی که تا به حال ساخته شده است، می‌دانند.

پوستر طرح اسکارلت جوهانسون مدل فیلم Black Widow کد AR22660

۱۵,۵۰۰

تومان

پوستر طرح اسکارلت جوهانسون مدل فیلم Lucy کد AR22670

۱۵,۵۰۰

تومان

۴. تقدیر (Predestination)

تقدیر، فیلم علمی تخیلی برتر

  • سال اکران: ۲۰۱۴
  • کارگردان: مایکل اسپیریگ، پیتر اسپیریگ
  • بازیگران: ایتن هاک، سارا اسنوک، نوآ تیلور
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۴ از ۱۰۰

به نظر می‌رسد ایثن هاک از امتحان کردن چیزهای جدید ترسی ندارد. در طول دو دهه‌ی گذشته، او در فیلم‌های وسترن، ترسناک، عاشقانه‌ و درام‌های تاریخی حضور داشته است. حتی در یک کارتون صداپیشگی بتمن را بر عهده داشت، اما در سال ۲۰۱۴، در فیلم «تقدیر»، یک تریلر علمی تخیلی به کارگردانی برادران اسپیریگ، که اکشن ترسناک علمی تخیلی خون‌آشامی عالی هاک، «روزشکنان» (Daybreakers ) را هم در سال ۲۰۰۹ کارگردانی کرد، بازی کرد.

هاک در «تقدیر»، که بر اساس داستان کوتاهی از رابرت ای. هاینلاین- نویسنده‌ی «جنگاوران اخترناو» (Starship Troopers) سربازان ستارگان- ساخته شده است، نقش یک «مأمور موقت» را بازی می‌کند که در زمان سفر می‌کند تا جلو یک بمب‌گذار سریالی را بگیرد. با این حال، این فیلم واقعاً متعلق به سارا اسنوک است که چهار سال پیش از بازی در نقش نامزد جایزه‌ی امی شیو روی در سریال موفق شبکه‌ی HBO «وراثت» (Succession)، نقش مهمی در کارنامه‌ی هنری‌اش به حساب می‌آید.

۳. ارتقا (Upgrade)

ارتقا، فیلمی علمی تخیلی برتر

  • سال اکران: ۲۰۱۸
  • کارگردان: لی ونل
  • بازیگران: لوگان مارشال-گرین، ریچارد کثورن، لیندا کروپر، بتی گابریل، هریسون گیلبرتسون، کلایتون جکوبسن، ساچین جوب، کریستوفر کیربی، ملانی والجو
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۸ از ۱۰۰

لی وانل شاید برای نوشتن فرنچایزهای ترسناک پیشگامی همچون فیلم‌های «اره» (Saw) و «توطئه‌آمیز» (Insidious) معروف باشد، اما در سال ۲۰۱۸ اکشن سایبرپانک «ارتقاء» را نوشت و کارگردانی کرد. لوگان مارشال-گرین در این فیلم در نقش گری، فلج کاملی که همسرش در حمله‌ای وحشیانه به قتل می‌رسد، بازی می‌کند. در مغز او تراشه‌ای کار گذاشته می‌شود که قدرت استفاده از اندام‌های او را برمی‌گرداند و یک رابط هوش مصنوعی هم در اختیارش قرار می‌گیرد که به او توانایی‌های مافوق بشری می‌دهد. او بعد از این، از قدرت تازه‌یافته‌اش، با اینکه در گذشته از تکنولوژی هراس داشته است، برای گرفتن انتقام از کسانی که مسئول مرگ همسرش بودند استفاده می‌کند، که کم‌کم توجه پلیس را به خود جلب می‌کند.

فیلم پر از تصاویر خیره‌کننده و صحنه‌های مبتکرانه‌ی مبارزه‌ است که به بررسی در هم آمیزش بشریت و فناوری هم می‌پردازد. این فیلم در ژوئن ۲۰۱۸ در نزدیک به هزار و پانصد سالن سینما اکران شد، اما نتوانست با «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» (Avengers: Infinity War) رقابت کند و در مجموع کمتر از دوازده میلیون دلار فروش داشت. پخش نسخه‌ی بلوری و پخش آنلاین فیلم باعث شد طرفدارانی پیدا کند و همین منجر به برنامه‌های برای ساخت یک مجموعه‌ی تلویزیونی که دنباله‌ی فیلم باشد، شد، که در البته هنوز در دست ساخت است.

۲. ویژه نیمه‌شب (Midnight Special)

ویژه نیمه‌شب

  • سال اکران: ۲۰۱۶
  • کارگردان: جف نیکولز
  • بازیگران: مایکل شنون، جوئل اجرتون، کیرستن دانست، آدام درایور، سام شپارد، جیدن لیبرهر
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۳ از ۱۰۰

این درام علمی تخیلی داستان جذاب مردی فراری را به همراه پسرش که قدرت‌های ابرقهرمانی‌مانند دارد، روایت می‌کند. این تریلر سرگرم‌کننده، که همچون کارگردانش قدرنادیده است، قصه‌ی این مرد فراری را دنبال می‌‌کند که سعی می‌کند هم از چنگ دولت ایالات متحده دور بماند و هم اعضای یک گروه کالت که پسرش التون را به خاطر توانایی‌های خداگونه‌اش ستایش می‌کنند.

فیلم شروعی قوی دارد و هرچه به پایان نزدیک می‌شود، به همان قدرت پیش نمی‌رود اما این نباید شما را از تماشای یک فیلم علمی تخیلی برتر اورجینال و منحصربه‌فرد با بازی‌های درخشان از آدام درایور، جوئل اجرتون و کریستن دانست محروم کند. کمپانی برادران وارنر به رغم گروه بازیگران تمام‌ستاره‌ای که فیلم دارد، اکرانی محدود به فیلم داد و کمتر از چهار میلیون دلار در گیشه کسب کرد. اما پخش نسخه‌ی بلوری و پخش آنلاین فیلم توجهی را که سزاوارش بود نصیبش کرد.

۱. به بلوک حمله کنید (Attack the Block)

به بلوک حمله کنید

  • سال اکران: ۲۰۱۱
  • کارگردان: جو کرنیش
  • بازیگران: جان بویگا، جودی ویتاکر، الکس اسماعیل، فرانز درامه
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۰ از ۱۰۰

یک تریلر علمی تخیلی سرگرم‌کننده و گاهی فوق‌العاده خنده‎‎‌دار درباره‌ی گروهی از نوجوانان اهل لندن که با بیگانگانی که به این سیاره حمله کرده‌اند، مبارزه کنند. بازیگران اصلی فیلم در زمان اکرانش چندان شناخته‌شده نبودند اما به لطف شهرتی که در سال‌های اخیر به دست آورده‌اند، توجه‌ها به این فیلم مستقل دوباره جلب شد. با این حال، هنوز هم عده‌ی زیادی از وجودش بی‌خبرند. گویا قرار است دنباله‌ای هم برای این فیلم ساخته شود که خبری خوشی برای طرفداران فیلم و کسانی است که می‌خواهند بدانند بعد از وقایع فیلم چه بر سر شخصیت اصلی‌اش آمد.

کتاب پژوهشی در ادبیات و اندیشه ی علمی تخیلی 1 اثر محمد قصاع

منبع: movieweb

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.