۱۰ فیلم دست‌کم گرفته شده درباره‌ی جنگ‌جهانی دوم که از دست‌تان در رفته است

فیلم‌های جنگی و به ویژه آن‌هایی که در طول جنگ‌جهانی دوم اتفاق می‌افتند برای دهه‌ها یکی از ژانر‌های اصلی سینما بودند. «در جبهه‌ی غرب خبری نیست» یکی از آخرین فیلم‌های اکران شده در این ژانر است که با اقبال بالایی هم از طرف تماشاگران و هم منتقدان روبرو گشت اما بسیاری آثار دیگر وجود دارند که علی‌رغم دارا بودن استانداردهای بالا در زمینه‌ی داستان‌گویی و تولید چندان شناخته شده نیستند. این لیست شامل فیلم‌هایی مانند «والکری» و «خشم» است که تلاش‌های بازیگران درجه یکی چون تام کروز و برد پیت در مقیاسی هرچند کوچک‌تر در آن‌ها می‌درخشد.

فیلم‌های جنگ‌جهانی دوم همیشه مجبور نیستند تا با معیارهای شناخته شده‌ی این ژانر مطابقت داشته باشند و به همین دلیل است که برخی از این آثار کم‌تر مورد توجه واقع می‌شوند و شهرت کم‌تری دارند؛ اما دقیقاً همین ویژگی عاملی است که آن‌ها را منحصربه‌فرد و شایسته‌ی توجه می‌کند. با تعداد زیادی از فیلم‌هایی که سالانه در ژانر جنگی ساخته می‌شوند نگاه دقیق‌تر به مواردی که نادیده گرفته شده‌اند خالی از لطف نیست. فیلم‌های درباره‌ی جنگ‌جهانی دوم به وفور برای تماشای مردم در دسترس هستند اما این مطلب به گزینه‌هایی می‌پردازد که سزاوار توجه بیشتری‌اند. کسی چه می‌داند، اگر از طرفداران برپاقرص این ژانر باشید، ممکن است اثری در این مطلب به شما معرفی شود که افسوس بخورید چرا تا به حال کشفش نکرده بودید.

۱۰. همسر نگهبان باغ‌وحش (The Zookeeper’s Wife)

جسیکا چستین نقش اول فیلم همسر نگهبان باغ‌وحش را بر عهده دارد

  • کارگردان: نیکی کارو
  • بازیگران: جسیکا چستین، دانیل برول، یوهان هلدنبرگ
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۷
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰

«همسر نگهبان باغ‌وحش» فیلمی به کارگردانی نیکی کارو یک درام جنگی خوش‌رنگ و لعاب است که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. این فیلم بر اساس کتابی به همین نام نوشته‌ی دایان آکرمن که شرح اقدامات واقعی زن و شوهری لهستانی با نام‌های آنتونینا و یان زابینسکی است ساخته شده است. زوجی که صدها نفر از مردم بی‌گناه را در بحبوحه‌ی جنگ‌جهانی دوم و دور از چشم نازی‌ها در باغ‌وحش‌شان اسکان دادند. این فیلم نفس‌گیر با جزئیات هیجان‌انگیزی نشان می‌دهد که چگونه زن و شوهری شجاع با پنهان کردن قربانیان در باغ‌وحش توانستند آن‌ها را از دستگیر شدن نجات دهند.

معمولا تا حرف از فیلم‌های ژانر جنگ‌جهانی دوم به میان می‌آید همه یاد صحنه‌های عظیم جنگی و اکشن‌های تاثیرگذار می‎‌افتند اما «همسر نگهبان باغ‌وحش» به جای پرداختن به این موارد بر جنبه‌ی درام داستان تمرکز دارد که همین سنت‌شکنی باعث شده تا چندان مورد توجه مخاطبان قرار نگیرد. این فیلم عملکرد فوق‌العاده‌ای در به تصویر کشیدن استیصال و ناامیدی مردمی دارد که به هر قیمتی سعی در نجات جان خود داشتند و در کنار آن، به نمایش تاثیر این جنگ ویران کننده بر جمعیت دور از میدان جنگ می‌پردازد.

فیگور نیکی تویز مدل حیوانات اهلی و وحشی با پرندگان بسته 25 عددی

۹. پسری با پیژامه‌ی راه‌راه (The Boy in the Striped Pajamas)

پایان‌بندی شوکه کننده‌ی این فیلم از نقاط قوت آن است

  • کارگردان: مارک هرمن
  • بازیگران: ایسا باترفیلد، جک اسکنلن، ورا فارمیگا
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰

«پسری با پیژامه‌ی راه‌راه» یک درام تاریخی جذاب به کارگردانی مارک هرمن و محصول سال ۲۰۰۸ است. اتفاقات این فیلم از رمانی به همین نام نوشته‌ی نویسنده‌ی ایرلندی جان بوین الهام گرفته شده‌ و روایت‌گر داستان دو کودک هشت ساله، یکی یهودی و زندانی و دیگری فرزند فرمانده‌ای نازی است که در حین جنگ‌جهانی دوم طی اتفاقاتی با یکدیگر دوست می‌شوند. این فیلم در بطن خود به هولوکاست و آزاری که یهودیان طی آن سال‌ها با آن روبرو بودند می‌پردازد و به گونه‌ای کارگردانی شده که مخاطبان از دریچه‌ی چشم یک بی‌گناه شاهد وضعیت وجشتناک اسیران جنگ‌جهانی دوم هستند.

همان‌طور که اشاره شد داستان فیلم در زمان جنگ‌جهانی دوم شکل می‌گیرد، برونو پسر یک افسر اس اس نازی به نام رالف است که به خاطر ترفیع وانتقال پدرش، همراه خانواده به اردوگاهی نظامی در حومه‌ی برلین نقل مکان می کنند. برونو، در این اردوگاه یک رابطه دوستی ممنوع را با پسرکی یهودی در آن‌سوی حصار کمپ برقرار می‌کند و بقیه‌ی ماجرا بر اساس این دوستی شکل می‌گیرد.

فیلم روندی نسبتا کند و آرام دارد اما در پایان آن یک تراژدی بزرگ رخ می‌دهد که ضربه‌ای کاری برای مخاطب است. جایی که پایانی کاملا غم‌انگیز برای شخصیت‌های اصلی اتفاق می‌افتد.

برونو، در حین بازیگوشی‌ها و شیطنت‌های کودکانه، و از سر دوستی با اشمول – پسرک یهودی – از حصار دور اردوگاه گذر کرده و پا به درون محوطه می‌گذارد. اتفاقا در همان‌روز زندانی‌ها به کوره‌های آدم‌سوزی سپرده می‌شوند؛ ازجمله برونو و اشمول.
پدر و مادر برونو که متوجه این اتفاق شده‌اند تلاش می‌کنند تا او را نجات دهند اما تلاش‌هایشان فایده‌ای ندارد. آن‌ها در مسابقه با تقدیر – در این مورد به‌خصوص تقدیری که مشخصا رهاورد دین، ایمان و امید است- و در هماوردی با آن شکست می‌خورند و دیر به اردوگاه می‌رسند؛ کار از کار می‌گذرد و شبهِ‌ عدالت با دستی که از غیب می‌رسد اجرا می‌شود.

کتاب پسری با پیژامه راه راه اثر جان بوین انتشارات هیرمند

۸. نامش را با غرور حک کن (Crave Her Name With Pride)

ویرجینیا مکنا نقش جاسوسی دلفریب را در این فیلم بازی می‌کند

  • کارگردان: لوئیس گیلبرت
  • بازیگران: ویرجینیا مکنا، پل اسکوفیلد، موریس رونه
  • تاریخ انتشار: ۱۹۵۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۷ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

این فیلم بریتانیایی دلهره‌آور، اثری گیرا و کلاسیک در ژانر جاسوسی است که لوئیس گیلبرت آن را در سال ۱۹۵۸ ساخت و روانه‌ی سینماها کرد. داستان «نامش را با غرور حک کن» درباره‌ی بیوه زنی شجاع به نام ویولت ژابو است که از طرف ارتش فرانسه مامور به جاسوسی علیه آلمانی‌ها در طول جنگ‌جهانی دوم می‌شود.

ویولت ژابو یک مامور مخفی برجسته در طول جنگ‌جهانی دوم برای انگلیسی‌ها بود که در فرانسه‌ی اشغالی خدمت می‌کرد. اوهمچنین عضو سازمان جاسوسی انگلیس بود و در طول جنگ با خرابکاری و جمع‌آوری اطلاعات از آلمانی‌ها در خاک فرانسه خدمات ارزنده‌ای را به انگلستان و فرانسه مبذول داشت. ویولت به خاطر زیبایی چهره‌اش مورد توجه افسران آلمانی بود و با استفاده از همین ویژگی‌ اطلاعات نظامی را از آن‌ها بیرون می‌کشید.

سرانجام او در واپسین روزهای جنگ‌جهانی و چند روز پیش از «عملیات نرماندی» توسط پلیس مخفی آلمان نازی شناسایی و بلافاصله به اردوگاه کار اجباری راونسبروک فرستاده شد. ویولت نهایتا در همان اردوگاه و در حالی که ۲۳ سال بیشتر نداشت اعدام شد. اینکه قهرمان اصلی فیلمی درباره‌ی جنگ‌جهانی یک زن باشد، آن‌هم در زمانی که فیلم‌های این ژانر عمدتا درباره‌ی مردان ارتش هستند حرکتی بسیار نو و منحصربه‌فرد است. تم جاسوسی «نامش را با غرور حک کن» به آن اتمسفری پرتنش و متشنج می‌دهد و علم به اینکه مشغول تماشای داستانی واقعی هستید آن را اثرگذارتر و دلخراش‌تر می‌کند.

کتاب زنان جاسوس اثر حمید عشقی انتشارات آرمان رشد جلد 1

۷. والکری (Valkyrie)

تام کروز در نقش یک سرهنگ آلمانی جنبه‌ی دیگری از توانایی‌هایش را به نمایش گذاشت

  • کارگردان: برایان سینگر
  • بازیگران: تام کروز، ادی ایزارد، کاریس فن هاوتن
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۸
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۶۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰

سینما توانایی تکرار دوباره‌ی تاریخ را دارد و شاید همین بهترین ویژگی این هنر- صنعتِ جادویی باشد که مرزی برای خیال‌پردازی و آفرینش قائل نیست و همگام با خلاقیت‌ خالقان آثار پیش می‌رود. تنها تصور کنید اگر می‌توانستیم در زمان سفر کنیم و به برخی از بزنگاه‌های مهم تاریخی برگردیم. اگر قادر بودیم جلوی بسیاری از رخدادهای تلخ و ویرانگر را در تاریخ بشریت بگیریم. «والکریِ» برایان سینگر نیز به یکی از این سفرها در تاریخ مربوط است و یکی از جذاب‌ترین وقایع جنگ‌جهانی دوم را که می‌توانست سرنوشت ملت‌ها را تغییر دهد، روایت می‌کند.

«والکری» تولید سال ۲۰۰۸، یک درام جنگی تاریخی است که به کودتای نافرجام بیستم جولای ۱۹۴۴ که توسط افسران ارشد ارتش آلمان برای ترور آدولف هیتلر و به دست گرفتن کنترل کشور می‌پردازد. عملیات «والکری» کودتای مهمی بود که طی آن گروهی از افسران نازی که مخالف هیتلر و جنایات جنون‌آمیز او بودند تصمیم گرفتند تا پیشوا را ترور و برای جلوگیری از بروز فجایع بیشتر کودتا کنند.

این فیلم یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های تام کروز را در خود دارد که با بازی در نقش کلنل کلاوس شنک گراف فون اشتافنبرگ باردیگر توانایی‌هایش را به اثبات رساند. اشتافنبرگ طرحی را برای از بین بردن هیتلر در طول عملیات والکری تنظیم می‌کند که علی‌رغم تصور بر موفقیت‌آمیز بودنش در ساعات اولیه، اتفاقات عجیب و پیش‌بینی نشده باعث شکست فاجعه‌آمیز آن می‌شود. این فیلم نشان می‌دهد که استافنبرگ و افرادش چقدر به پایان سلطنت هیتلر نزدیک شده‌ بودند که به آن کیفیت هیجان‌انگیزی می‌دهد.

علی‌رغم اینکه این واقعه پایان آشکاری داشت و همه از شکست قهرمان آن مطلع بودند، (با توجه به آنچه در تاریخ اتفاق افتاده) اما «والکری» یک درام قصه‌گو و پرکشش است که مخاطبان با تماشای آن هنوز امید به معجزه داشتند و این نشان می‌دهد که والکری چقدر در نمایش این حادثه‌ی تاریخی جذاب و موفق عمل کرده است. هرچند که به دلیل موفقیت‌های خیره کننده‌ی تام کروز در فیلم‌های بلاک‌باستری پرفروش، از «والکری» آن‌قدرها که باید نام برده نمی‌شود.

کتاب توطئه قتل هیتلر اثر حمید عشقی نشر آرمان رشد

۶. دشمن پشت دروازه‌ها (Enemy at the Gates)

جود لا نقش واسیلی زایتسف را در این فیلم بازی می‌کند

  • کارگردان: ژان-ژاک آنو
  • بازیگران: جود لا، اد هریس، ریچل وایس
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۱
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۵۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰

«دشمن پشت دروازه‌ها» یکی از دیدنی‌ترین فیلم‌های این لیست است که ژان-ژاک آنو آن را در سال ۲۰۰۱ کارگردانی کرده است. داستان فیلم بر اساس نبرد مشهور استالینگراد و درگیری سختی که نازی‌ها و اتحاد جماهیر شوروی بر سر کنترل این شهر با یکدیگر داشتند شکل گرفته است.

شخصیت اصلی فیلم از تک‌تیراندازی واقعی و افسانه‌ای به نام واسیلی زایتسف الهام گرفته شده است که با مهارت افسانه‌ای خود در تیراندازی بلای جان سربازان نازی شده بود. فیلم مملو از اکشن سطح بالا و خشونت‌های منزجر کننده است که بسیار خوب کار شده‌اند. حتی داستان عاشقانه‌ی که به موازات صحنه‌های جنگی در روند داستان شکل می‌گیرد نیز کیفیت بالایی دارد و به متعادل کردن اتمسفر فیلم کمک شایانی می‌کند.

«دشمن پشت دروازه‌ها» به‌خاطر اینکه بیشتر فیلم‌های مربوط به جنگ‌جهانی در آن زمان منتشر شده‌اند اما نتوانستند مانند این فیلم تازگی‌شان را حفظ کنند در این لیست قرار می‌گیرد.

کتاب نام آوران جنگ جهانی دوم تک تیراندازها کماندو اعضای نهضت مقاومت و افسران مشهور اثر حمید عشقی نشر آرمان رشد

۵. کتاب دزد (The Book Thief)

جفری راش در نقش پیرمرد مهربان فیلم بازی شگفت‌انگیزی دارد

  • کارگردان: برایان پرسیوال
  • بازیگران: جفری راش، نیکی نیلیس، امیلی واتسون
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
  • امتیاز راتن تومیوز: ۴۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰

«کتاب دزد» یک درام جنگی تاثیرگذار محصول سال ۲۰۱۳ است که به واقعه‌ی از بین بردن کمونیست‌ها و یهودی‌ها به دست نازی‌ها می‌پردازد. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ی مارکوس زوساک و به کارگردانی برایان پرسیوال ساخته شده است. فیلم درباره‌ی دختر جوانی است که در طول جنگ‌جهانی دوم با مردی یهودی آشنا می‌شود که خانواده‌اش را از ترس آلمانی‌ها پنهان کرده است. این دختر که لیزل نام دارد در میانه ی جنگ و بعد از مرگ برادر کوچکش و جدا شدن مادرش از او به این خانواده سپرده می‌شود تا با آن‌ها زندگی کند.

لیزل سواد خواندن و نوشتن ندارد اما عاشق خواندن کتاب است و هانس هوبرمان، پیرمرد مهربانیست که سعی می‌کند از روی کتاب‌های داستان به او سواد بیاموزد. رفته رفته ارتباط این دو به‌خاطر عشقی که به کتاب خواندن دارند بیشتر و بیشتر می‌شود و درام قصه پیرامون این دو نفر شکل می‌گیرد. فیلم در ستایش کتاب و کتاب‌خوانی است و شاید به همین دلیل تا الان کمتر اسمی از آن شنیده‌ایم. فیلم دارای لحظات خشن تاثیرگذار زیادیست اما نقطه‌ی قوت آن در نمایش ارتباطات عاطفی بین شخصیت‌هاست و بهترین عملکرد را در این زمینه دارد. «دزد کتاب» در زمان اکران توسط منتقدان به عنوان فیلمی لقب گرفت که فقط برای گرفتن جایزه ساخته شده اما فروش باکس‌آفیس موفقی داشت و عناصر دراماتیک آن امروزه بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرند.

کتاب کتاب دزد اثر مارکوس زوساک
کتاب دزد اثر مارکوس زوساک نشر میلکان

۴. ۱۲ مرد خبیث (The Dirty Dozen)

دوازده مرد خبیث اثری کلاسیک در این ژانر است که هنوز ارزش تماشای بالایی دارد

  • کارگردان: رابرت آلدریچ
  • بازیگران: لی ماروین، چارلز برانسون، دونالد ساترلند
  • تاریخ انتشار: ۱۹۶۷
  • امتیاز راتن تومیوز: ۸۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰

«دوازده مرد خبیث» محصول ۱۹۶۷ فیلمی آمریکایی به کارگردانی رابرت آلدریچ است که داستان آن در بحبوحه‌ی جنگ‌جهانی دوم رخ می‌دهد؛ زمانی که به یک افسر آمریکایی مستقر در انگلستان ماموریت داده می‌شود که با استفاده از دوازده زندانی محکوم به جرم‌هایی همچون قتل و سرقت عملیات بزرگی را علیه نیروهای آلمانی در قصری اشغال شده در فرانسه رهبری کند.

در حالی که فیلم‌هایی مانند «حرام‌زاده‌های لعنتی» به‌خاطر نمایش روش‌های منحصربه‌فرد و آوانگارد جنگیدن در آن دوره شهرت دارند، «دوازده مرد خبیث» چند دهه قبل این‌کار را کرده بود و قطعا تماشای تیمی از افراد دیوانه که به روش خود نیروهای محور را در طول جنگ‌جهانی دوم از بین می‌برند در آن زمان نیز لذت‌بخش بوده است.

شاید با خواندن چند خط بالا انتظار اثری مفرح را داشته باشید اما «دوازده مرد خبیث» به هیچ وجه کمدی نیست اما با نمایش چند پهلوان پنبه استعاره‌ای از آن را به تصویر می‌کشد. اگرچه انتشار دنباله‌های زیاد به اعتبار فیلم لطمه زد و آن را از تبدیل شدن به یک اثر کلاسیک ماندگار محروم کرد، با این حال «دوازده مرد خبیث» هنوز هم به عنوان اثری مستقل که چرخشی متمایز را در طول جنگ‌جهانی دوم به تصویر می‌کشد ارزش بالایی برای تماشا دارد.

کتاب جنگ جهانی دوم در اروپا اثر فیلیپ گاوین

۳. کتاب سیاه (Black Book)

کاریس فن هاوتن بعدها با نقش ملیساندرا در بازی تاج و تخت نشان داد که توانایی بازی در نقش‌های مختلف را دارد

  • کارگردان: پل ورهوفن
  • بازیگران: کاریس فن هاوتن، سباستین کخ، هالینا رین
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۶
  • امتیاز راتن تومیوز: ۷۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰

«کتاب سیاه» به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های هلندی ساخته شده تا به امروز اثری مورد احترام است، اگرچه در سراسر جهان به آن توجه زیادی نشده است. کاریس فن هاوتن قبل از اینکه از طریق «بازی تاج و تخت» – و بازی در نقش بانو ملیساندرا –  به شهرت برسد، در این فیلم نقش‌آفرینی شگفت‌انگیزی داشت که با نگاهی به گذشته مورد قدردانی بیشتری قرار خواهد گرفت.

این فیلم محصول سال ۲۰۰۶ به کارگردانی پل ورهوفن درباره‌ی یک زن جوان و زیبای یهودی است که در جریان جنگ‌جهانی دوم و اشغال هلند توسط ارتش رایش سوم برای بقای خود می‌کوشد. وی برای کمک به گروه‌های آزادی‌بخش در جریان اشغال هلند با یکی از فرماندهان ارتش نازی طرح دوستی می‌ریزد و با نفوذ به گشتاپو نقشه‌های خود را بر علیه آن‌ها اعمال می‌کند. ضرباهنگ بالای فیلم در کنار جذابیت‌های بصری آن عمده دلایلی هستند که آن را در این لیست قرار می‌دهند. «کتاب سیاه» در جشنواره‌ی فیلم هلند سال ۲۰۰۶ بیشترین تعداد جوایز را به خود اختصاص داد که از این حیث در تاریخ این جشنواره رکورددار است. رسانه‌های جهانی نیز به فیلم و به ویژه بازی کاریس فن هاوتن (بازیگر نقش اول زن) واکنش‌های مثبتی نشان دادند. فیلم از سوی هلند برای بخش فیلم‌های به زبان خارجی به اسکار ارسال شد ولی نامزد جایزه نشد.

کتاب گشتاپو اثر لوکاس پل انتشارات کتاب پارسه

۲. خشم (Fury)

برد پیت در این فیلم هم مثل همیشه عالی و جذاب است

  • کارگردان: دیوید آیر
  • بازیگران: برد پیت، مایکل پنیا، شیا لابوف
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۴
  • امتیاز راتن تومیوز: ۷۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰

تاکنون آثار سینمایی زیادی با محوریت جنگ و آثار تخریب‌کننده‌‌اش بر روی کسانی که در آن حضور دارند ساخته شده‌‌ که «خشم» یکی از بهترین نمونه‌های آن محسوب می‌شود. کارگردانی و نویسندگی این فیلم بر عهده‌ی دیوید آیر بوده و ستارگانی چون جیسون ایساکس، مایکل پنیا، لوگان لرمن، شایا لابوف، جان برنثال و برد پیت در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

برد پیت در کارنامه‌ی کاری خود نقش‌های منحصربه‌فرد زیادی ایفا کرده است؛ از جمله بازی در چندین فیلم ژانر جنگ‌جهانی دوم. «خشم» اما جدی‌تر از تلاش‌های دیگرش است و در نقش فرمانده‌ی یک تانک آمریکایی که در اواخر جنگ‌جهانی دوم مشغول جنگیدن با دشمن است حسابی می‌درخشد. فیلم از لحاظ اکشن در بالاترین سطح قرار دارد و تماشاچی را میخکوب داستان‌گویی ماهرانه و سکانس‌های هیجان‌انگیزش می‌کند.

البته که برای به‌ تصویر کشیدن زشتی‌های جنگ و تأثیراتی که این فضا بر روح و روان سربازان می‌گذارد، تنها نمایشی از نبردهای خونین و کشتارهای بی‌رحمانه کافی نیست، بلکه چیزی که یک فیلم جنگی را به‌یادماندنی می‌کند نحوه‌ی شخصیت‌پردازی آن است که می‌تواند با احساسات مخاطب بازی کند و ذهنیت قابل قبولی از فروپاشی و ویرانی‌های جنگ برایش ایجاد کند. باید اعتراف کرد که «خشم» در این زمینه عالی است و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که در هرکدام از شخصیت‌هایش به نمایش می‌گذارد واقعا عالی و بی‌همتا از کار درآمده‌اند.

متأسفانه این فیلم هنگام اکرانش در رقابت با دیگر فیلم‌های جنگی در تنگنا قرار گرفت و آن‌چنان که باید دیده نشد، اما اکنون می‌توان بدون هیچ مقایسه‌ای آن را تجربه کرد و لذت برد. «خشم» یک اجرای واقعی و متفاوت از پیت دارد که طرفدارانش بدون شک از آن استقبال خواهند کرد.

تانک کنترلی مدل Military Equipment

۱. سقوط (Downfall)

سقوط یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای آلمان است

  • کارگردان: الیور هرشبیگل
  • بازیگران: برونو گانتس، الکساندرا ماریا لارا، اولریش ماتس
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۴
  • امتیاز راتن تومیوز: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰

«سقوط»، یک درام جنگی شاهکار که الیور هرشبیگل آن را در سال ۲۰۰۴ روانه‌ی سینماها کرد. این اثر که پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای آلمان نیز به شمار می‌رود بر اساس کتاب‌های «پناهگاه هیتلر» اثر تراودل یونگه، «تا آخرین ساعت» اثر ملیسا مولر، «هیتلر» اثر یوآخیم فست و خاطرات آلبرت اشپر (وزیر تسلیحات رایش سوم و معمار ارشد هیتلر) و ارنست گونتر باده (فرمانده لشکر ۹۰ پیاده ورماخت) ساخته شده است.

«سقوط» بی‌رحمانه به روایت آخرین روزهای زندگی آدولف هیتلر، رهبر حزب ناسیونال‌ سوسیالیست کارگران آلمان و یکی از بزرگترین فاشیست‌های قرن بیستم و سقوط رژیم آلمان نازی می‌پردازد. این فیلم با آشکار کردن ابعاد دیوانه‌وار و پیچیده‌ای از زندگی او و حزب نازی به خوبی می‌تواند طرفداران فیلم‌های تاریخی – به‌خصوص جنگ‌جهانی دوم – را راضی کند.

«سقوط» که در آلمانی «آخرین روزهای رایش سوم» نام دارد، دوازده روز آخر زندگی هیتلر یعنی از ۱۷ تا اواخر آوریل سال ۱۹۴۵ میلادی را در سنگر زیرزمینی فرماندهی او به تصویر کشیده است. در این مرحله نبرد برلین به پایان خود نزدیک شده است و پس از نابودی ماشین نظامی و دستگاه سیاسی عظیم رژیم نازی شاهد وقایعی هستیم که در نهایت منجر به تصمیم تاریخی او در پایان بخشیدن به زندگی‌اش می‌شود.

فیلم در مقایسه با دیگر آثاری که در رابطه با شخصیت هیتلر ساخته شده‌اند، نظیر «هیتلر: ۱۲ روز آخر» (Hitler: The Last Twelve Days)، کیفیت و ساختار سینمایی بهتری دارد. هرچند این اثر در نظر برخی مخاطبان برای نشان دادن جنبه‌ی انسانی شخصیت هیتلر و تصویرگری‌ محافظه‌کارانه‌اش از اعضای رایش سوم مورد نقد قرار گرفته است.

برخلاف دیگر فیلم‌های دست‌کم‌گرفته شده که در این لیست با آن‌ها آشنا شدید، «سقوط» هم توسط منتقدان تحسین شد و هم عملکرد قابل‌قبولی در باکس‌آفیس داشت. این فیلم در مراسم اسکار سال ۲۰۰۴ نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی زبان شد اما موفق به دریافت آن نشد. همچنین وبسایت معتبر امپایر «سقوط» را در لیست صد فیلم برتر تاریخ سینمای جهان قرار داده است.

کتاب با پیشوا تا ابد اثر هاینریش هافمن انتشارات ترنگ
کتاب آدولف هیتلر اثر برندا هاوگن
کتاب تا به آخر با هیتلر اثر هاینتس لینگه نشر میلکان

منبع: cbr

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.