۱۰ فیلم تماشایی با قهرمانان همیشه بازنده‌ای که از تلاش خسته نمی‌شوند

فیلم «کرید ۳» بار دیگر کاراکتر اصلی خودش را در نقش آدم همیشه بازنده نشان داد تا بتواند موفقیت فیلم‌های قبلی این سری را به نوعی تکرار کند. این امر پیش از این نیز به اثبات رسیده است که الگوی فیلم‌‌سازی درباره‌ی اشخاص همیشه بازنده مطمئنا به موفقیت می‌رسد و مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب می‌کند گرچه برخی از این فیلم‌ها بهتر از دیگر آثار این ژانر ساخته شده‌‌اند.

بهترین این فیلم‌ها آن‌هایی هستند که قهرمانان با‌صلابت و محکمی دارند و اهداف و انگیزه‌هایشان را می‌توان با قاطعیت درک کرد. این بیشتر شامل فیلم‌های ژانر ورزشی می‌شود اما می‌تواند درباره‌ی قهرمان‌هایی هم باشد که در زندگی‌شان همیشه بازنده بوده‌اند. دیدن مسیر موفقیت‌ آن‌ها همواره تماشایی است و ارزشش را دارد که بهترین فیلم‌های این سبک را بررسی کنیم که توانسته‌اند چارچوب مد نظر را به خوبی پیاده کنند.

۱۰. بچه‌ی کاراته‌کار (The Karate Kid)

بچه‌‌‌ی کاراته‌کار. آدم همیشه بازنده

  • محصول: ۱۹۸۴
  • کارگردان: جان جی. آویلدسن

عرضه‌ی این فیلم موجب تولد یک فرنچایز طولانی‌مدت و جان‌دار شد که به یمن طبیعت همیشه سبز و سرزنده‌ی فیلم اول است. این فیلم داستان دنیل لاروسو را تعریف می‌کند، دانش آموزان دبیرستانی که وارد مسابقه‌ی کاراته می‌شود تا با آدم‌های گردن‌کلفت مدرسه که او را اذیت می‌کنند، مبارزه کند. دنیل توسط آقای میاگی آموزش داده می‌شود و این شخص بعدا به مرشد و راهنمای او در زندگی نیز تبدیل می‌شود.

«بچه‌ی کاراته‌کار» به گونه‌ای ساخته شده است تا این قدرت را به مخاطبانش بدهد که به خود باور داشته باشند. دنیل کارش را به عنوان یک بچه‌ی بی‌دست و پا و بی‌اراده آغاز می‌کند قبل از اینکه تاثیر فردی مثل آقای میاگی او را به یک مبارز واقعی تبدیل کند. تماشاگران تشویق می‌شوند که تمام حمایت خود را از هدف نهایی دنیل یعنی تبدیل شدن او به یک قهرمان انجام دهند که در پایان به فرجامی فاتحانه منتهی می‌شود.

۹. میلیونر زاغه‌نشین (Slumdog Millionaire)

میلیونر زاغه‌نشین. آدم همیشه بازنده

  • محصول: ۲۰۰۸
  • کارگردان: دنی بویل

این فیلم حکایت از فرش به عرش رسیدن جوانی ۱۸ ساله به نام جمال مالک است که فرصت این را پیدا می‌کند تا با شرکت در مسابقه‌ی «چه کسی می‌خواهد میلیونر شود؟» تبدیل به یک فرد ثروتمند شود. بازگشت به نماهایی از گذشته معلوم می‌کند که روز‌های دور زندگی جمال به هنگام پسربچه بودن مبتلا به فقری دردناک بوده و ناخواسته به او این توانایی را داده است تا بتواند به جواب سوالات این برنامه‌ی تلویزیونی پاسخ بدهد.

کتاب میلیونر زاغه نشین اثر ویکاس سواروپ انتشارات کتاب سرای نیک

«میلیونر زاغه‌نشین» حکایتی حقیقتا حزن‌‌انگیز است که شرایط واقعا سخت و ناگواری را نشان می‌دهد که باید مردم فرودست در آن زندگی کنند اما از طرفی جمال همیشه بازنده را در موقعیتی قرار می‌دهد که او در نهایت بتواند خود و معشوقش را به استقلال مالی برساند و از فقر نجات پیدا کند. داستانی امیدبخش که در نهایت به قهرمان ماجرا پیروزی بزرگ زندگی‌اش را عطا می‌کند.

۸. تایتان‌ها را به خاطر داشته باش (Remember the Titans)

تایتان‌های به خاطر داشته باش. آدم همیشه بازنده

  • محصول: ۲۰۰۰
  • کارگردان: بوآز یاکین

داستان این فیلم درباره‌ی مربی هرمان بون و تلاش‌های او برای رساندن تیم ورزشی دبیرستانش به مقام قهرمانی است. فیلم چنین‌ آغاز می‌شود که کل تیم را به شکل آدم‌هایی به درد‌نخور نشان می‌دهد پیش از آن که بون آن‌ها را تمرین دهد. روش‌های نامتعارف او همه را دور هم جمع می‌کند و به یک کل مستحکم و منسجم تبدیل می‌کند.

این فیلم از نقش‌آفرینی کوبنده و مسئولانه‌ی دنزل واشنگتن سود می‌برد جایی که هدف این کاراکتر به آسانی توسط مخاطب حمایت می‌شود. وضعیت ناکارآمد تیم به تدریج به رفاقتی صمیمانه منتهی می‌شود و رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب بیش از پیش رضایت‌بخش می‌شود وقتی که منتقدان آن‌ها سرانجام ساکت می‌شوند.

تابلو شاسی گالری استاربوی طرح دنزل واشنگتن مدل هنرمندان و بازیگران 045

۷. داج‌بال: داستان یک بازنده‌ی واقعی (Dodgball: A True Underdog Story)

داج‌بال. آدم همیشه بازنده

  • محصول: ۲۰۰۴
  • کارگردان: راوسون مارشال تربر

این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های کمدی چند دهه‌ی اخیر است و اساس داستانی پیش‌پا افتاده‌ای را تا جاهای بسیار خنده‌داری می‌کشاند. این فیلم حکایت اعضای یک باشگاه به نام «آدم معمولی» است که وارد مسابقه‌ی داج‌بال می‌شوند تا آنقدری پول برنده شوند که از احتمال توقیف اموال خود جلوگیری کنند.

همانطور که از اسمشان پیداست، تیم قهرمان اصلی داستان پر از آدم‌هایی با توانایی‌های محدود است اما تلاش دور از انتظار آن‌ها برای کسب افتخار توجه مخاطب را جلب می‌کند جایی که آن‌ها رفته‌رفته به مقام‌های بالاتری می‌رسند و در مسابقه‌ی پایانی با رقبای دیرینه‌ی خود دیدار می‌کنند. شاید بتوان گفت این فیلم آمیخته به تقلید و تمسخر است اما «داج‌بال» کارش را بسیار خوب انجام می‌دهد و سبب می‌شود که داستان یک آدم همیشه بازنده به چشم بیاید.

۶. مناظره‌کنندگان بزرگ (The Great Debaters)

مناظره‌کنندگان بزرگ. آدم همیشه بازنده

  • محصول: ۲۰۰۷
  • کارگردان: دنزل واشنگتن

این فیلم کالجی با دانش‌آموزان اغلب سیاه‌پوست را به تصویر می‌کشد که مربی مناظره‌ی آن دانش‌آموزانش را سر ذوق می‌آورد تا با مدارس دانش‌آموزان سفید‌پوست در سال‌های دهه‌ی ۱۹۳۰ وارد رقابت شوند. داستان چالش‌ها و رقابت‌هایی را به تصویر می‌کشد که کاراکتر‌ها به خاطر تبعیض رایج در آن زمان با آن مواجه بودند و قهرمانان داستان غیرممکن‌ها را ممکن می‌کنند.

این فیلم در زمان عرضه‌اش به خاطر غضب اسکار نادیده گرفته شد اما در واقع از آن فیلم‌های حال‌خوب‌کن است. علاوه بر این ماجراهای آن بر اساس اتفاقات واقعی است که به داستان آن سندیت و اعتبار می‌بخشد. اضافه‌شدن عناصر دراماتیک مابین کاراکتر‌ها، آن تنش مورد نیاز بین افراد را تامین می‌کند و آن‌ها را به سمت پیروزی پیش‌رو هدایت می‌کند.

۵. ادی عقاب (Eddie The Eagle)

ادی عقاب. آدم همیشه بازنده

  • محصول: ۲۰۱۶
  • کارگردان: دکستر فلچر

«ادی عقاب» درباره‌ی اسکی‌بازی به همین نام و ماجراجویی‌های او برای کسب جواز المپیک است. این آدم در دنیای واقعی چندین بار با شکست مواجه می‌شود و درخواستش برای حضور در المپیک رد می‌شود اما در پایان ارزش خود را اثبات می‌کند و فیلم اتفاقات زندگی واقعی او را به تصویر می‌کشد. به همراه برف‌روبی به نام برانسون پیری، او به سختی تلاش می‌کند تا احترام دیگران را به دست آورد.

این فیلم پیروزی قهرمانانه‌ی بزرگی در خود ندارد که در آخر فیلم انتظارمان را بکشد اما چیزی که دارد این است که ادی با استقامت و عزم راسخ خود در پایان به نتیجه مطلوب خود می‌رسد. یکی دیگر از فیلم‌های حال‌خوب‌کن این فهرست که ارتباط خوبی را مابین قهرمان اصلی داستان و تماشاگران برقرار می‌کند. این فیلم همچنین سیاق فیلم‌های کمدی را نیز به خط داستانی خود تزریق می‌کند تا مخاطبانش را سرگرم کند.

۴.هند، به پیش! (Chak De! India)

هند به پیش. آدم همیشه بازنده

  • محصول: ۲۰۰۷
  • کارگردان: شیمیت امین

این فیلم درباره‌ی رستگاری بازیکن هندی سابق هاکی کاپیتان کبیر سینگ است که اکنون به عنوان مربی تیم هاکی بانوان هندوستان مشغول به خدمت است. بعد از رسوایی که به دلیل اتهام ناروای تبانی برای شکست در یک بازی برای او به بار آمد، کبیر مجاب می‌شود تا مربی‌گری تیم بانوان را بر عهده بگیرد و جانفشانی خود برای کشورش را اثبات کند.

تابلو شاسی طرح شاهرخ خان مدل SDT112

این فیلم نشان می‌دهد که چگونه تیم فراتر از تمامی انتظارات تا جایی پیش می‌رود که آن‌ها حتی تیم باتجربه‌ی مردان را نیز به چالش می‌کشند. این داستان سیندرلایی تیم را به فینال جام جهانی می‌برد جایی که تاکتیک کبیر افتخاری را که لایق آن هستند، برایشان به ارمغان می‌آورد. «هند، به پیش!» داستانی الهام‌بخش برای کسانی است که مزد صبرشان را می‌گیرند و اتفاقات خوبی برایشان رقم می‌خورد.

۳. ۸ مایل (۸Mile)

۸ مایل. آدم همیشه بازنده

  • محصول: ۲۰۰۲
  • کارگردان: کرتیس هنسن

این فیلم درباره‌ی رپری سفید‌پوست به نام جیمی است که با مشکلات متعدد در راه رسیدن به موفقیت در کارش به خاطر پیش‌داوری‌ها و تعصبات خشک و خالی مواجه می‌شود. استعداد جیمی به او این امکان را می‌دهد تا وارد سیستم بسته‌ی رپر‌های سیاه‌پوست شود و جای خوبی برای خودش دست و پا کند و با رقبایی وارد نبرد می‌شود که چشم ندارند تا موفقیت او را ببینند. داستان پرپیچ و خم و مانع جیمی اساس ماجرای فیلم را می‌سازد.

کلاسور مدل امینم

«۸ مایل» بیشتر به خاطر بازیگری امینم رپر نام‌آشنا معروف است که در کمال تعجب بسیار ماهرانه در این فیلم ظاهر شده است جایی که او پیچیدگی احساسی را به کاراکتر جیمی می‌دهد. قهرمان داستان باید روش بازی‌کردن خود را عوض کند تا با آن‌هایی که منتقد او هستند و فقط از او عیب‌جویی می‌کنند، مبارزه‌ی جانانه‌ای انجام دهد. همه‌ی این‌ها به نقطه‌ی اوج فیلم که به شدت سرگرم‌کننده است می‌رسد و او در نبردی تماشایی به سمت قله‌ی افتخار، اجرای رپ خود را ارئه می‌دهد.

۲. فورد در برابر فراری (Ford V Ferrari)

فورد در برابر فراری. آدم همیشه بازنده

  • محصول: ۲۰۱۹
  • کارگردان: جیمز منگولد

کریستین بیل یک نقش‌آفرینی کم‌نظیر دیگر در این فیلم از خود ارائه می‌کند جایی که او در نقش راننده‌ی بریتانیایی خودرو‌های مسابقه‌ای کن مایلز ظاهر می‌شود. مت دیمون در نقش کارول شلبی به مایلز ماموریت می‌دهد تا ماشینی را براند که فورد امیدوار است این بار بتواند فراری را شکست دهد. تلاش‌های مایلز و شلبی این مهم را ممکن می‌سازد و رویای همیشگی فورد را به واقعیت تبدیل می‌کند.

عناصر داستانی دو کاراکتر رفیق «فورد در برابر فراری» پویایی متعادل و حال و هوایی انگیزشی به فیلم می‌دهد. عزم راسخ آن‌ها، تلاش‌های این دو مرد معروف دنیای خودرو را در سال‌های دهه‌ی ۱۹۶۰ نشان می‌دهد. با بازیگران درجه یکی مثل کریستین بیل و مت دیمون در پشت فرمان با یک داستان مرد همیشه بازنده طرفیم که بازی‌های خوب آن از فیلم یک اثر به‌یاد‌ماندنی می‌سازد.

۱. راکی (Rocky)

راکی. آدم همیشه بازنده

  • محصول: ۱۹۷۶
  • کارگردان: جان جی. آویلدسن

«راکی» نهایت فیلم مرد همیشه بازنده است که به این ژانر انرژی مضاعفی را که به آن محتاج بود، هدیه داد. این فیلم داستان قهرمان فیلم را به تصویر می‌کشد که خودش را آماده می‌کند تا در برابر قهرمان بوکس آپولو کرید ظاهر شود. مبارز معمولی مثل راکی شانسی برای پیروزی ندارد با این حال او اثبات می‌کند که رفته‌رفته می‌تواند راه قهرمانی را طی کند.

«راکی» از بازیگر ناآشنایی مثل سیلوستر استالونه یک ستاره‌ی سینما ساخت و سنگ‌بنای فرنچایزی را گذاشت که در آن قهرمان اصلی همیشه در نقش مرد همیشه بازنده ظاهر می‌شود. اما این فیلم اول است که آن تازگی و اصالت را با خودش دارد با راکی که نشان می‌دهد از جنس آهن ساخته شده است. رگه‌های انگیزشی فیلم با داستان راکی که برای خودش دوستانی پیدا می‌کند و عاشق می‌شود، تکمیل می‌شود.

منبع: CBR

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.