۱۰ بازی شوتر بزرگ موبایلی که علی‌رغم توانایی‌هایشان شکست خوردند

بازی‌های موبایلی امروزه یکی از دوست داشتنی‌ترین عناوینی هستند که هر گیمری می‌تواند به سراغشان برود. این سبک از بازی‌ها پتانسیل‌های بسیار بالایی دارند و در طول چندین سال اخیر نیز؛ بازی‌های موبایلی طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. اما این موضوع صرفا تمام ماجرا نیست. راستش را بخواهید صنعت بازی‌سازی روی موبایل خیلی زودتر از آن‌چیزی که بنظر می‌رسید، پیشرفت کرد و همین موضوع نیز سبب شد تا بسیاری از بازی‌سازهای بزرگ به سمت پلتفرم موبایل قدم بردارند و بازی‌هایشان را نیز معرفی کنند. بازی‌سازهایی که جاه‌طلبانه، به دنبال گرفتن سهمی از بازار بازی‌های موبایلی بودند و طبق انتظار؛ طولی نکشید که نسلی جدید و دوست داشتنی از بازی‌های موبایلی شروع شد.

<!–

–>

منتهی همچنین در این بین؛ این بازی‌های شوتر بودند که بیش از هر سبک دیگری دیگری روی موبایل موفق عمل کردند. بازی‌های اکشن – شوتر موبایلی امروزه بقدری پیشرفت کرده‌اند که ابدا نمی‌توان آن‌ها را دست کم گرفت. اما همانطور که احتمالا حدس زده‌اید، قرار نیست که تمام بازی‌های شوتر موبایلی سرنوشتی یکسان داشته باشند. گاهی ممکن است که این بازی‌ها علی‌رغم پتانسیل‌هایشان؛ صرفا گزینه‌هایی شکست‌خورده باشند. بنابراین اگر شما نیز موبایل گیمرید و طرفدار بازی‌های شوتر موبایلی هستید، در این مقاله همراه ویجیاتو باشید تا باهم سفری دوست داشتنی به دنیای پلتفرم موبایل داشته باشیم و ۱۰ مورد از بزرگ‌ترین و بهترین بازی‌های شوتر موبایلی را به شما معرفی کنیم که علی‌رغم پتانسیل‌هایی که داشتند؛ شکست‌ خوردند.

Apex Legends Mobile


بدون شک از بازی Apex Legends Mobile می‌توان به عنوان بزرگ‌ترین آی‌پی موبایلی یاد کرد که توسط استودیوی الکترونیک آرتز درحال توسعه بود. وقتی نسخه پی‌سی بازی Apex Legends منتشر شد، اکثر گیمرها منتظر بودند تا بالاخره نسخه موبایلی این بازی را نیز تجربه کنند. اواخر سال ۲۰۲۱ بود که شایعاتی مبنی بر توسعه نسخه موبایلی این بازی از راه رسید. نهایتا در سال ۲۰۲۲ الکترونیک آرتز با نهایت امید خودش؛ بازی Apex Legends Mobile به صورت جهانی لانچ کرد. روزهای اولیه برای Apex Legends Mobile طلایی بود و همه گیمرها عاشق این بازی بودند.


مطلب پیشنهادی:بهترین فیلم ها درباره نبرد انسان و دریاآب‌های آزاد ترساناک
بهترین فیلم ها درباره نبرد انسان و دریابهترین فیلم ها درباره نبرد انسان و دریا

اما متاسفانه تنها پس از گذشت چند ماه از انتشار این بازی؛ مشکلات متعدد Apex Legends Mobile شروع به آشکار شدن کردند. بدتر از همه، عدم مدیریت درست استودیوی الکترونیک آرتز به عنوان ناشر این بازی و استودیوی Respawn به عنوان سازنده Apex Legends Mobile بود. آن‌ها عملا نظر منتقدان؛ گیمرها و همچنین تولید کنندگان محتوا را درباره این بازی نادیده گرفتند و تنها به مشکلات این بازی اضافه می‌کردند. نهایتا تیم سازنده این بازی در سال ۲۰۲۳؛ بازی جذاب بتل رویال Apex Legends Mobile را برای همیشه از روی مارکت‌های رسمی حذف کرد و سرورهای این بازی نیز به دلیل عدم محبوبیت و همچنین مشکلات مالی تیم سازنده، برای همیشه خاموش شد.

Area F2


اگر طرفدار بازی‌های شوتر – رقابتی موبایل باشید، احتمالا با Area F2 آشنایی دارید. عنوانی که با اقتباس از بازی Rainbow Six Siege برای موبایل منتشر شد و متاسفانه به سبب مشکلات کپی‌رایتی که داشت، تنها پس از گذشت چند هفته از انتشارش؛ برای همیشه شکست‌ خورد. بازی Area F2 یک عنوان ۵v5 با المان‌های تکتیکال – شوتر بود که به صورت آنلاین روایت می‌شد. این بازی موبایلی درست همانند Rainbow Six Siege؛ کاراکترها و قابلیت‌های متنوعی نیز داشت که شما می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنید و همچنین نحوه استفاده درست از این کاراکترها نیز بسیار حائز اهمیت بود.

نکته جالب توجه دیگر درباره Area F2؛ مکانیزم‌های تخریب‌پذیری بازی بودند. شما در این بازی گرافیکی واقع‌گرایانه داشتید که فضای بازی را جذاب‌تر نیز می‌کردند. همچنین نباید گیم‌مودهای متنوع این بازی را فراموش‌ کرد. Area F2 پتانسیل‌های بسیار بالایی داشت که تبدیل به یکی از بهترین بازی‌های شوتر اول شخص تاریخ موبایل گیمینگ شود. منتهی این بازی شباهت بی‌حد و مرزی به بازی Rainbow Six Siege داشت و به همین دلیل سازنده Rainbow Six Siege یعنی استودیوی یوبیسافت، از Area F2 به دلیل عدم رعایت حق کپی‌رایت شکایت کرد و از اپل و گوگل نیز درخواست کرد که این بازی را حذف کنند. نهایتا Area F2 در سال ۲۰۲۰ به صورت کاملا از بین رفت و سازندگان این بازی نیز هرگز نتوانستند که این بازی را مجددا احیا کنند.

Project X22


احتمالا بسیاری از شما نام بازی Project X22 را نشنیده باشید. این بازی متاسفانه آن‌قدری که باید محبوب نشد تا گیمرهای زیادی از حضورش آگاه باشند. اما با این‌حال Project X22 یکی از خلاقانه‌ترین بازی‌های شوتر موبایلی بود که مشابه‌اش را نمی‌توانید پیدا کنید. این بازی ترکیبی از ولورانت، ایپکس لجندز موبایل و کال آو دیوتی موبایل بود و خودش را یک بازی آنلاین معرفی می‌کرد. این بازی موبایلی تنها تا مرحله بتا پیشرفت و متاسفانه کمتر کسی آن را به یاد دارد.


مطلب پیشنهادی:‌۱۰ مورد از لذت‌بخش‌ترین لحظاتی که در دنیای بازی کلش آف کلنز می‌توانید تجربه کنیدلذت‌هایی ساده، اما دوست داشتنی
‌۱۰ مورد از لذت‌بخش‌ترین لحظاتی که در دنیای بازی کلش آف کلنز می‌توانید تجربه کنید‌۱۰ مورد از لذت‌بخش‌ترین لحظاتی که در دنیای بازی کلش آف کلنز می‌توانید تجربه کنید

همچنین گرافیک و موسیقی‌متن این بازی نیز نسبت به زمان توسعه و حجمی که این بازی داشت، واقعا خوب و تحسین برانگیز بود. متاسفانه توسعه دهندگان این بازی؛ پروژه و بازی Project X22 را در سال ۲۰۲۲ برای همیشه کنار گذاشتند و هیچ دلیلی نیز برای این تصمیم از خود منتشر نکردند.

Shadowgun War Games


اگر طرفدار بازی‌های شوتر موبایلی باشید، احتمالا سری بازی‌های Shadowgun می‌شناسید. این سری موبایلی؛ با بازی Shadowgun: Legends محبوب شد و به همین جهت، سازندگان این بازی فورا به سراغ نسخه‌ای دیگر از این بازی رفتند. Shadowgun War Games متاسفانه جزو آن دسته از بازی‌های شکست‌خورده پلتفرم موبایل است که با کلی امید منتشر شد. این بازی قرار بود که درست همانند برادر بزرگ‌تر خودش یعنی Shadowgun: Legends؛ یک بازی موفق باشد. Shadowgun War Games تنها در یک هفته اول؛ بیش از ۱ میلیون‌بار دانلود شد که رقمی فوق‌العاده بود. این بازی در سال ۲۰۲۰ منتشر شده بود و گرافیکش جلو‌تر از زمان خود بود.

اما گرافیک تنها چیزی نیست که یک بازی‌ساز برای موفقیت نیاز دارد. Shadowgun War Games ایرادات بسیاری نیز داشت. افت فریم؛ مشکلات سخت‌افزاری؛ عدم جذابیت این بازی در طولانی مدت و از همه‌ مهم‌تر مکانیزم‌های Pay to Win این بازی؛ باعث شدند تا Shadowgun War Games سرنوشتی جز شکست نداشته باشد و علی‌رغم پتانسیل‌هایی که داشت، در رقابت با بازی‌هایی چون پابجی موبایل و یا حتی کال آو دیوتی موبایل؛ شکست خورد و نهایتا در سال ۲۰۲۱ سازندگان این بازی سرورهای Shadowgun War Games برای همیشه خاموش کردند.

Modern Combat Versus


قطعا از دیدن بازی Modern Combat Versus در این لیست تعجب‌زده شده‌اید. همانطور که می‌دانید سری مدرن کامبت یکی از موفق‌ترین فرنچایزهای شوتری است که توسط استودیوی گیم‌لافت منتشر شده! پس چرا باید Modern Combat Versus در این لیست باشد؟ دلیل این موضوع به جایی بر می‌گردد که استودیوی گیم‌لافت تصمیم گرفت تا Modern Combat Versus را صرفا یک بازی آنلاین بسازد و خط داستانی را کاملا کنار گذاشت. این بازی به امتیاز متاکریتیک ۶۷ رسید که در مقایسه با عناوین پیشین این سری یعنی Modern Combat 4: Zero Hour و Modern Combat 5: Blackout؛ یک پس‌رفت بزرگ بود.


مطلب پیشنهادی:۱۰ تا از بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یکمنمایش حماسه افتخار و انتقام
۱۰ تا از بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یکم۱۰ تا از بهترین فیلم های سامورایی قرن بیست و یکم

Modern Combat Versus از همان ابتدای کار یک شکست بود. گیم‌پلی بازی به طرز مسخره‌ای افتضاح بود و گیم‌لافت عملا یک بازی معمولی را ساخته بود. اکثر گیمرها نقدهایشان را درباره این بازی منتشر کردند که همه آ‌ن‌ها بد بودند. همچنین Modern Combat Versus تبدیل به یک بازی آینده‌نگرانه شده بود که عملا در تضاد با این سری بود. اما این تمام ماجرا نبود؛ المان‌های Pay to Win این بازی نیز جزو دیگر دلایلی بود که Modern Combat Versus را بد کرده بودند. هرچند که شما هنوز هم می‌توانید این بازی را تجربه کنید، اما باید اعتراف کرد که Modern Combat Versus چیزی جز یک شکست بزرگ نیست.

‌Fortnite


وقتی برای اولین بار پورت بازی فورتنایت برای موبایل منتشر شد، فورتنایت موبایل خیلی زود خودش را یک بازی فوق‌العاده معرفی کرد که آمار و ارقام بسیار خوبی نیز داشت. اما تنها پس از گذشت چند هفته از انتشار این بازی؛ ایرادات فورتنایت خودشان را نشان دادند. بزرگ‌ترین ایراد این بازی؛ کنترل‌های وحشتناکی بود که فورتنایت موبایل داشت. درواقع مکانیزم‌های حرکتی این بازی ابدا برای موبایل بهینه نشده بودند و فورتنایت موبایل ضعف بزرگی در این بخش داشت. اما این بازی به سبب قابلیت‌های جالبی که داشت، توانسته بود که حتی پس از مشکلاتی که داشت، همچنان یک بازی خوب باشد.

اما همچنین طولی نکشید که ایپک گیمز سیستم پرداختی خودش را معرفی کرد. این سیستم سهم اپل و آپ‌استور را در پرداخت‌های درون برنامه‌ای فورتنایت تقریبا صفر می‌کرد و جنگ بزرگ بین اپل و فورتنایت شروع شد. این جنگ باعث شد تا فورتنایت موبایل از روی مارکت‌های رسمی اندروید و iOS حذف شود و همان معدود گیمرهایی که داشت را نیز از دست داد و نیامده، یک شکست بزرگ بود.

Afterpulse


Afterpulse یکی از فراموش‌شده‌ترین بازی‌های شوتر موبایلی است که ما در این لیست به سراغش رفته‌ایم. این بازی در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و سعی داشت که همان تجربه کال آو دیوتی روی موبایل باشد، پیش از آن‌که چیزی به نام کال آو دیوتی موبایل حتی منتشر شده باشد. این بازی برای اندروید و iOS منتشر شده بود و گرافیک به شدت جذابی داشت. همچنین گیم‌مودها و قابلیت‌های شخصی‌سازی Afterpulse نیز؛ باعث شده بودند تا این بازی یک عنوان فوق‌العاده باشد.


مطلب پیشنهادی:نقد فیلم Sisu | جان ویک فنلاندیجوخه مرگ یک نفره
نقد فیلم Sisu | جان ویک فنلاندینقد فیلم Sisu | جان ویک فنلاندی

اما چیزی‌که باعث مرگ تدریجی Afterpulse شد، جاه‌طلبی و ثروت‌اندوزی بی‌حد و مرز سازندگان این بازی بود. شما می‌توانستید که در ازادی پرداخت مبلغی؛ تقریبا بهترین تفنگ‌ها و سلاح‌های بازی را بگیرید و Afterpulse عملا یک بازی Pay to Win بود. اما این تمام ماجرا نبود، چیتر‌های زیاد، عدم بروزرسانی متعدد و مرتب برای این بازی و همچنین محتوای کسل‌کننده، باعث شد تا Afterpulse تبدیل به یکی از بدترین بازی‌های شوتر موبایل شود که قربانی سازندگانش شد. همچنین Afterpulse هنوز هم قابل دانلود است، اما آخرین آپدیت این بازی مربوط به سال ۲۰۲۱ می‌شود و عملا سازندگان Afterpulse این بازی را به حال خود رها کرده‌اند.

Guns of Boom


Guns of Boom هشتمین مورد در لیست ماست که علی‌رغم پتانسیل‌هایی که داشت، شکست خورد. روزی روزگاری این بازی یکی از محبوب‌ترین بازی‌های شوتر موبایلی بود که قربانی عدم مدیریت سازنده‌هایش شد. این بازی در سال ۲۰۱۷ برای اندروید و iOS منتشر شد و حتی در مدت یک‌سال؛ بیش از ۱۵ میلیون‌بار دانلود شد. Guns of Boom گرافیک کارتونی بسیار جذابی نیز داشت. گیم‌پلی این بازی نیز تقریبا هرآن‌چیزی که شما نیاز داشتید را برایتان به تصویر می‌کشید و واقعا یک بازی دوست داشتنی بود.

اما متاسفانه، Guns of Boom نیز دقیقا همانند دیگر بازی‌های این لیست، مشکلات متعدد Pay to Win داشت و سازندگان این بازی نیز ابدا اهمیتی به این موضوع نمی‌دادند. همچنین این بازی ابدا برای گوشی‌های پایین‌رده بهینه نشده بود و مشکلات بسیاری را روی این دستگاه‌ها به دنبال داشت. همچنین از آخرین آپدیت این بازی بیش از ۱ سال است که می‌گذرد و بنظر نمی‌رسد که Guns of Boom بتواند خودش را احیا کند.

Battlefield Mobile


اگرچه می‌توان گفت که بازی Battlefield Mobile یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای پلتفرم موبایل بود؛ اما این بازی ابدا چیزی نبود که گیمرها منتظرش بودند. Battlefield Mobile سرنوشتی مشابه ایپکس لجندز موبایل داشت و در سال ۲۰۲۱ اولین قدم‌های خودش را شروع کرد. اما وقتی بتای این بازی منتشر شد، هیچکسی از عملکرد گرافیکی Battlefield Mobile راضی نبود و این بازی ایرادات بسیاری نیز داشت. بازی Battlefield Mobile قرار بود که نسل جدید بازی‌های شوتر باشد، اما گرافیکش مثل بازی‌های سال ۲۰۱۴ موبایلی بود و الکترونیک آرتز ابدا خوب عمل نکرده بود.


مطلب پیشنهادی:ده فیلم ابرقهرمانی برتر دهه – از لوگان تا واندروومنانقلاب ابرقهرمانان در سینما
ده فیلم ابرقهرمانی برتر دهه – از لوگان تا واندروومنده فیلم ابرقهرمانی برتر دهه – از لوگان تا واندروومن

نهایتا در سال ۲۰۲۳ استودیوی الکترونیک آرتز؛ سازنده این بازی را یعنی استودیوی Industrial Toys را تعطیل کرد و پروسه ساخت بازی Battlefield Mobile را نیز به سبب مشکلات زیاد مالی به کل لغو کرد. متاسفانه یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های شوتر پلتفرم موبایل؛ قربانی سو استفاده استودیوی الکترونیک آرتز یا همان EA شد و پای بتلفیلد، هرگز به موبایل باز نشد.

Critical Ops: Reloaded


کانتر استرایک یکی از محبوب‌ترین بازی‌های شوتر پی‌سی است که متاسفانه هرگز برای موبایل منتشر شد. اما بازی Critical Ops یکی از موفق‌ترین کلون‌های کانتر استرایک بود که به سراغ ایده‌ای خلاقانه رفت و دنیای این بازی را روی موبایل به تصویر کشید.

پس از موفقیت‌هایی که بازی Critical Ops داشت، سازندگان این بازی به سراغ دنباله این سری یعنی بازی Critical Ops: Reloaded رفتند و آن‌ را برای موبایل منتشر کردند. Critical Ops: Reloaded متاسفانه ایرادات بسیاری داشت. این بازی تجربه‌ای بد از عنوان کلاسیک این سری بود و آپدیت‌های ضعیف این بازی نیز؛ باعث شدند تا Critical Ops: Reloaded یک بازی شکست خورده باشد.

بیشتر بخوانید:

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.