یک تغییر ساده رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده را در مردان کاهش دهد

12 4 2022 12 34 26 PM

با خوردن غذا‌های گیاهی برخی از بیماری‌ها در ما کمتر تظاهر پیدا می‌کنند. مثلا کمتر دچار بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ می‌شویم. مصرف منظم میوه‌ها و سبزیجات حتی ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد.

یک مطالعه جدید روی ۷۹۹۵۲ مرد در آمریکا نشان داده که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه‌ها در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار را مصرف می‌کنند، با ۲۲ درصد کمتر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است.

این تحقیق فقط مشاهده‌ای است، به این معنی که دانشمندان هنوز نمی‌دانند چرا برخی از غذا‌ها با سلامت بهتر روده مرتبط هستند، اگرچه چند ایده احتمالی وجود دارد.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که به طور کلی کاهش مصرف غذا‌های حیوانی، غلات تصفیه شده و قند‌ها می‌تواند مزایای مادام العمر را به همراه داشته باشد.

جالب اینجاست که محققان ارتباطی بین رژیم‌های غذایی گیاهی و سرطان روده بزرگ در بین ۹۳۴۷۵ زن در ایالات متحده پیدا نکردند!

جیهه کیم، محقق تغذیه و رژیم غذایی در دانشگاه کیونگ هی کره جتوبی، توضیح می‌دهد: «ما حدس می‌زنیم که آنتی اکسیدان‌های موجود در غذا‌هایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل می‌توانند با سرکوب التهاب مزمن که می‌تواند منجر به سرطان شود، به کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک کنند.»

از آنجایی که مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند، حدس می‌زنیم که این امر می‌تواند توضیح دهد که چرا خوردن میزان بیشتر غذا‌های گیاهی سالم با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ (کولورکتال) در مردان واست ولی نه در زنان.»

زنان همچنین نسبت به مردان به طور کلی غذا‌های گیاهی بیشتری مصرف می‌کنند، بنابراین خوردن میوه و سبزیجات بیشتر ممکن است لزوماً محافظت در برابر سرطان را به به صورت قابل تشخیصی افزایش ندهد. یعنی این گروه خاص از زنان ممکن است قبلاً از مزایای سلامتی رژیم غذایی گیاهی استفاده کرده باشند.

مطالعات قبلی در کشور‌های دیگر نیز متوجه اختلافات جنسی مشابهی شده است.

به عنوان مثال، در یک مطالعه Biobank انگلستان، مردانی که گوشت نسبتاً کمی می‌خوردند، ۹ درصد کمتر از گوشت‌خواران معمولی به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند. ولی چیزمشابهی در بین زنان مشاهده نشد.

برخی از غذا‌های گیاهی نسبت به سایرین دارای تقویت تغذیه‌ای بیشتری هستند. به عنوان مثال، مطالعات قبلی نشان داده است که غلات کامل، سبزیجات و فیبر غلات می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهند، در حالی که غلات تصفیه شده دارای جنبه‌های منفی سلامتی هستند.

سرطان روده بزرگ و راست زوده یا کولورکتال سومین سرطان شایع دنیا است و با این حال همه افراد به یک اندازه در معرض خطر نیستند. محققان دریافتند که رعایت رژیم غذایی گیاهی با بیشترین کاهش خطر سرطان روده بزرگ در میان مردان ژاپنی آمریکایی و سفیدپوست در مقایسه با آمریکایی‌های آفریقایی تبار همراه است.

در میان مردان سفیدپوست، کسانی که سالم‌ترین غذا‌های گیاهی را مصرف می‌کردند، ۲۴ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ در سنین بالاتر نسبت به سایرین طیف رژیم غذایی بودند. در میان مردان ژاپنی آمریکایی، خطر ۲۰ درصد کاهش یافت.

“این الگوی ارتباط ممکن است به تفاوت در عوامل خطر سبک زندگی غیر رژیمی در بین گروه‌های نژادی و قومی باشد”

تحقیقات بیشتری برای کشف عوامل ژنتیکی و محیطی مختلف که ممکن است در میزان سرطان کولورکتال نقش داشته باشند، و نقش رژیم غذایی نورد نیاز است.

این مطالعه BMC Medicine منتشر شده است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.