یافته های جدید محققان نشان داد؛حفظ سلامت روده از پیشرفت ویروس HIV به ایدز جلوگیری می کند

یافته های مطالعه اخیر محققان دانشگاه پیتسبورگ نشان داد:بازیابی و حفظ سلامت روده ممکن است کلید جلوگیری از پیشرفت  HIVبه ایدز باشد.

به گزارش سیناپرس، پیشرفت HIV در سه مرحله رخ می دهد؛ مرحله اول، دوره حاد بیماری نامیده می شود که چندین هفته پس از دریافت ویروس HIV می باشد. پس از این مرحله، بیمار وارد دوره نهفتگی HIV می شود. در نهایت، مرحله سوم، پیشرفت ویروس به بیماری ایدز است. در این مرحله، تعداد سلول هایCD4 T  به کمتر از ۲۰۰ عدد رسیده و سیستم ایمنی، به طور عمیقی آسیب می بیند.

مطالعه اخیر که به بررسی ویروس نقص ایمنی میمونی (SIV) پرداخته است، نشان داد: مهار فعالیت سیستم ایمنی و التهاب به منظور کنترل پیشرفت عفونت، به اندازه کافی موثر نبوده و در عوض، درمان ها باید بر بهبود سلامت روده تمرکز کنند.

به گزارش سیناپرس، عفونت HIV با آلوده کردن سلول های ایمنی، در بدن تکثیر می شود. در حال حاضر، هیچ درمانی برای HIV وجود ندارد، با این حال داروهایی وجود دارند که می توانند با سرکوب ویروس، به جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک کنند. با این حال، سرکوب ویروس تنها از فعال سازی و التهاب سیستم ایمنی جلوگیری می کند، اما قادر نیست عملکرد سلول ها را به حالت قبل از عفونت، بازگرداند.

مدت هاست که دانشمندان می دانند روده، اندام هدف HIV است؛ به طوری که در عرض چند هفته پس از عفونت، ویروس، اکثر سلول‌ های ایمنی که از روده در برابر عوامل بیماری ‌زا محافظت می ‌کنند، را از بین می ‌برد. با از بین رفتن این سلول ها، پوشش روده آسیب می بیند و فلور روده وارد جریان خون می شود.

افراد مبتلا به HIV، میکروبیوم ‌های سالم روده کمتر و ضایعات روده ‌ای بیشتری دارند. تاکنون تصور می شد که مهار فعالیت مخرب سیستم ایمنی و جلوگیری از تکثیر HIV کلید کنترل پیشرفت عفونت است و سلامت روده نقش ناچیزی در آن دارد؛ اما نتایج مطالعه اخیر، چیز دیگری را نشان داده اند.

محققان توضیح داده اند: بر اساس یافته های ما، اختلال در عملکرد روده، عامل اصلی التهاب سیستمیک و پیشرفت بیماری است. این نتایج، نشان دهنده نیاز فوری به توسعه درمان هایی با هدف حفظ و بهبود سلامت روده برای جلوگیری از پیری سریع و مرگ زودرس در افراد مبتلا به HIV است.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله JCI Insight منتشر شده اند.

مترجم:سنا دلفیه

نوشته

یافته های جدید محققان نشان داد؛

حفظ سلامت روده از پیشرفت ویروس HIV به ایدز جلوگیری می کند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.