یادگیری بسیار بالای کودکان ممکن است به خاطر سطوح بالای میانجی عصبی شیمیایی GABA باشد

2023 01 08 08 58 41

در مقایسه با بزرگسالان، بچه‌ها سریع یاد می‌گیرند، مغز در حال رشد آنها با سرعتی حیرت‌انگیز اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند. نورون‌های آنها نه تنها دانش جدید را آسان‌تر در خود جای می‌دهند، بلکه آن را با قدرت به خاطر می‌سپارند، حتی اگر با سیلی دائمی از تجربیات جدید روبرو باشند.

تیمی از دانشمندان علوم اعصاب از دانشگاه رگنسبورگ در آلمان و دانشگاه براون در ایالات متحده در مورد کارآمدی مغزهای جوان تحقیق کرده‌اند.

آنها می‌گویند همه اینها ناشی از یک ماده شیمیایی مغز به نام GABA (اسید گاما آمینوبوتیریک) است که در کودکان در حین یادگیری و پس از یادگیری افزایش می‌یابد و مغز جوان آنها را به  مانند “اسفنج‌های بزرگ” جذب کننده اطلاعات می‌کند.

برای جستجوی مکانیسم‌های مغزی این مسئله، این گروه تحقیقاتی از یک تکنیک تصویربرداری عصبی پیشرفته به نام MRS عملکردی (fMRS) برای اندازه‌گیری غیرمستقیم غلظت GABA در قشر بینایی مغز کودکان در طول یک فعالیت یادگیری دیداری استفاده کرد تا تفاوت آن با بزرگسالان را ببیند.

اندازه‌گیری‌ها در ۵۵ کودک ۸ تا ۱۱ ساله و ۵۶ بزرگسال بین ۱۸ تا ۳۵ سال انجام شد و در سه زمان مختلف انجام شد: قبل از شروع تکلیف یادگیری دیداری، در طول فرآیند یادگیری و پس از پایان فعالیت.

نتایج نشان داد که سطوح GABA در بزرگسالان در کل آزمایش ثابت می‌ماند. اما، سطوح GABA در کودکان بسیار متغیر بود.

دانشمندان دریافتند که افزایش سریع GABA در کودکان با یادگیری مرتبط است و جالب بود که میزان این میانجی شیمیایی عصبی نه فقط در طول یادگیری بلکه تا مرحله پس از یادگیری هم بالا بود.

GABA یک پیام رسان شیمیایی در مغز است که در فرآیند یادگیری اطلاعات جدید مهم است. همچنین نقش کلیدی در تثبیت اطلاعات دارد که به کمک آن، شبکه‌های عصبی جدید یکپارچه می‌شوند و اطلاعات با موفقیت ذخیره می‌شوند.

در مرحله تثبیت، پدیده‌ای به نام «تداخل  پس‌نورد یارتروگراد» شروع می‌شود، یعنی اطلاعات آموخته‌شده قبلی نادیده گرفته می‌شود یا از بین می‌رود و از مغز ما خارج می‌شود.

بزرگسالان برای تثبیت اطلاعات یک دوره یک ساعته نیاز داشتند. با این حال، کودکان می‌توانستند در عرض ۱۰ دقیقه دوباره یاد بگیرند بدون اینکه چیزهایی را که قبلاً یاد گرفته بودند از یاد ببرند. به عبارت دیگر، به خاطر سطوح عالی GABA آنها، حافظه آنها بهتر تثبیت میٰشود.

این تثبیت سریع یادگیری در کودکان به آنها امکان می دهد در یک دوره زمانی معین موارد بیشتری را بیاموزند و یادگیری را در کودکان کارآمدتر از بزرگسالان می‌کند.

محققان همچنین دریافتند که جلسات متوالی یادگیری غلظت GABA را در کودکان افزایش می‌دهد و به تثبیت سریع‌تر یادگیری قبلی اجازه می‌دهد.

این یافته‌ها را می توان به انواع دیگر یادگیری شامل حافظه تعمیم داد. جالب است که از این یافته‌ها می‌توان برای کمک به بزرگسالان در یادگیری کارآمدتر استفاده کرد.

واتانابه می‌گوید: «برای مثال، می‌توان یک فناوری یا درمانی جدید برای افزایش میزان GABA در مغز بزرگسالان ایجاد کرد. این یکی از برنامه های ممکن است.»

این تحقیق در Current Biology منتشر شده.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.