گوی آتشین در آسمان کالیفرنیا، زباله فضایی چین بود!

ساکنان کالیفرنیا روز سه‌شنبه شاهد یک نمایش آتشین بودند. به نظر می‌رسد این آتش‌بازی به خاطر لاشه شعله‌ور ماژول مداری چین باشد که در نوامبر ۲۰۲۲ پرتاب شد.

یک قطعه بزرگ زباله فضایی در اوایل صبح سه‌شنبه دوم آوریل بر فراز جنوب کالیفرنیا به زمین رسید و یک منظره خیره‌کننده را به نمایش گذاشت.

به نقل از اسپیس، «انجمن شهاب‌سنگ آمریکا»(AMS) گزارش داد که مردم شاهد سقوط یک گوی آتشین سوزان بودند. تا بعد از ظهر سه‌شنبه، ۸۱ نفر مشاهده این رویداد را به انجمن شهاب‌سنگ آمریکا گزارش داده بودند.

به گفته «جاناتان مکداول»(Jonathan McDowell) اخترفیزیک‌دان و ردیاب ماهواره، این قطعه زباله فضایی متعلق به ماژول مداری فضاپیمای «شنژو ۱۵»(Shenzhou 15) چین بود. شنژو ۱۵ در نوامبر ۲۰۲۲، سه فضانورد را به ایستگاه فضایی «تیانگونگ»(Tiangong) این کشور پرتاب کرد.

ماژول مداری شنژو که وزن آن حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم است، فضای بیشتری را برای فضانوردان و آزمایش‌های علمی در فضا فراهم می‌کند. این ماژول برای بازگشت ایمن به زمین در پایان ماموریت خود طراحی نشده، بلکه ماژول ورود مجدد شنژو برای بازگرداندن فضانوردان ساخته شده است.

بیشتر افرادی که رگه‌های گوی آتشین را حوالی ساعت ۴:۴۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی در آسمان دیدند، نمی‌دانستند که چیست. برخی فکر کردند که این احتمالا قطعه‌ای از سخت‌افزار شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) است. حدس آنها منطقی بود زیرا یک موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) ۲۲ ماهواره اینترنتی «استارلینک»(Starlink) این شرکت را حدود شش ساعت قبل از «پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ» در سواحل مرکز کالیفرنیا پرتاب کرده بود.

با وجود این، زباله‌های سوزان نمی‌توانستند اولین مرحله فالکون ۹ باشند زیرا آن قطعه سخت‌افزار پس از پرتاب به صورت ایمن فرود می‌آید و دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد اما مرحله بالایی موشک یکبار مصرف است.

به سختی می‌توان گفت ماژول مداری شنژو ۱۵ اولین قطعه بزرگ زباله فضایی چین بوده که به شکلی دراماتیک به زمین سقوط کرده است. این قطعه بزرگ‌ترین نمونه در نوع خود هم نبود.

مرحله هسته موشک قوی «لانگ مارچ ۵بی»(Long March 5B) که وزن آم ۲۳ تن است و پرتاب آن به ساخت ایستگاه فضایی تیانگونگ کمک کرد، معمولا به شکل کنترل‌نشده به زمین سقوط می‌کند.

سقوط این زباله‌ها موجب انتقادات بسیاری از سوی اعضای جامعه فضایی، از جمله روسای ناسا و آژانس فضایی اروپا شده است که آن را غیرمسئولانه و بالقوه خطرناک توصیف کرده‌اند.

۰ seconds of 1 minute, 20 secondsVolume 90%

نوشته گوی آتشین در آسمان کالیفرنیا، زباله فضایی چین بود! اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.