گوگل و کوالکام، معماری RISC-V را به گجت‌های پوشیدنی می‌آورند

qualcomm snapdragon soc chip graphic illustration 64131ba4fc5aadb2f17069d8

کوالکام و گوگل با همکاری یکدیگر، پلتفرم Snapdragon Wear را براساس معماری RSIC-V (ISA) برای نسل بعدی محصولات پوشیدنی هوشمند مجهز به سیستم‌عامل Wear OS طراحی کرده‌اند. این خبر نقطه‌ی عطف بسیار مهمی محسوب می‌شود زیرا نشان از گسترش استفاده از راهکارهای سفارشی مبتنی‌بر RISC-V در اکوسیستم کوالکام و پلتفرم Wear OS گوگل دارد.

TomsHardware می‌نویسد، همکاری گوگل و کوالکام یعنی شرکت تراشه‌ساز روی سخت‌افزار مبتنی‌بر RISC-V برای دستگاه‌های پوشیدنی کار خواهد کرد درحالی‌که غول جستجوی اینترنت، نرم‌افزار این برنامه‌ها را توسعه خواهد داد. به‌طور کلی دو شرکت درحال ساخت پلتفرم RISC-V برای دستگاه‌های پوشیدنی هستند که ابتدا برای ساعت‌ هوشمند و سپس برای محصولات دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بیورن کیلبرن، مدیرکل Wear OS در گوگل گفت:

درحالی‌که ساخت سیستم‌های مخصوص دستگاه‌های پوشیدنی ازنظر برخی افراد ساده تلقی می‌شود، اما همیشه این‌طور نیست. علاوه‌بر پردازنده اصلی که قابلیت‌های محاسباتی را برای کل دستگاه ارائه می‌دهد، قابلیت‌های متعددی مثل ذخیره‌سازی و پیشتیبانی از حسگرها نیز اهمیت زیادی دارند. این ویژگی‌ها برپایه‌ی هسته‌های ISA که ARM آن‌ها را توسعه داده کار می‌کنند و ازجمله می‌توان به هسته‌های سری Cortex A برای محاسبات اصلی و سری Cortex M برای میکروکنترلرها اشاره کرد.

توسعه‌ی هسته‌های Cortex هزینه‌هایی دارد و جایگزینی معماری ساخت این هسته‌ها با RSIC-V هزینه‌های مربوط به ARM را کاهش خواهد داد یا حتی به‌طور کامل حذف خواهد کرد.

اطلاعیه‌ی همکاری گوگل و کوالکام جزئیات زیادی ارائه نمی‌دهد و مثلاً نمی‌دانیم آیا پلتفرم‌ Snapdragon Wear کوالکام با RISC-V ISA جایگزین همه‌ی هسته‌های ARM خواهد شد یا این تغییر فقط برای هسته‌های منتخب خواهد بود. البته گوگل به مشارکت دو شرکت در پروژه‌ی مذکور و دامنه‌ و اهمیت آن تأکید زیادی دارد.

دینو بکیس، معاون و مدیرکل بخش پوشیدنی‌های کوالکام گفت:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.