گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۴ چه ویژگی‌هایی خواهند داشت؟

در سال ۲۰۲۳ مطابق معمول گوشی‌های هوشمند با پیشرفت‌هایی روبرو شدند. در این میان سوالی که ایجاد می‌شود این است که در سال ۲۰۲۴ گوشی‌های هوشمند چه ویژگی‌هایی خواهند داشت و قرار است چگونه جذابیت بیشتری پیدا کنند؟ در ادامه در این زمینه چند پیش‌بینی بر اساس خبرها و شایعات مطرح می‌کنیم.

گوشی موبایل شیائومی مدل Poco C40 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت- گلوبال

۳,۴۷۹,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 12 4G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - گلوبال

۷,۳۷۹,۰۰۰

تومان

تسلط هوش مصنوعی

طی سال گذشته، مدل‌های هوش مصنوعی زبانی و تصویری، به شدت سروصدای زیادی راه انداخته‌اند. به همین خاطر اسنپدراگون ۸ نسل ۳، دایمنسیتی ۹۳۰۰ و اگزینوس ۲۴۰۰، همگی از قابلیت‌های مهمی برای بهره‌گیری از این مدل‌ها بهره می‌برند. به همین خاطر اگر در سال ۲۰۲۴ به دنبال خرید یک پرچم‌دار اندرویدی جدید هستید، به احتمال زیاد گوشی موردنظر از سخت‌افزار مناسب برای ارائه‌ی این مدل‌های هوش مصنوعی یپشرفته بهره می‌برد.

گوشی‌های هوشمند 2024

به طور مشخص، باید به قابلیت‌هایی مانند تبدیل سریع متن به عکس، تغییر پس‌زمینه‌ی عکس‌های پرتره و امکانات پیشرفته‌ی مربوط به ادیت عکس اشاره کنیم. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، رابط کاربری One UI 6.1 به کاربران اجازه می‌دهد کادر تصاویر را بزرگ‌تر کنند که کوالکام هم در این زمینه امکانات سخت‌افزاری را عملی کرده است. به غیر از این موارد، سامسونگ قصد دارد ترجمه‌ی همزمان برای تماس‌های تلفنی و امکان ارائه‌ی خلاصه‌ی این تماس‌ها را ارائه کند.

با توجه به اینکه مدیاتک اعلام کرده چیپست دایمنسیتی ۸۳۰۰ اولترا هم از قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته‌ای بهره می‌برد، این یعنی ممکن است در سال ۲۰۲۴ گوشی‌های هوشمند میان‌رده هم چنین امکانات هیجان‌انگیزی را دریافت کنند. در این میان امیدواریم گوگل هم توجه بیشتری به این مشخصه‌ها نشان بدهد و گوشی‌های پیکسل بتوانند در این زمینه در برابر رقبا عرض اندام کنند.

توان پردازشی بیشتر

گوشی‌های هوشمند 2024

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و دایمنسیتی ۹۳۰۰ هر دو در بسیاری از گوشی‌های پرچم‌دار ۲۰۲۴ به کار گرفته خواهند شد و توان پردازشی بسیار بیشتری نسبت به نسل قبلی خود ارائه می‌دهند. اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از یک هسته‌ی قدرتمند، ۵ هسته‌ی متوسط و ۲ هسته‌ی کوچک استفاده می‌کند. این یعنی در مقایسه با نسل قبلی، یک هسته متوسط بیشتر و یک هسته کوچک کمتر بهره می‌برد. بر اساس بنچمارک‌های صورت گرفته، این تراشه در عملکرد چند هسته‌ای، به طور قابل توجهی سریع‌تر از نسل قبلی خود است.

در این میان، مدیاتک برای دایمنسیتی ۹۳۰۰ رویکرد کاملا متفاوتی در پیش گرفته و هسته‌های کوچک را کاملا کنار گذاشته؛ در عوض برای این تراشه از ۴ هسته‌ی بزرگ و ۴ هسته‌ی متوسط استفاده شده است. همین رویکرد هم منجر به عملکرد فوق‌العاده در پردازش‌های چند هسته‌ای شده است.با وجود اینکه این تراشه‌ها از نظر پردازنده گرافیکی هم بسیار بهتر شده‌اند، اما در این میان در زمینه‌ی پایداری عملکرد ضعف‌هایی دارند.

گوشی‌های هوشمند 2024

در تست انجام شده با گوشی رد مجیک که از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استفاده می‌کند، این تراشه در بلندمدت موفق شده ۶۷ درصد عملکرد اولیه را حفظ کند ولی پرچم‌دار ویوو مبتنی بر دایمنسیتی ۹۳۰۰ توانسته ۴۵ درصد عملکرد اولیه را ارائه دهد. البته این نوع تست‌ها که به عنوان استرس تست از آن‌ها یاد می‌شوند، معیار خیلی خوبی برای دنیای واقعی نیستند اما در هر صورت امیدواریم سایر گوشی‌هایی که با این دو چیپست راهی بازار می‌شوند، در این زمینه بهتر عمل کنند.

نکته‌ی قابل توجه در مورد بیشتر گوشی‌هایی که تا حالا با این دو تراشه عرضه‌ شده‌اند این است که از باتری بزرگ‌تری بهره می‌برند. دقیقا مشخص نیست که آیا شرکت‌ها صرفا برای جذاب‌تر کردن این گوشی‌ها از باتری بزرگ‌تر استفاده کرده‌اند یا اینکه این تصمیم مربوط به مصرف انرژی بیشتر این تراشه‌ها است.

افزایش محبوبیت دوربین پریسکوپی

گوشی‌های هوشمند 2024

به نظر می‌رسد بالاخره در سال ۲۰۲۴، در گوشی‌های هوشمند بیشتری با دوربین پریسکوپی روبرو می‌شویم. طی چند سال گذشته شرکت‌هایی مانند هواوی، اوپو، گوگل، سامسونگ و به تازگی اپل این قابلیت را برای کاربران ارائه کرده‌اند. بنابراین همانطور که می‌بینید، تقریبا تمام شرکت‌ها از چنین دوربینی استفاده کرده‌اند ولی در سال ۲۰۲۴ احتمالا تعداد گوشی‌های هوشمند دارای این مشخصه افزایش پیدا می‌کند. امیدواریم شرکت‌هایی مانند شیائومی، موتورولا و ویوو از چنین دوربینی برای گوشی‌های میان‌رده هم استفاده کنند.

در سال ۲۰۲۳، چندین گوشی مجهز به دوربین پریسکوپی عملکرد خوبی در محیط‌های کم‌نور ارائه دادند و بنابراین انتظار داریم این روند در سال ۲۰۲۴ هم ادامه پیدا کند. از سوی دیگر، احتمال وارد شدن دوربین‌های پریسکوپی به جنگ مگاپیکسل‌ها هم وجود دارد. بر اساس شایعات مطرح شده، ویوو X100 پرو پلاس از دوربین پریسکوپی ۲۰۰ مگاپیکسلی بهره می‌برد و پرچم‌دار آنر قرار است با دوربین پریسکوپی ۱۶۰ مگاپیکسلی عرضه شود.

بالا رفتن تعداد گوشی‌های تاشو

2024 Phones 6 1

۲۰۲۳ اولین سالی بود که چندین شرکت، گوشی‌های تاشو خود را راهی بازار جهانی کردند و بالاخره سامسونگ در این زمینه با رقابت واقعی روبرو شد. بنابراین در سال ۲۰۲۴ این روند ادامه پیدا خواهد کرد و شاهد عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند تاشو بیشتری در بازارهای جهانی خواهیم بود. در سال ۲۰۲۳، موتورولا از گوشی تاشو میان‌رده رونمایی کرد که قیمت پایین‌تری نسبت به سایر مدل‌های تاشو دارد.

بنابراین امیدواریم در سال ۲۰۲۴ روند تولید گوشی‌های تاشو ارزان‌تر ادامه پیدا کند تا تعداد بیشتری از کاربران قادر به خرید این گوشی‌ها باشند. البته روی هم رفته به نظر نمی‌رسد گوشی‌های تاشو به این زودی‌ها قیمت مناسبی پیدا کنند و شاید تا دو سال آینده همین روند ادامه پیدا کند.

ادامه پیدا کردن دوران طلایی میان‌رده‌ها

2024 Phones 7 1

۲۰۲۳ سال بسیار خوبی برای گوشی‌های میان‌رده بود و در این سال گوشی‌هایی مانند گلکسی A54 و پیکسل ۷a به شدت مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفتند. حتی گوشی گوگل با قابلیت شارژ بی‌سیم عرضه شد که همین مشخصه جذابیت آن را دوچندان کرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، گلکسی A55 قرار است با فریم فلزی عرضه شود که این تغییر با استقبال کاربران روبرو خواهد شد. همچنین به احتمال بهره‌گیری گوشی‌های میان‌رده‌ی سامسونگ از پردازنده‌ی گرافیکی بهتر مبتنی بر معماری AMD هم اشاره شده است.

در سال ۲۰۲۳، برخی میان‌رده‌ها با چیپست‌های پرچم‌دار نسبتا قدیمی عرضه شدند و احتمالا همین روند در سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا می‌کند. بنابراین در سال ۲۰۲۴، تعداد بیشتری از گوشی‌ها با اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ و اسنپدراگون ۸ نسل ۲ به دست کاربران می‌رسند. از سوی دیگر، باید به شایعات مربوط به بهره‌گیری برخی میان‌رده‌ها از دوربین تله‌فوتو، سنسورهای دوربین بهتر و سرعت شارژ بالاتر اشاره کنیم. بنابراین در سال آینده میلادی، مرز بین گوشی‌های پرچم‌دار و میان‌رده بیش از پیش کم‌رنگ خواهد شد.

گوشی موبایل شیائومی مدل Poco C40 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت- گلوبال

۳,۴۷۹,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 12 4G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - گلوبال

۷,۳۷۹,۰۰۰

تومان

منبع: Android Authority

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.