گلکسی S23 FE در برابر S21 FE؛ ارتقای معمولی یا جذاب؟

روز گذشته بالاخره سامسونگ از گوشی گلکسی S23 FE رونمایی کرد که جانشین S21 FE محسوب می‌شود. واقعیت این است که S21 FE همچنان گوشی محبوبی به حساب می‌آید زیرا در ازای قیمت مناسب، امکانات جذابی را ارائه می‌دهد. اما گلکسی S23 FE می‌تواند این موفقیت را تکرار کند؟ در این مطلب این دو گوشی را با هم مقایسه می‌کنیم تا ببینیم آیا با یک ارتقای معمولی روبرو هستیم یا ارتقای جذاب.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 Ultra دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 12 گیگابایت - ویتنام

۵۰,۶۸۰,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - ویتنام

۴,۷۴۹,۰۰۰

تومان

مشخصات کلیدی

مشخصات گلکسی S21 FE گلکسی S23 FE
صفحه نمایش ۶.۴ اینچ
پنل AMOLED با رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰
رفرش ریت ۱۲۰ هرتز
۶.۴ اینچ
پنل AMOLED با رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰
رفرش ریت ۱۲۰ هرتز
نرخ نوسازی ۱۲۰Hz ۱۲۰Hz
پردازنده آمریکا: اسنپدراگون ۸۸۸
باقی مناطق جهان: اگزینوس ۲۱۰۰
آمریکا: اسنپدراگون ۸ نسل ۱
باقی مناطق جهان: اگزینوس ۲۲۰۰
حافظه رم ۶GB, 8GB ۸GB
حافظه داخلی ۱۲۸GB, 256GB ۱۲۸GB, 256GB
باتری ۴۵۰۰mAh ۴۵۰۰mAh
شارژ سریع ۲۵W سیمی، ۴.۵W بی‌سیم معکوس، ۱۵W بی‌سیم ۲۵W سیمی، ۴.۵W بی‌سیم معکوس، ۱۵W بی‌سیم
شارژر در جعبه خیر خیر
دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسل ۵۰ مگاپیکسل
دوربین فوق عریض ۱۲ مگاپیکسل ۱۲ مگاپیکسل
دوربین تله فوتو ۸ مگاپیکسل با زوم ۳ برابری ۸ مگاپیکسل با زوم ۳ برابری
دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسل ۱۰ مگاپیکسل
بلندگو استریو استریو
میکروفون دوگانه دوگانه
جک هدفون
خیر خیر
سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش زیر صفحه نمایش
مقاومت در برابر آب IP68 IP68
وای فای Wi-Fi 6 Wi-Fi 6E
بلوتوث Bluetooth 5.0 Bluetooth 5.3
قاب جلو Gorilla Glass Victus Gorilla Glass 5
فریم فلز فلز
قاب پشتی پلاستیک Gorilla Glass 5

واقعیت این است که گلکسی S23 FE عمدتا از نظر دوربین و تراشه با بهبود محسوسی روبرو شده است. البته این موضوع به خودی خود یک ضعف محسوب نمی‌شود زیرا S21 FE همچنان حرف زیادی برای گفتن دارد. اول از همه باید به استفاده از اسنپدراگون ۸ نسل ۱ به جای اسنپدراگون ۸۸۸ در بازار آمریکا و بهره‌گیری از اگزینوس ۲۲۰۰ به جای اگزینوس ۲۱۰۰ برای باقی بازارهای جهان اشاره کنیم.

با وجود اینکه ارتقای پردازنده اتفاق مثبتی است، ولی بهره‌گیری از تراشه‌ی قدیمی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در زمانی که تراشه‌های بسیار بهتری وجود دارد، احتمالا مورد توجه گسترده‌ای قرار نمی‌گیرد. باید خاطرنشان کنیم مدل پلاس همین تراشه هم عملکرد بسیار بهتری دارد و بهتر بود سامسونگ از اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ برای این گوشی استفاده می‌کرد. با توجه به اینکه بیشتر کاربران این گوشی را با اگزینوس ۲۲۰۰ دریافت می‌کنند، با توجه به بررسی‌های انجام شده عملا تفاوت خیلی زیادی با اگزینوس ۲۱۰۰ ندارد. البته ممکن است سامسونگ برای این گوشی بهینه‌‌سازی‌هایی را عملی کرده باشد. در هر صورت بعد از عرضه‌ی گلکسی S23 FE، عملکرد آن باید مورد بررسی گسترده قرار بگیرد.

گلکسی S21 FE با دو رم ۶ و ۸ گیگابایتی راهی بازار شد ولی سامسونگ برای نسل بعدی این گوشی تصمیم گرفته فقط رم ۸ گیگابایتی استفاده کند. البته همچنان برای هر دو گوشی با مدل‌های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایتی روبرو هستیم که البته از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنند.

گلکسی S23 FE

از دیگر تفاوت‌های مهم، باید به بحث طراحی اشاره کنیم. گلکسی S21 FE از زبان طراحی سری S21 استفاده می‌کرد و S23 FE هم طبیعتا مبتنی بر زبان طراحی خانواده‌ی S23 است. بنابراین در پنل پشتی گلکسی S23 FE دیگر خبری از ماژول دوربین نیست و دوربین‌های اصلی به طور مجزا بر روی پنل پشتی تعبیه شده‌اند. نمایشگر S21 FE از شیشه‌ی محافظ گوریلا گلس ویکتوس بهره می‌برد ولی در نسل جدید از محافظ شیشه‌ای گوریلا گلس ۵ استفاده شده که ضعیف‌تر است. البته حالا به جای پنل پشتی پلاستیکی، با پنل پشتی شیشه‌ای روبرو هستیم.۳

اما به غیر از همین تفاوت‌های کوچک، از نظر نمایشگر تفاوت خاصی با هم ندارند. هر دو مدل دارای نمایشگر ۶.۴ اینچی AMOLED هستند که رزولوشن FHD+ و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز را ارائه می‌دهد. در ضمن باید به وجود حاشیه‌های ضخیم اطراف نمایشگر در هر دو گوشی اشاره کنیم. در ضمن نباید بحث پشتیبانی نرم‌افزاری را از قلم بیندازیم. هر دو گوشی قرار است ۴ نسخه‌ی اندروید را دریافت کنند ولی با توجه به اینکه گلکسی S23 FE جدیدتر است، در این زمینه حرف بیشتری برای گفتن دارد و در نهایت اندروید ۱۷ را هم دریافت خواهد کرد.

مقایسه‌ی اندازه‌

گلکسی S23 FE

با وجود شباهت‌های ظاهری، گلکسی S21 FE سبک‌تر و اندکی کوچک‌تر از نسل بعدی خود محسوب می‌شود. به طور مشخص ابعاد گلکسی S21 FE به ۱۵۵.۷ در ۷۴.۵ در ۷.۹ میلی‌متر می‌رسد. در طرف مقابل گلکسی S23 FE با داشتن ارتفاع ۱۵۷.۹ میلی‌متر کمی بلندتر، با عرض ۷۶.۵ کمی عریض‌تر و با داشتن ضخامت ۸.۱ میلی‌متر کمی ضخیم‌تر است. در ضمن نباید تفاوت ۳۲ گرمی وزن آن‌ها را فراموش کنیم. گلکسی S21 FE دارای وزن ۱۷۷ گرمی است ولی نسل جدید آن با بدنه‌ دارای وزن ۲۰۹ گرم راهی بازار می‌شود.

دوربین‌ها

گلکسی S23 FE

گلکسی S21 FE از دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی، تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی با زوم ۳ برابری و اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد.  در طرف مقابل گوشی S23 FE دارای دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، تله‌فوتو ۸ مگاپیکسلی و اولترا واید ۱۲ مگاپیکسلی است. بنابراین طبیعتا در مورد دوربین تله‌فوتو و اولترا واید قرار نیست با تغییرات گسترده‌ای روبرو شویم ولی احتمالا دوربین اصلی گوشی جدید می‌تواند عکس‌های بهتری ثبت کند که البته این موضوع هم باید مورد بررسی و مقایسه قرار بگیرد. در مورد دوربین سلفی هم باید بگوییم که با کاهش رزولوشن روبرو شده و از دوربین ۳۲ مگاپیکسلی نسل قبلی، به دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی در گوشی جدید رسیده‌ایم.

باتری و سرعت شارژ

Galaxy S21 FE vs Samsung Galaxy S23 FE 6

هر دو گوشی از نظر ظرفیت باتری و سرعت شارژ تفاوتی با یکدیگر ندارند. بنابراین بار دیگر با باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و شارژ ۲۵ وات روبرو هستیم. باتری گلکسی S21 FE برای استفاده معمولی تقریبا ۱.۵ روز دوام می‌آورد و با توجه به اینکه چیپست‌های جدید مصرف انرژی نسبتا کمتری دارند، احتمالا عمر باتری در گوشی جدید کمی بالاتر است ولی نباید انتظار تغییر خیلی زیادی داشته باشید.

همچنین همانطور که گفتیم، هر دو گوشی از شارژ سیمی ۲۵ وات، شارژ بی‌سیم ۱۵ وات و شارژ بی‌سیم معکوس ۴.۵ وات پشتیبانی می‌کنند. این یعنی با استفاده از شارژر سیمی ۲۵ واتی، در عرض ۹۰ دقیقه هر دو گوشی شارژ می‌شوند.

قیمت

Galaxy S21 FE vs Samsung Galaxy S23 FE 7

یکی از مهم‌ترین تغییرات این دو گوشی، قیمت آن‌ها است. گلکسی S21 FE با قیمت پایه ۶۹۹ دلار راهی بازار شد که این مدل از ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. حالا سامسونگ قیمت پایه S23 FE را ۱۰۰ دلار کاهش داده است و این در حالی است که رم مدل پایه حالا ۸ گیگابایت ظرفیت دارد. بنابراین با توجه به تفاوت ۲۰۰ دلاری قیمت گلکسی S23 FE و مدل استاندارد سری S23، کاربران برای خرید این گوشی انگیزه‌ی بیشتری پیدا می‌کنند.

آیا گلکسی S23 FE ارزش خرید دارد؟

گلکسی S23 FE

گلکسی S23 FE با توجه به اینکه با کاهش قیمت روبرو شده، یک ارتقای با ارزش نسبت به نسل قبلی محسوب می‌شود. به دلیل همین تفاوت قیمتی نسبت به مدل استاندارد S23، احتمالا کاربران زیادی به خرید این گوشی ترغیب می‌شوند. با این حال نمی‌توانیم قدیمی بودن و توان پایین هر دو پردازنده‌ی گوشی را کاملا نادیده بگیریم.

در همین محدوده‌ی قیمتی، گزینه‌هایی مانند گلکسی A54 وجود دارند که این گوشی قیمت پایین‌تری دارد و امکانات جذابی ارائه می‌دهد. همچنین اگر می‌توانید بیشتر هزینه کنید، پیکسل ۸ هم گزینه‌ی جذابی است که آن هم دیروز معرفی شد. اما اگر از گلکسی S21 FE استفاده می‌کنید، خرید گوشی جدید می‌تواند کار عاقلانه‌ای باشد. اما اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، نباید انتظارات خیلی زیادی از گوشی جدید داشته باشید.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy S23 Ultra دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 12 گیگابایت - ویتنام

۵۰,۶۸۰,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - ویتنام

۴,۷۴۹,۰۰۰

تومان

منبع: Android Authority

سوالات متداول

آیا این دو گوشی ضدآب هستند؟

بله هر دو از گواهی IP68 بهره می‌برند.

آیا هر دو گوشی دارای جک هدفون هستند؟

خیر سامسونگ برای این دو گوشی از جک هدفون استفاده نکرده است.

آیا امکان استفاده از شارژر بی‌سیم برای این دو گوشی وجود دارد؟

بله خوشبختانه هر دو از شارژ بی‌سیم ۱۵ وات پشتیبانی می‌کنند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.