گزارش وضعیت اینترنت جهان در ماه ژانویه؛ پیشرفت غیرمنتظره جایگاه ایران

گزارش ماه ژانویه سامانه «اسپیدتست» (Speedtest) نشان می‌دهد جایگاه ایران در رتبه‌بندی کشورهایی با بیشترین میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت، پیشرفت غیرمنتظره‌ای را طی کرده است. برای مطالعه ادامه گزارش وضعیت اینترنت جهان در ماه ژانویه ۲۰۲۴ همراه ما باشید.

طبق رسم هر ماه، سامانه جامع Speetest گزارش وضعیت اینترنت جهان در ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ را منتشر کرد. گزارش ماه ژانویه (January) نشان می‌دهد که میانگین سرعت اینترنت موبایل جهان معادل ۵۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت بارگذاری ۱۱.۳۰ مگابیت بر ثانیه با تاخیر ۲۷ میلی‌ثانیه‌ای بوده است. از سوی دیگر، میانگین سرعت اینترنت ثابت جهان معادل ۹۱.۹۳ مگابیت بر ثانیه و سرعت بارگذاری ۴۳.۴۰ مگابیت برثانیه بوده است. 

پیشرفت جایگاه اینترنت ایران_1

اعداد ثبت‌شده در گزارش ماه جاری «اسپیدتست» مبنی بر این است که سرعت اینترنت ثابت و جهان به طور کلی رشد قابل‌توجهی را سپری کرده است. میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت جهان در دسامبر (ماه گذشته میلادی) به ترتیب ۴۹.۲۵ و ۹۰.۹۳ مگابیت برثانیه بوده است. ما همچنین در تصویر پایین مشاهده می‌کنیم تاخیر اینترنت ثابت جهانی به میزان ۹ میلی‌ثانیه در ماه نوامبر بوده است که تفاوتی با عدد تاخیر ماه گذشته ندارد.

دست بالای کشورهای خاورمیانه در ارائه سریع‌ترین اینترنت موبایل

گفتنی است در رتبه‌بندی کشورهایی با بیشترین میانگین سرعت اینترنت موبایل، رتبه‌های اول تا پنجم به ترتیب به امارات متحده عربی (۳۰۲.۳۸ مگابیت برثانیه)، قطر (۲۸۵.۸۴ مگابیت برثانیه)، کویت (۱۹۶.۹۴ مگابیت برثانیه) ِ، چین (۱۶۴.۵۸ مگابیت برثانیه) و دانمارک (۱۵۳.۹۰ مگابیت برثانیه) اختصاص داده شدند. قابل ذکر است جایگاه کشورهای مذکور نسبت به دسامبر سال گذشته تغییری پیدا نکرده است.

از نکات قابل‌توجه رتبه‌بندی اینترنت موبایل، کره‌جنوبی با یک پله صعود در جایگاه ششم قرار گرفت و نروژ با یک پله سقوط به جایگاه هفتم بازگشت؛ اما کشور بحرین با رشد ۳ پله‌ای توانست جایگاه نهم را به خود اختصاص دهد.

پیشرفت جایگاه اینترنت ایران_2

سقوط آزاد موناکو؛ تاج‌گذاری سنگاپور در ارائه قوی‌ترین اینترنت ثابت جهان

در بخش رتبه‌بندی سامانه Speedtest از کشورهایی با بیشترین میانگین سرعت اینترنت ثابت در اولین ماه میلادی سال ۲۰۲۴، سنگاپور (۲۷۷.۵۷ مگابیت برثانیه) و هنگ کنگ (۲۷۵.۱۷ مگابیت برثانیه) قرار دارند که جایگاه آن‌ها نسبت به ماه قبلی هیچ تغییری نکرده است.

شایان ذکر است در رتبه‌های سوم و چهارم به ترتیب ایسلند (۲۶۸.۷۲ مگابیت برثانیه) و شیلی (۲۶۳.۶۳ مگابیت برثانیه) قرار دارند که جایگاهشان نسبت به ماه گذشته ۳ و یک پله افزایش یافته است. کشورهای چین، امارات متحده عربی، آمریکا، فرانسه، موناکو و دانمارک در جایگاه‌های بعدی فهرست پرسرعت‌ترین اینترنت‌های جهان در ماه ژانویه قرار گرفتند. گفتنی است موناکو با شش پله سقوط در جایگاه نهم قرار گرفت، در حالی که در ماه دسامبر این کشور در جایگاه سوم سریع‌ترین اینترنت ثابت جهان قرار داشت.

گزارش ژانویه اسپید تست؛ پیشرفت ۵ پله‌ای جایگاه سرعت اینترنت موبایل ایران

گزارش ماه ژانویه سامانه Speedtest بیان می‌کند میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران معادل ۳۲.۷۷ مگابیت برثانیه (۴.۰۹ مگابایت بر ثانیه) بوده و جایگاه آن نسبت به دسامبر (ماه پیشین) با ۵ پله صعود رتبه ۷۳ (از ۱۴۵ کشور) اعلام شده است. در قسمت اینترنت ثابت نیز میانگین سرعت اینترنت کشور معادل ۱۳.۵۸ مگابیت (۱.۶۹ مگابایت بر ثانیه) بوده است. جایگاه ایران در رتبه‌بندی اینترنت ثابت نیز رده ۱۵۲ (از ۱۸۱ کشور) است که نسبت به ماه قبل از آن ۲ پله صعود کرده است.

پیشرفت جایگاه اینترنت ایران_3

در مقایسه با وضعیت اینترنت کشور در ماه دسامبر، میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران ۳۱.۲۹ مگابیت برثانیه (معادل ۳.۹۱ مگابایت بر ثانیه) و جایگاه آن در رتبه‌بندی کشورهایی با بیشترین سرعت اینترنت موبایل رتبه ۷۵ بود. علاوه‌براین، میانگین سرعت اینترنت ثابت کشور ۱۲.۶۲ مگابیت برثانیه (۱.۵۷ مگابایت بر ثانیه) و جایگاه آن در رتبه‌بندی Speedtest بدون تغییر، رتبه ۱۵۴ بود.

تاکید مسئولان به نقش موثر شبکه فیبرنوری؛ دفاع وزیر ارتباطات از افزایش تعرفه اینترنت

پیشرفت غیرمنتظره جایگاه ایران در گزارش ماهانه «اسپیدتست» شاید خبر خوبی برای تعداد اندکی از کاربران باشد؛ اما هنوز مشخص نیست که معیار افزایش سرعت اینترنت کشور در ماه گذشته چه بوده است. در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، مسئولان کشور وعده می‌دهند توسعه شبکه فیبرنوری به شکل ریشه‌ای مشکلات مربوط به کیفیت سرعت‌بخشی اینترنت را در کشور برطرف می‌کند. گویا این طرح در قامت زیرساخت ارتباطاتی ظاهر می‌شود و برای چند دهه آینده کشور و سرعت اینترنت را تا ۱۰۰ برابر افزایش خواهد داد. 

از سوی دیگر، یکی از نمایندگان مجلس با وجود برنامه اجرای شبکه فیبرنوری، همچنان از وضعیت اینترنت کشور انتقاد کرد. «احمد علی رضا بیگی» در راستای قطع مکرر سامانه‌ها و اختلال‌های اینترنتی گفت: «من هم در برخوردهای متعدد هنگام کارهای اداری در ثبت اسناد و خرید کردن و.. با قطع بودن سامانه مواجه بوده‌ام. شهروندان نیز همواره با این چالش‌ها مواجه‌اند. موضوع اینترنت و ضعف‌های زیرساختی مردم را کلافه کرده است. از طرفی قیمت اینترنت را افزایش می‌دهد که موجب عوامل نارضایتی شده است؛ از طرفی سرویس خدمتی هم در مقابل این افزایش قیمت نداده اند. مردم خود را با کشورهای همسایه مقایسه می‌کنند و احساس می‌کنند که به حقشان نرسیده‌اند».

چند روز پیش، «زارع پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مجدد در مقابل دوربین‌های خبرنگاران به مسئله جنجال‌برانگیز افزایش تعرفه اینترنت پرداخت. او همچنان از اعمال طرح افزایشی دفاع کرد و چنین گفت: «مگر در کشور تورم صفر درصد است که قیمت افزایش پیدا نکند؟ مگر اپراتور نباید پول به کارمندش بدهد و تجهیزات بخرد؟ اگر قیمت‌ها نسبت به ۶ سال پیش ثابت مانده آقایان بیایند ورود پیدا کنند. الان کل افزایش قیمتی که صورت گرفته ۳۴درصد است که زیر نرخ تورم سال جاری و نه ۵ سال گذشته است آن هم فقط در ترافیک خارجی نه در ترافیک داخلی».

نظر شما درباره پیشرفت غیرمنتظره جایگاه اینترنت ایران در گزارش ماهانه Speedtest چیست؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.