گزارش: سرمایه‌گذاری بزرگ سونی برای توسعه بازی‌های لایو سرویس

به دنبال خرید احتمالی شرکت «اکتیویژن بلیزارد» (Activision Blizzard) توسط «مایکروسافت» (Microsoft)، «سونی» (Sony) برنامه دارد سرمایه‌گذاری بزرگی را در تحقیق و توسعه بازی‌های لایو سرویس در سال مالی جاری انجام دهد.

همانطور که می‌دانید، شرکت «مایکروسافت» با پیروزی در دادگاه FTC، فاصله چندانی به ثبت معامله خرید شرکت «اکتیویژن بلیزارد» (Activision Blizzard) ندارد، اتفاقی که بی‌تردید جایگاه «سونی» را در صنعت گیمینگ به خطر می‌اندازد. این شرکت علاوه‌بر توسعه بازی‌های تک‌نفره، تصمیم گرفته است کمی بیشتر روی عناوین لایو سرویس (Live Service) تمرکز کند.

«سونی» در گذشته چند باری مطرح کرده بود که قصد دارد عناوین چندنفره بیشتری را روانه بازار کند. «سونی» برای تحقق این پروژه نیازمند به بودجه قابل‌توجهی بود و اکنون به نظر می‌رسد شرکت مذکور رقم لازم برای ایجاد سرمایه‌گذاری در این حوزه را به دست آورده است. به گزارش Nikkei، «سونی» در سال مالی جاری ۳۰۰ میلیارد ین (معادل ۲.۱۳ میلیارد دلار) برای تحقیق و توسعه بازی‌های لایو سرویس هزینه کرده است.

شایان ذکر است سال مالی جاری تا بهار ۱۴۰۳ ادامه دارد و «سونی» در حال حاضر ۴۰ درصد از بودجه تحقیق و توسعه خود را به عناوین مولتی‌پلیر اختصاص داده است. نکته قابل‌توجه اینجاست که «سونی» در سال ۲۰۲۰ نصف این رقم (۱۴۴.۵ میلیارد ین) را برای تحقیق و توسعه کل بخش گیمینگ خود هزینه کرده بود. البته از آنجایی که استودیوهای «پلی استیشن» (PlayStation) سابقه بلندبالایی در حوزه توسعه بازی‌های چندنفره ندارند اما طبیعی است که منابع زیادی را صرف تحقیق کنند.

توسعه بازی‌های لایو سرویس

تمرکز سونی روی توسعه بازی‌های لایو سرویس؛ دادن اختیار تام به استودیو Bungie!

به گفته Nikkei، واقعیت توسعه یافته (اصطلاح Umbrella برای واقعیت مجازی، واقعیت ترکیبی و واقعیت افزوده) نیز مورد توجه «سونی» خواهد بود. بر اساس گزارش‌ها، این شرکت قصد دارد بسیاری از استودیوهای تازه خریداری شده خود را روی PS VR2 و سایر محتوای واقعیت توسعه یافته (Extended Reality) متمرکز کند.

«سونی» (Sony) برای تمرکز روی ساخت بازی‌های لایو سرویس، سال گذشته استودیو «بانجی» (Bungie) را خریداری کرد که سابقه خوبی در این زمینه دارد. این استودیو به نوعی روی تمامی پروژه‌های چندنفره سایر استودیوها نظارت می‌کند و کار خود را با یک فرایند بررسی موشکافانه از کلیه پروژه‌ها شروع کرد. «سونی» قصد دارد تا بهار سال ۲۰۲۶، ده بازی لایو سرویس را روانه بازار کند. یکی از آن‌ها عنوان Marathon است که توسط استودیو Bungie توسعه می‌یابد. دو عنوان دیگر Fairgame& و Concord هستند که به ترتیب توسط استودیوهای Haven و Fire ساخته می‌شوند.

می‌توان پروژه چندنفره «آخرین بازنده از ما» (The Last of Us) را نیز به فهرست عناوین لایو سرویس «سونی» اضافه کرد. اما گفتنی است فرایند توسعه این پروژه توسط استودیو «ناتی داگ» (Naughty Dog) تا اطلاع ثانوی متوقف شده است. علت این توقف، دیدگاه انتقادی «بانجی» به ظرفیت بازی بوده است و این استودیو گمان می‌کند The Last of Us Multiplayer نمی‌تواند در آینده بازیکنان بیشتری را به خود جذب کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.