گزارش اقتصادی «شاپرک»؛ ۹۲.۵ درصد تراکنش‌های اینترنتی آذر کمتر از ۶۰۰ هزار تومان بود

659951e8494c1ffd7082d144

آذر امسال، ۸۹.۷۲ درصد خدمات ارائه‌شده شاپرک (شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی) برای خرید کالا و خدمات بوده و تعداد و مبلغ تراکنش‌ها روندی افزایشی پیدا کرده است. بااین‌حال، دقیق‌ترشدن در آمار این گزارش، نشانه‌هایی از کاهش قدرت خرید مردم را نمایان می‌کند؛ ازجمله اینکه ۹۲.۵ درصد تراکنش‌های اینترنتی رقمی کمتر از ۶۰۰ هزار تومان بوده و ارزش حقیقی تراکنش‌ها بدون درنظرگرفتن اثر تورم، حاکی از رشد منفی تراکنش‌های شاپرک است.

آخرین گزارش اقتصادی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی شاپرک که مربوط به آذر ۱۴۰۲ است، با تحلیل وضعیت آماری تراکنش‌ها، این ارقام را با سال گذشته مقایسه می‌کند. براساس این گزارش، در این ماه ۴.۱۰۶ میلیون تراکنش به ارزش ۱۰ هزار و ۴۲۸ میلیارد ریال در شبکه پرداخت الکترونیک کشور انجام شده است که افزایش ریالی ۲۵.۱۳ درصدی را درمقایسه‌با آبان سال پیش نشان می‌دهد. همچنین، این رقم درمقایسه‌با آبان‌ رشد ۰.۰۶ درصدی در تعداد و ۱.۳۴ درصدی در ارزش ریالی را نشان می‌دهد.

این گزارش نسبت تراکنش‌های هر‌یک از ابزارهای پذیرش و سهم هر‌یک از انواع خدمات پرداخت الکترونیک‌کارت (خرید کالا و خدمات، پرداخت قبض و خرید شارژ تلفن همراه و مانده‌گیری) را با ارائه شاخص‌هایی بررسی کرده است.

بر‌اساس این گزارش که مبلغ تراکنش‌ها در ۱۲ ماه منتهی به آذر ۱۴۰۲ را بررسی کرده است، بیشترین میزان افزایش و کاهش مبلغ تراکنش درمقایسه‌با ماه گذشته به‌ترتیب در ماه‌های اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲ رخ داده است. تراکنش‌های آذر ۱۴۰۲ نیز درمقایسه‌با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ ازنظر تعداد ۸.۹۸ و ازنظر ریالی ۲۵.۱۳ درصد رشد کرده است.

شاپرک درادامه رشد ارزش تراکنش‌های شاپرک را تحلیل کرده است. بر این اساس با اینکه ارزش اسمی تراکنش‌های آذر ۱۴۰۲ درمقایسه‌با آبان با رشد ۱.۳۴ درصدی همراه بوده، ارزش حقیقی تراکنش‌ها رشد منفی ۱.۵۱ درصدی را تجربه کرده است. ارزش حقیقی تراکنش‌ها در‌واقع ارزش تراکنش‌های شاپرکی بدون درنظرگرفتن اثرهای تورم است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.