گران‌ترین شخصیت‌های کامپیوتری (CGI) در تاریخ سینما

شخصیت‌های کامپیوتری و جلوه‌های ویژه‌ی بصری در حالی امروزه به عنصری جدایی‌ناپذیر از فیلم‌های سینمایی تبدیل شده‌اند که باید گفت، حالا نه تنها از مهم‌ترین عوامل جذابیت آن‌‌ها به شمار می‌روند بلکه باعث کشش بیشتر مخاطب به آن‌ها و به‌یاد ماندنی‌تر شدن این آثار و شخصیت‌هایش می‌شوند. کاراکترهایی که با پیشرفت تکنولوژی و قوی‌تر شدن توان پردازش کامپیوترها به صورت دیجیتالی ساخته شده‌اند و در بعضی موارد با کمک «موشن کپچر» حرکات صورت و بدنشان دقیقا بازسازی می‌شود. از سال‌ها پیش که این تکنیک‌ها در صنعت سینما فراگیرتر شده‌اند شاهد خلق شخصیت‌هایی بوده‌ایم که شهرت و محبوبیت‌شان گاها تنه به تنه‌ی بازیگران زنده و کارکشته می‌زند. بنابراین، اگر علاقه به شناخت این شخصیت‌ها و فیلم‌هایشان دارید این لیست می‌تواند راهنمای شما باشد.

پیدایش شخصیت‌های کامپیوتری و جلوه‌های ویژه‌ی سینمایی باعث بروز تحول عظیمی در صنعت فیلمسازی شد و سطح آن را به صورت قابل توجهی ارتقا داد. در ابتدا، استفاده از این تکنولوژی در فیلم‌های سینمایی برای مخاطب و فیلمسازان کمی غیرقابل باور و عجیب بود؛ اما رفته رفته فیلمسازان بزرگی همچون جیمز کامرون و مارتین اسکورسیزی توانستند چیزهایی که تا آن زمان هرگز تصورش را هم نمی‌کردند به کمک این ترفندها روی پرده‌های سینما به نمایش بگذارند. در واقع این تکنولوژی جدید دری را رو به دنیایی پر از امکانات و خلاقیت برای کارگردان‌ها باز کرد که حسابی بکر و دست نخورده بود. این پیشرفت و تکامل باور نکردنی به فیلمسازان توانایی می‌داد که جهان‌های جدید و شخصیت‌هایی را خلق کنند که به طبیعی‌ترین شکل با بازیگران تعامل دارند. اگر نمونه‌های استفاده از جلوه‌های ویژه در سال‌های ابتدایی قرن ۲۱ را مشاهده کنید، خواهید دید که این صنعت طی ۲۰ سال گذشته جهش قابل توجهی را در مسیر ناهموار خود طی کرده است.

جالب است بدانید که با وجود تمام نکات مثبتی که درباره‌ی استفاده از جلوه‌های ویژه و شخصیت‌های کامپیوتری در فیلم‌های سینمایی گفتیم، بزرگ‌ترین نقطه ضعف این فرآیند هزینه‌ی زیاد و اغلب وقت‌گیر بودن آن است. برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، اتودها و طرح‌های اولیه‌ی فیلم‌ها باید مدت‌ها قبل تکمیل شود و در اختیار بهترین استودیوهای ساخت جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری قرار گیرد. علاوه بر این، استودیوهای ساخت CGI معروف همواره به دنبال جذب بهترین استعدادها در این زمینه هستند تا بتوانند به درستی، با خلاقیت فراوان و دقت هر چه تمام‌تر، تصویر ذهنی دقیق کارگردان فیلم را به حقیقت بدل کنند.

برخی از فیلمسازان خلاق، مانند پیتر جکسون اما برای رسیدن به خواسته‌هایشان گامی فراتر می‌گذارند؛ او درست زمانی که احساس کرد هیچ یک از استودیوهای فیلمسازی نمی‌توانند تصویر ذهنی‌اش را همانطور که باب میلش است بسازند، شرکت «Wētā FX» را برای ساخت فناوری مورد نیازش جهت استفاده در جلوه‌های ویژه و ساخت تمامی عناصر تخیلی در سه‌گانه‌ی «ارباب حلقه‌ها» تأسیس می‌کند.

بسیاری از فیلمسازان ذهنشان را به پیشرفت‌های موجود و فعالیت‌های قابل اجرا در زمینه‌ی ساخت و استفاده از موجودات تخیلی و جلوه‌های ویژه در سینما محدود می‌کنند؛ اما برخی دیگر، همواره به دنبال پیشرفت و امتحان شیوه‌های جدید فیلمسازی هستند. همانطور که می‌دانید، کنجکاوی، آزمون و خطا، استفاده از خلاقیت و مهارت‌های افراد کارکشته در یک زمینه‌ی به‌خصوص می‌تواند زمینه‌ساز تحولات عظیم در هر حرفه‌ای باشد. به همین ترتیب، کارگردانان هالیوودی و دیگر فیلمسازان جهان در رقابتی تنگاتنگ برای استفاده‌ی خلاقانه از جلوه‌های ویژه در فیلم‌های خود هستند. بیایید تا باهم نگاهی به گران‌ترین شخصیت‌های کامپیوتری – خلق شده تاکنون – در فیلم‌های سینمایی بیندازیم و ببینیم زمانی که خلاقیت با علم و دانش ترکیب می‌شود، چه نتایج خیره‌کننده‌ای به‌دست می‌آید!

۲۰. تی هزار – ترمیناتور ۲: روز داوری (T-1000 – Terminator 2)

تی هزار یک ترمیناتور اعصاب خوردکن بود که هرچقدر در معرض شلیک گلوله قرار می‌گرفت خود را به حالت اولیه درمی‌آورد

  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: آرنولد شواتزنگر، لیندا همیلتون، رابرت پاتریک
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۲
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۶ از ۱۰

جیمز کامرون همواره یکی از بزرگ‌ترین مبتکران در صنعت فیلم‌سازی بوده و فیلم نوستالژیک «ترمیناتور ۲: روز داوری» که عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال ۱۹۹۲ را به خودش اختصاص داد، گواهی بر پشتکار و نوآوری او و سندی استوار بر موفقیت‌هایش در این زمینه است. شخصیت T-1000 با بازی رابرت پاتریک، هنوز هم یکی از شاخص‌ترین و به‌ یاد ماندنی‌ترین شخصیت‌های فیلم‌های اوست که توانایی فراوانی در راه رفتن روی اعصاب مخاطب دارد.

کامرون برای ساخت صحنه‌های اصلی این فیلم با کمپانی  Industrial Light & Magic (ILM) همکاری مستقیم داشت و فعالیت‌های جانبی را نیز با کمپانی‌های دیگری مانند Stan Winston Studio، Fantasy II Film Effects و ۴Ward Productions  پیش برد. با وجود این‌که زمان مجموع کل صحنه‌هایی که T-1000 در آن‌ها تمام توانایی‌های ماورائی و خارق‌العاده‌اش را به رخ تماشاگران می‌کشد شاید بیشتر از شش دقیقه نباشد اما هزینه‌ی ساخت همین جلوه‌های ویژه‌ی نسبتا کوتاه و شخصیت‌های تخیلی دیگر فیلم تا ۵.۵ میلیون دلار هم رسید که شاید امروز بودجه‌ی یک فیلم مستقل خانگی باشد اما آن زمان پول بسیار زیادی محسوب می‌شد.

اکشن فیگور نکا سری ترمیناتور 2 مدل T-1000 Galleria Mall

۱۹. همه‌ی دایناسورها – پارک ژوراسیک (All the Dinosaurs – Jurassic Park)

دایناسورهای پارک ژوراسیک اسپیلبرگ آن‌قدر واقعی کار شده بودند که تشخیص کامپیوتری بودن‌شان واقعا دشوار بود

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: کریس پرت، برایس دالاس هاوارد، وینسنت دن آفریو، جیک جانسون
  • تاریخ انتشار: ۱۹۹۳
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۲ از ۱۰

استیون اسپیلبرگ برای اینکه از کامرون عقب نماند یک سال پس از او فیلم «پارک ژوراسیک» را در فضایی واقعا! نزدیک به واقعیتِ دایناسورهای زنده ترسیم کرد و با مهارت هرچه تمام‌تر، موفق شد حس وحشت و عظمت این موجودات ماقبل تاریخ را به بیننده منتقل کند. اسپیلبرگ در ساخت این فیلم حساسیت بیش از اندازه‌ای برای واقعی نشان دادن دایناسورها و جلوه‌های بصری مسحور کننده داشت و به همین خاطر با دوست قدیمی خود یعنی جورج لوکاس و شرکتش Industrial Light & Magic همکاری کرد تا همه دایناسورهای بزرگ و کوچک را به طبیعی‌ترین حالت ممکن در فیلم خود داشته باشد. «پارک ژوراسیک» در سال ۱۹۹۳ بودجه‌ای ۶۳ میلیون دلاری داشت که بدون شک بخش عمده‌ای از آن به قسمت‌های بصری و جلوه‌های ویژه‌ی این فیلم اختصاص داشته است.

البته هیچ رقم رسمی برای هزینه‌ای که VFX این کار روی دست سازنده‌هایش گذاشت وجود ندارد؛ جالب است بدانید که اسپیلبرگ در این فیلم از بازیگران توانمند کمتر شناخته شده استفاده کرد، نه سوپراستارهای سینمای هالیوود! بنابراین، می‌توان تصور کرد که بیشتر هزینه‌های این فیلم برای ساخت دایناسورها و جلوه‌های ویژه صرف شده است و آنچه بیشترین اولویت را اشته دایناسورها بوده‌اند نه بازیگرهای فیلم.

مجموع تمام صحنه‌هایی که دایناسورها در آن‌ها حضور دارند حدود ۱۴ دقیقه از کل مدت زمان فیلم است اما ساخت آن نزدیک به یک سال طول کشید. نکته‌ی جالب توجه دیگر اینست که برای واقعی‌تر شدن فضای فیلم، بسیاری از دایناسورهایی که در این فیلم مشاهده می‌کنید توسط استودیو Stan Winston  در مقیاس واقعی ساخته شدند و از جلوه‌های ویژه زیاد در آن‌ها استفاده نشده است. با این حال، اسپیلبرگ حساسیت فوق‌العاده‌ای روی تمامی دایناسورهای «پارک ژوراسیک» داشت و به همین خاطر از کمپانی معتبر ILM خواست تا در خلق این اثر جاودانه به او کمک کنند.

فیگور مدل دایناسور ژوراسیک پارک

۱۸. گولوم – سه گانه ارباب حلقه ها (Gollum – The Lord of the Rings Trilogy)

یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های کامپیوتری مجموعه‌ی ارباب حلقه‌ها که گرافیک واقعی و زنده‌اش خیلی‌ها را انگشت به دهان گذاشت

  • کارگردان: پیتر جکسون
  • بازیگران: الایجا وود، ایان مک کلن، لیو تایلر، شان آستین، کیت بلانشت
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۱
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۸ از ۱۰

پیتر جکسون قطعا یکی از موفق‌ترین و خوش‌فکرترین فیلم‌سازان زمان ماست. او تنها کسی است که توانست پروژه‌ای با این عظمت را به بهترین شکل ممکن عملی سازد و برای همیشه هم خودش و هم «ارباب حلقه‌ها» را جاودانه کند؛ پروژه‌ای که تصورش هم چالش‌برانگیز بود و بسیاری از فیلمسازان بزرگ حتی جرأت نزدیک شدن به آن را نداشتند. این فیلم با حساسیت منحصربه‌فرد جکسون به یک پروژه‌ی چند میلیون دلاری باارزش تبدیل شد که نه تنها تحسین بسیاری از منتقدین و تماشاگران را به همراه داشت، بلکه نامزد دریافت ۱۱ جایزه اسکار نیز شد. «ارباب حلقه‌ها» یکی از بزرگ‌ترین و ارزشمندترین آثار اوست به همین خاطر در ساخت این اثر، هرگز به کسی اجازه نداد تا تغییری در ظاهر و شخصیت‌های آن را ایجاد کند.

جکسون که خود مالک شرکت VFX (Wētā FX) بود، از تمام امکانات و تکنولوژی‌های موجود در کمپانی‌اش برای طراحی و خلق تمام شخصیت‌های دیجیتالی در این فیلم استفاده کرد تا علاوه بر ساخت یک اثر خارق‌العاده و ماندگار، توانایی‌ها و قابلیت‌های کمپانی فیلم‌سازی‌اش را نیز به رخ همگان بکشد. هزینه‌ی کلی سه‌گانه‌ی «ارباب حلقه‌ها» حدود ۲۸۱ میلیون دلار بود که تقریباً نیمی از این پول برای خلق جلوه‌های بصری و شخصیت‌های تخیلی فیلم مصرف شد.

یکی از مهم‌ترین و خلاقانه‌ترین شخصیت‌های این فیلم گولوم بود که با نام «اسمیگل» در این فیلم شناخته می‌شود؛ جکسون برای این شخصیت از فناوری جدیدی  استفاده کرد و تصویربرداری ار حالات مختلف صورت و بدنش را که توسط اندی سرکیس بازی می‌شد، در فضای باز و بدون نیاز به پرده‌ی سبز انجام که در زمان خودش بسیار نوآورانه بود. شاید شخصیت‌های این فیلم جزو ۵ گزینه‌ی اول لیست گران‌ترین شخصیت‌های کامپیوتری فیلم‌های هالوودی نباشند، اما خود فیلم قطعاً یکی از بهترین و گران‌ترین آثار فانتزی است که تا به حال ساخته شده.

پوستر طرح ارباب حلقه ها اسمیگل The Lord of The Rings مدل M0039
کتاب تحلیلی بر ارباب حلقه ها و هابیت حلقه تعالی و تباهی اثر جین بی .هاردی انتشارات قاصدک صبا

۱۷. نئو – بارگذاری مجدد ماتریکس (Neo – The Matrix Reloaded)

نمایی از فیلم به یاد ماندنی بارگذاری مجدد ماتریکس با بازی کیانو ریوز

  • کارگردان: برادران واچوفسکی‌
  • بازیگران: کیانو ریوز، لارنس فیشبرن، هوگو ویونگ، دنیل برنهارت، مونیکا بلوچی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۴
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

این فیلم دومین قسمت از فرانچایز سه قسمتی «ماتریکس» است که در سال ۱۹۹۹ به کارگردانی برادران واچوفسکی‌ ساخته شد. سازندگان این فیلم چشم‌انداز جدیدی را برای قسمت دوم این اثر مدنظر داشتند و عملی کردن ایده‌های بدیع‌شان نیازمند استفاده از فناوری‌های جدیدی بود. به همین منظور، از ESC Entertainment برای ساخت و مدیریت صحنه‌های مختلف و خلاقانه‌ی این فیلم کمک گرفتند. البته قابل ذکر است که صحنه‌های معروف شلیک گلوله در قسمت اول مجموعه‌ی ماتریکس توسط «خانه‌ی VFX» ساخته شد و به یکی از ماندگارترین صحنه‌های فیلم‌های تخیلی و اکشن در تاریخ سینمای هالیوود بدل شد.

صحنه‌های نزاع در قسمت دوم مجموعه‌ی «ماتریکس» ترکیبی از جلوه‌های ویژه‌ی میدانی با ویرایش سنگین کامپیوتری یا همان CGI است. تا جایی که سازندگان این فیلم مجبور بودند شخصیت نئو، با بازی کیانو ریوز، را در برخی صحنه‌های فیلم به صورت دیجیتالی بازسازی کنند زیرا کارهای منحصربه‌فرد این شخصیت اعمالی بود که از پس یک انسان عادی برنمی‌آمد. در این فیلم همچنین جزئیات و ویژگی‌های صورت هوگو ویوینگ به صورت دیجیتالی بازسازی شده است. این فیلم جزو آثاری است که از گران‌ترین شخصیت‌های کامپیوتری در تاریخ سینما استفاده کرده است زیرا هزینه‌ی فقط یکی از صحنه‌های مبارزه‌ی فیلم نزدیک به ۴۰ میلیون دلار خرج برداشته است.

۱۶. کونگ – کینگ کونگ (Kong – King Kong)

علی‌رغم گرانی شخصیت‌های کامپیوتری کینگ کونگ، این فیلم نامزد یکی از بدترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری تاریخ سینماست

  • کارگردان: پیتر جکسون
  • بازیگران: نائومی واتس، جک بلک، آدرین برودی، توماس کرتشمن
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۵
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۲ از ۱۰

پیتر جکسون عشقی به سینما دارد که با عشق مارتین اسکورسیزی به این هنر برتر رقابت می‌کند. زمانی که جکسون سه‌گانه‌ی «ارباب حلقه‌ها» را ساخت، به همگان نشان داد که کمپانی  Wētā FX توانایی انجام چه کارهای خارق‌العاده‌ و ناممکنی را دارد. به همین منظور، بعد از اینکه ساخت آن را در سال ۲۰۰۳ به پایان رساند سراغ یکی از معروف‌ترین هیولاهای سینما رفت و مجددا از این کمپانی فیلمسازی بزرگ و دیگر شرکایش مانند اندی سرکیس برای ساخت میمونی غول‌پیکر و دیگر شخصیت‌های تخیلی نسخه‌ی بازسازی شده‌ی «کینگ کونگ» کمک گرفت. اگرچه نسخه‌ی اولیه و اصلی این فیلم در سال ۱۹۳۳ ساخته شد، اما ورژن بعدی آن که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد موفقیت و محبوبیت بسیار بیشتری بین مخاطبین و منتقدین سینما پیدا کرد. زیرا از جلوه‌های بصری بسیار مدرنی در آن استفاده شده بود که همین امر موجب واقعی شدن فضای فیلم و جذب مخاطب بیشتر می‌شد.

جکسون سعی کرد از بازیگران محبوب و فعال سینما برای حضور در این فیلم استفاده کند؛ بازیگرانی که معمولاً در فیلم‌های فیلم‌سازان مشهوری مانند کامرون و اسپیلبرگ بازی می‌کردند و تماشاگران با آن‌ها آشنایی کاملی داشتند. بودجه‌ی این فیلم حدوداً ۲۰۸ میلیون دلار بود که به جرات می‌توان گفت بخش عمده‌ای از آن صرف ساخت کنگ، جزیره‌ی جمجمه، همه‌ی دایناسورهایی که کنگ در فیلم با آن ها مبارزه می‌کند و حشرات غول‌پیکر شد. «کینگ‌ کونگ» گرافیکی پیتر جکسون با چنان جزئیات دقیقی طراحی شده است که هنوز هم وقتی به تماشای آن می‌نشینید، متحیرتان می‌کند. فیلم محصول ۱۷ سال پیش است ولی همچنان چشم‌نواز است و جلوه‌های بصری‌ خیره کننده‌اش حتی از بعضی فیلم‌های این یکی دو ساله – به‌خصوص بلک ادم – بهتر اجرا شده.

اکشن فیگور مدل king kong کد 1211

۱۵. یودا و ژنرال گریووس – جنگ ستارگان: قسمت سوم – انتقام سیث (Yoda and General Grievous – Revenge of the Sith)

جورج لوکاس با ساخت این فیلم شخصیت‌های کامپیوتری جدیدی را به دنیای سینما معرفی کرد

  • کارگردان: جورج لوکاس
  • بازیگران: ایوان مک‌گرگور، ناتالی پورتمن، هایدن کریستنسن، ایان مک دیارمید، ساموئل ال.جکسون
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۵
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۹ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰

جورج لوکاس برای تحقق رویاها و تصورات منحصربه‌فردش در سومین قسمت از مجموعه فیلم‌های «جنگ ستارگان» ترجیح داد نزدیک به ۲۰ سال منتظر بماند و با تاسیس شرکت VFX خودش کیفیت کاری که مدنظرش بود را تضمین کند. و نتیجه‌ی کار، سه‌گانه‌ی پیش درآمد «جنگ ستارگان» شد؛ مجموعه فیلمی که همچنان طرفداران دوآتیشه‌ی خود را در تمام دنیا دارد. هر فیلم از این مجموعه حدوداً ۱۱۵ میلیون دلار بودجه داشت، اما هزینه‌ی «جنگ ستارگان: قسمت سوم – انتقام سیث» چند میلیون ارزان‌تر از دو فیلم دیگر بود. لوکاس به کمپانی Industrial Light & Magic برای بازسازی کهکشان و چند نمونه از آدم فضایی‌ها و بیگانگان در سیارات دیگر اعتماد کرد و از این اعتماد هرگز پشیمان نشد!

یکی از مهم ترین چالش‌های این فیلم به گفته‌ی کارگردان، ساخت شخصیت ژنرال گریووس بود. تا زمان پخش فیلم «جنگ ستارگان»، این فرمانده‌ی ارتش جدایی‌طلب به لطف کارتن «جنگ‌های کلون» ساخته‌ی گندی تارتاکوفسکی، طرفداران زیادی پیدا کرده بود. بنابراین، بخش زیادی از بودجه‌ی فیلم صرف ساخت این جنگجوی سرسخت شد تا بتوانند طرفداران این شخصیت را در فیلم راضی نگه دارند. علاوه بر این، یودا با استفاده از تصاویر موجود از قسمت دوم فیلم «جنگ ستارگان» به صورت انیمیشنی بازسازی شد، اما با این وجود، برای زنده کردن این شخصیت در فیلم، ترکیبی از CGI (جلوه‌های کامپیوتری) و جلوه‌های عملی به‌کار گرفته شد که بودجه‌ی فراوانی را طلب می‌کرد.

اکشن فیگور طرح جنگ ستارگان مدل Star Wars Darth Vader
مجموعه فیلم سینمایی جنگ ستارگان اثر جرج لوکاس
شمشیر اسباب بازی مدل جنگ ستارگان کد 0090

۱۴. دیوی جونز و خدمه‌اش – دزدان دریایی کارائیب: صندوقچه‌ی مرد مرده (Davy Jones and his Crew – Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest)

دیوی جونز با آن تکان شاخک‌هایش به یکی از ماندگارترین شخصیت‌های کامپیوتری تاریخ سینما تبدیل شد

  • کارگردان: گور وربینسکی
  • بازیگران: جانی دپ، اورلاندو بلوم، کیرا نایتلی، بیل نایی، نائومی هریس
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۶
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۵۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰

دیوی جونز، کاپیتان جاویدان کشتی هلندی، یکی از خیره کننده‌ترین شخصیت‌های قسمت دوم «دزدان دریایی کارائیب» است که با استفاده از CGI  یا همان فناوری‌های کامپیوتری خلق شده. چهره‌ی او نه تنها ترسناک است، بلکه حتی نگاه کردن به آن نیز بیننده را منزجر می‌کند. در این فیلم، این دزد دریایی با ظاهری متفاوت مأموریت خود را برای هدایت روح مردگان در دریا به جهان‌ دیگر رها کرده است و به همین خاطر به این شکل درآمده. جالب است بدانید که برای خلق این هیولای متفاوت که دیوی جونز نقش آن را بازی می‌کند، کارگردان، گور وربینسکی، از کارشناسان استودیوی Industrial Light & Magic کمک گرفت.

در قسمت دوم این حماسه‌ی پرخرج فانتزی، با شخصیت شرور پیچیده‌ای به‌نام دیوی جونز آشنا می‌شویم. این دزد دریایی ماموریت خود را برای هدایت روح مردگان از دریا به جهان دیگر را رها کرده و به همین دلیل نفرینی که گریبانش را گرفته او را به این شکل درآورده. موجودی عجیب‌وغریب که ترکیبی از انسان و هشت‌پاست و چهره‌ای به غایت ترسناک و مشمئز کننده دارد که باعث شده یکی از بهترین شخصیت‌های کامپیوتری و گرافیکی سینما لقب بگیرد. صورت دیوی جونز در واقع سر یک هشت‌پاست که روی بدن یک دزد دریایی قرار دارد. کاری که تیم جلوه‌های بصری این فیلم روی صورت دیوی جونز و بازوهای هشت‌پا که به نوعی نقش ریش و سبیل او را دارد انجام داده‌اند واقعا ویژه و تماشایی است. هم ترس و وحشت خاص این کاراکتر را به ما منتقل کرده‌اند، و هم موفق شده‌اند تک تک حرکات ریز و جزئی صورت بیل نایی را  به طرز خیره‌ کننده‌ای روی این چهره‌ی عجیب پیاده کنند.

طراحی چهره‌ی دیوی جونز به قدری خوب و با جزئیات است که خیلی زود همه او را به عنوان یکی از نمادهای اصلی مجموعه‌ی «دزدان دریایی کارائیب» پذیرفتند و در فرانچایزی که پر از چهره‌های مطرح و شخصیت‌های خاص و ویژه بود، تبدیل به رقیبی جدی برای کاپیتان جک اسپارو شد.

«دزدان دریای کارائیب: صندوقچه‌ی مرد مرده»، علاوه بر کاپیتان دزدان دریایی، خدمه‌ی این کشتی را نیز به صورت هیولاهایی کاملا منحصربه‌فرد به نمایش می‌گذارد که همین امر موجب جذاب‌تر شدن آن می‌شود. ناظران جلوه های بصری اثز، هال هیکل و چارلز گیبسون، کسانی هستند که چشم‌انداز و تخیلات ذهنی وربینسکی را با صرف بخش بزرگی از ۲۲۵ میلیون دلار بودجه‌ی این فیلم به حقیقت بدل کرده‌اند. گفته می‌شود که هزینه‌ی ساخت این شخصیت‌ها تنها حدود ۷۰ میلیون دلار بوده که باعث شد این فیلم برنده‌ی اسکار بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری شود.

جاسوییچی طرح دزدان دریایی کارائیب مدل Pirates of the Caribbean Gold KC010 تک سایز

۱۳. مرد شنی – مرد عنکبوتی ۳ (Sandman – Spider-Man 3)

مرد شنی پرهزینه‌ترین شخصیت کامپیوتری سه‌گانه‌ی مرد عنکبوتی به کارگردانی سم ریمی است

  • کارگردان: سم ریمی
  • بازیگران: توبی مگوایر، کریستن دانست، جیمز فرانکو، توماس هیدن چرچ، جی. کی. سیمونز
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۷
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۶۳ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۳ از ۱۰

سام ریمی قصد داشت پروژه‌ی «مرد عنکبوتی ۳» را نیز درست مانند دو نمونه‌ی قبل از آن بسازد تا اینکه دخالت استودیوی سازنده‌ی این فیلم برنامه‌های او را به کل تغییر داد. ایده‌ی اولیه‌ این بود که ماجراهای مربوط به خانواده آزبورن را در این قسمت حل و فصل کرده و مرد شنی را نیز به بینندگان معرفی کنند. اما آوی آراد اصرار بسیاری برای حضور ونوم و گوئن استیسی در این داستان داشت که همین موضوع فیلمنامه را به یک آشفتگی پیچیده کشاند که البته چیزی از ارزش‌های این فیلم کم نمی‌کند.

شخصیت‌های کامپیوتری و جلوه‌های ویژه‌ی این فیلم توسط Sony Pictures Image works به رهبری اسکات استوکدیک تولید شده است. در این فیلم از تکنولوژی شبیه‌سازی دینامیک سیالات پیشرفته برای خلق جسم مرد شنی با ذرات شن استفاده شده است. ساخت مرد شنی چالش ‌برانگیزترین قسمت در ساخت این فیلم بود، اما سازندگان توانستند به بهترین نحو و با مهارت هرچه تمام‌تر آن را به تصویر بکشند. البته بازی ماهرانه‌ی توماس هادن چرچ نیز در این امر بی‌تأثیر نبود. جالب است بدانید که هزینه‌ی ساخت فقط این شخصیت در ابتدا ۶۰ میلیون دلار تخمین زده شد و تجهیزات مورد استفاده در این کار بعدها برای ساخت فیلم‌هایی مانند «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»  مجدداً مورد استفاده قرار گرفت.

اکشن فیگور مدل مرد عنکبوتی
ست ایفای نقش هاسبرو طرح مرد عنکبوتی مدل Mega Blaster Web Shooter

۱۲. تمام تبدیل شوندگان – تبدیل شوندگان (All the Transformers – Transformers)

اکشن فوق‌العاده و رندرهای نرم سکانس‌های عظیم این فیلم نوستالژیک آن را به یکی از گران‌ترین آثار در زمینه‌ی گرافیک کامپیوتری بدل کرده است

  • کارگردان: مایکل بی
  • بازیگران: شایا لباف، مگان فاکس، جان تورتورو، تایریس گیبسون، جان ویت
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۷
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۵۸ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم:۷ از ۱۰

مایکل بی در سال ۲۰۰۷ ساخت مجموعه‌ فیلمی ۵ قسمتی به‌نام «تبدیل شوندگان» را آغاز کرد. اولین قسمت مجموعه از بودجه‌ی عظیم ۱۵۰ میلیون دلاری برخوردار بود که قسمت بزرگی از آن به ساخت ربات‌های موجود در فیلم اختصاص داده شد. بیشتر جلوه‌های بصری «تبدیل شوندگان» توسط استودیوی Industrial Light & Magic ساخته شده و بخش کوچکی از آن نیز به عهده‌ی Digital Domain Studios  بوده است. مایکل بی اطمینان داشت که کارشناسان VXF هم مانند بیشتر مردم از طرفداران این سبک فیلم‌ها هستند؛ بنابراین، آزادی عمل زیادی در خلق شخصیت‌ها به آن‌ها داد و نتیجه‌اش را هم گرفت.

در حالی که هیچ رقم دقیقی در مورد بودجه‌ی اختصاص داده شده برای هر شخصیت وجود ندارد، می‌توان با اطمینان گفت که هر ترانسفورماتور دارای چندین قسمت متحرک است که برای آن‌ها هزاران دلار هزینه شده است. کارگردان این فیلم سعی کرد تا با فاصله گرفتنن از طرح‌های اصلی و قدیمی که در برنامه‌های تلویزیونی «تبدیل شوندگان» وجود داشت، نمونه‌های جذاب‌تر و متفاوتی از آن‌ها را به نمایش بگذارد. جدای از تمامی تعاریفی که ارائه کردیم، نتایج فوق‌العاده و محبوبیت به‌دست آمده از تازه‌ترین نسخه‌ی این فیلم در سال ۲۰۲۳ نشان دهنده‌ی جذابیت همیشگی این داستان و ربات‌هایش برای مخاطبین است.

ربات مدل ترنسفورمرز کد 0102

۹۰,۰۰۰

تومان

اکشن فیگور مدل ترنسفورمرز بسته 2 عددی

۴۲۰,۰۰۰

تومان

۱۱. ناوی – آواتار (The Na’vi – Avatar)

شاهکار جیمز کامرون که با تکنولوژی سه بعدی ساخته شده بود و در سال 2009 حرف اول را در خلق شخصیت‌های کامپیوتری خارق‌العاده می‌زد

  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: سم ورثینگتون، زوئی سالدانیا، استیون لانگ، میشل رودریگز
  • تاریخ انتشار: ۲۰۰۹
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰

جیمز کامرون با فاصله‌ی زمانی زیاد از هم فیلم می‌سازد و هربار هم می‌سازد آثارش تمام رکوردهای فروش را جابه‌جا می‌کنند. او پس از کسب درآمد میلیاردی با فیلم جاودانه‌ی «تایتانیک» از دنیای فیلم‌سازی خداحافظی کرد و تا ۱۴ سال بعد که فیلم جدیدی با نام «آواتار» را روی پرده‌ی سینما برد اثری نساخت. کامرون «آواتار» را با بودجه‌ی ۲۳۷ میلیون دلاری ساخت و انتظارات و سطح توقعات بینندگان را نسبت به فیلم‌های تخیلی حسابی بالا برد. او تصمیم گرفت با Wētā FX  برای خلق شخصیت‌های تخیلی این فیلم همکاری کند در حالی که مسئولیت خلق دیگر تصاویر و جلوه‌های ویژه‌ی این فیلم بر عهده‌ی Industrial Light & Magic بود. اما نتیجه چه بود؟ آواتار اولین فیلمی بود که در سینما بیشتر از ۲ میلیارد دلار فروش داشت.

از مهم‌ترین و شاید اصلی‌ترین دلایلی که «آواتار» را به این فروش رویایی رساند، جلوه‌های ویژه‌ی عظیم و چشم‌نوازش بود. جیمز کامرون رای اولین بار سیاره‌ای ناشناخته را نشان‌مان داد که پر از شگفتی‌های زیست‌محیطی، موجودات و حیوانات عجیب و بومی‌هایی بلند قد و آبی رنگ بود که دُمی پشت سرشان داشتند و شبیه سرخ‌پوست‌ها رفتار می‌کردند. فراموش نکنید که همه‌ی این ماجراها به‌صورت سه‌بعدی اتفاق می‌افتاد! تمام این شخصیت‌های کامپیوتری با ظرافت و وسواس تمام خلق شده بودند و به ندرت می‌توانید ایرادی در آن‌ها پیدا کنید.

کامرون با فیلم «آواتار» مرزهای داستان‌های بصری و تخیلی را یک بار برای همیشه شکست. بیشتر فیلم در استودیو ضبط شد و تمام صحنه‌های دنیای پاندورا به صورت دیجیتالی ساخته شده. شاید برایتان باورش سخت باشد اما ناوی ها، یا همان بیگانگان آبی رنگ که در جنگ با انسان‌ها هستند، ساخته‌های کاملاً دیجیتالی هستند و صدها ساعت برای ساختن آن‌ها وقت صرف شده است و با توجه به پتانسیل بالای داستان برای ادامه، این یکی از بهترین انواع سرمایه‌گذاری‌هاست!

کتاب موسیقی فیلم آواتار اثر جیمزهورنر انتشارات تصنیف

۱۰. تمام میمون‌ها – ظهور سیاره میمون‌ها (All the Apes – Rise of the Planet of the Apes)

یکی از مهم‌ترین آثار تاریخ سینما که نقش مهمی در طراحی، ارتقا و تثبیت شخصیت‌های کامپیوتری در فیلم‌ها داشت

  • کارگردان: روپرت وایت
  • بازیگران: جیمز فرانکو، فریدا پینتو، جان لیسگو، برایان کاکس، تام فلتون
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۱
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۶ از ۱۰

شاید تا این جای دسته‌بندی‌ها متوجه شده باشید که اندی سرکیس ستاره‌ی درخشان دنیای شخصیت‌های کامپیوتری است. از این به بعد هرجا که همکاری اندی سرکیس را با Wētā FX دیدید، بدانید که این فیلم سروصدای زیادی به پا خواهد کرد. روپرت وایت پس از کارگردانی این فیلم، سه‌گانه پیش درآمد «سیاره‌ی میمون‌ها» را نیز ساخت و سود بسیار زیادی از آن به‌دست آورد. داستان کلی این فیلم راجع به سزار، یک میمون باهوش است که توانایی حرف زدن پیدا می‌کند و انقلاب میمون‌ها برای تصرف زمین را رهبری می‌کند.

وسواس و ظرافتی که سرکیس در نمایش حالات چهره‌ی سزار به خرج داده ورای تصور است. او جوری احساسات پیچیده‌ را روی صورت این میمون به نمایش گذاشته که گاهی اوقات در بازیگران زنده نیز به ندرت می‌بینیم. از خشم و عصبانیت گرفته تا ناراحتی و اندوه و حتی گریه. طراحی شخصیت کامپیوتری سزار هم یکی از بهترین و حرفه‌ای ترین مدل‌های گرافیکی است که در سینما دیده‌ایم.

با وجود تمامی جلوه‌های ویژه در این فیلم، بودجه‌ی گزارش شده برای آن تنها ۹۳ میلیون دلار بوده است که البته میزان قابل توجهی از آن صرف خلق شخصیت‌های کامپیوتری شده است زیرا تنها شش بازیگر اصلی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. البته برای ساخت شخصیت میمون از لباس‌های موشن کپچر استفاده می‌کنند. این فیلم به گونه‌ای ساخته شده است که تمامی تعاملات میمون‌ها با انسان‌ها کاملاً طبیعی به نظر می‌رسد تا جایی که تصور این که بسیاری از صحنه‌های بیرونی فیلم جلوی پرده‌ی آبی گرفته شده است برای بیننده بسیار سخت خواهد بود.

ماگ حرارتی طرح فیلم سیاره میمون ها  مدل mgph15864

۹. ببر – زندگی پی (The Tiger – Life of Pi)

از ماندگارترین شخصیت‌های کامپیوتری فیلم‌ها که هنوز هم تماشای سکانس قایقش تازگی دارد

  • کارگردان: انگ لی
  • بازیگران: سورج شارما، عرفان خان، تابو، عادل حسین
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۲
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۹ از ۱۰

انگ لی یکی از بزرگترین داستان‌نویسان زمان ماست که هربار با فیلم‌های جذاب و غیرقابل پیشبینی خود، مخاطبین بسیاری را شگفت‌زده می‌کند. البته در ابتدای کارش، او بیشتر روی تولید فیلم‌های اکشن تمرکز داشت اما اخیراً نشان داده که می‌تواند در تولید فیلم‌های درام با ویژگی‌های درون‌گرایانه نیز بسیار موفق باشد. فیلم «زندگی پی» سندی است بر اثبات موفقیت وی در این نوع فیلم‌سازی؛ در این فیلم، در پی اتفاقات غیر‌منتظره، یک پسر ۲۲۷ روز در اقیانوس با یک ببر بنگال گیر می‌افتد.

جلوه‌های کامپیوتری این فیلم که توسط استودیو Rhythm & Hues ساخته شد، توانست به زیبایی هرچه تمام‌تر ویژگی‌های جسمی و حرکتی یک ببر را برای مخاطب ترسیم کند، تا جایی که شاید تشخیص واقعی بودن یا نبودن این ببر برای همگان آن‌قدرها هم ساده نباشد. «زندگی پی» ۱۱۳ میلیون دلار هزینه داشت و درست مانند دیگر فیلم‌هایی که در این مقاله معرفی کردیم، بیشتر این مبلغ صرف ساخت شخصیت ریچارد ببر به واقعی‌ترین شکل ممکن برای تماشاگران شد. حرکات بدن و ماهیچه‌ها، جزئیات چشم‌ها و حتی حرکت باد روی موهای بدن ببر چیزی نیست که به این راحتی‌ها فراموش شود. به گفته‌ی کارگردان، ۸۵ درصد از تصاویری که از ببر در این فیلم مشاهده می‌کنید توسط جلوه‌های کامپیوتری ساخته شده است و در ۱۵ درصد صحنه‌هایی که درگیری زیادی در آن‌ها نبود، از یک ببر آموزش دیده استفاده کرده‌اند. نتیجه‌ی تمام این هزینه‌ها و تلاش‌های تیم فیلم‌سازی، بردن جایزه‌ی اسکار بهترین جلوه‌های ویژه‌ی بصری در آن سال بود.

کتاب زندگی پی اثر یان مارتل نشر علم

۸. هالک و چیتوری‌ها – انتقام‌جویان (The Hulk and The Chitauri – The Avengers)

ثور و هالک در نمایی از فیلم انتقام‌جویان

  • کارگردان: جاس ویدون
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، مارک رافلو، کریس همسورث، جرمی رنر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۲
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۱ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰

نمایش اولین داستان ابرقهرمانان قدرتمند که بزرگترین فیلم سال ۲۰۱۲ هم بود، سطح توقعات بیننده را نسبت به جلوه‌های کامپیوتری به‌طور کلی جابجا کرد. بودجه‌ی تولید فیلم «انتقام‌جویان» حدود ۲۲۰ میلیون دلار بود که سازندگان توانستند با استفاده از آن، بیش از ۲۲۰۰ جلوه بصری در فیلم ایجاد کنند؛ البته، به دلیل حجم بالایی که این کار داشت، استودیوی VFX به تنهایی قادر به اجرای این پروژه نبود و با Hydraulx، و Fuel VFX  برای اجرای آن همکاری کرد.

کارگردان برای ضبط ۱۰ درصد از صحنه‌های این فیلم از فضاهای باز در انتاریو و نیویورک استفاده کرد و ترجیح داد که ۹۰ درصد آن‌ها را با کامپیوتر و در استودیو طراحی کند و حتی شخصیت‌هایی مانند هالک، نیروی مهاجم چیتاوری، مرد آهنی و ثور به صورت دیجیتالی بازسازی شدند. در نتیجه تمامی این تلاش‌ها شاهد چنین شاهکارهای باورنکردنی روی پرده‌ی سینما هستیم که فروشی قابل توجه را در باکس‌آفیس تضمین می‌کند. این فیلم با فروش  ۱.۵ میلیارد دلاری خود در گیشه موفق شد رکورد فروش را بشکند و جایگاه استودیوی مارول را به عنوان یک منبع سرمایه‌گذاری قابل اطمینان و بزرگ تثبیت کند.

اکشن فیگور مدل هالک 30 سانتی متری
پتک طرح ثور مدل Avengers

۷. اسماگ – هابیت: ویرانی اسماگ (Smaug – The Hobbit: The Desolation of Smaug)

اژدهایی که بندیکت کامبربچ حالات صورت او را بازی کرده است

  • کارگردان: پیتر جکسون
  • بازیگران: ایان مک کلن، مارتین فریمن، ریچارد آرمیتاژ، لوک ایوانز
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۳
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

«هابیت» پیش درآمدی بر فرانچایز «ارباب حلقه‌ها» است و صرفاً جهت کسب سود بیشتر از این خط داستانی پرکشش ساخته شده است. در واقع، تصور سازندگان این فیلم این بود که اکثر طرفداران فیلم «ارباب حلقه‌ها»، از «هابیت» نیز به همان اندازه استقبال می‌کنند. قرار بر این بود که این فیلم در استودیوی مشخص شده توسط گیلرمو دل تورو به عنوان یک فیلم بلند و کامل ساخته شود؛ اما وارنر ترجیح داد که درست مانند مجموعه‌ی «ارباب حلقه‌ها»، یک سه‌گانه دیگر از فیلم «هابیت» بسازد و برای این‌کار باید دوباره با پیتر جکسون که بر روال کار آشنا بود همکاری می‌کرد.

با وجود این که «ویرانی اسماگ» یکی از فیلم‌های نسبتاً موفق در تاریخ سینما محسوب می‌شود، اما به وضوح می‌توان دید که بودجه ۲۲۵ میلیون دلاری آن بیشتر برای اضافه کردن عوامل خارج از داستان و برای خشنود کردن مخاطب صرف شده است. با این حال، این فیلم نیز درست مانند «ارباب حلقه‌ها»، از جلوه‌های بصری غنی و فوق العاده‌ای استفاده کرده است؛ به خصوص اسماگ، اژدهایی که مانع ورود دورف‌ها به کوه می‌شود. اگر حتی یک بار تیزر این فیلم را دیده باشید، برایتان جالب است که بدانید چه کسی مسئولیت ساخت اسماگ را بر عهده داشته؛ استدیو Wētā FX  توانست با مهارت و ظرافت خاص خود، تمامی حرکات و ویژگی‌های بصری این شخصیت کامپیوتری را بازسازی کرده و آن را به صورت یکپارچه با محیط اطراف خود ادقام کند.

کتاب هابیت اثر جی. آر. آر. تالکین نشر پریان
فیگور هابیت مدل Bilbo Baggins

۶. اولتران و هالک‌باستر – انتقام‌جویان: عصر اولتران (Ultron and The Hulkbuster – Avengers: Age of Ultron)

این شخصیت کامپیوتری ویژه آن‌قدر جذابیت دارد که علی‌رغم شخصیت خاصش بسیاری طرفدارش هستند

  • کارگردان: جاس ویدون
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، مارک رافلو، کریس ایوانز، اسکارلت جوهانسون
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۵
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۷۶ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۳ از ۱۰

اگر به دنبال یک فیلم تخیلی و هیجان‌انگیز هستید، فیلم‌های مارولی که در استودیوهای VFX ساخته شده‌اند، می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشند. فیلم «انتقام‌جویان: عصر اولتران» دنباله‌ای از سری فیلم‌های «انتقام‌جویان» است که توسط جاس ویدون کارگردانی شده و به لطف بودجه ۳۶۵ میلیون دلاری آن، کارگردان توانسته مثل همیشه به استودیوهای VFX  برای ساخت آن اعتماد کند و تصویر ذهنی خود را با کمک  Industrial Light & Magic، Rising Sun Pictures، و Wētā FX به واقعیت بدل کند.

با وجود این که در فیلم «انتقام‌جویان: عصر اولتران» از مکان‌های واقعی بسیاری برای تصویربرداری استفاده شده است، کارگردان مجبور بود که برخی از نماهای خیره‌ کننده و منحصربه‌فرد را در این فیلم جلوی پرده‌ی آبی فیلمبرداری کرده و از تکنولوژی‌های کامپیوتری برای بازسازی و پست پروداکشن آن‌ها استفاده کند. تا جایی که حتی شخصیت الترون با بازی جیمز اسپیدر با استفاده از فناوری تصویربرداری حرکتی ساخته شد. حتی زره‌های هالک و هالک‌باستر که توسط مرد آهنی برای مبارزه با هیولای متجاوز پوشیده شده بود، نیز توسط همین تکنولوژی ساخته شده است!

اکشن فیگور مدل هالک باستر
کتاب انتقام جویان - مردی که فردا را دزدید اثر دیوید میکلینی نشر باژ

۵. اوا – اکس ماکینا (فرا ماشین) (Ava – Ex-Machina)

فیلمی که جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری‌اش در زمان اکران به شدت سروصدا کرد

  • کارگردان: الکس گارلند
  • بازیگران: دامنل گلیسون، آلیسیا ویکاندر، اسکار آیزاک، سونویا میزونو
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۵
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰

فیلم‌هایی مانند «اکس ماکینا» یا «فرا ماشین» به موضوع جذاب و داغ این روزها یعنی پیشرفت هوش مصنوعی در دنیای انسان‌ها می‌پردازد. این فیلم که در سال ۲۰۱۵ ساخته شده نشان می‌دهد که این چالش نه تنها امروزه، بلکه سال‌ها قبل هم فکر بسیاری را به خود مشغول کرده بوده است. این فیلم جذاب به کارگردانی الکس گارلند بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری داشت که بیشتر آن برای ساخت جنبه‌های بصری و شخصیت آوا صرف شد. کارگردان این فیلم ساخت شخصیت کلیدی یعنی اوا، را به استودیو DNEG واگذار کرد؛ در این پروژه، اندرو وایتهرست، پل نوریس و مارک آردینگتون روی ساخت اندروید و جلوه‌های کامپیوتری این فیلم حساسیت بسیاری به خرج دادند و سایر جلوه های بصری با کمک سارا بنت از Milk VFX ساخته شد.

برخلاف فیلم‌های قبلی، بیشتر سکانس‌های «اکس ماکینا» در محل فیلمبرداری شد و سعی کردند از جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری کمتری در کار استفاده کنند؛ تا جایی که حتی لباسی برای آلیسیا ویکاندر، بازیگری که نقش آوا در این فیلم بازی می‌کند، طراحی شد تا نیازی به ساخت کامپیوتری این شخصیت نباشد. با این وجود، جلوه‌های ویژه این فیلم آنقدر اهمیت داشتند که طبق شایعات، ۸۰۰ شات با آوا و دیگر ماشین آلات در این فیلم، ۵ میلیون دلار هزینه روی دست کارگردان فیلم گذاشت. اما در نهایت تمام تلاش‌های آن‌ها نتیجه‌ای خارق‌العاده داشت تا جایی که این فیلم جایزه‌ی اسکار بهترین جلوه‌های بصری را دریافت کرد.

۴. همه‌ی حیوانات – کتاب جنگل (All the Animals – The Jungle Book)

یکی از لایو اکشن‌های تماشایی دیزنی که آن‌قدر خوش‌رنگ و لعاب ساخته شده که همه‌چیز در آن واقعی به نظر می‌رسد

  • کارگردان: جان فاورو
  • بازیگران: بیل مری، بن کینگزلی، ادریس البا، اسکارلت جوهانسون، کریستوفر واکن
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۶
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۴ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۴ از ۱۰

پس از درگیری شدید جان فاورو با کمپانی MCU، از دنیای ابرقهرمانان فاصله گرفت و لایو اکشن «کتاب جنگل» را در سال ۲۰۱۶ ساخت که مسلماً بهترین نمونه از فیلم‌ها و انیمیشن‌های ساخته شده از این داستان تا به امروز است. این فیلم دقیقاً خط داستانی انیمیشن خاطره‌انگیز و محبوب «کتاب جنگل» را دنبال می‌کند و روایت‌گر داستان پسر بچه‌ای به نام موگلی است که توسط گرگ‌ها در جنگل بزرگ می‌شود و به واسطه‌ی شیوه‌ی زندگی‌اش، با اکثر حیوانات جنگل که با استفاده از فناوری‌های کامپیوتری ساخته شده‌اند، ارتباط برقرار می‌کند.

کمپانی‌های فیلمسازی VFX بودجه‌ی این فیلم را ۱۷۵ میلیون دلار گزارش داده‌اند که بیشتر آن برای ساخت حیوانات جنگل صرف شد؛ تنها با یک‌بار دیدن تیزر این فیلم، می‌توانید به حساسیت سازندگان شخصیت‌های کامپیوتری آن پی ببرید. شخصیت‌های اصلی این فیلم پلنگ بنگال، بالو خرسه و شیرخان (ببر) بودند که با نظارت و سرپرستی کامل رابرت لگاتو و همکاری با  Wētā FX، Animal Logic و MPC Studios خلق شدند.

کتاب کتابخانه کلاسیک کتاب جنگل اثر جوزف رودیارد کیپلینگ نشر محراب قلم

۳. گودزیلا و پادشاه گیدورا – گودزیلا پادشاه هیولاها (Godzilla and King Ghidorah – Godzilla King of the Monsters)

آن‌قدر درباره‌ی گودزیلا فیلم ساخته شده است که انتخاب بهترین اثر در زمینه‌ی شخصیت‌های کامپیوتری را دشوار کرده

  • کارگردان: مایکل دووگرتی
  • بازیگران: ویرا فارمیگا، کن واتانابه، سالی هاوکینز، کایل چندلر
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۴۲ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶ از ۱۰

همانطور که احتمالا می‌دانید «گودزیلا» در سال ۲۰۱۴ و «کینگ کنگ: جزیره‌ی جمجمه» در سال ۲۰۱۷ ساخته شده‌اند اما در سال ۲۰۱۸، مایکل دوگرتی «گودزیلا: پادشاه هیولاها» را با جلوه‌های بصری متفاوتی برای علاقه‌مندان این موجود افسانه‌ای تولید کرد. این فیلم اکشن قدرتمند با بودجه‌ی ۲۰۰ میلیون دلاری و با کمک یک استودیوی آمریکایی برای اولین بار روی پرده‌ی سینما ظاهر شد. البته این پروژه محصول مشترکی از هزاران فریم خلق شده توسط شمپانی‌هایی همچون VFX ، MPC، DNEG، Method Studios و Rodeo FX است.

در این فیلم، بر خلاف قسمت اول از مجموعه‌ی گودزیلا، تصاویر بسیار بیشتری از شخصیت گودزیلا به مخاطب نشان داده می‌شود. گودزیلا در این فیلم باید با هیولای فضایی که قصد نابودی زمین را دارد بجنگد و یک بار دیگر، قدرت و توانایی خود را به رخ بکشد. «گودزیا: پادشاه هیولاها»جنگ اصلی میان دو هیولای قدرتمند برای حکمرانی بر زمین است، نه جنگ بین انسان و گودزیلا؛ البته همین امر، کارگردان را مجبور به صرف هزینه‌های بیشتر برای ساخت کامل‌تر و جزئی‌تر این شخصیت می‌کند.

اکشن فیگور مدل گودزیلا کد 77N22019

۲. تانوس و ارتش سیاه – انتقام جویان: جنگ بی‌نهایت (Thanos and The Black Order – Avengers: Infinity War)

بی‌رحم‌ترین شخصیت دنیای ابرقهرمان‌های مارول

  • کارگردان: برادران روسو
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، اسکارلت جوهانسون، تام هالند، آنتونی مکی
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۸
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۸.۴ از ۱۰

بدون شک بهترین فیلم استودیو مارول (با عرض پوزش از طرفداران فیلم پایان بازی) «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» است که سرانجام تانوس را با شکوه هرچه تمام‌تر نشان مخاطبان تشنه می‌دهد؛ جلوه‌های ویژه‌ی شگفت‌انگیز این فیلم که توسط برادران روسو کارگردانی شده است به کمپانی‌هایی مانند Industrial Light & Magic، Framestore، Method Studios ، Wētā FX، DNEG، Cinesite، Digital Domain، Rise، Lola VFX، و Perception Studios سپرده شد.

مرد آهنی، مرد عنکبوتی، دکتر استرنج، و بسیاری دیگر از ابرقهرمانان تمام تلاش خود را برای متوقف کردن این ابرشرور شکست‌ناپذیر انجام می‌دهند؛ اگرچه تانوس به تنهایی می‌تواند از پس این ابرقهرمانان بر بیاید اما فاتح جهان تنها نیست! چهار ستوانش (گروه سیاه) همراه او هستند و در مسیر فتح دنیا به او کمک می‌کنند. این فیلم بودجه‌ای معادل ۴۰۰ میلیون دلار داشت که مبلغ قابل توجهی از آن برای ساخت شخصیت تانوس خرج شد، البته به دلیل جلوه‌های ویژه و شخصیت‌های کامپیوتری زیادی که در این مجموعه به‌کار رفته است، نمی‌توان میزان واقعی هزینه برای ساخت این شخصیت را به‌طور دقیق تخمین زد. بیشتر پس‌زمینه‌ها در این فیلم با استفاده از پرده‌ی آبی ایجاد شدند اما از فناوری موشن کپچر برای نمایش دقیق‌تر حرکات استفاده شده است که همین امر موجب شد این فیلم یکی از گران‌ترین شخصیت‌های کامپیوتری تاریخ سینما را در خود داشته باشد. تمامی این تلاش‌ها زمانی نتیجه داد که «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» توانست در باکس‌آفیس به رکورد فروش رویایی ۲.۰۵۲ میلیارد دلاری در سراسر جهان دست پیدا کند.

دستکش ایفای نقش اینفینیتی طرح تانوس کد 687512

اکشن فیگور مارول طرح مرد آهنی مدل 08453

۳۴,۰۰۰

تومان

اکشن فیگور مارول طرح مرد آهنی مدل 08450

۳۴,۰۰۰

تومان

اکشن فیگور طرح انتقام جویان تانوس

۱. جیمی هوفا، راسل بوفالینو و فرانک شیران – مرد ایرلندی (Jimmy Hoffa, Russell Bufalino and Frank Sheeran – The Irishman)

فیلم فوق‌العاده خاص و بادیسیپلین مارتین اسکورسیزی که با ساختش بار دیگر ثابت کرد استاد مسلم سینماست

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • بازیگران: رابرت دنیرو، آل پاچینو، جو پشی، ری رومانو
  • تاریخ انتشار: ۲۰۱۹
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۵ از ۱۰۰
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۸ از ۱۰

«مرد ایرلندی» بالاترین رتبه را در تقسیم‌بندی گران‌ترین شخصیت‌های کامپیوتری تاریخ سینما کسب می‌کند. این فیلم آخرین ماجراجویی اسکورسیزی در دنیای جذاب تبهکاری و اوباش محسوب می‌شود که سال ۲۰۱۹ اکران شد. رابرت دنیرو به این فیلم لقب «کار ناتمام» را داده است زیرا پروژه‌ای طولانی بین کارگردان، دنیرو و آل پاچینو بود که در سال ۲۰۰۷ شروع آن اعلام شده بود. یکی از دلایل به شدت مورد توجه بودن فیلم این است که اسکورسیزی از همان ابتدای شروع کار، تمرکز خود را روی انتخاب بازیگران چیره‌دست و قدیمی سینما گذاشت تا تمامی نقش‌ها با مهارت تمام اجرا شوند. با این حال، استودیوهای زیادی حاضر به قبول این پروژه نشدند تا در نهایت، «نتفلیکس» ساخت آن را پذیرفت و مثل همیشه، یکی از شاهکارهای سینما را تولید کرد.

اسکورسیزی برای ساخت جلوه‌های بصری با پابلو هلمن از استودیوی Industrial Light & Magic همکاری کرد. در ابتدا، بودجه این فیلم ۱۵۹ میلیون دلار تخمین زده شده بود اما شایعات زیادی مبنی بر هزینه‌ی تولید ۳۰۰ میلیون دلاری فیلم «مرد ایرلندی» نیز وجود دارد. شاید فکر کنید که جلوه‌های ویژه زیادی در این فیلم وجود ندارد و این هزینه قابل باور نیست، اما اگر کمی به شخصیت‌های فیلم دقت کنید، متوجه آن خواهید شد! در این فیلم از یک فناوری جوان‌سازی کامپیوتری بسیار گران‌قیمت استفاده شده است تا دنیرو، پاچینو و جو پشی را دوباره به دوران ۴۰ سالگی خود بازگرداند. علاوه بر این، این پروسه‌ی جوان‌سازی باید در مرحله‌ی پس از تولید انجام می‌شد زیرا فیلمبرداری «مرد ایرلندی» در لوکیشن انجام شده است و امکان استفاده از جلوه‌های کامپیوتری در روند ساخت فیلم وجود ندارد.

اما نتیجه نهایی این همه تلاش چه بود؟ متأسفانه یا خوشبختانه، علی‌رغم نامزدی‌های بسیاری که این فیلم در جشنواره‌های متعدد مانند اسکار کسب کرد، هرگز موفق به کسب جایزه در هیچ زمینه‌ای نشد؛ گفتیم خوشبختانه، زیرا این امر موجب معروفیت بیشتر آن بین بینندگان شد!

کتاب گشت و گذاری با مارتین اسکورسیزی در سینمای آمریکا اثر مارتین اسکورسیزی نشر اختران
کاشی طرح پرتره مارتین اسکورسیزی مدل لوحی کد klh1497

منبع: movieweb

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.