گامی مهم به سوی نسل بعدی پروبیوتیک ها

به گزارش سیناپرس همدان، یکی از باکتری های مفید و ساکن در روده انسان، که به طور معمول نمی تواند در محیطی با اکسیژن زنده بماند، اکنون می تواند به اکسیژن مقاوم شود. این یک یافته کلیدی در توسعه درمان پروبیوتیکی آینده است که اکنون برای بهبود کنترل گلوکز در افراد مبتلا به پیش دیابت در حال بررسی است.

روده‌های ما خانه تریلیون‌ها باکتری تشکیل دهنده میکروبیوتای روده است که برای عملکردهایی مانند هضم غذا و بالغ سازی و فعال کردن سیستم ایمنی مهم هستند. در طول دهه گذشته مشخص شده است که تغییرات در ترکیب باکتریایی می تواند با بیماری های مختلف مرتبط باشد.

انتظارات قابل توجهی به نسل بعدی پروبیوتیک ها یا محصولات باکتری های زنده نسبت داده شده است که می توانند جایگزین باکتری های از دست رفته در افراد با افزایش خطر ابتلا به بیماری ها شوند. با این حال، یک مشکل مهم غلبه بر حساسیت باکتری به اکسیژن بوده است، زیرا اکثریت قریب به اتفاق آنها کاملاً بی هوازی هستند. از آنجایی که باکتری ها تنها چند ثانیه پس از قرار گرفتن در معرض اکسیژن هوا می میرند، ایجاد کشت های باکتریایی زنده از باکتری های بسیار حساس به اکسیژن دشوار بوده است.

در مقاله ای که در مجله Nature منتشر شده است، محققان دانشگاه گوتنبرگ و شرکت پروبیوتیکی BioGaia AB گزارش می دهند که چگونه بر حساسیت اکسیژن یک باکتری ضد التهاب روده، Faecalibacterium prausnitzii، غلبه کرده اند که در شرایطی از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی عروقی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

در مطالعه آنها، Faecalibacterium prausnitzii با یک باکتری دیگر به نام Desulfovibrio piger که اثرات مفیدی بر رشد و عملکرد Faecalibacterium prausnitzii دارد، ایزوله شد. پس از آن با “آموزش” باکتری های حساس به اکسیژن در یک محیط الکتروشیمیایی مطلوب، محققان توانستند Faecalibacterium prausnitzii مقاوم به اکسیژن بیشتری را ایزوله کنند.

رهبر تیم، پروفسور فردریک باکهد، توضیح می دهد: ما با ترکیب یک همزیستی طبیعی با “آموزش” باکتری ها، استراتژی جدیدی را برای تولید باکتری های حساس به اکسیژن به عنوان محصولات بیوتراپی زنده ایجاد کرده ایم که می تواند در صورت کاهش تعداد این باکتری ها از بیماری ها جلوگیری کند.

اولین نویسنده این مطالعه محمد تنویر خان، محققی در تیم پروفسور باکهد است که قبلاً این همزیستی را کشف کرده بود. او همچنین نماینده شرکت پروبیوتیک BioGaia AB است که به توسعه باکتری برای مکمل غذایی پیشنهادی کمک کرد.

او می‌گوید: وقتی این باکتری‌ها با هم رشد کردند، هم زیست توده (biomass)، به عبارت دیگر تعدادی از باکتری‌های مجتمع در کنار یک دیگر، و هم تولید بوتیرات که اثر ضدالتهابی دارد، افزایش یافت. این ما را قادر می سازد تا بازده تولید را افزایش دهیم و به طور بالقوه تولید بوتیرات را در آینده افزایش دهیم.

این مطالعه نشان می دهد که ترکیبی از باکتری ها برای مصرف انسان بی خطر است. گام بعدی مطالعه ای برای بررسی چگونگی تاثیر مکمل ساخته شده از این باکتری ها بر کنترل قند در افراد مبتلا به پیش دیابت خواهد بود.

پروفسور بکهد نتیجه می گیرد: ما امیدهای زیادی داریم. مطالعات بیشتر نشان خواهد داد که آیا ما در این فرضیه که باکتری های روده پتانسیل بهبود سلامت ما را دارند در مسیر درستی هستیم یا خیر.

منبع: Nature 

مترجم: کیانوش کرمی

نوشته گامی مهم به سوی نسل بعدی پروبیوتیک ها اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.