کوچکترین صفحه موسیقی دنیا تولید شد و روی آن بخشی از آهنگ کریسمس حک شد

سال گذشته، دانشمندان دانشگاه فنی دانمارک (DTU) در روزهای کریسمش و «نازک‌ترین درخت کریسمس جهان» را ایجاد کردند. این بار، آن‌ها به فکر ابتکاری نو افتادند و کوچک‌ترین صفحه موسیقی دنیا را ساختند و روی آن بخشی از یک آهنگ معروق کریسمسی را ضبط کردند.

این رکورد پلیمری با قطر تنها ۴۰ میکرون، حاوی ۲۵ ثانیه اول آهنگ “Rockin’ Around the Christmas Tree” است. این دستگاه با استفاده از یک دستگاه تجاری به نام NanoFrazor ساخته شده که می‌تواند که مقادیر ناچیزی از مواد را از یک قطعه جامد در مکان‌های دقیق حذف کند و در نهایت شکل مورد نظر را بسازد.

NanoFrazor نه تنها صفحه موسیقی و گرافیک را در مرکز آن ایجاد کرد، بلکه یک شیار مارپیچ مانند ضبط واقعی را نیز در سطح آن حک کرد که حاوی سیگنال موسیقی آن به صورت استریو است.

البته نمی‌شود این صفحه موسیقی را با یک گرامافون معمولی پخش کرد! برای پخش شیار موسیقی، به یک میکروسکوپ نیروی اتمی نسبتاً پرهزینه یا نانوفریزر نیاز دارید، که کار دشوار اما قابل انجم است.

کاربرد عملی زیادی برای چنین رکورد‌های کوچکی وجود ندارد، اما این تمرین نشان می‌دهد که نانوفریزر چقدر در تولید سریع و ارزان نانوساختار‌های با جزئیات ماهر است و این نانوساختار‌ها می‌توانند کاربرد‌های ارزشمند زیادی داشته باشند.

«این واقعیت که اکنون می‌توانیم سطوح را با دقت در مقیاس نانو و تقریباً با سرعت تخیل ذهنمان شکل دهیم، ایجاد کننده یک تغییر است. ایده‌های زیادی برای کار‌های بعدی داریم و معتقدیم که این دستگاه به طور قابل توجهی به نمونه‌سازی ساختار‌های جدید سرعت می‌بخشد. هدف اصلی ما توسعه حسگر‌های مغناطیسی جدید برای تشخیص جریان‌ها در مغز زنده است.»

منبع: دانشگاه فنی دانمارک

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.