کوجیک اسید چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کوجیک اسید به دلیل خواص روشن کنندگی، ضد پیری و از بین برندگی اثرات آفتاب بسیار مورد توجه قرار گرفته و افراد زیادی از آن در روتین پوستی خود استفاده می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که کوجیک اسید چیست، چه مزایایی دارد و استفاده از آن با چه خطرات بالقوه‌ای همراه است.

کوجیک اسید چیست؟

کوجیک اسید از چند نوع قارچ مختلف تشکیل می‌شود. همچنین محصولی جانبی است که از تخمیر برخی غذاها مانند سس ژاپنی و سس سویا به دست می‌آید. این ماده از تشکیل تیروزین که آمینو اسیدی لازم برای تشکیل ملانین است جلوگیری می‌کند. ملانین رنگدانه‌ای است که روی رنگ مو، پوست و چشم اثر می‌گذارد. از آنجایی که کوجیک اسید از تولید ملانین جلوگیری می‌کند می‌تواند تاثیر روشن‌کننده داشته باشد.

کوجیک اسید دی پالمیتات ضد لک و نرک‌کننده‌ی پوست بوده و برای پوست‌های دارای رنگدانه، سفت، مقاوم، چروک، خشک حساس و چرب مناسب به شمار می‌رود. عملکرد اصلی محصولات دارای کوجیک اسید دی پالمیتات نرم کنندگی، سفید کنندگی و رفع کک و مک است.

چگونگی تشکیل و موارد استفاده

کوجیک اسید اغلب به صورت موضعی برای درمان مشکلات بهداشتی مختلف استفاده می‌شود. برای استفاده در اغلب محصولات آرایشی و بهداشتی ثابت شده که غلظت یک درصد یا کمتر کافی است. این ماده اغلب به عنوان یک عامل روشن کننده‌ی پوست استفاده می‌شود.

کوچیک اسید در بسیاری از محصولات آرایشی مختلف از جمله پودر‌ها، سرم‌ها، کرم‌ها، پاک کننده‌ها و صابون‌ها وجود دارد. پودرها باید بسته به دستورالعمل محصول با آب یا لوسیون ترکیب شوند. برخی از محصولات مانند صابون‌ها یا پاک کننده‌ها باید به سرعت شسته شوند. برخی دیگر مانند کرم‌ها و سرم‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که روی صورت بمانند و جذب پوست شوند. البته کوجیک اسید به صورت کلی نرخ جذب به پوست زیر سطح صورت نسبتا پایینی دارد.

برخی از محصولات مانند ماسک‌های صورت به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هرازچندگاهی استفاده شوند. استفاده از کرم‌ها و پاک کننده‌ها ممکن است به صورت روزانه باشد. محصولات حاوی کوجیک اسید بیشتر روی صورت و دست‌ها استفاده می‌شوند اما می‌توانند روی همه‌ی نقاط غیر حساس بدن هم استفاده شوند.

عوارض جانبی و خطرات کوجیک اسید

موارد استفاده از کوجیک اسید

در صورتی که غلظت کوجیک اسید در محصولات آرایشی کمتر از یک درصد باشد استفاده از آن ایمن است. البته برخی از افراد ممکن است همچنان با این شرایط هم خطراتی را از استفاده از آن احساس کنند. سازمان غذا و دارو کیفیت و ایمنی محصولات آرایشی را بررسی می‌کند بنابراین حتما محصولاتی را خریداری کنید که از برندهای معتبر بوده و برچسب سازمان غذا و دارو و سازمان بهداشت را داشته باشند.

درماتیت تماسی یکی از رایج‌ترین عوارض جانبی کوجیک اسید است که می‌تواند خود را به صورت قرمزی، خارش، ورم پوست، درد یا احساس ناراحتی نشان دهد. درماتیت تماسی در افرادی پوست حساس دارند یا افرادی که از محصولات دارای کوجیک اسید با غلظت بالاتر از یک درصد استفاده می‌کنند بسیار رایج است. در صورتی که به محصول دارای کوجیک اسید واکنش نشان دادید استفاده از آن را قطع کنید.

به مرور زمان استفاده‌ی بلند مدت از کوجیک اسید پوست را در معرض آفتاب سوختگی قرار می‌دهد. این نکته را در نظر داشته و توجه ویژه‌ای به استفاده از ضد آفتاب یا پوشیدن کلاه محافظ داشته باشید. همچنین به هیچ عنوان نباید از کوجیک اسید روی پوست آسیب دیده یا ترک خورده استفاده کنید. برخی از کشورها استفاده از این محصول را به دلیل ارتباط بالقوه‌ی آن با افزایش خطر ابتلا به سرطان ممنوع کرده‌اند. برای تشخیص و بررسی عوارض جانبی بیشتر به تحقیقات بیشتر نیاز است.

سرم ویتامین سی پریم حجم 30 میلی لیتر

۴۱۸,۸۳۰

تومان

کرم روشن کننده بدن درمالیفت مدل Melalift حجم 75 میلی لیتر

۱۵۰,۹۰۰

تومان

مزایای بالقوه

کاربرد و فایده‌ی اصلی کوجیک اسید روشن کردن و از بین بردن آسیب دیدگی ناشی از آفتاب، لکه‌های ناشی از پیری یا اسکارها است. این موضوع می‌تواند منجر به ایجاد اثر ضد پیری روی پوست شود. کوجیک اسید علاوه بر اثرات روشن‌کنندگی پوست خواص ضد میکروب هم دارد که به از بین بردن انواع مختلف گونه‌های باکتری حتی در غلظت‌های کم هم کمک می‌کند. این ماده به درمان آکنه‌ی ایجاد شده روی پوست توسط باکتری هم کمک کرده و جای جوش‌ها را هم کم رنگ می‌کند.

کوجیک اسید همچنین خواص ضد قارچی دارد که به همین منظور به برخی از محصولات ضد قارچ اضافه می‌شود تا تاثیرگذاریشان بیشتر شود. علاوه بر این در درمان عفونت‌های قارچی پوست مانند عفونت‌های مخمری، کاندیدیازیس و کرم‌های حلقوی یا عفونت قارچی پای ورزشکار بسیار مفید است.

استفاده‌ی مرتب از کوجیک اسید صابون می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی و قارچی کمک کند.

کوجیک اسید در بارداری

در دوران بارداری، تغییرات هورمونی می‌تواند منجر به تغییرات پوستی مختلف، از جمله ملاسما یا لکه‌های تیره و تغییر رنگ روی صورت شود. در چنین شرایطی محصولاتی که یکنواختی و روشنی پوست جزو نتایج استفاده از آن‌ها محسوب می‌شود بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند اما در دوران بارداری ایمنی برای مادر و کودک اهمیت بسیاری دارد.

متخصصان پوست اغلب توصیه می‌کنند که در دوران بارداری رویکرد پوستی محافظ کارانه و محتاطانه‌ای داشته باشید. زیرا در این شرایط پوست حساس‌تر است و محصولاتی که پیش از آن خوب بودند اکنون می‌توانند منجر به ایجاد حساسیت شوند. علاه بر این هر چیزی که روی پوست خود قرار می‌دهید پتانسیل این را دارد که جذب جریان خون شده و به جنین برسد.

بر اساس تحقیقات محدود انجام شده توصیه می‌شود برای مصرف سرم کوجیک اسید تا پایان بارداری و شیردهی صبر کنید. این حفظ احتیاط بیشترین میزان ایمنی را برای شما و نوزادتان فراهم می‌کند. پس از اتمام کامل شیردهی و مشاوره با پزشک می‌توانید سرم کوجیک اسید را به روتین پوستی خود اضافه کنید.

در پایان

هنگام استفاده‌ی موضعی از کوجیک اسید به احتمال زیاد در عرض دو هفته شروع به دیدن نتایج خواهید کرد. در صورتی که به روند درمان خود گلیکولیک اسید را هم اضافه کنید نتایج بهتر یا سریع‌تری را خواهید دید. از کوجیک اسید می‌توان برای درمان هایپرپیگمنتیشن یا لکه‌های پوستی و اسکار یا جای جوش استفاده کرد اما نباید از آن برای روشن کردن رنگ پوست طبیعی خود استفاده کنید.

در صورتی که بخواهید از محصولات حاوی کوجیک اسید برای درمان یک بیماری خاص یا ایجاد ظاهر زیبا استفاده کنید حتما پیش از استفاده با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند به تصمیم‌گیری درباره‌ی انتخاب بهترین و ایمن‌ترین روش درمان کمک کرده و اطلاعاتی را در رابطه با میزان دز مصرفی و درمان‌های مکمل آن به شما بدهند.

در صورتی که هنگام استفاده از کوجیک اسید هرگونه قرمزی، خارش، حساسیت یا درد را تجربه کردید به سرعت مصرف آن را قطع کنید. برای بهبود سریع خارش می‌توانید از کرم‌های هیدروکورتیزون بدون نسخه داروخانه‌ای در نقاط آسیب دیده استفاده کنید.

این مطلب فقط جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منابع: Skin Set Go, Healthline

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.