کوالکام همچون مدیاتک، هسته‌های کم‌مصرف را از Snapdragon 8 Gen 4 حذف می‌کند

qualcomm snapdragon soc cpu board graphics 64eaea335e5e0545e3160429

کوالکام اولین جزئیات اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را در نشست اسنپدراگون در ماه اکتبر (مهر و آبان) تأیید و اعلام کرد که این پردازنده‌ی موبایل برای اولین بار از هسته‌های سفارشی Oryon استفاده خواهد کرد.

Digital Chat Station، افشاگر معروف، با انتشار پستی در ویبو، برخی از مشخصات اسنپدراگون ۸ نسل ۴ را منتشر کرده است. این تراشه با اسم رمز Sun شناخته و براساس فرآیند ۳ نانومتری TSMC ساخته می‌شود.

مهم‌ترین بخش اطلاعات فاش شده، این است که پردازنده‌ی پرچمدار کوالکام دو هسته‌ی بزرگ و ۶ هسته‌ی متوسط خواهد داشت. تأیید این اطلاعات بدان معناست که اسنپدراگون ۸ نسل ۴، هسته‌های کوچک یا کم‌مصرف ندارد.

هسته‌های کوچک در CPU معمولاً هسته‌های کم‌مصرف هستند که برای مدیریت پردازش‌های سبک به کار می‌روند و از نظر تئوری عمر باتری را بهبود می‌بخشند. بنابراین اگر کوالکام تصمیم بگیرد آن‌ها را از اسنپدراگون ۸ نسل ۴ حذف کند، مصرف بهینه‌ی باتری چالشی جدید خواهد بود.

کوالکام طی چند سال گذشته تعداد هسته‌های کوچک را کاهش داده است. اسنپدراگون ۸ نسل ۲ این روند را آغاز کرد و از چهار هسته به سه هسته‌ی کوچک رسید. در همین حال، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ که قرار است قدرت بهترین گوشی ها را در سال آینده تأمین کند، تنها دو هسته‌ی کم‌مصرف دارد.

بنابراین اکثر گوشی‌های اندرویدی پرچمدار در سال ۲۰۲۵ کاملاً فاقد هسته‌های کوچک خواهند بود. مدیاتک پیش از کوالکام در این زمینه پیش‌قدم شده و دیمنسیتی ۹۳۰۰ را به چهار هسته‌ی بزرگ و چهار هسته‌ی متوسط مجهز کرد.

اگر قرار باشد این هسته‌های کوچک خنک‌تر و کارآمدتر باشند، کنار گذاشتن آن‌ها منطقی به‌نظر نمی‌رسد. مدیاتک ادعا می‌کند که پردازنده‌ی دیمنسیتی ۹۳۰۰ هنگام اجرای وظایف معمولی و پردازش‌های سنگین‌تر، ۱۰ تا ۱۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی را به همراه دارد. این شرکت همچنین ادعا کرد که می‌تواند تا ۳۳ درصد صرفه‌جویی در انرژی را با عملکردی مشابه دیمنسیتی ۹۲۰۰ ارائه دهد.

استفاده از هسته‌های بزرگ و متوسط باید به عملکرد بسیار بهتر چند هسته‌ایِ CPU منجر شود. پیش از این شاهد بودیم که اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و نسل ۳ با کاهش تعداد هسته‌های کوچک، دستاوردهای بزرگی در این حوزه داشتند.

با وجود این، مشتاقیم ببینیم کنار گذاشتن هسته‌های کوچک در CPU چه معنایی برای گوشی‌ها در دنیای واقعی دارد و آیا با گذشت زمان، عمر باتری، دما و عملکرد طولانی مدت دچار مشکل می‌شوند یا خیر. مشخص نیست که قیمت CPU جدید کوالکام چقدر روی قیمت گوشی اثر خواهد گذاشت.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.