کوالکام با رونمایی ۳ مدل پردازنده پرچمدار ایکس الیت قدرت‌نمایی کرد

کوالکام در بیانیه‌ای مطبوعاتی از سه پردازنده‌ی سری ایکس الیت پرده برداشت. این شرکت برای اولین‌بار محصولاتی را ارائه کرده است که ازنظر قدرت پردازشی، رقیبی جدی برای پردازنده‌ی شرکت‌های مطرحی مثل اپل و اینتل و AMD به‌حساب می‌آیند.

پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس الیت از ۱۲ هسته‌ با فرکانس حداکثر ۳٫۸ گیگاهرتز در حالت چند‌هسته‌ای بهره می‌برند. توان گرافیکی این پردازنده‌ها به ۴٫۶ ترافلاپس می‌رسد.

هر سه مدل پردازنده‌های Snapdragon X Elite از واحد پردازش عصبی مشابه بهره می‌برند و مثل اسنپدراگون ایکس پلاس از رم LPDDR5x پشتیبانی می‌کنند. دو مدل قوی‌تر این سری از قابلیت اختصاصی کوالکام با نام Dual-Core Boost بهره می‌برند که شباهت‌هایی به فناوری‌های Turbo Boost اینتل و Turbo Core شرکت AMD دارد. این قابلیت فرکانس پردازنده را به‌صورت پویا برای تأمین قدرت پردازشی موردنیاز هنگام اجرای وظایف سنگین افزایش می‌دهد.

مشخصات فنی تراشه های اسنپدراگون ایکس الیت

Qualcomm

برخلاف تراشه‌های اپل و اینتل که هسته‌های خود را به دو گروه کم‌مصرف و پرقدرت تقسیم می‌کنند، کوالکام از هسته‌های کاملاً پرقدرت در اسنپدراگون ایکس الیت استفاده کرده است.

اپل و اینتل معماری ترکیبی را راهکاری عالی برای کاهش مصرف انرژی و افزایش طول‌ عمر باتری می‌دانند؛ اما کوالکام ادعا می‌کند با وجود هسته‌های کاملاً پرقدرت، پردازنده‌های اسنپدراگون همچنان ازنظر عملکرد و بازدهی مصرف انرژی و طول‌ عمر باتری، رقبای خود را پشت‌سر می‌گذارند. این شرکت می‌گوید که اجرای بازی‌ روی ویندوز مبتنی‌بر آرم، حتی با استفاده از شبیه‌ساز، به‌سادگی انجام خواهد شد.

بچمارک مقایسه اسنپدراگون ایکس الیت با اپل M3

Qualcomm

کوالکام فرصتی برای آزمایش اسنپدراگون‌ ایکس الیت برای اجرای بنچمارک و بازی‌کردن دراختیار خبرنگاران قرار داد. این نمایشِ کاملاً کنترل‌شده روی چندین لپ‌تاپ مرجع انجام شد و برنامه‌های دردسترس برای آزمایش این تراشه‌های جدید را کوالکام انتخاب کرده بود.

ورج می‌گوید که باتوجه‌به شرایط کنترل‌شده‌ی آزمایش پردازنده‌ها، اینکه ایکس الیت واقعاً در بخش گرافیکی از رقبای خود قدرتمندتر باشند، هنوز قطعی نیست.

طبق نتایج آزمایش‌های کوالکام، عملکرد اسنپدراگون‌ ایکس الیت به‌طرز چشمگیری رقابتی به‌نظر می‌رسد. بر‌اساس آمار ارائه‌شده در رویداد کوالکام، اسنپدراگون‌ ایکس الیت در پردازش تک‌‌هسته‌ای بنچمارک‌های گیک‌بنچ ۶ و Cinebench 2024، ازپسِ اپل M3 برنمی‌آیند؛ اما در بخش چند‌هسته‌ای پیشتاز است.

در مقایسه‌ی ایکس الیت با پردازنده اینتل مدل Core i9 185H و پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 9 8945HS، در هر دو بخش تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای، رقابت بسیار نزدیک بود و نمی‌توان به‌طور قطع برتریِ یکی را اعلام کرد.

مقالات مرتبط:

تنها بازی‌ اجراشده روی پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت، Control بود. خبرنگار ورج می‌گوید که با وجود اجرای بازی ازطریق شبیه‌ساز، از روان‌بودن آن به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفته است. تنظیمات گرافیکی بازی در بهترین سطح نبود؛ اما باتوجه‌به استفاده از کنترلر و نرخ میانگین ۳۰ فریم‌برثانیه، بازی مثل عناوین کنسولی بهینه‌سازی‌شده روی پردازنده‌های کوالکام اجرا می‌شود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.