کندی روند توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ایران

ایران از جمله کشورهایی است که به دلیل شرایط خاص آب و هوایی خاص ظرفیت بسیار زیادی برای استفاده از انرژی های پاک به ویژه انرژی خورشیدی دارد.

به گزارش سیناپرس، امروزه کشور ایران با مشکلاتی مانند خشکسالی و کاهش بارندگی روبرو است در حالی که می تواند با سرمایه گذاری در این حوزه علاوه بر  تولید و تامین نیروی برق، از تولید آلاینده های جوی بکاهد و اقتصاد کشور را متحول کند.

اما متاسفانه همچنان تولید انرژی در ایران به طور مرسوم حول محور استفاده از سوخت های فسیلی می چرخد و هنوز انرژی های نو و تجدیدپذیر سهم اندک و ناچیزی در سبد انرژی کشور دارند.

این در حالی است که کشورهای دیگر همزمان با روند صعودی بهای سوخت های فسیلی و تشدید بحران انرژی در دنیا به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و پاک گرایش پیدا کرده اند.

چین از جمله این کشورهاست. این کشور اعلام کرده قصد دارد، ظرفیت تولید انرژی بادی و خورشیدی خود را تا سال ۲۰۲۵ به دو برابر افزایش دهد. اکنون کشور چین به منظور تحقق این مهم پروژه عظیم انرژی پاک به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد دلار را در هفتمین صحرای بزرگ این کشور در استان مغولستان داخلی راه اندازی کرده است؛ این پایگاه انرژی خورشیدی و بادی با ظرفیت ۱۶ میلیون کیلووات، بزرگترین تاسیسات تولید برق تجدیدپذیر جهان در یک منطقه بیابانی خواهد بود.

کشورهای اطراف ایران نیز در تکاپوی استفاده از این نوع انرژی هستند. ترکیه از جمله این کشورهاست؛ این کشور نهمین پتانسیل تولید انرژی خورشیدی شناور جهان با ۱۷۱ تراوات ساعت در سال را دارد. پیش بینی می شود به زودی ترکیه به چهارمین بازار بزرگ انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا تبدیل شود و تا سال ۲۰۲۷ پس از چین، آمریکا، هند، آلمان، برزیل، اسپانیا، ژاپن، استرالیا و بریتانیا به رتبه دهم در بین کشورهای دارای بالاترین ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان صعود پیدا کند.

به گفته  دکتر محمدرضا نوازنی، مدیرعامل یکی از شرکت های دانش ‌بنیان پارک علم و فناور استان مرکزی، امروز در کشور ترکیه بیش از ۱۰ هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نصب شده درحالی که در ایران مجموع منابع تجدیدپذیر و بادی نزدیک به ۹۰۰ مگاوات است. فقط ۱ درصد برق کشور از منابع تجدیدپذیر تامین می ‌شود که در ترکیه ۱۵ درصد است.

وی اظهارداشت: متاسفانه در ایران توجهی به انرژی های خورشیدی نمی شود، زیرا منابع فسیلی به صورت رایگان در اختیار نیروگاه ها قرار داده شده تا تولید برق را انجام دهند؛ اگر منابع فسیلی به پالایشگاه‌ها و پتروشیمی تبدیل شود، قادر خواهد بود که برای کشور ارزآوری داشته باشد اما خیلی راحت آن را سوزانده و از آن برق تولید می‌ کنیم.

به گزارش سیناپرس، دولت بنا دارد طی بازه زمانی ۴ ساله، نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر ۱۰ هزار مگاواتی بسازد. محمود کمانی، رئیس سازمان انرژی‌ های تجدیدپذیر و بهره‌ وری برق ایران در این خصوص گفت: انرژی ‌های تجدیدپذیر کشورمان شامل خورشیدی، بادی، برق ‌آبی کوچک، زیست‌ توده و توربین انبساطی است که فقط یک درصد (سهم بسیار ناچیز) سهم نیروگاهی کشور را به خود اختصاص می دهد. در حال حاضر ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ های تجدیدپذیر کشور نزدیک به ۹۰۰ مگاوات (۳۱۰ مگاوات نیروگاه بادی و ۳۹۰ مگاوات خورشیدی) است. قرار است طی بازه زمانی ۴ ساله با کمک سرمایه گذران بخش خصوصی نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر ۱۰ هزار مگاواتی ساخته می ‌شود.

وی چندی پیش در مراسم امضای قرارداد احداث نخستین نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی از محل ماده ۱۲ با شرکت چادرملو از راه اندازی شهرک های خورشیدی با هدف توسعه انرژی های تجدیدپذیر در هر استان خبر داد و در این باره اظهارداشت: اکنون ظرفیت نیروگاه‌ های تجدیدپذیر کشور از یک هزار و ۷۰ مگاوات فراتر رفته است و بیشترین میزان تولید نیروگاه‌ های خورشیدی در ساعت ۱۲ ظهر رخ می دهد.

معاون وزیر نیرو به اخذ مجوز احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳ مرحله مناقصه برای این نیروگاه برگزار شده است. امیدواریم به زودی مرحله چهارم آن نیز برگزار شود. پس از این مناقصه‌ ها برندگان مشخص و کار آغاز می‌ شود. همچنین درتلاشیم تا مجوزی برای احداث ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی بگیریم. امیدواریم به زودی سازمان برنامه و بودجه موافقت لازم را صادر کند تا در شورای اقتصاد مصوب شود.

به گفته وی، اگر ۴ هزار مگاوات خورشیدی و ۳ هزارمگاوات بادی و ۳ هزارمگاوات صنایع عملیاتی شود، می توانیم امیدوار باشیم که هدف دولت سیزدهم برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا آخر این دولت محقق خواهد شد.

بدیهی است با توجه به روند افزایشی تقاضای مصرف انرژی در کشور و کاهش منابع انرژی فسیلی طی دهه های آینده، نیازمند سایر منابع انرژی به ویژه انرژی های نو هستیم.

گزارش: بیتا اکبری

نوشته کندی روند توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ایران اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.