کنترل مصرف انرژی در هوش مصنوعی

در میان هیجانات به وجود آمده پیرامون ChatGPT و قدرت و پتانسیل چشمگیر هوش مصنوعی (AI)، تأثیر آن بر محیط زیست نادیده گرفته شده است. تحلیلگران پیش‌بینی می ‌کنند که ردپای کربن تولید شده توسط هوش مصنوعی می ‌تواند به بدی استخراج بیت‌کوین باشد که در حال حاضر بیشتر از کل کشورها گازهای گلخانه ‌ای کربن تولید می ‌کند، باشد.

به گزارش سیناپرس، گرمای بی سابقه در زمین، آسمان و دریاها نشان می دهد که سیستم های پشتیبانی حیاتی شکننده ما در حال از بین رفتن هستند. در حال حاضر، کل صنعت فناوری اطلاعات مسئول حدود ۲ درصد از انتشار جهانی دی اکسید کربن است. شرکت مشاوره گارتنر پیش بینی می کند که اگر صنعت هوش مصنوعی به مسیر فعلی خود ادامه دهد، تا سال ۲۰۳۰ ۳٫۵ درصد از برق جهان را مصرف خواهد کرد.

ساشا لوچونی (Sasha Luccioni) محقق در پلتفرم یادگیری ماشین منبع باز در این باره گفت: از نظر اساسی، اگر می ‌خواهید سیاره را با هوش مصنوعی نجات دهید، باید ردپای محیطی را نیز در نظر بگیرید. سوزاندن یک جنگل و سپس استفاده از هوش مصنوعی برای ردیابی جنگل زدایی منطقی نیست.

به گفته لوچونی، هوش مصنوعی روزانه ۷۰۰ هزار دلار آمریکا را صرف هزینه های محاسباتی می کند تا بتواند سرویس چت بات خود را به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در سراسر جهان ارائه دهد.

محبوبیت ChatGPT که توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌ شود، مسابقه تسلیحاتی را بین غول‌های فناوری به راه انداخته است و گوگل و آمازون به سرعت منابعی را برای تولید سیستم‌های پردازش زبان طبیعی خود به کار می ‌گیرند. بسیاری از شرکت ها استفاده از ChatGPT را ممنوع کرده اند اما در حال توسعه هوش مصنوعی خود هستند.

لوچونی توضیح می دهد: مانند استخراج ارزهای دیجیتال، هوش مصنوعی برای خرد کردن داده‌ها به واحدهای پردازش گرافیکی پرقدرت وابسته است. ChatGPT توسط مراکز داده غول‌پیکر با استفاده از ده‌ها هزار تراشه رایانه‌ ای مصرف کننده انرژی تامین می ‌شود. گفتنی است که کل تأثیر زیست محیطی ChatGPT و سایر سیستم های هوش مصنوعی برای محاسبه پیچیده است و بسیاری از اطلاعات مورد نیاز برای انجام این کار در دسترس محققان نیست.

به گفته محققان، بدیهی است که این شرکت‌ها دوست ندارند مدلی را که استفاده می ‌کنند و میزان کربنی که منتشر می ‌کنند را فاش کنند. همچنین پیش‌بینی دقیق میزان افزایش مقیاس هوش مصنوعی در چند سال آینده یا میزان کارآمدی آن در مصرف انرژی دشوار است.

محققان تخمین زده اند: آموزش GPT-3، سلف ChatGPT، بر روی پایگاه داده ای با بیش از ۵۰۰ میلیارد کلمه، ۱۲۸۷ مگاوات ساعت برق و ۱۰ هزار تراشه کامپیوتری نیاز دارد. همین مقدار انرژی حدود ۱۲۱ خانه را برای یک سال در ایالات متحده تامین می کند. جالب اینجاست که این فرآیند آموزشی می تواند حدود ۵۵۰ تن دی اکسید کربن تولید کند که معادل ۳۳ بار پرواز از استرالیا به بریتانیا است.

به گزارش سیناپرس، اگر رشد بخش هوش مصنوعی چیزی شبیه به ارزهای دیجیتال باشد، در طول زمان صرفا انرژی بری آن بیشتر خواهد شد. بیت کوین اکنون ۶۶ برابر بیشتر از سال ۲۰۱۵ انرژی مصرف می کند، به قدری انرژی که چین و نیویورک استخراج ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده اند. جالب است بدانید که استخراج بیت کوین از طریق ۱۳۷ میلیون مگاوات ساعت در سال برق مصرف می کند که دارای ردپای کربنی تقریباً به اندازه نیوزلند است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: sciencealert

نوشته کنترل مصرف انرژی در هوش مصنوعی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.