کنترل تغییرات آب و هوایی به کمک مدفوع گاوها

یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد گازهای گلخانه ای که نقش مهمی در گرمایش زمین دارند، دامداری صنعتی و به ویژه گازهای تولید شده توسط گاوها است. به تازگی تیمی از دانشمندان در سوئد کشف کرده اند که می توانند انتشار گازهای گلخانه ای از کود گاوهای شیری را با اضافه کردن نوعی جلبک به نصف کاهش دهند.

به گزارش سیناپرس، مطالعات پیشین نشان داده است که حدود یک سوم انتشار جهانی متان که یکی از بدترین گازهای گلخانه ای محسوب می شود،  از دام های نشخوارکننده است.

 یافته های جدید پژوهشگران سوئدی منجر به کشف نوعی جلبک شده است که می تواند گازهای گلخانه ای تولید شده توسط گاوها را به نصف کاهش دهد. این جلبک که به عنوان ستون دریای سرخ شناخته می شود، معمولاً در آب های گرمسیری و استوایی یافت می شود. بررسی های انجام شده نشان می دهد جلبک فوق الذکر، یک بازدارنده طبیعی گاز متان است که از تولید گاز از طریق ترکیبی به نام بروموفورم جلوگیری می کند.

هنگامی که محققان این جلبک را استفاده کردند، جلبک ها متان ساطع شده در طول تجزیه مدفوع گاوها را تا ۴۴ درصد کاهش دادند که نتایج امیدوارکننده ای را در نبرد با تغییرات آب و هوایی نشان داد.

باید توجه داشت که حیوانات نشخوارکننده مانند گاو و بز دارای معده های چهار حفره ای هستند که به آن ها اجازه می دهد غذای خود را بدون جویدن، هضم کنند. هنگامی که این حیوانات آروغ می زنند و همچنین زمانی که کود آن ها تجزیه می شود، متان آزاد می شود.

به گزارش سیناپرس، از مدت ها پیش مشخص شده بود که گنجاندن جلبک در رژیم غذایی گاوها می تواند انتشار متان را توسط دستگاه گوارش آ نها کاهش دهد. این مطالعه جدید تمرکز خود را به جای خود گاوها روی مدفوع آن ها قرار داد.

این تحقیق همچنین نشان داد که استفاده از مکمل جلبک در رژیم غذایی گاوها نتایج مثبتی به در پی دارد هر چند که در حال حاضر هنوز یک راه حل کاملا مناسب برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای توسط گاوهای شیری نیست.

در حقیقت یک مشکل فنی در مسیر استفاده از این جلبک وجود دارد زیرا آب دریای سرخ می تواند سطح ید را در شیری که گاوهای شیری تولید می کنند افزایش دهد. اگرچه وجود ید در بدن انسان مهم است و این ماده برای تولید هورمون‌های تیروئیدی که متابولیسم را تنظیم و به رشد نوزاد در دوران بارداری کمک می‌ کنند، ضروری است اما مصرف ید بیش از حد می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند اختلالات تیروئید شده و این عنصر در غلظت های بالا سمی است.

به گزارش سیناپرس،  پروفسور سام ویلسون، بیوژئوشیمیدان در دانشگاه نیوکاسل، در این رابطه می گوید: ما باید به خاطر داشته باشیم که ۷۰ تا ۸۰ درصد انتشار گازهای گلخانه ای از سیستم گوارش گاوها ناشی می شود، نه از مدفوع آن ها و این مطالعه  تنها بر یک سوم انتشار گاز متان تمرکز می کند.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Frontiers in Sustainable Food Systems منتشر شده است.

مترجم: ندا جوادهراتی

نوشته  کنترل تغییرات آب و هوایی به کمک مدفوع گاوها اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.