کلاهخود مگنیتو چه کاربردی دارد؟

شاید مگنیتو را به عنوان استاد مغناطیس بشناسید ولی او استاد سلیقه نیز به شمار می‌آید. نمادین‌ترین بخش از پوشش مگنتیو کلاهخود اوست که طراحی متفاوت و آشنایی دارد. علاوه بر بخش برجسته از ظاهر مگنیتو بودن، این کلاهخود این کاربرد را هم دارد که جلوی نیروهای تلپاتیک را بگیرد. از زمان ماجراهای ابتدایی مگنیتو، کلاهخودش تبدیل به نمادی از مقاومتِ پایدار جهش‌یافته‌ها شده و حتی از خود مکس آیزنهارت هم پیشی گرفته است. در این نوشتار نگاهی کوتاه به این کلاهخود ویژه، نمادین و کاربردی مگنتیو خواهیم انداخت.

<!–

–>


کاربرد کلاهخود مگنیتو

کلاهخود مگنیتو چه کاربردی دارد؟ - ویجیاتوکلاهخود مگنیتو چه کاربردی دارد؟ - ویجیاتو

کلاهخود مگنیتو از همان رونمایی‌اش در شماره‌ی ۱ کمیک Uncanny X-Men بخشی از پوشش استاد مغناطیس بود. مگنیتو این کلاهخود را به گونه‌ای طراحی کرد تا با شکل و مدار پیچیده‌ای که درونش پنهان شده است از خود در برابر نیروی فراوان تلپاتیک چارلز اگزویر دفاع کند.

مگنیتو با استفاده از توانایی‌های الکترومغناطیسی خود و آموزش‌هایش در برابر تلپات‌ها، پایداری چشم‌گیری در برابر این دست افراد نشان می‌دهد ولی دیده شده که او بدون کلاهخودش توسط حملات ذهنی آسیب ببیند تا نشان از این باشد که این وسیله چه میزان در برابر تلپات‌ها کاربردی است.

با توجه به نحوه‌ی همگامی مدار کلاهخود با توانایی‌هایش، برخی از نگارش‌های مگنیتو توانایی‌های محدود تلپاتیکی از خود به نمایش گذشته‌اند. زمانی که اگزویر در شماره‌ی ۴ کمیک X-Men vs. Avengers روی زمین نبود، مگنیتو تلاش کرد تا از کلاهخودش برای پاک کردن پیش‌داوری ضدجهش‌یافتگان از ذهن مردم دنیا بهره ببرد. ولی هنگامی که ذهن کاپیتان آمریکا را خواند، متوجه نقص نقشه‌هایش شد و پا پس کشید.

هر چند کلاهخود مگنیتو در ابتدا یک ابزار دفاعی به شمار می‌آید ولی برای متوقف کردن جهش‌یافته‌های تلپات از توانایی‌شان هم استفاده شده است. زمانی که کوئنتین کوآیر در شماره‌ی ۱۳۶ کمیک New X-Men یک شورش در موسسه‌ی اگزویر را ایجاد کرد، توانست با گیر انداختن پروفسور ایکس و گذاشتن یک نسخه‌ی دستکاری شده از کلاهخود مگنیتو روی سرش، قابلیت‌های او را خنثی کند.

مگنیتو به شکل مشابه از کلاهخودش هنگام مبارزه با تارن (Tarn)، یک جهش‌یافته‌ی آراکی (Arakki) که می‌توانست با ذهنش مواد بیولوژیکی را دگرگون سازد، استفاده کرد. از آن جایی که توانایی‌های تارن ذهنی بودند، استاد مغناطیس توانست کلاهخود را روی سر او بگذارد تا پیش از کشتنش در شماره‌ی ۳ کمیک X-Men: Red، قابلیتش را بلاک کند.


مطلب پیشنهادی:۱۰ شخصیت که بیش از همه مایه‌ی آزار مرد عنکبوتی شده‌اندپیتر پارکر بیچاره!
۱۰ شخصیت که بیش از همه مایه‌ی آزار مرد عنکبوتی شده‌اند۱۰ شخصیت که بیش از همه مایه‌ی آزار مرد عنکبوتی شده‌اند

چه کسانی کلاهخود مگنیتو را بر سر گذاشته‌اند؟

کلاهخود مگنیتو چه کاربردی دارد؟ - ویجیاتوکلاهخود مگنیتو چه کاربردی دارد؟ - ویجیاتو

با این که کلاهخود مگنیتو بخشی نمادین از پوشش او به شمار می‌آید ولی او تنها یکی از چندین جهش‌یافته به شمار می‌آید که از این وسیله برای محافظت در برابر یورش‌های تلپاتیک بهره برده است.

سایکلاپس در شماره‌ی ۴۶ کمیک Astonishing X-Men هنگام مبارزه با یک نسخه‌ی شرور از اگزویر، با یکی از کلاهخودهای مگنتیو از خود دفاع می‌کرد. در شماره‌ی ۲۱ کمیک Uncanny Avengers نیز پس از این که رد اسکال قابلیت‌های روانی پروفسور ایکس را دزدید، روگ تلپاتی او را به کمک کلاهخود مگنیتو دفع کرد.

وقتی که فرزندان اتم (Children of the Atom) تکه‌های متلاشی کلاهخود مگنیتو را کنار هم قرار دادند، ولورین در شماره‌ی ۳ کمیک Wolverine این کلاهخود را دزدید و در هنگام مبارزه با یک ویلن تلپات با نام پیل گرل (Pale Girl) آن را روی سر گذاشت.

زمانی هم که پولاریس (Polaris) به سمت میراث پدرش رفت، چندین نسخه از کلاهخود مگنیتو را روی سر گذاشت. آشکارترینش مربوط به شماره‌ی ۴۲۵ کمیک Uncanny X-Men و عروسی نافرجامش با هَوِک (Havok) می‌شود.

همچنین هنگامی که کاساندرا نووا (Cassandra Nova) به شکل تلپاتیک خشونت علیه جهش‌یافتگان را در سراسر دنیا ایجاد کرد، تونی استارک به درخواست جین گری نسخه‌هایی از کلاهخود مگنیتو را به شکل انبوه ساخت. با رهبری جین گری، ایکس-من، اونجرز و آتلانتایی‌ها این کلاهخودها را برای نبرد با نووا در شماره‌ی ۱۰ کمیک X-Men: Red روی سر گذاشتند.


مطلب پیشنهادی:۱۰ شخصیت نیرومند اسپایدر-ورسقوی ترین شخصیت‌های عنکبوتی در مولتی‌ورس مارول
۱۰ شخصیت نیرومند اسپایدر-ورس۱۰ شخصیت نیرومند اسپایدر-ورس

«حق با مگنیتو بود»

کلاهخود مگنیتو چه کاربردی دارد؟ - ویجیاتوکلاهخود مگنیتو چه کاربردی دارد؟ - ویجیاتو

فرای کاربرد عملی‌اش، این کلاهخود تبدیل به نمادی در فرهنگ جهش‌یافتگان شده است. پس از این که مگنیتو ظاهراً در طی نابودی سرزمین جهش‌یافتگان با نام جنوشا (Genosha) کشته شد، کلاهخود خالی او تبدیل به نماد پایداری جهش‌یافتگان شد که برای نخستین بار در شماره‌ی ۱۳۵ کمیک New X-Men در کنار گزاره‌ی «حق با مگنیتو بود» قرار گرفت.

کید امگا و هم‌کلاسی‌های رادیکالی‌تر او در موسسه‌ی اگزویر در ابتدا این گزاره را با هدایت زورن (Xorn) که در آن زمان به طور پنهانی خودش را به جای مگنیتو جا زده بود، پذیرفتند. هر چند، عبارت «حق با مگنیتو بود» تبدیل به یک پشتوانه‌ی فرهنگی شد که روی ایده‌ی استاد مغناطیس درباره‌ی برتری جهش‌یافتگان برپا شده بود و در برابر رویای هم‌زیستی همراه آرامش انسان‌ها و جهش‌یافتگان پروفسور ایکس قرار می‌گرفت.

افسانه‌ی مگنیتو و اهمیت نمادینش حتی ۱۰۰۰ سال و در آینده‌ی تاریک Sins of Sinister نیز باقی ماند؛ جایی که یک گروه آلوده‌شده از رهبران جهش‌یافتگان توسط مستر سینیستر (Mister Sinister)، هستی را ویران کرده و یک امپراطوری کیهانی ساخته بودند.

در شماره‌ی ۱ کمیک Sins of Sinister: Dominion، جان آیرون‌فایر (Jon Ironfire) جلوی اگزویری قرار گرفت که غرق در توانایی ذهنی پیروانش شده بود. آیرون‌فایر برای محافظت از خودش در برابر تلپاتی اگزویر، از توانایی‌های خود بهره برد تا خونش را تبدیل به فلز کند و یک نسخه از کلاهخود مگنیتو را بسازد.

حتی پس از هزار سال، دیدن این کلاهخود باعث شد تا اگزویر مکثی داشته باشد و شگفت‌زده شود که آیا دوست از دست رفته‌اش بازگشته است یا نه. حتی در دنیاهایی که مگنیتو از بین رفته است، کلاهخودش به عنوان میراثی شناخته می‌شود که رویایش برای جهش‌یافتگان را زنده نگه می‌دارد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.