کشف یک کرم انگلی ۸ سانتیمتری در مغز یک زن

محققان اولین مورد عفونت انگلی انسانی جدید در جهان را کشف کردند که یک کرم گرد زنده از یک مار پیتون از مغز یک زن استرالیایی بیرون کشیده است. پژوهشگران می گویند که این مورد خطرات ناشی از بیماری های مشترک بین انسان و دام را نشان می دهد که توسط پاتوژن هایی که از حیوانات به انسان منتقل می شوند، ایجاد می شود.به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه ملی استرالیا (ANU) و بیمارستان کانبرا می‌ گویند که این زن ۶۴ ساله کرم گرد یک نوع سبزی‌ محلی به نام Warrigal را که شبیه به اسفناج‌ است از دریاچه‌ ای مجاور که در آن مارهای پیتون در آن زندگی می‌ کنند، برداشته بود تا از آن در آشپزی استفاده کند.

این کرم گرد معمولا در مری و معده پیتون زندگی می کند و تخم های خود را از طریق مدفوع مار پخش می کند. علیرغم عدم تماس مستقیم با مارها، تصور می‌ شود که این زن مستقیماً به این انگل آلوده شده یا از لمس گیاه یا مصرف ناخواسته تخم‌های آن به آن مبتلا شده است.

سانجایا سنانایکه (Sanjaya Senanayake) پژوهشگر مسئول این مطالعه گفت: این اولین مورد انسانی ابتلا به این کرم با نام Ophidascaris است که در جهان ثبت شده است. او می افزاید: طبق اطلاعات ما، این اولین موردی است که مغز یک گونه پستاندار را درگیر می کند.

این زن در ژانویه ۲۰۲۱ پس از سه هفته درد شکمی، اسهال، سرفه خشک مداوم و تعریق شبانه در یک بیمارستان محلی بستری شد. کارینا کندی (Karina Kennedy) یکی دیگر از محققان این مطالعه گفت: او ابتدا دچار درد شکم و اسهال شد و به دنبال آن تب، سرفه و تنگی نفس مشاهده شد. در نگاهی به گذشته، این علائم احتمالاً به دلیل مهاجرت لاروهای کرم گرد از روده و سایر اندام‌ها مانند کبد و ریه‌ها بوده است. نمونه های تنفسی و بیوپسی ریه انجام شد، با این حال، هیچ انگلی در این نمونه ها شناسایی نشد.

کندی گفت: در آن زمان، تلاش برای شناسایی لاروهای میکروسکوپی که قبلاً هرگز به عنوان عامل عفونت انسانی شناسایی نشده بودند، کمی شبیه تلاش برای یافتن سوزنی در انبار کاه بود. در ادامه و در سال ۲۰۲۲، در طول سه ماه، این زن دچار فراموشی و تشدید افسردگی شد. ام آر آی مغز انجام شد که ضایعه لوب فرونتال راست را نشان داد و او تحت بیوپسی باز قرار گرفت. پس از آن بود که کرم گرد ۸ سانتی متری کشف شد و زنده و در حال چرخش از مغز این زن بیرون کشیده شد. تنها یک کرم گرد یافت شد که هویت آن توسط کارشناسان انگل شناسی تایید شد.

پس از برداشتن کرم، زن تحت درمان با داروهای ضد انگلی و دگزامتازون قرار گرفت تا لاروهای بالقوه در سایر اندام‌ها را بررسی کنند. محققان می گویند این موارد خطرات بالقوه ناشی از بیماری های مشترک بین انسان و دام را نشان می دهد.

سنانایکه گفت: در ۳۰ سال گذشته حدود ۳۰ عفونت جدید در جهان وجود داشته است. از میان عفونت‌های نوظهور در سطح جهان، حدود ۷۵ درصد از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند، به این معنی که از دنیای حیوانات به دنیای انسان منتقل شده است.

به گزارش سیناپرس، سنانایاک در پایان گفت: این عفونت کرمی بین افراد منتقل نمی شود، بنابراین باعث بیماری های همه گیر نمی شود. با این حال، مار و انگل در سایر نقاط جهان یافت می شود، بنابراین احتمال دارد موارد دیگری نیز در سال های آینده در کشورهای دیگر شناسایی شود.

شرح کامل این مطالعه در ژورنال تخصصی Emerging Infectious Diseases منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

نوشته کشف یک کرم انگلی ۸ سانتیمتری در مغز یک زن اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.