کشف شیء سیاره ‌مانند اما داغ‌تر از خورشید

جسمی که به دور ستاره ای در فاصله ۱۴۰۰ سال نوری از ما می چرخد، به طور جدی در تضاد با تصورات ما در مورد کیهان مواجه است.

به گزارش سیناپرس، این یک کوتوله قهوه ای است، دسته عجیبی از اجرام که در شکاف بین سیارات و ستارگان قرار دارند، اما در مداری نزدیک با ستاره میزبان بسیار داغ خود قرار دارد که دمای آن از ۷۷۲۷ درجه سانتیگراد فراتر می رود. آنقدر داغ است که مولکول‌های موجود در اتمسفر خود را در اتم‌های مرکب آن‌ها جدا کند.

این دما بسیار گرمتر از دمای سطح خورشید است، جایی که دما در آن نسبتاً ملایم است. در واقع، این کوتوله قهوه ای یک رکورد شکن دما است چراکه داغ ترین جسم در نوع خود است که تا به حال کشف شده است.

اگرچه کوتوله‌های قهوه ‌ای از سیارات داغ‌تر هستند، اما خنک‌تر ستاره‌های کوتوله قرمزند چراکه آنها مطلقاً نمی ‌توانند در موتورهای همجوشی داخلی خود به دمای خورشید مانند برسند.

یک تیم بین المللی به سرپرستی نعما هالاکون (Na’ama Hallakoun) اخترفیزیکدان نموسسه علوم وایزمن نام این جسم را WD0032-317B گذاشته است. این تیم تحقیقاتی می ‌گوید این کشف می ‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم برای غول‌های گازی مشتری ‌مانند که به دور ستارگان بسیار داغ و پرجرم می ‌چرخند، چه اتفاقی می‌ افتد. رصد آن‌ها به دلیل ویژگی‌های ستاره‌ها مانند فعالیت و سرعت چرخش آنها، می ‌تواند چالش برانگیز باشد.

سیاراتی که به دور ستاره‌هایشان می ‌چرخند، با مقادیر زیادی نور فرابنفش تابش می ‌شوند.به گزارش سیناپرس، این موضوع می تواند باعث تبخیر اتمسفر آنها و پاره شدن مولکول های موجود در آن شود، فرآیندی که به عنوان تفکیک حرارتی شناخته می شود.

هالاکون توضیح می دهد: با این حال، ما چیز زیادی در مورد این محیط شدید نمی دانیم. در چنین نزدیکی به یک ستاره بسیار درخشان، سیگنال‌های یک سیاره فراخورشیدی در حال چرخش می ‌تواند به سختی از فعالیت‌های ستاره‌ای خارج شود.

به گفته او: ما از یک سیاره فراخورشیدی به اندازه کافی داغ برای تفکیک حرارتی می شناسیم. این همان KELT-9b است که به دور یک ستاره ابرغول آبی می چرخد که سمت روز سیاره فراخورشیدی را تا دمای بیش از ۴۳۲۷ درجه سانتیگراد گرم می کند.

یک کوتوله قهوه ای کاملاً یک سیاره نیست، اما کاملاً یک ستاره نیز نیست. جرم سیاره ‌مانندی با جرمی حدود ۱۳ برابر مشتری، می ‌تواند فشار و گرمای کافی در هسته ‌اش داشته باشد تا همجوشی دوتریوم را مشتعل کند.

این ایزوتوپ سنگین هیدروژن است. دما و فشار مورد نیاز برای همجوشی آن بسیار کمتر از دما و فشار مورد نیاز برای همجوشی هیدروژن معمولی است که در هسته ستارگان می سوزد. کوتوله‌های قهوه‌ ای می ‌توانند به جرم مشتری حدود ۸۰ برابر برسند. آنها از کوتوله های قرمز سردتر و کم نورتر هستند، اما در طول موج های مادون قرمز می درخشند. یک ستاره کوتوله سفید بسیار داغ و کم جرم حدود ۴۰ درصد جرم خورشید است.

هالاکون و همکارانش از طیف‌نگار اشل ماوراء بنفش و بصری برای به دست آوردن مشاهدات جدید از ستاره استفاده کرده و دریافتند که این جرم یک کوتوله قهوه ای با جرمی بین ۷۵ تا ۸۸ برابر مشتری است که در مداری وحشتناک ت ۲٫۳ ساعت قرار دارد.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان معتقدند که هیچ سیاره یا کوتوله قهوه ‌ای شناخته ‌شده‌ای داغ‌تر از کشف اخیر وجود ندارد و همین امر است که WD0032-317B را نه تنها شگفت ‌انگیز می ‌کند، بلکه یک کاندید عالی برای مطالعه اینکه چگونه ستاره‌های بسیار داغ می ‌توانند سیارات کم‌جرم خود را تبخیر کنند، خواهد بود.

شرح کامل این تحقیق در ژورنال تخصصی Nature Astronomy منتشر شده است.

مترجم: احسان محمد حسینی

نوشته کشف شیء سیاره ‌مانند اما داغ‌تر از خورشید اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.