کشف سیاره ای با اقیانوس احتمالی که به دور خورشید می چرخد

به گفته محققان، کشف یک منظومه کمیاب در فاصله ۲۴۵ سال نوری از زمین می تواند کلید کشف یک راز سیاره ای باشد.

به گزارش سیناپرس، سیاره فراخورشیدی به نام TOI-733b با اندازه ای کمتر از دو برابر شعاع زمین کشف شده که به دور ستاره ای کمی کوچکتر از خورشید با دوره ۴٫۹ روزه می چرخد. اندازه گیری چگالی این سیاره نشان می دهد که ممکن است جو خود را از دست داده یا یک دنیای آبی پوشیده از اقیانوس باشد. در چنین نزدیکی مداری، گرمای ستاره احتمالاً در حال تبخیر اتمسفر TOI-733b است به این معنی که در یک زمان نسبتاً کوتاه، می ‌تواند به یک سنگ کوچک و خشک تبدیل شود.

به گفته تیمی از اخترشناسان به رهبری ایسکرا جورجیوا (Iskra Georgieva) از دانشگاه فناوری چالمرز در سوئد، این یافته می ‌تواند به دانشمندان کمک کند تا شکاف عجیبی را در رکورد سیارات فراخورشیدی کشف کنند که چرا سیارات کمی بین ۱٫۵ تا ۲ برابر شعاع زمین وجود دارد.

جورجیوا می گوید: سیارات فراخورشیدی در اندازه نزدیک به شعاع زمین، کلید کشف رمز و راز حیات هستند. اگر بتوانیم تعداد قابل توجهی از سیاراتی را پیدا کنیم که تحت این فرآیند باشند، ستاره شناسان می توانند آنها را تجزیه و تحلیل کرده و بهتر بفهمند چرا چنین شکاف عجیبی در اندازه سیارات فراخورشیدی وجود دارد.

جورجیوا و تیمش در داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تلسکوپ شکار سیارات فراخورشیدی ناسا، یک سیاره فراخورشیدی در حال گردش را پیدا کرده و از طیف‌نگار جستجوگر سیاره ‌ای با سرعت شعاعی با دقت بالا (HARPS) برای اندازه ‌گیری ویژگی‌های آن استفاده کردند.

به گفته محققان با ارزیابی میزان درخشش یک ستاره و مقدار نور مسدود شده توسط یک سیاره فراخورشیدی، ستاره شناسان می توانند شعاع آن سیاره فراخورشیدی را محاسبه کنند. این محاسبات منجر به اندازه گیری ۱٫۹۹ شعاع زمین و جرم ۵٫۷۲ برابر زمین شد. در ادامه محققان جرم و شعاع را برای بدست آوردن چگالی ترکیب کرده و از آن ترکیب دریافتند که TOI-733b دارای چگالی ۳٫۹۸ گرم بر سانتی متر مکعب است که این فقط کمی بیشتر از چگالی مریخ و کمتر از چگالی زمین است که ۵٫۵۱ گرم بر سانتی متر مکعب است.

جورجیوا در این باره می گوید: ما دقیقاً نمی ‌دانیم TOI-733b از چه چیزی ساخته شده، اما پس از مدل‌سازی دریافتیم که اگر این سیاره فراخورشیدی جوی شبیه نپتون از هیدروژن و هلیوم داشته، احتمالاً قبلاً آن را از دست داده است. همچنین ممکن است این سیاره یک دنیای اقیانوسی باشد.

به گزارش سیناپرس، محققان در خاتمه یادآور می شوند که سیاره TOI-733b گزینه مناسبی برای کاوش نیست چراکه باید منتظر بمانیم تا نسل بعدی تلسکوپ ها بتوانند اسرار جوی آن را کشف کنند. با این حال TOI-733 b به نظر می رسد یک سیاره جالب باشد و پتانسیل آن را دارد که قطعه ای کوچک اما کلیدی برای حل معماهای بزرگ در علم سیارات فراخورشیدی باشد.

شرح کامل این تحقیق در مجله تخصصی Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

نوشته کشف سیاره ای با اقیانوس احتمالی که به دور خورشید می چرخد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.