کشف اتاقک‌هایی در اهرام مصر که به حل معمای ساخت اهرام کمک می‌کند [+عکس]

تعدادی از باستان‌شناسان طی یک عملیاتی به‌تازگی موفق به کشف اتاقک‌هایی در اهرام مصر شده‌اند که ظاهراً در هرم ساهورای مصر به‌صورت مخفی قرار داشته‌اند.

به گزارش تکراتو و به نقل از همشهری آنلاین، باستان‌شناسان اخیراً عملیات اکتشافی را انجام دادند که به کشف اتاقک‌هایی در اهرام مصر واقع در یک هرم متعلق به مصر باستان تحت عنوان ساهورا منتج شده است. نتایج این اکتشاف، گمان باستان‌شناسانی که حدود ۲۰۰ سال پیش این سایت باشکوه را برای نخستین‌بار کاوش کردند، تایید می‌کند.

بیشتر بخوانید: یک سلاح سه‌هزارساله با ذوب‌شدن یخ‌ها کشف شد [+عکس]

کشف اتاقک‌هایی در اهرام مصر

براساس گزارش وبسایت iflscience، این اتاق‌ها اخیراً در هرم ساهورا پیدا شده‌اند که حدود ۴۴۰۰ سال پیش برای فرعون مصری ساهوره از سلسله پنجم ساخته شده است. یک پروژه بازسازی از سال ۲۰۱۹ برای این هرم تعریف شده که طی آن، جهت افزایش طول عمر هرم، اتاق‌های داخلش ترمیم خواهند شد تا از ریزش بیشتر دیواره‌ها جلوگیری شود.

هرم ساهورا ۴۷ متر ارتفاع داشته و می‌توان آن را در گورستان ابوصیر یا معبد آزیریس، محل دفن اولیه فراعنه‌های سلسله پنجم مصر باستان، پیدا کرد. این مجموعه از ۱۴ هرم مصر باستان، اعم از سه هرم سلطنتی بزرگ، تعدادی هرم کوچکتر پراکنده و چند سازه ناتمام تشکیل شده است.

این هرم برای نخستین مرتبه در سال ۱۸۳۶ از سوی جان شی پرینگ، مهندس بریتانیایی حفاری شد که به علت کاوش بعضاً با مواد منفجره در سازه‌های مصر باستان مشهور است. به گمان پرینگ راهروی این هرم به تعدادی اتاق‌ انباری منتهی می‌شود، بااین‌حال این گذرگاه به میزان زیادی آسیب دیده، پر از آوار و غیرقابل عبور بود. متاسفانه، کار این مصرشناسان اولیه باعث ایراد آسیب فراوان به ساختار داخل هرم شد.

کشف اتاقک‌هایی در اهرام مصر
از چپ به راست: هرم ساهورا، راهروی منتهی به اتاق‌ها، یکی از اتاق‌های تازه‌کشف‌شده

از آخرین مرتبه‌ای که چشم یک بشر به این دیوارها خورده، احتمالا هزاران سال می‌گذرد. به عنوان بخشی از این پروژه که به کشف اتاقک‌هایی در اهرام مصر انجامیده، تیم مرمت، راهرویی را که در زمانی مسدود بوده، پاکسازی کردند و در همین فرآیند، موفق به کشف اتاق‌هایی مخفی شدند که پیش از این دسترسی به آن‌ها نداشتند. باوجود اینکه ظاهرا این اتاق‌ها کاربرد خاصی نداشته‌اند و به احتمال فراوان به عنوان انباری از آن‌ها بهره‌برداری می‌شده است، اما کشف آن‌ها، نگرش جدیدی از شیوه معماری و طراحی اهرام به ارائه می‌کند.

به‌تازگی محققان دانشگاه وورتسبورگ این هرم را با استفاده از تصویربرداری پیشرفته لیدار (LiDAR) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند و پلان دقیقی از اتاق ترسیم کردند. ساهورا بیشتر به علت ظاهر غیرمعمول و ناهموارش شهرت دارد. بر خلاف اهرام کهن الگویی در مجموعه هرم جیزه، هرم ساهورا هم‌اکنون به تپه‌ای ناهموار از بلوک‌ها شباهت دارد که از سوی مجموعه‌ای از ویرانه‌ها و ستون‌های افتاده احاطه شده است. با این وجود این هرم در سال‌های شکوه خود، با سنگ آهک صاف و صیقلی در نما، از ظاهر مناسبی برخوردار بوده است.

در حالی که اهرام جیزه بیشتر از هرم ساهورا مورد مطالعه و البته نگهداری قرار داشته، محققان فعلاً مشغول یافتن ساختارهای داخلی جدید در آن‌ها هستند. اوایل سال جاری، باستان‌شناسان تصاویری سه بعدی ثبت کردند که درون هرم بزرگ خوفو در جیزه را نشان می‌داد. این تصاویر به صورت شگفت‌انگیزی، نشانگر گذرگاه‌هایی مخفی بوده که می‌تواند پرده از راز معماری این سازه باشکوه بردارد.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص کشف اتاقک‌هایی در اهرام مصر چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.