کره ماه هم فیبرکشی می‌شود

گروهی از محققان، ساخت یک شبکه فیبر نوری در کره ماه برای تسهیل مطالعات روی فعالیت‌های زلزله‌های این سیاره را پیشنهاد دادند.

لرزه‌سنج‌هایی که دهه‌ها پیش توسط فضانوردان آپولو روی سطح ماه قرار گرفتند؛ فعالیت‌های قابل توجهی را شناسایی کردند. تجزیه و تحلیل‌های اخیر نشان می‌دهد اغلب، زمین لرزه‌های کم عمق متوسط تا شدیدی در سطح کره ماه اتفاق می‌افتد.

به دلیل گرانش کم ماهواره، این زمین لرزه‌ها ممکن است ساعت‌ها ادامه داشته باشند. حتی یک لرزش خفیف سیاره ماه می‌تواند باعق رانش شدید زمین شود و تلاش‌های اکتشافی آینده را پیچیده کند.

به همین دلیل، براساس گزارش سایت techspot دانشمندان پیشنهاد راه‌اندازی یک شبکه فیبر با استفاده از آرایه‌ای از حسگرها برای گسترش قابل توجه توانایی‌ها در ثبت و نقشه‌برداری از فعالیت‌های زلزله‌ای ماه را دادند.

فیبر نوری کره ما

فیبر نوری کره ما

در حالی که دانشمندان کاملا مطمئن نیستند چرا ماه لرزه‌ها رخ می دهند؛ یک نظریه نشان می‌دهد آن‌ها بخشی از فرآیندی هستند که از طریق آن ماه به دلیل هسته خنک‌کننده‌اش کوچک می‌شود. شبکه فیبر می‌تواند تصویر واضحی از اندازه و ویژگی‌های هسته ارائه بدهد.

فرآیند سنجش توزیع شده (distributed acoustic sensing) یک شبکه فیبر شامل صدها حسگر لرزه‌نگار است که باید توسط ده‌ها کیلومتر کابل به یکدیگر متصل شوند.

نصب کابل‌های DAS چالش بزرگی برای دانشمندان فضایی است. آن‌ها پیشنهاد دادند از مریخ‌نوردهای خودران یا فضانوردان آرتمیس برای نصب شبکه فیبر استفاده شود.

ماموریت آرتمیس ۳ ناسا که زودتر از سپتامبر ۲۰۲۶ برنامه‌ریزی شده است؛ قصد دارد اولین انسان‌ها را از ماموریت‌های آپولو به سطح ماه بفرستد.

از دیگر پروژه‌های جاه‌طلبانه ناسا، راه‌اندازی اینترنت، مرکز داده و ساخت خانه با چاپگرهای سه بعدی در سطح کره ماه است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.