کره زمین در لایه ای از کربن احاطه شده است

احتمالا همه ما وقتی تصویر کره زمین در منظومه شمسی را در ذهن تصور می کنیم، یک کره آبی رنگ و زیبا را خواهیم دید که خانه ما محسوب می شود. متاسفانه تصاویر جدید ناسا نشان می دهد؛ این سیاره فیروزه ای رنگ به دلیل فعالیت های بشر زیر لایه ای از دی اکسید کربن قرار گرفته است.

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا با استفاده از مدل‌ های بصری با فناوری پیشرفته تصاویری از زمین منتشر کرد: نشان می دهد زمین زیر لایه ای ضخیم از کربن قرار دارد. این روش جدید تصویربرداری می تواند همه گاز های گلخانه ‌ای نامرئی را که هر ساله در سراسر جهان تولید شده و در اتمسفر می ‌چرخند، آشکار کند.

تاکنون مطالعات بی ‌شماری با جزئیات نشان داده ‌اند که چگونه فعالیت‌ های انسانی در افزایش بی ‌سابقه دی اکسید کربن در جو  کره زمین نقش داشته است. این دی اکسید کربن اضافه از بازتاب گرما به فضا و خنک شدن طبیعی زمین جلوگیری می کند. همانطور که گازهای گلخانه ای بیشتر از گرما در برابر خروج از سیاره محافظت می کنند، جهان ما گرمتر و گرمتر می شود و تداوم این شرایط منجر به  وضعیتی شده است که معمولاً به عنوان گرمایش جهانی شناخته می شود.

اگرچه دی اکسید کربن با چشم غیرمسلح دیده نمی شود، اما استودیوی تجسم علمی ناسا در حال نشان دادن این مواد مضر است. شبیه‌ سازی ‌های محققان ناسا نشان می ‌دهد: اکثر گاز های گلخانه‌ ای در کجا آزاد می ‌شوند و چگونه در طول یک سال در سراسر جهان حرکت می ‌کنند.

تیم ناسا در تصاویر جدید خود این لایه غلیظ را که انتشار دی اکسید کربن جهانی را در سراسر سال ۲۰۲۱ پوشش می دهد، شناسایی کرد. در این تصویر آلودگی سوخت های فسیلی به رنگ نارنجی نشان داده شده اند. در واقع سوختن زیست توده به رنگ قرمز ترسیم شده و رنگ  سبز نشان دهنده اکوسیستم های خشکی و آبی نشان دهنده اقیانوس ها است. نقاط آبی روی نقشه نشان می‌دهند که کربن زیادی توسط آب‌ های اقیانوس جذب می ‌شود، در حالی که نقاط سبز نشان‌ دهنده تولید کنندگان طبیعی کربن در خشکی هستند.

به گزارش سیناپرس، این ویدئوها نشان می‌ دهد: بر فراز آمریکای شمالی و جنوبی، مولد های کربنی توسط انسان وجود داشته و یک کانون اصلی آلودگی در شمال شرقی ایالات متحده قرار دارد. در همین حال، نوسان سریع بر روی جنگل ‌های بارانی آمازون نتیجه جذب کربن توسط گیاهان در هنگام تابش خورشید است که به این ماده اجازه می ‌دهد در طول شب تجمع پیدا کند.

این دیدگاه آنچه را که در اروپا، خاورمیانه و آفریقا در حال رخ دادن است، برجسته می کند. برخی از ویژگی‌های جالب  تصاویر جدید ناسا عبارتند از انتشار نسبتاً بالای سوخت‌های فسیلی که از اروپا و عربستان سعودی می ‌آیند و همچنین ابری از انتشار سوخت‌ های کشاورزی قرمز که از آفریقای مرکزی تولید می شود.

در خاتمه گفتنی است محققان در منطقه آسیا و اقیانوسیه، یک کانون بزرگ آلودگی در نزدیکی پکن، پایتخت چین کشف کردند. این تصاویر همچنین نشان دهنده کمبود نسبی انتشار سوخت های فسیلی در سراسر قاره استرالیا، جایی که تراکم جمعیت پایینی وجود دارد، است.

مترجم: مولود یوسفی

منبع: studyfinds

نوشته کره زمین در لایه ای از کربن احاطه شده است اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.