کاهش عملکرد گرافیک RTX 4070Ti SUPER و RTX 4090 با اتصال از طریق OCulink

کارت گرافیک خارجی در سال ۲۰۲۳ با معرفی کانکتور OCulink، برای محصولات مصرفی بیشتری گسترش یافته‌اند. این کانکتور به خودی خود ایده جدیدی نیست و مدت‌هاست که در محیط سرور وجود دارد، اما به دلیل توسعه آهسته Thunderbolt و حتی پذیرش کندتر استانداردهای جدیدتر توسط سازندگان لپ‌تاپ، کانکتور OCuLink یک راه‌حل موقت عالی به نظر می‌رسید. با این وجود بر اساس تست‌های انجام شده توسط یک بررسی کننده چینی بنظر می‌رسد عملکرد کارت گرافیک هنگام اتصال از طریق کانکتور OCuLink کاهش می‌یابد.

کانکتور OCuLink دسترسی مستقیم به چهار خط PCIe را برای گرافیک‌های مدرن امکان پذیر می‌کند. برخلاف نسخه‌های Thunderbolt 3 و ۴ که به ۴۰ گیگابیت در ثانیه محدود شده‌اند، کانکتور OCuLink تا ۶۴ گیگابیت در ثانیه را فعال می‌کند. این یک عامل مهم هنگام در نظر گرفتن گزینه‌های گرافیک خارجی است.

رابط Oculink را اکنون می‌توان در سیستم‌های بازی دستی، لپ‌تاپ‌ها، مینی PCها و حتی پردازنده‌های گرافیکی خارجی جیبی، مانند یکی از مدل‌های OneXplayer به نام OneXGPU یا GPD G1 پیدا کرد. اما اینها گزینه‌های گرافیکی بسیار کندی هستند، حتی اگر توسط گرافیک مبتنی بر Navi 33 شرکت AMD پشتیبانی شوند، که در بهترین حالت تنها می‌توانند عملکرد گرافیکی مجتمع را دو برابر کنند‌.

خوشبختانه، اکنون داک‌های گرافیک خارجی با کانکتورهای OCulink در دسترس هستند، به این معنی که سخت‌افزار سازگار را می‌توان مستقیماً به کارت گرافیک‌های دسکتاپ پیشرفته مانند RTX 4070 TI SUPER یا حتی RTX 4090 متصل کرد. بر خلاف گرافیک‌های جیبی، چنین سیستم‌هایی به منابع تغذیه خارجی نیاز دارند.

آخرین یافته‌های یک بررسی کننده چینی (به‌روزرسانی Golden Pig) عرضه محصولاتی را نشان می‌دهد که شامل یک لپ‌تاپ جدید مجهز به Core Ultra 5 125H کمپانی اینتل است که از طریق یک رابط OCuLink به یک کارت گرافیک دسکتاپ خارجی متصل شده است. نتایج به وضوح نشان می‌دهند که چه محدودیت‌هایی در سیستم وجود دارد و چگونه این محدودیت‌ها می‌توانند بر عملکرد سیستم تأثیر بگذارند.
کارت گرافیک RTX 4070 Ti SUPER با اتصال به لپ‌تاپ و نمایش مستقیم تصویر بر روی مانیتور آن، ۹.۸ درصد از عملکرد خود را از دست می‌دهد. اما نسخه RTX 4090 داستان کاملاً متفاوتی دارد، که در آن افت عملکرد در سناریوهای مشابه گزارش شده حتی به ۲۲.۶ درصد نیز می‌رسد. این آزمایش ثابت می‌کند که اتصال کارت گرافیک گسسته به طور مستقیم به مانیتور خارجی می‌تواند عملکرد بسیار بیشتری را همراه با اتلاف کمتر (تنها ۱۶.۶ درصد) ارائه دهد.

کارت گرافیک RTX 4070 Ti Super:

امتیاز گرافیکی در بنچمارک Time Spy
دسکتاپ: ۲۴۶۱۳
داک گرافیکی (نمایشگر داخلی): ۲۲۱۹۹
(کاهش عملکرد: ۹.۸ درصد)

کارت گرافیک RTX 4090:

امتیاز گرافیک در بنچمارک Time Spy دسکتاپ: ۳۶۴۸۷
داک گرافیک (نمایش داخلی): ۲۸۲۳۰
(کاهش عملکرد: ۲۲.۶ درصد)
داک گرافیک (نمایش خارجی): ۳۰۴۲۹ (کاهش عملکرد: ۱۶.۶ درصد)

امتیاز گرافیک در بنچمارک Time Spy Extreme
دسکتاپ: ۱۹۹۳۰
داک گرافیک (نمایش داخلی): ۱۸۹۰۲
(کاهش عملکرد: ۵.۲ درصد)
داک گرافیک (نمایش خارجی): ۱۹۹۲۵
(کاهش عملکرد: ۰ درصد)

کاهش عملکرد ممکن است بسته به بنچمارک متفاوت باشد. کارت گرافیک RTX 4090 در بنچمارک TimeSpy Extreme با رزولوشن ۴K، هنگام استفاده از نمایش خارجی تقریباً هیچ کاهش عملکردی را نشان نمی‌دهد. به نظر می‌رسد که کارت گرافیک خارجی با استفاده از کانکتور OCuLink تحت تأثیر همان محدودیت‌هایی که در گرافیک‌های متصل شده به Thunderbolt وجود دارد، قرار می‌گیرند، اما با کمترین کاهش عملکرد. با این حال، اگر به دنبال گزینه‌های جدید eGPU هستید، چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که تا سال ۲۰۲۵، تقریباً هیچ پلتفرم یا سیستم عاملی وجود ندارد که از کارت گرافیک‌های Thunderbolt 5 پشتیبانی کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.