کار کردن بیش از حد با تلفن همراه، عامل دردهای ستون فقرات در نوجوانان

نوجوانانی که بیش از سه ساعت در روز از گوشی های هوشمند استفاده می کنند، بیشتر از کمردرد رنج می برند

به گزارش سیناپرس همدان، به لطف محبوبیت تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها و افزایش کانال‌های ویدیویی، بازی‌های رایانه‌ای و اپلیکیشن‌های آموزشی، کودکان و نوجوانان زمان بیشتری را صرف تماشای صفحه‌نمایش این ابزار الکترونیکی می‌کنند، اما معمولاً با وضعیت بدنی بد، که می‌تواند باعث کمردرد و سایر مشکلات شود.

یک مطالعه توسط محققان برزیلی که در مقاله ای منتشر شده در Healthcare گزارش شده است، چندین عامل خطر برای سلامت ستون فقرات را شناسایی کرده اند، مانند نگاه کردن به صفحه نمایش برای بیش از سه ساعت در روز، نزدیکی چشم به صفحه نمایش، و نشستن یا دراز کشیدن روی شکم.

این مطالعه بر روی درد ستون فقرات قفسه سینه (TSP) متمرکز شد. ستون فقرات در پشت قفسه سینه، بیشتر بین تیغه های شانه قرار دارد و از پایین گردن تا ابتدای ستون فقرات کمری امتداد دارد. داده های تجزیه و تحلیل شده از نظرسنجی دانش آموزان پسر و دختر ۱۴ تا ۱۸ ساله در سال های اول و دوم دبیرستان در بائورو، یک شهر متوسط در ایالت سائوپائولو به دست آمد.

یک پرسشنامه پایه در مارس-ژوئن ۲۰۱۷ توسط ۱۶۲۸ شرکت کننده تکمیل شد که ۱۳۹۳ نفر از آنها پرسشنامه پیگیری را در سال ۲۰۱۸ تکمیل کردند. تجزیه و تحلیل شیوع یک ساله ۳۸.۴٪ (نسبت گزارش TSP در هر دو بررسی پایه و پیگیری) و بروز یک ساله ۱۰.۱٪ (TSP جدید فقط در بررسی بعدی گزارش شد) را نشان داد. دختران بیشتر از پسران TSP را گزارش کردند.

عوامل خطر

TSP در گروه های سنی مختلف جمعیت عمومی در سراسر جهان رایج است و شیوع آن بین ۱۵ تا ۳۵ درصد در بزرگسالان و ۱۳ تا ۳۵ درصد در کودکان و نوجوانان است. رشد انفجاری در استفاده از دستگاه های الکترونیکی در طول همه گیری COVID-19 به وضوح این مشکل را بدتر کرد.

بر اساس تحقیقات متعدد، عوامل خطر مرتبط با TSP عبارتند از: فیزیکی، فیزیولوژیکی، روانی و رفتاری. همچنین شواهد قوی از تأثیر فعالیت بدنی، عادات کم تحرک و اختلالات روانی بر سلامت ستون فقرات وجود دارد. همه این عوامل توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در آخرین بررسی جهانی شواهد و دستورالعمل‌ها، حیاتی تلقی می‌شوند.

آلبرتو دی ویتا، نویسنده اول مقاله گفت: این مطالعه می تواند برای اطلاع رسانی برنامه های آموزش بهداشت برای دانش آموزان مدرسه، معلمان، کارکنان و والدین استفاده شود. او دارای مدرک دکترا در رشته آموزش از دانشگاه ایالتی کامپیناس (UNICAMP) است و دوره فوق دکترا را در رشته بهداشت عمومی در دانشگاه ایالتی سائوپائولو (UNESP) در بوتوکاتو به پایان رسانده است.

ویتا گفت: این در راستای برخی از اهداف پارامترهای برنامه درسی ملی [PCN، دستورالعمل های دولت برزیل برای مدارس متوسطه] است که طبق آن مدارس مسئول آموزش بهداشت هستند، از جمله شناسایی خطرات سلامت فردی و جمعی و مداخلات برای مبارزه با آنها و همچنین ترویج عادات خودمراقبتی با توجه به امکانات و محدودیت های بدن.

بر اساس این مقاله، اطلاعات در مورد عوامل خطر برای TSP در دانش‌آموزان دبیرستانی مهم است زیرا کودکان و نوجوانان مبتلا به کمردرد غیرفعال‌تر هستند، پیشرفت تحصیلی کمتری دارند و مشکلات روانی اجتماعی بیشتری دارند. علاوه بر این، مطالعات کمتری در مورد TSP نسبت به درد کمر و گردن انجام شده است. یک بررسی سیستماتیک از مقالات مربوط به TSP، تنها دو مطالعه آینده نگر را در مورد عوامل پیش آگهی یافت.

منبع: medicalxpress

مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته کار کردن بیش از حد با تلفن همراه، عامل دردهای ستون فقرات در نوجوانان اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.