کارت RTX 3060 محبوب ترین گرافیک در میان گیمرها

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سهم سخت افزارهای مختلف در بازار PC از سوی پلتفرم بازی استیم، کارت گرافیک‌های انویدیا همچنان بر این بازار تسلط دارند و پردازنده RTX 3060 محبوب ترین انتخاب در میان گیمرها است.

آخرین نظرسنجی سخت افزاری استیم، RTX 4090 تا چهار برابر محبوب تر از RX 7900 XTX

یک جامعه آماری بزرگ و معتبر

Steam یک پلتفرم مورد استفاده برای PC گیمرها است که بالغ بر ۱۵۰ میلیون گیمر فعال ماهانه و حداکثر تعداد بازیکنان همزمان ۳۴ میلیون نفر را ثبت کرده است. این پلتفرم هر ماه، نظرسنجی سخت‌افزاری خود را انجام می‌دهد که میلیون‌ها گیمر در آن شرکت می‌کنند و به همین دلیل می‌تواند نشان دهنده یک جامعه آماری بسیار بزرگ برای بررسی سخت‌افزار و پلتفرم‌های مورد استفاده گیمرها باشد.

محبوب ترین کارت گرافیک

سال‌هاست که انویدیا و اینتل به عنوان نیروهای غالب در پلتفرم استیم شناخته می‌شوند و در آخرین آمار نیز تغییرات بسیار جزئی را نشان می‌دهد. طبق آخرین آمار (مارس ۲۰۲۴-اسفند ۱۴۰۲)، ۷۸ درصد از پلیرها از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا استفاده می‌کنند و پس از آن ۱۴.۶۴ درصد از پردازنده‌های گرافیکی AMD استفاده می‌کنند. در نهایت نیز تنها ۷.۲۴٪ از گیمرها از پردازنده‌های گرافیکی اینتل استفاده می‌کنند که اغلب آنها نیز به صورت iGPU یا همان گرافیک یکپارچه است. اکثریت (۹۳.۷۶ درصد) گیمرها اکنون دارای پردازنده گرافیکی سازگار با DX12 هستند و وقتی نوبت به محبوب‌ترین محصولات می‌رسد، باز هم این انویدیا است که در جایگاه اول برتر است.

GeForce RTX 3060 منطقی‌ترین گزینه بازار

در صدر جدول کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3060 قرار دارد که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد و از آن زمان تاکنون چندین نسخه متفاوت از خود را دیده است. این پردازنده گرافیکی دارای سهم ۶.۹۲ درصدی است و با وجود معرفی محصولات جدید بازهم شاهد افزایش سهم ۰.۷۵ درصدی بوده است. این می‌تواند به این دلیل باشد که این پردازنده‌های گرافیکی به راحتی در بازار دست دوم قابل دسترسی هستند و همچنین شاهد تخفیف آنها در سراسر جهان بوده‌ایم. در واقع می‌توان این کارت گرافیک را منطقی‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه این روزهای بازار در نظر گرفت.

با وجود راه‌اندازی پردازنده‌های گرافیکی جدیدتر RTX 4060، همچنان RTX 3060 به دلیل تقاضای مداوم در حال تولید است. دومین پردازنده گرافیکی محبوب در این لیست RTX 2060 (با سهم ۴.۱۰ درصد) است و پس از آن GTX 1650 (4.07 درصد) قرار دارد. انویدیا ماه گذشته به تولید سری GeForce 16 خود پایان داد.

محبوب ترین کارت گرافیک

کارت گرافیک GeForce RTX 4060 به عنوان یکی از جدیدترین گزینه‌ها با سهم ۲.۵۹ درصدی که در کمتر از یک سال از زمان عرضه آن به دست آمده است، انتخاب محبوب در میان GPUهای سری GeForce RTX 40 “Ada” است. همچنین پرچمدار کارت گرافیک‌های انویدیا یعنی GeForce RTX 4090 نیز محبوبیت بیشتری نسبت به RTX 4080 دارد.

در همین حال، تنها مدل از کارت گرافیک‌های نسل جدید Radeon AMD که در این لیست حضور دارد، RX 7900 XTX با سهم ۰.۳۴٪ است. AMD Radeon Graphics (iGPU) حدود ۱.۹۸ درصد از سهم را تشکیل می‌دهد.

محبوب ترین کارت گرافیک

اما در سمت CPU، پردازنده‌های اینتل با سهم ۶۸.۰۷ درصدی هنوز محبوب‌ترین پردازنده در بین گیمرها هستند. با این حال، AMD توانسته است بخش بزرگی را در اینجا نیز به دست آورد و به لطف خط تولید قدرتمند Ryzen خود، تنها در چند سال ۳۱.۹۳ درصد از سهم خود را به دست آورد. در مورد ضریب محبوبیت، ۶ هسته با ۳۵.۶۹ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و پس از آن ۸ هسته با ۱۹.۴۹ درصد قرار دارند. پردازنده‌های چهار هسته‌ای (که احتمالا شامل کامپیوترهای قدیمی می‌شوند) هنوز توسط بخش بزرگی از گیمرها را تامین می‌کنند و تقریباً با تعداد سیستم‌های ۸ هسته‌ای موجود در بازار با آمار ۱۹.۳۰ درصد برابری می‌کنند.

این آمارها هنوز هم نشان می‌دهد که محصولات انویدیا و اینتل، با وجود قیمت بالاتر خود نسبت به رقیب همیشگی خود یعنی AMD، باز هم در میان گیمرها از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. به طوری که به نظر می‌رسد بسیاری از گیمرها، مدل‌های قدیمی و ضعیف‌تر کارت گرافیک‌های انویدیا را به مدل‌های جدید و مقرون به صرفه AMD ترجیح می‌دهند.

Loading ... Loading …
Loading ... Loading …

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.