کارت گرافیک RTX 50 GB20X انویدیا با رابط حافظه مشابه سری RTX 40 AD10x به بازار می‌آید

بر اساس اطلاعات از Kopite7kimi، گیمرها نباید انتظار داشته باشند که یک رابط حافظه ۵۱۲ بیتی برای کارت گرافیک‌های سری RTX 50 وجود داشته باشد. این فرد که اطلاعات سخت‌افزاری معتبری را منتشر می‌کند، قبلاً به چنین سناریوهایی اشاره کرده بود، اما اکنون تأکید شده است که کارت گرافیک اصلی RTX 50، معروف به GB202، تنظیمات رابط حافظه ۳۸۴ بیتی خود را حفظ خواهد کرد.
در واقع گفته شده است که تمام کارت گرافیک‌های خانواده GB20X از مشخصات رابط حافظه مشابه با نسخه AD10X (RTX 40) پشتیبانی می‌کنند. تنها تفاوت این است که احتمالا همانطور که قبلاً فاش شده بود، شرکت انویدیا نام‌گذاری یک پردازنده را از عدد «۰۴» به «۰۵» تغییر خواهد داد.

اگرچه من هنوز هم آرزوهایی در مورد رابط حافظه ۵۱۲ بیت دارم، با این وجود تنظیمات رابط حافظه کارت گرافیک GB20x با نسخه AD10x تفاوت زیادی ندارد.

منتشر شده از سوی kopite7kimi (@kopite7kimi) در تاریخ ۹ مارچ ۲۰۲۴

هرچند اگر کارت گرافیک‌های سری RTX 50 کاملا مشخصات رابط حافظه پیشین را حفظ نکند، اما شباهت بسیار زیادی با آن خواهند داشت. با این وجود از GDDR6/GDDR6X به مشخصات GDDR7 ارتقاء خواهد یافت، که اکنون به صورت رسمی توسط JEDEC تأیید شده است.

این استاندارد جدید یکبار دیگر پهنای باند حافظه را در هر ماژول افزایش خواهد داد و به شرکت انویدیا امکان بررسی گزینه‌های ظرفیت جدید را می‌دهد، زیرا استاندارد جدید امکان ارائه ظرفیت‌هایی مانند ۳ گیگابایت بر ماژول را فراهم می‌کند. این استاندارد جدید بازارهای جدیدی را برای شرکت انویدیا باز می‌کند، و نمی‌توان فرض کرد که مشخصات ظرفیت حافظه کارت گرافیک‌های جدید به طور کامل با نسخه RTX 40 یکسان خواهد بود. شرکت همکار انویدیا برای عرضه دو نسخه GDDR6X و GDDR5X به بازار، یعنی کمپانی Micron، تأیید کرده که ماژول‌های ۲۴Gb (3GB) برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است.

خط تولید کارت گرافیک GeForce RTX 40 Ada شرکت انویدیا در حال حاضر از پنج نسخه تشکیل شده است که شامل موارد زیر است:

  • AD102 (384 بیت)
  • AD103 (256 بیت)
  • AD104 (192 بیت)
  • AD106 (128 بیت)
  • AD107 (128 بیت)
کارت گرافیک  RTX 50 GB20X انویدیا با رابط حافظه مشابه سری RTX 40 AD10x به بازار می‌آید
برنامه‌ریزی شرکت Micron برای GDDR7 با ظرفیت‌های ۲ گیگابایت و ۳ گیگابایت، منبع: شرکت Micron

انتظار می‌رود کارت گرافیک‌های سری RTX 50 شرکت انویدیا تا پایان امسال رونمایی شوند. تا این لحظه، فقط مشخصات اولیه کارت گرافیک اصلی GB202 را که قرار است حداقل دارای ۲۴K هسته CUDA باشد، دریافت کرده‌ایم. علاوه بر آن، گفته شده است که کارت گرافیک‌های Blackwell همچنین از نود TSMC N3 استفاده می‌کنند و پشتیبانی از DisplayPort 2.1 را ارائه خواهند داد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.