کارت گرافیک RTX 4080 SUPER Founders Edition انویدیا فازهای برق کمتری نسبت به RTX 4080 دارد

همانطور که احتمالا می‌دانید، بیشتر بررسی کنندگان بر روی بخش عملکرد به‌روزرسانی کارت گرافیک RTX 4080 SUPER Founders Edition تمرکز کرده‌اند. تقریباً هیچ تمرکزی روی قسمت‌های داخلی این محصول وجود نداشت و درست همانطور که بسیاری گمان می‌کنند، بیشتر شبیه به کارت گرافیک اصلی است. البته لازم به ذکر است که نسخه ۴۰۸۰ SUPER با رنگ‌بندی جدید، چیپ گرافیکی جدید و حافظه سریع‌تر به بازار عرضه می‌شود، علاوه بر این تغییر شگفت‌آوری در طراحی برد نیز وجود دارد.

مشخصات کارت گرافیک RTX 4080 SUPER Founders Edition PCB

همانطور که توسط Geekerwan گزارش شده است، کارت گرافیک RTX 4080 SUPER جدید دارای پاور استیج کمتری نسبت به نسخه ۴۰۸۰ non-SUPER است. شرکت انویدیا در این کارت گرافیک تعداد فازها را از ۱۳ به ۱۱ و فازهای حافظه را از ۳ به ۲ کاهش داده است. همچنین یک فاز نزدیک به اتصال برق نیز از بین رفته است. این یک تغییر عمده محسوب نمی‌شود، اما با توجه به اینکه کارت گرافیک SUPER دارای هسته‌های بیشتر و حافظه سریع‌تر است، انتخاب جالبی خواهد بود. همچنین شایان ذکر است که نمونه ROG STRIX شرکت ایسوس که توسط Geekerwan نیز تست شده، دارای طرح‌بندی توان مشابه نسخه اصلی خواهد بود.

کارت گرافیک RTX 4080 SUPER Founders Edition انویدیا فازهای برق کمتری نسبت به RTX 4080 دارد
طرح RTX 4080 SUPER PCB منبع: Geekerwan

علاوه بر این، Geekerwan معتقد است که این تغییر در طراحی PCB به شرکت انویدیا اجازه می‌دهد تا مصرف انرژی را در طول بازی کاهش دهد. علیرغم اینکه این کارت گرافیک دارای حداکثر توان مصرفی ۳۲۰ وات است، اما در طول بازی به ۲۴۶ وات نیاز دارد که کمتر از توان مصرفی ۲۵۱ وات نسخه RTX 4080 است. این اعداد توسط شرکت انویدیا در وب سایت رسمی گزارش شده است:

کارت گرافیک RTX 4080 SUPER Founders Edition انویدیا فازهای برق کمتری نسبت به RTX 4080 دارد
مشخصات کارت گرافیک RTX 4080، منبع: NVIDIA

نام گذاری جدید:

همانطور که توسط همان بازبین فاش شد، تغییر کوچکی نیز در نام رمز کارت گرافیک ایجاد شده، به نظر می‌رسد نسخه RTX 4080 SUPER با عنوان PRESS SAMPLE برچسب گذاری شده است. به طور معمول، بررسی کنندگان نمونه‌های اولیه از دستگاه‌های سیلیکونی را از نخستین دسته‌های تولید دریافت می‌کنند، که اغلب با برچسب QUAL SAMPLE نشان داده می‌شوند یا اصلاً هیچ برچسبی ندارند. این اولین بار است که شرکت انویدیا از این برچسب جدید استفاده می‌کند، احتمالاً فقط برای نسخه Founders Edition.
تا جایی که می‌توانیم بگوییم، این مورد برای کارت گرافیک RTX 4070 SUPER صادق نبود، در حالی که مدل ۴۰۷۰ Ti SUPER و تمام نسخه‌های قبلی (۴۰۶۰Ti/4060/4070Ti) طراحی Founders Edition را نداشتند؛ بنابراین چنین برچسبی وجود نداشت.

RTX4080 SUPER PRESS SAMPLE 1200x913 1
پردازنده گرافیکی RTX 4080 AD103 400 PRESS SAMPL، منبع: Geekerwan

این تغییرات واقعاً مهم نیستند، اما جزئیات جالبی توسط برخی از بررسی کنندگان پیدا شده است. کارت‌های RTX 4080 SUPER در اکثر موارد بر اساس پایه RTX 4080 بدون SUPER استوار است، و از آنجا که هر دو کارت نیازهای مشابه TDP دارند، شرکت‌های سازنده برای تغییر طراحی PCB‌های ۴۰۸۰ به خود زحمتی ندادند. با این حال، به دلایلی، شرکت انویدیا تصمیم گرفت تا این نسخه را با عنوان Founders Edition به بازار عرضه کند.
حتماً برای کسب اطلاعات بیشتر، نقد Geekerwan را بررسی کنید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.