کارت گرافیک RTX 3050 6GB انویدیا ۲۰ درصد کندتر از نسخه ۸ گیگابایتی است

اخیرا شرکت انویدیا از جدیدترین کارت گرافیک خود را با نام GeForce RTX 3050 مجهز به ۶GB حافظه VRAM رونمایی کرد. این معرفی چندان غیرمنتظره نبود، زیرا بیش از دو ماه حدس و گمان در مورد این کارت گرافیک وجود داشت. با این حال، مشخصات این محصول در اوایل ماه ژانویه نهایی شد.
هدف شرکت انویدیا در اینجا معرفی مقرون‌به‌صرفه‌ترین کارت گرافیک RTX به بازار است، همچنین به منظور رقابت با جایگزین‌های پایین‌تری مانند سری Arc A580 یا RX 6600. در واقع مدتی است که این شرکت هیچ کارت گرافیکی با قیمت زیر ۲۰۰ دلار به بازار عرضه نکرده است. کارت گرافیک RTX 3050 شش گیگابایتی GA107-325، دارای ۲۳۰۴ هسته CUDA است که در مقایسه با مدل ۸ گیگابایتی، ۱۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. علاوه بر این، این کارت گرافیک دارای توان هدف ۷۰ وات است که به شرکای برد اجازه می‌دهد این محصول را بدون کانکتور برق به بازار عرضه کنند. با این حال، این موضوع منجر به کاهش توان بیش از ۴۰ درصد نسبت به نسخه ۸ گیگابایتی می‌شود.

کارت گرافیک‌های زیر ۲۰۰ دلار شرکت انویدیا:

  • کارت گرافیک GeForce GTX 1650 (آوریل ۲۰۱۹، ۱۴۹ دلار): ۸۹۶ هسته CUDA و ۴ گیگابایت GDDR5
  • کارت گرافیک GeForce GT 1630 (ژوئن ۲۰۲۲، ۱۶۹ دلار): ۵۱۲ هسته CUDA و ۴ گیگابایت GDDR6
  • کارت گرافیک GeForce RTX 3050 6GB (فوریه ۲۰۲۴، ۱۶۹ دلار): ۲۳۰۴ هسته CUDA و ۶ گیگابایت GDDR6

وقتی به تاریخچه عرضه محصولات زیر ۲۰۰ دلار شرکت انویدیا نگاه می‌کنیم، کارت گرافیک ۶ گیگابایتی RTX 3050 گزینه جالبی به نظر می‌رسد. محصول پیشین، یعنی کارت گرافیک GT 1630، تعداد هسته کمتری داشت اما با قیمتی بالاتر نسبت به نسخه GTX 1650 در زمان عرضه به فروش می‌رسید. اما این نسخه به خوبی نقش خود را در بازسازی بازار کارت گرافیک پس از بروز بحران کوید ۱۹ ایفا کرد.

بررسی عملکرد کارت گرافیک RTX 3050 6GB

برای مقایسه، کارت گرافیک RTX 3050 حدود ۲.۵ برابر هسته‌های بیشتری نسبت به نسخه GTX 1650 و ۴.۵ برابر نسبت به مدل GT 1630 دارد. سوال اصلی این است که چرا آن را به عنوان RTX 3050 نامگذاری کرده‌اند و این کارت گرافیک چقدر به نسخه ۸ گیگابایتی نزدیک است؟
با تشکر از ComputerBase، ما اکنون درک ابتدایی از عملکرد مدل جدید داریم. رسانه‌ها سریعاً نمونه را خریدند (حتی قبل از عرضه آن). به علاوه، شرکت انویدیا درایور اختصاصی برای این کارت گرافیک فراهم می‌کند.

کارت گرافیک 6 گیگابایتی RTX 3050 انویدیا 20 درصد کندتر از نسخه 8 گیگابایتی است
عملکرد RTX 3050 6GB در ۳DMark، منبع: ComputerBase

در بنچمارک‌های مصنوعی، کاهش ۲ گیگابایتی VRAM به طور قابل توجهی بر عملکرد تأثیر نمی‌گذارد. با این حال، در همه چهار آزمون، کارت حافظه ۲۰ درصد کاهش سرعت نسبت به نسخه ۸ گیگابایتی نشان می‌دهد. این موضوع با توجه به کاهش ۴۶ درصدی توان تعجب‌آور است. در تست‌های گیمینگ، تنها با توجه به آزمون‌های بازی Cyberpunk 2077، ما یک تفاوت مشابه را مشاهده می‌کنیم.

کارت گرافیک 6 گیگابایتی RTX 3050 انویدیا 20 درصد کندتر از نسخه 8 گیگابایتی است
عملکرد بازی RTX 3050 6GB، منبع: ComputerBase

وبسایت ComputerBase قول داده است تا بنچمارک‌های بیشتری را با تمرکز بر مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 6GB با Radeon RX 6600 و GeForce GTX 1650، در سریع‌ترین زمان ممکن منتشر کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.