کارت توسعه Hyper M.2 PCIe ایسوس تا چهار درایو SSD Gen5 را پشتیبانی می کند

ایسوس نسخه جدیدی از کارت توسعه Hyper M.2 PCIe خود را معرفی کرده است که مکمل مدل فعلی Gen4 است. این کارت توسعه M.2 SSD می‌تواند تا چهار درایو را در خود جای دهد و از پهنای باند کامل اسلات PCIe x16 استفاده بهینه کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که معرفی استاندارد PCI Gen5 با این مدل ممکن است سازگاری با سری فعلی مادربردها را محدود کند.

کارت گرافیک ایسوس RTX 4060 Ti با اسلات SSD به زودی عرضه می شود

کارت توسعه Hyper M.2 PCIe ایسوس با پهنای باند تا ۵۱۲ گیگابیت بر ثانیه

طبق اطلاعات موجود در صفحه محصولات ایسوس، این راه حل ذخیره سازی می‌تواند تا ۵۱۲ گیگابیت بر ثانیه (۶۴ گیگابایت بر ثانیه) پهنای باند را در حالت RAID0 مدیریت کند. دستیابی به این سرعت، سازندگان ذخیره سازی را ملزم به تولید درایوهای Gen5 با سرعت خواندن تا ۱۶ گیگابایت بر ثانیه می‌کند که هنوز در بازار موجود نیستند.

 کارت توسعه Hyper M.2 PCIe

کارت توسعه Hyper M.2 PCIe یک دستگاه همه کاره است و از فرم فاکتورهای مختلفی مانند ۲۲۴۲، ۲۲۶۰، ۲۲۸۰ و ۲۲۱۱۰ پشتیبانی می‌کند و با استانداردهای Gen4 و Gen5 سازگار است. به لطف سیستم Q-Latch ایسوس، نصب و تعویض درایو بدون دردسر انجام می‌شود و نیازی به پیچ کردن را از بین می‌برد.

به گفته ایسوس، این کارت به یک اتصال برق خارجی ۶ پین PCIe نیاز دارد تا به طور موثر هر چهار درایو SSD را به طور همزمان پشتیبانی کند و طبق گفته ایسوس، هر درایو می‌تواند حداکثر ۱۴ وات برق دریافت کند. کاربران می‌توانند آنها را به صورت جداگانه یا در پیکربندی‌های مختلف RAID استفاده کنند.

 کارت توسعه Hyper M.2 PCIe

به این نکته نیز باید اشاره کرد، که این کارت دارای یک سیستم خنک کننده فعال است که کل برد را پوشش می‌دهد و در عین حال طراحی تک شیار خود را حفظ کرده است. جالب اینجاست که ایسوس گزینه‌ای را برای غیرفعال کردن فن از طریق یک دکمه کوچک واقع در براکت به صورت I/O ارائه می‌دهد. علاوه بر این، چهار LED روی براکت وجود دارد، یکی برای هر SSD، که وضعیت عملکرد آنها را نشان می‌دهد.

 کارت توسعه Hyper M.2 PCIe

از نظر سازگاری، کارت توسعه Hyper M.2 PCIe، می‌تواند از تنظیمات SSD از ۱ تا ۴ درایو پشتیبانی کند. پیکربندی‌های خاص پشتیبانی‌شده به پلتفرم و پردازنده مرکزی انتخاب‌شده متکی خواهند بود (برخی از CPU‌ها تعداد خطوط PCIe فعال را محدود می‌کنند). پلتفرم‌های رومیزی پیشرفته (HEDT) مانند TRX40 و X299 پشتیبانی از خط PCIe گسترده‌تری را ارائه می‌کنند که در نتیجه می‌توانند حتی از کارت‌های توسعه بیشتری به صورت هم زمان استفاده کنند.

 کارت توسعه Hyper M.2 PCIe

با این حال، استفاده موثر از PCIe Gen5 در درجه اول در پلتفرم‌های جدیدتر مانند Intel W690، Z790، W790 یا AMD X670 و B650 دیده می‌شود. برای اینتل، پلتفرم بهینه برای این کارت، چیپست HEDT W790 است که دارای پشتیبانی از PCIe Gen5 و خطوط بیشتر در مقایسه با محصولات رده مصرف کننده عمومی است که در مجموع به ۱۶ خط محدود شده‌اند. در نتیجه، مادربردهای اینتل Z690/Z790 تنها می‌توانند از دو درایو پشتیبانی کنند، در حالی که AMD X670 می‌تواند تا چهار درایو را در صورت نصب بر روی کارت توسعه Hyper در خود جای دهد. شما می‌توانید لیست کاملی از تک تک مادربرد ایسوس و نحوه پشتیبانی آنها را در اینجا ببنید.

مدیر محصول ایسوس در بخش آمریکای شمالی نیز تایید کرده است که کارت توسعه Hyper M.2 قیمتی معادل ۷۹ دلار خواهد داشت.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.