ژاپن به زودی اولین ماهواره چوبی را در مدار زمین قرار خواهد داد!

محققان دانشگاه کیوتو در ژاپن، پس از تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که چوب درختان ماگنولیا می‌تواند به عنوان یک ماده اولیه ایده‌آل برای ساخت بدنه ماهواره باشد. بنابراین آنها تصمیم گرفته‌اند که اولین ماهواره ساخته شده با چوب را سال آینده میلادی به فضا پرتاب کنند.

ارزان‌تر، سبک‌تر و انعطاف پذیرتر از مواد رایج در صنعت فضایی

نتایج آزمایشی که اخیراً در ایستگاه فضایی بین‌المللی در میان سه نمونه چوب انجام شد، نشان داد که ماگنولیا بهترین و تطبیق پذیرترین نوع چوب برای اهداف فضایی آنها خواهد بود. این نمونه‌ها که به مدت ۱۰ ماه در معرض شرایط سخت فضا قرار داشتند، ژانویه گذشته (دی ۱۴۰۰) به زمین بازگردانده شده‌اند.

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که ماگنولیا هیچ تجزیه یا آسیبی مانند ترک خوردن، پوسته شدن یا تاب برداشتن را تجربه نکرد. علاوه بر این، هیچ تغییری در جرم این نمونه‌ی چوب قبل و بعد از قرار گرفتن در فضا مشاهده نشده است.

ماهواره چوبی

شاید در نگاه اول چوب بهترین انتخاب برای ساخت بدنه ماهواره‌های فضایی به نظر نرسد، اما این ماده اولیه مزایای منحصر به فردی دارد. تولید آن بسیار ساده‌تر و کم هزینه‌تر از آلیاژهای فلزی است که به طور سنتی برای ساخت ماهواره استفاده می‌شود. علاوه بر این، چوب سازگارتر با محیط زیست، سبک وزن‌تر، انعطاف پذیرتر و بدون شک در هنگام ورود مجدد به جو زمین به صورت کامل می‌سوزد و میزان ریسک لحظه ورود به جو را به حداقل می‌رساند. امروزه ماهواره‌هایی که ممکن است به طور کامل در جو نسوزند را به سمت نقاط دور افتاده‌ی اقیانوس‌ها هدایت می‌کنند تا میزان ریسک را به حداقل ممکن برسانند.

با این حال، یک ماهواره چوبی تمام خطرات را به طور کامل از بین نمی‌برد، زیرا اجزای داخلی آن همچنان از مواد معمول در صنعت فضایی ساخته می‌شوند که ممکن است به راحتی چوب نسوزند.

دانشگاه کیوتو در سال ۲۰۲۰ با جنگلداری Sumitomo در پروژه چوب فضایی LignoStella با هدف پرتاب یک ماهواره چوبی به فضا همکاری کرد. آزمایش‌های شبیه‌سازی‌شده در آزمایشگاه‌های روی زمین نشان دادند که چوب می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای تبدیل شدن به ماده اولیه ساخت ماهواره باشد، زیرا این ماده می‌تواند طیف وسیعی از دماها را تحمل کند و در شرایط نزدیک به خلاء نگه بدون هیچ مشکلی فرم خود را حفظ کند.

طبق گزارش منتشر شده از سوی Phys.org، ماهواره چوبی این گروه به طور مشترک توسط ناسا و آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) در سال ۲۰۲۴ پرتاب خواهد شد. اطلاعات موجود در پایگاه داده Nanosats اشاره می‌کند که این ماهواره عملیات رادیویی آماتوری را انجام می‌دهد و به آموزش دانش آموزان در مورد ویژگی‌های این ماهواره کمک می کند.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.