چین چگونه در آستانه رونمایی آیفون ۱۵، اپل را وارد بحران کرد؟

apple ceo tim cook hand head side day 64fad97ad37100c501a3e0f3

ویدیویی که چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در شبکه‌های اجتماعی چینی وایرال شد، صف‌های طولانی را دربرابر فروشگاه حضوری اپل در شهر گوانگ‌ژو نشان می‌داد؛ اما بخش دیدگاه‌های پست موردبحث، سریعاً با نظرات ضداپلی پر شد.

یک کاربر گفت: «تا زمانی که کارجویان از گوشی اپل استفاده کنند، آن‌ها را استخدام نخواهم کرد.» دیگر کاربران نوشتند که «هرگز گوشی اپل نخواهند خرید» و به بقیه توصیه کردند که «با افتخار، سراغ خرید گوشی‌های هواوی بروند.» کاربری دیگر نوشت: «چرا وقتی آمریکایی‌ها هواوی را تحریم کرده‌اند، ما فروش گوشی‌های اپل را متوقف نکنیم؟»

چین سال گذشته به آژانس‌های دولتی و شرکت‌های وابسته‌به دولت دستور داد تا سال ۲۰۲۴ کامپیوترهای خارجی را با سیستم‌های بومی جایگزین کنند. آن قانون فعلاً تأثیر خاصی روی اپل نگذاشته است. در فصل اخیر، فروش مک‌های اپل در بازار چین ۱۷ درصد رشد کرد؛ آن هم در شرایطی که قیمت مک بوک غالباً بالاتر از قیمت لپ تاپ برندهای چینی است.

تحلیلگران می‌گویند که ممنوعیت جدید آیفون در بین مقامات چینی، بخشی از پویش گسترده‌تری است که تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت. یک تحلیلگر می‌گوید: «مقامات رسمی حزب کمونیست احتمالاً مدت‌ها قبل از رسمی‌شدن ممنوعیت در روزهای اخیر، استفاده از محصولات آمریکایی را در محیط کار متوقف کرده بودند.»

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.