چین درصدد گسترش همکاری‌های فضایی با کشورهای حاشیه خلیج فارس است

china long march 2f rocket 63b1c025e73a00a3a2143482

به‌گزارش اسپیس‌نیوز، در نخستین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس و چین که آذر امسال در ریاض برگزار شد، فضا به‌عنوان یکی از چند حوزه‌ی اولویت‌دار در سه تا پنج سال آینده تعیین شد. براساس متن سخنرانی شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، این کشور در‌زمینه‌ی سنجش از دور و ماهواره‌های مخابراتی، بهره‌برداری از فضا، زیرساخت‌های هوافضا و گزینش و آموزش فضانوردان، آماده‌ی همکاری با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است. گروه بین‌دولتی شورای همکاری خلیج فارس از عربستان سعودی، امارات متحده‌ی عربی، بحرین، کویت، عمان و قطر تشکیل شده است.

شی جین پینگ در‌ادامه‌ی سخنرانی‌اش گفت: «چین از حضور فضانوردان شورای همکاری خلیج فارس در ایستگاه فضایی‌اش برای مأموریت‌های مشترک و آزمایش‌های علمی فضایی با همکاران چینی استقبال می‌کند و در فکر راه‌اندازی مرکز مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس برای اکتشافات قمری و فضای دوردست خواهد بود.» هرچند متن سخنرانی شی جین پینگ از‌نظر دامنه و جاه‌طلبی گسترده است، صحبت‌هایش صرفاً بیانگر علاقه‌ی اولیه برای ایجاد همکاری در زمینه‌های یادشده است و در این مرحله، هنوز نشانه‌ای از تعهد به تامین بودجه یا موارد عملی به‌چشم نمی‌خورد.

سخنرانی رئیس‌جمهور چین نشان می‌دهد که ایستگاه فضایی تیان‌گونگ چین برای تعامل با کشورهای سرتاسر جهان استفاده خواهد شد. چین بارها از آمادگی خود برای آموزش فضانوردان کشورهای دیگر و اعزام آن‌ها به ایستگاه فضایی تیان‌گونگ صحبت کرده است. الزامات همکاری فضانوردان بین‌المللی با چین، مانند یادگیری زبان این کشور هنوز مشخص نیست. چین نخستین پرواز فضایی سرنشین‌دارش را در سال ۲۰۰۳ انجام داد و با مأموریت شنژو ۱۵ که در ماه نوامبر پرتاب شد، تعداد این پروازها را به عدد ۱۰ رساند.

یکی از مقام‌های آکادمی فناوری فضایی چین به‌تازگی اعلام کرد که این کشور در حال بررسی توسعه‌ی ایستگاه سه‌ماژوله‌ی تیان‌گونگ است. افزودن ماژول‌های بیشتر، ظرفیت ایستگاه را برای میزبانی از فضانوردان افزایش می‌دهد. همچنین، چینی‌ها مشغول ساخت نسل جدیدی از فضاپیمای مسافربری هستند که می‌تواند تا ۶ فضانورد را به مدار نزدیک زمین حمل کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.