چگونه بعد از ۴۰ سالگی ازدواج موفقی داشته باشیم؟

امروزه در بسیاری از جوامع شاهد افزایش سن ازدواج هستیم و از سوی دیگر افزایش سن افراد می تواند تطبیق پذیری آن ها برای زندگی مشترک را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل روان شناسان توصیه هایی برای داشتن یک ازدواج موفق در سنین بالای چهل سال ارائه می کنند که به کار بستن آن ها می تواند بسیار موثر باشد.

به گزارش سیناپرس، یکی از ویژگی های شخصیتی تاثیر گذار که به عنوان مهمترین ویژگی برای رضایت از زندگی مشترک شناخته می شود، ثبات رفتاری است. تحقیقات نشان می ‌دهد؛ افرادی که احساسات بسیار پایدار دارند، بهترین ازدواج ‌ها را دارند. از سوی دیگر احساسات پایدار منعکس کننده سطوح پایین ویژگی شخصیتی روان رنجوری است.

به گفته روان شناسان، افراد دارای ثبات عاطفی و کسانی ی که روان رنجورخویی پایینی دارند، تمایلی به انتقاد از شریک زندگی خود، اتخاذ رفتار تدافعی و تحقیرآمیز در برابر همسرشان ندارند. علاوه بر این، توافق رفتاری و وظیفه شناسی نیز با رضایت از رابطه در زوج های میانسال مرتبط است.

در این میان بسیار مهم است که هر دو طرف یک رابطه همکاری و مسئولیت پذیر داشته باشند و داشتن این خصوصیات در یکی از زوجین لزوماً تضمین کننده موفقیت زندگی نیست. به گزارش سیناپرس،با این حال، روان رنجوری بیشترین تأثیر منفی را در بین تمام ویژگی های شخصیتی موثر بر میزان رضایت زوج ها از رابطه خود دارد. مطالعات آماری نشان می دهد افرادی که سطح بالایی از روان رنجورخویی دارند بیشتر احتمال دارد طلاق بگیرند.

به گزارش سیناپرس، برای اینکه درک بهتری از این موضوع داشته باشید که ویژگی های فوق چقدر سودمند هستند، لحظه ای عکس فردی را تصور کنید که پایدار، موافق و مسئولیت پذیر است طبیعتا تصویر این فرد در ذهن شما با بار مثبتی همراه است و از سوی دیگر روان رنجور بودن معمولا همراه با ناسازگاری و مسئولیت ناپذیر بودن، به عنوان مجموعه ویژگی های شخصیتی عدم کنترل بر خود شناخته می شود.

درک اینکه چرا این مجموعه از سه ویژگی شخصیتی که با آسیب شناسی روانی و سوء مصرف مواد مرتبط است ممکن است نابود کننده زندگی مشترک به ویژه در افراد میانسالی باشد که ازدواج می کنند، دشوار نیست.

نتایج این پژوهش حاصل از مطالعه ای است که ۲۱۰ زوج را مورد بررسی قرار داده است. در طول این پژوهش از آن ها در مورد شخصیت خود و همسرشان و همچنین رضایت آن ها از ازدواجشان سؤال شد.

به گزارش سیناپرس، بر اساس نتایج این تحقیق، ویژگی شخصیتی روان رنجور خویی به عنوان مهمترین ویژگی مخرب زندگی مشترک شناسایی شده و تجزیه و تحلیل ها نشان داد که پاسخ دهندگانی که در ابتدای ورود به رابطه، روان رنجورخویی بالایی داشتند، بیشتر احتمال دارد طلاق بگیرند.

مترجم: مریم عالمی

منبع: spring.org.uk

نوشته چگونه بعد از ۴۰ سالگی ازدواج موفقی داشته باشیم؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.