چک‌لیست نظافت و تمیز کردن منظم خانه در زمستان

حتما درباره‌ی خانه‌تکانی و نظافت بهاره شنیده‌اید. اما آیا می‌دانستید که نظافت زمستانی به همان اندازه مهم است؟ برای به حداقل رساندن شلوغی، دور نگه داشتن آفات و حفظ هوای تازه در خانه خود در تمام فصول، باید مطمئن شوید تمیز کردن منظم خانه در زمستان هم انجام می‌شود.

اکثر صاحبان خانه احتمالاً تا بهار منتظر می‌مانند تا تمیز کردن عمیق خانه را انجام دهند. این عملاً یک مراسم فصلی است. اما نظافت زمستانه به اندازه نظافت بهاره حیاتی است. به همین دلیل که پنجره‌ها و درهای بسته که راه هوای سرد را سد می‌کنند، راه میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها را نیز به بیرون مسدود می‌کنند و ممکن است این موجودات چندین ماه در خانه شما زندگی کنند. فراتر از مبارزه با بیماری، ایده خوبی است که خانه خود را عاری از گرد و غبار و کثیفی نگه دارید و به طور قابل توجهی به بهبود کیفیت هوای داخل خانه کمک کنید.

تمیز کردن منظم خانه و دریچه‌های هوا

تمز کردن منظم خانه در زمستان

هوای پاک در خانه شما به ویژه در زمستان بسیار مهم است. زندگی در مناطقی از کشور با رطوبت کمتر و دمای سردتر می‌تواند شیوع بیماری را به ویژه در فضاهای بسته افزایش دهد. یکی از راه‌های مهم برای بهبود کیفیت هوا، تعویض و استفاده از بهترین فیلترها برای سیستم گرمایشی است. یک مزیت این کار این است که ممکن است قبض‌های مصرف انرژی شما را نیز کاهش دهد. در بیشتر موارد تمیز کردن کانال‌های هوا به صورت حرفه ای ضروری نیست.

با این حال، اگر می‌توانید ذرات گرد و غبار قابل مشاهده را که از دریچه‌ها تخلیه می‌شوند، حذف کنید. اگر خانه را با رادیاتور گرم می‌کنید این دستگاه‌ها را هم تمیز کنید.

تمیز کردن منظم خانه و تخت و ملافه

افراد در طول سال زمان قابل توجهی را در رختخواب می‌گذرانند، بنابراین جدا از شستن منظم ملحفه‌ها، تمیز کردن عمیق تشک‌ها و ملافه‌ها نیز کاری عاقلانه است. این تمیزکاری شامل روتختی، لحاف، پتو و دامن تخت می‌شود. بد نیست که تشک خود را برای علائم ساس هم بررسی کنید و در صورت لزوم با یک شرکت کنترل آفات تماس بگیرید. همچنین زمان خوبی برای تعویض یا تمیز کردن بالش است. فراموش نکنید که تخته‌ها و قاب‌ تخت خود را هم پاک کنید.

کارواش شارژی صنعتی دی ال تی سی کد 167Vf

تمیز کردن منظم خانه و پشت وسایل بزرگ

در حالی که برخی از شما ممکن است هنگام جارو کردن زیر و پشت لوازم خود را تمیز کنید، برخی دیگر ممکن است اینطور نباشید. مقدار زیادی خرده‌های غذا و سایر کثیفی‌ها می‌توانند در زیر یخچال یا اجاق گاز جمع شوند. از این زمان سال برای جابه‌جایی این وسایل بزرگ‌تر و جارو کردن و پاک کردن پشت آن‌ها استفاده کنید. این نه تنها یک راه عالی برای تمیز کردن منظم خانه است، بلکه یک راه خوب برای به حداقل رساندن آفاتی است که ممکن است به دنبال ذخیره مواد غذایی در خانه شما به وجود بیایند.

تمیز کردن منظم خانه و فرش و موکت

در طول سال، شما و خانواده‌تان می‌توانید مقدار زیادی کثیفی و میکروب‌ را در کفش‌هایتان ردیابی کنید. تمیز کردن عمیق فرش‌ها و موکت‌ها با پاک کردن کثیفی‌ها و شامپو کردن آن‌ها می‌تواند به از بین بردن کثیفی و میکروب‌هایی که در کف‌های موکت‌کاری‌شده انباشته می‌شوند، کمک کند، به خصوص اگر خانه‌ای پر رفت و آمد دارید.

پنکه‌های سقفی و کولر

تمیز کردن خانه

گرد و غبار می‌تواند روی فن‌ها، دریچه کولرها و تزئینات و تخته‌های قرنیز جمع شود. این مناطق اغلب نقاطی نادیده گرفته شده از خانه هستند که می‌توانند حاوی گرد و غبار باشند که می‌تواند برای افراد مبتلا به آلرژی مشکلاتی ایجاد کند.

به کار بردن یک دستمال خشک کن در امتداد تزئینات و قرنیزها گرد و غبار را جمع کرده و به دفع آن کمک می‌کند.

تمیز کردن منظم خانه و از بین بردن درهم‌ریختگی‌ها

جمع آوری بسیاری از چیزها در طول سال آسان است. به احتمال زیاد، مقدار مناسبی از وسایلی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید وجود دارد که خانه شما را شلوغ می‌کنند، یا بدتر از آن، فقط در اطراف خود گرد و غبار جمع می‌کنند. بنابراین، تمیز کردن زمستانی خود را با پاکسازی بی‌رحمانه شروع کنید. چند جعبه یا کیسه مختلف را کنار بگذارید تا اقلامی را که به سطل زباله، تقدیم می‌کنید و قصد فروش آن‌ها را دارید مرتب کنید.

برای اینکه این روند کمتر طاقت‌فرسا باشد، هر بار یک اتاق را در نظر بگیرید. یکی دیگر از ترفندها برای کوتاه کردن زمان و کاهش اضطراب پروژه این است که یک تایمر برای یک ساعت، نیم ساعت یا حتی ۱۵ دقیقه تنظیم کنید. از اینکه چقدر می‌توانید در فاصله‌های کوچک زمان تمیزکاری کنید شگفت‌زده خواهید شد.

پرده و پنجره

پنجره‌ها می‌توانند گرد و غبار و کثیفی را در طول سال جمع کنند، بخصوص اگر پنجره‌ها را در ماه‌های گرم باز نگه داشته باشید. برچسب مراقبت روی پرده‌ها را بررسی کنید تا ببینید آیا می‌توان آن‌ها را با ماشین شست‌وشو داد یا خیر. اما در بیشتر موارد، مطمئن‌ترین راه این است که آن‌ها را خشکشویی کنید تا به شکوه سابق خود بازگردند.

درباره‌ی شیدها، می‌توانید با استفاده از برس جاروبرقی آن‌ها را به آرامی جارو بکشید. گردگیری پرده‌ها پیچیده‌تر است، اما از دستمال میکروفیبر و اسپری تمیزکننده استفاده کنید تا کثیفی چسبناکی که ممکن است ایجاد شده باشد، جمع کنید. تمیز کردن پنجره‌ها حتی با وجود احتمال بارش در این فصول ضروری است.

نردبان 5 پله مدل کاراسان کد05

ماشین ظرفشویی

اگرچه ماشین ظرفشویی شما مکانی است که شما به طور منظم ظرف‌ها را در آن تمیز می‌کنید، اما همچنان می‌تواند حاوی میکروب‌ها، ذرات غذا و سایر مواردی باشد که ممکن است کارایی ماشین ظرفشویی شما را کاهش دهند. این زمان را برای تمیز کردن فضای داخلی ماشین ظرفشویی خود اختصاص دهید. یکی از مهم‌ترین وظایف این است که جرم‌ها را از فیلتر پاک کنید و سپس به آرامی آن را بشویید و آبکشی کنید. این کار باعث می‌شود ماشین ظرفشویی به خوبی کار کند و بوی تازگی داشته باشد.

ورودی یا فضاهایی برای لباس زمستانی

تمام خانواده در طول سال در ورودی خانه کفش می‌پوشند پس حتماً قبل از هجوم چکمه‌های زمستانی، کل منطقه ورودی را به خوبی پاک کنید. وقت بگذارید و کمی فضا برای کت‌ها، کفش‌ها، روسری‌ها و کلاه‌های حجیم زمستانی در این مکان خالی کنید.

شومینه و دودکش

بیشتر سال، شومینه شما خاموش می‌ماند. با این حال، ممکن است آن را بیشتر در اواخر پاییز و زمستان استفاده کنید. اگرچه شومینه شما برای قرار دادن آتش در نظر گرفته شده است، اما برخی از آتش‌‌ها می‌توانند آسیب‌رسان باشند، به ویژه آتش‌هایی در زیر دودکش مناسبی قرار نداشته باشند. برای جلوگیری از آتش‌سوزی دودکش و سایر خطرات شومینه خود، مانند مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، حتما از شومینه خود نگهداری کنید و دودکش را برای استفاده در زمستان تمیز و آماده کنید.

تمیز کردن منظم خانه و مبلمان

تمیز کردن مبلمان، به خصوص روکش و کوسن‌ها، ایده خوبی است. مبلمان می‌تواند محل استراحت گرد و غبار و ذرات ریز باشد. علاوه بر ضدعفونی کردن اثاثه یا لوازم داخلی، تمیز کردن مناسب مبلمان چوبی با یک پاک‌کننده چوب در به حداقل رساندن گرد و غبار و بهبود کیفیت هوای داخل در ماه‌های زمستان کمک زیادی می‌کند.

تمیز کردن منظم خانه و گاراژ

بسیاری از صاحبان خانه‌ها از گاراژ خود برای چیزی بیشتر از پارک ماشین استفاده می‌کنند. در نتیجه، ممکن است در این منطقه شلوغی زیادی ایجاد شود. متأسفانه، این مکان می‌تواند به پناهگاهی امن برای موش‌ها، عنکبوت‌های خطرناک و سایر آفات تبدیل شود. بنابراین، ایده خوبی است که گاراژ خود را در زمستان امسال مرتب کنید. بخصوص اگر از گاراژ خود به جای انباری استفاده می‌کنید.

تمیز کردن منظم ناودان در زمستان

نظافت ناودان

در طول پاییز، برگ‌ها، شاخه‌ها و سایر زباله‌ها ممکن است در ناودان شما گیر کرده باشند. اگر این وسایل در طول زمستان در ناودان‌ها محبوس شوند، ممکن است آب به درستی از پشت بام شما تخلیه نشود. در نتیجه، ممکن است با کاهش دما، یخ روی سقف شما ایجاد شود و وزن آن ممکن است ناودان‌های شما را خراب کند. بنابراین عاقلانه است که برای تمیز کردن ناودان‌ها زمان بگذارید.

سازماندهی کمدها در زمستان

با کاهش دما، لباس‌ها و لوازم جانبی ماه‌های تابستان را کنار بگذارید تا جایی برای وسایل زمستانی خود باز کنید. اگر فضای کمی دارید، سعی کنید لباس‌های خارج از فصل را در کیسه‌های دربسته وکیوم شده در کمدها یا زیر تخت‌ها نگهداری کنید. همچنین، بررسی کنید که آیا لباس‌های زمستانی‌تان از مد افتاده، خیلی کوچک یا غیرضروری هستند یا خیر.در نظر بگیرید که لباس‌هایی را به یک خیریه محلی یا فروشگاه‌های دست دوم اهدا کنید.

سخن پایانی

سردی هوا دلیل این است که چرا زمستان بهترین زمان برای تمیز کردن خانه است. هوای سرد معمولاً به این معنی است که مردم بیشتر از همیشه زمان خود را در داخل خانه می‌گذرانند. پس مهم است که خانه شما تمیز، به خوبی نگهداری شده و مرتب باشد تا از ماندن در آن احساس راحتی کنید. به جای اینکه منتظر بمانید تا بهار خانه خود را تمیز کنید، فواید تمیز کردن عمیق را در طول زمستان هر سال در نظر بگیرید. شما زمان بیشتری در داخل خانه دارید، پس چرا آن را لذت‌بخش‌تر نکنید؟  اگر در اوایل زمستان به کارهای بزرگ بپردازید، با حداقل تلاش برای تمیز کردن، برای میزبانی تعطیلات پایان سال آماده خواهید بود و می‌توانید فضای دلپذیری برای ماندن در خانه ایجاد کنید.  در نهایت، با تمیز کردن منظم خانه، آرامش ذهنی و تعادل عاطفی بهتری خواهید داشت.

زمستان اینجاست. برای گرم ماندن در داخل خانه و برای اینکه در خانه‌تان احساس تمیزی و آرامش داشته باشید، وقت آن است که دستکش‌های نظافت خود را بپوشید و خانه را تمیز کنید.

جعبه ابزار سوپر مدرن مدل دو طبقه

۱۰۵,۵۰۰

۹۷,۹۰۰

تومان

کارواش رونیکس مدل RP-U100

۴,۶۹۰,۰۰۰

تومان

منبع: ThisOldHouse

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.