چه چیزهایی می‌توانند سپر کاپیتان آمریکا را بشکنند؟

کارآمدترین ابزاری که کاپیتان آمریکا تا کنون به دست گرفته است در واقع حتی یک جنگ‌افزار نیز به شمار نمی‌آید. شاید همین مورد باعث ویژه بودن این وسیله و همینطور شخصیتی که آن را به دست گرفته باشد. مطمئناً اعتماد به نفس بالایی نیاز است تا به دل ارتش بیگانگان بزنید آن هم تنها با یک سپر فلزی به عنوان عامل بازدارنده شما از مرگ حتمی. ولی نه استیو راجرز یک سرباز ساده است و نه این سپر یک تکه فلز معمولی.

<!–

–>

سپر کاپیتان آمریکا که به وسیله آلیاژ فلز ویبرانیوم ساخته شده است، می‌تواند در برابر ضربات نیرومندی همچون مشت‌های هالک تاب بیاورد بدون این که لگدی را به صاحبش منتقل کند. همچنین می‌تواند از روی بیش‌تر سطوح صاف، بدون این که نیروی حرکت زیادی را از دست دهد بازپرتاب شود. با این توانایی استیو می‌تواند چند هدف را فقط با یک بار پرتاب سپرش مورد اصابت قرار دهد.

ولی با وجود ویژگی‌های شگفت‌انگیز جنگ‌افزارِ کم و بیش نابودنشدنی کاپیتان آمریکا، چندین بار در دنیای کمیک‌های مارول دیده شد این سپر دچار گودی و خردشدگی شود یا حتی از میان به دو نیم بشکند. در حقیقت بیش‌تر از ده‌ها شخصیت توانسته‌اند به سپر کاپیتان آمریکا آسیب وارد کنند اما بیش‌تر این موارد مربوط به نیروها و انرژی‌هایی هستند که حتی از تحمل سپر او نیز خارج هستند.

با این که این سپر به سادگی می‌توانند اکثر موشک‌ها، گلوله‌ها و حتی چنگال‌های معروف ولوورین را براند ولی انگار محافظ خوبی در برابر نیروهای خداگونه‌ی اهالی ازگارد نیست. نه تنها ثور یک بار توانست سپر پرآوازه‌ی استیو راجرز را خم کند بلکه در خط زمانی مجزای دیگر نیز ثور با به دست آوردن نیروی فراوانی از اودین‌فورس (Odinforce) به طور کامل سپر را از بین برد.

چه چیزهایی می‌توانند سپر کاپیتان آمریکا را بشکنند؟ - ویجیاتوچه چیزهایی می‌توانند سپر کاپیتان آمریکا را بشکنند؟ - ویجیاتو

برادر بدجنس ثور، لوکی، هم با کمک اودین‌فورس در انیمیشن Avengers: Earth’s Mightiest Heroes توانست سپر کاپیتان آمریکا را بشکند. سومین ازگاردی که نازی‌له‌کنِ قرمز، سفید و آبی رنگ کاپیتان را شکسته کسی نیست جز خدای ترسِ ازگارد، سرپنت (The Serpent). در سری کوتاه Fear Itself، سرپنت به شکل شگفتی سپر را شکست؛ به سادگی آن را بالای سر خود برد و چون یک مقوا از میان نصفش کرد.

البته تنها اهالی ازگارد نیستند که می‌توانند این سپر را نابود کنند. اگر با هر گونه انرژی خداگونه به اندازه‌ی کافی به این ابزار تقریباً تخریب‌ناپذیر ضربه وارد شود، می‌توان آن را از بین برد. در سری کوتاه Secret Wars، دکتر دووم نیروهای ماورایی موجودی کیهانی به نام بیاندر (Beyonder) را می‌دزدد و با کمک آن نه تنها سپر کاپیتان آمریکا، بلکه خود کاپیتان آمریکا را محو می‌کند.

در سری کوتاه The Infinity Gauntlet نیز تانوس این سپر را بعد از به دست آوردن همه‌ی سنگ‌های بی‌نهایت دنیای مارول با یک پشت‌دستی ساده خرد می‌کند.

اما حتماً نیاز نیست تا یک موجود ماورایی از دنیایی دیگر باشید تا مایه‌ی شکستن سپر کاپیتان آمریکا شوید. در شماره‌ی ۲۱۵ کمیک Avengers، مولکول من (Molecule Man) به عنوان ویلنی از همین کره‌ی زمین، به سادگی سپر را به همراه زره آیرون من، پتک ثور و تخته‌ی سیلور سرفر تجزیه کرد.

چه چیزهایی می‌توانند سپر کاپیتان آمریکا را بشکنند؟ - ویجیاتوچه چیزهایی می‌توانند سپر کاپیتان آمریکا را بشکنند؟ - ویجیاتو

در سری کوتاه Age of Ultron هم کاپیتان آمریکا در حالی به نمایش درآمد که یک گوشه نشسته و تکه‌ای از سپر شکسته‌اش نیز در کنارش قرار گرفته است. به هر حال چه نیازی به قدرت‌های خداگونه برای شکستن سپر کاپیتان آمریکا است زمانی که ربات‌های آدمکش در دسترس‌تر هستند؟

شاید یکی از عجیب‌ترین مواردی که باعث نابود شدن سپر تخریب‌ناپذیر کاپیتان آمریکا شده سرطان باشد… سرطان ویبرانیوم. پس از این که این سپر به دست دکتر دووم نابود شد، کاپیتان از قدرت بیاندر استفاده کرد تا دوباره سپرش را سر هم کند. هر چند با بدشناسی، یک مولکول درست جای خودش قرار نگرفته بود و باعث شد سپر گونه‌ای سرطان بگیرد که با هر ضربه وارد شده، گسترش پیدا می‌کرد.

استیو راجرز که اصلاً دوست نداشت جنگ‌افزار مورد پسندش را دور بیندازد، تصمیم گرفت تا همانند یک اسباب‌بازی شکسته با چسب، سپرش را به هم بچسباند و به سفری برای پیدا کردن درمان آن برود. در نهایت سپرش بعد از نبردی که با اولیسس کلاو (Ulysses Klaw) داشت دوباره به شکل یکپارچه درآمد؛ چون سپر به میزانی انرژی به خودش جذب کرد که اثر سرطان ویبرانیوم معکوس شد.

سپر کاپیتان آمریکا به اندازه‌ی خود این قهرمان نمادین است، شاید چیزی شبیه به شاه آرتور و شمشیر اکس‌کالیبور (Excalibur). استیو راجرز به همراه سپرش هر جایی که نیاز به برقراری عدالت و نابودی شرارت باشد می‌رود. ابزاری که بیش‌تر جنبه‌ی دفاعی دارد تا بتواند هم از دارنده‌اش و هم از مردم ساده‌ی زیادی نگه‌داری کند. شاید این ابزار مثل خود هویت کاپیتان آمریکا هر از گاهی نابود و شکسته شود اما در پایان با همان قدرت و پایداری پیشین باز می‌گردد تا به وظیفه‌اش عمل کند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.