چه میزان کربن در طبیعت ذخیره شده است

تیمی از محققان با بررسی فهرستی از نزدیک به ۱۰ میلیارد درخت در آفریقای نیمه خشک و مناطق پائین دست صحرای آفریقا تخمین های دقیقی از میزان کربن ذخیره شده در این اکوسیستم ارائه می دهند. این موضوع به دلیل اهمیت بسیار زیاد کربن در تغییرات اقلیمی جهان، دارای اهمیت زیادی است.

به گزارش سیناپرس، تیمی از پژوهشگران با بررسی و ترکیب ۳۰۰ هزار تصویر ماهواره ای به مطالعه میزان کربن ذخیره شده در درختان آفریقا پرداختند.  این یافته ها می ‌توانند به بهبود درک ما از چرخه کربن کمک کرده و همچنین می تواند منبع مفیدی برای دانشمندان، سیاست‌گذاران، متخصصان احیای زمین‌ های خشک و کشاورزان باشند.

باید توجه داشت که درختان طیف وسیعی از مزایای زیست محیطی را ارائه می دهند. آن ها سرپناه و غذا برای حیوانات فراهم کرده، به اقتصاد کمک می کنند و نقش مهمی در چرخه کربن و سیستم آب و هوا دارند. این نقش‌ ها به ‌ویژه در اکوسیستم‌ های دیم اهمیت دارند. اطلاعات دقیق در مورد درختان خشک برای تلاش در کاهش تاثیرات نامطلوب آب و هوا، بررسی و محاسبه میزان کربن و حفاظت و بازسازی اکوسیستم ها مهم است، اما متاسفانه چنین داده هایی در حال حاضر وجود ندارد.

طی این مطالعات جدید دکتر کامپتون تاکر و همکارانش با پرداختن به این موضوع، ارزیابی بیش از ۹/۹ میلیارد درخت در جنوب صحرای آفریقای و بخش نیمه خشک شمال استوا در این قاره را ارائه کردند که نزدیک به ۱۰ میلیون کیلومتر مربع از زمین را پوشش می ‌دهند.

محققان در این مطالعات از یادگیری ماشینی برای اسکن ۳۲۶ هزار و ۵۲۳  تصویر ماهواره‌ای با وضوح بالا برای شناسایی و نقش ه‌برداری درختان استفاده کرده و به این ترتیب امکان تخمین میزان کربن ذخیره ‌شده در شاخ و برگ، چوب و ریشه هر درخت فراهم شد.

به گزارش سیناپرس، مقادیر کربن موجود و ذخیره شده در درختان توسط دانشمندان به مناطق مختلف با سطوح متفاوت بارندگی تقسیم شدند. این مناطق عبارتند از: مناطق فوق خشک (۰ تا ۱۵۰ میلی متر باران در سال)، خشک (۱۵۰ تا ۳۰۰ میلی متر در سال)، نیمه خشک (۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی متر در سال) و نیمه مرطوب (۶۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر در سال).

بررسی های انجام شده نشان داد: میانگین ذخایر کربن برای یک درخت منفرد ۵۱ کیلوگرم کربن در مناطق فوق ‌خشک، ۶۳ کیلو گرم در مناطق خشک، ۷۲ کیلوگرم در مناطق نیمه خشک و ۹۸ کیلوگرم  در مناطق مرطوب است.

این مطالعات گام بزرگی برای تلاش‌ ها جهت تولید داده‌ های دقیق در مورد ذخایر کربن دیم است که می‌تواند به مدیریت آینده خشکسالی کمک کند.

به گزارش سیناپرس، شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

نوشته چه میزان کربن در طبیعت ذخیره شده است اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.