چه زمانی خمیر سیلیکون لپ تاپ را تعویض کنیم؟

چه زمانی خمیر سیلیکون لپ تاپ را تعویض کنیم؟

لپ تاپ‌ها با انجام پردازش‌های مختلف، گرما تولید می‌کنند. کنترل دمای قطعات لپ تاپ از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا افزایش غیر عادی دما، باعث اختلال در عملکرد قطعات حیاتی مانند پردازنده و کارت‌ گرافیک می‌شود. از این رو، تولید کنندگان لپ تاپ به منظور کاهش اثرات منفی گرما، از روش‌های متنوعی برای تخلیه حرارت استفاده می‌کنند.

<!–

–>

تصویر خمیر سیلیکون لپ تاپتصویر خمیر سیلیکون لپ تاپ

برای کنترل دمای پردازنده از انواع خنک کنندها استفاده می‌شود. برای اتصال خنک کننده به پردازنده، از عایق گرمایی به نام خمیر حرارتی یا خمیر سیلیکون استفاده می‌شود. در این مقاله از ویجیاتو به بررسی زمان مناسب تمدید و تعویض خمیر سیلیکون لپ تاپ می‌پردازیم.


خمیر سیلیکون چیست؟

خمیر حرارتی یا گریس گرمایی (Thermal Paste) نوعی خمیر رسانای گرما است. این ماده به دلیل رسانایی بالای گرما، بین قطعات خنک کننده و قطعاتی که نیاز به کنترل دما دارند، استفاده می‌شود. از این خمیر برای اتقال جریان گرما از قطعه‌ای به قطعه دیگر استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین استفاده‌های خمیر سلیکونی بین پردازنده و خنک کننده است.

چرا باید از خمیر سیلیکون لپ تاپ استفاده کنیم؟

خیمر سیلیکون لپ تاپ با پر کردن منافذ بین خنک کننده و پردازنده، باعث خنک شدن بهتر پردازنده می‌شود. همچنین استفاده خمیر سیلیکون مناسب می‌تواند تأثیر چشم‌گیری بر عملکرد کامپیوتر داشته باشد. اگر قصد اورکلاک (Overclock) کردن پردازنده خود را دارید، انتخاب یک خمیر سیلیکون مناسب حیاطی است.

تصویر خمیر سیلیکون لپ تاپتصویر خمیر سیلیکون لپ تاپ

استفاده از خمیرهای حرارتی نقش پررنگی در کنترل دمای تولید شده و بازده کامپیوتر دارد. با اعمال یک لایه نازک از خمیر حرارتی بین قطعاتی مانند پردازنده و سطح خنک‌کننده، انتقال حرارت بهبود می‌یابد و از افزایش دما جلوگیری می‌شود. همچنین، انتخاب بهترین خمیر سیلیکون با مشخصه‌های مناسب به طور قابل توجهی به پایداری و کارایی سیستم کمک می‌کند.


چه زمانی باید خمیر سیلیکون لپ تاپ تعویض شود؟

خمیرهای سیلیکون با توجه به برند سازنده و مواد مورد استفاده، دارای عمرهای مفید متفاوتی هستند. زمان مناسب تعویض، برای اکثر خمیرهای حرارتی حدود یک تا دو سال است اما برای خمیرهای باکیفیت و رده بالا این بازه زمانی به چهار سال نیز می‌رسد.

تصویر خمیر سیلیکونتصویر خمیر سیلیکون

دمای کامپیوتر هنگام انجام عملیات‌هایی مانند انجام بازی‌ها، که به قدرت پردارش بالایی نیاز دارند، افزایش پیدا می‌کند. اگر هنگام انجام فعالیت‌هایی با بار پردازشی، شاهد تولید گرمای غیر معمول و یا خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ هستید، زمان تعویض خمیر سیلیکون فرا رسیده است.

تصویر پردازنده همراه با خمیر حرارتیتصویر پردازنده همراه با خمیر حرارتی

درصورت تمدید نکردن خمیر سیلیکون ممکن است با مشکلاتی مانند بازده کم پردازنده، دمای بالا و خاموشی‌های متعدد روبه‌رو شوید. برای تعویض خمیر سیلیکون ابتدا باید خمیر مورد نظر خود را انتخاب کنید. انتخاب خمیر مناسب بسیار حائز اهمیت است. خمیرهای سیلیکونی بسیار متنوع هستند و این تنوع باعث ایجاد اختلاف قیمت میان مدل‌های متفاوت شده است.


کلام پایانی

در این مقاله از ویجیاتو به بررسی اثرات استفاده از خمیر حرارتی و زمان مناسب تمدید آن پرداختیم. خمیر سیلیکون لپ تاپ نقش بسیار پر رنگی در میزان عملکرد و بازده قطعات کامپیوتر دارد. خمیرهای سیلیکون مانند تمامی مواد شیمیایی دارای میزان عمر مفید مشخصی هستند. اگر برای تمدید و یا تعویض خمیر حرارتی اقدامی انجام نشود، خطر اختلال در عملکرد قطعاتی مانند پردازنده افزایش می‌یابد.

چرا باید از خمیر سیلیکون استفاده کنیم؟

اسفاده از خمیرهای حرارتی به قدرت خنک کننده‌ها می‌افزاید و باعث خنک شدن بهتر پردازنده می‌شود.

خمیر سیلیکون چیست؟

نوعی ماده خمیری و چسب رسانای گرمایی است.

بازه زمانی مناسب برای تعویض خمیر سیلیکون چقدر است؟

زمان مناسب تعویض، برای اکثر خمیرهای حرارتی حدود یک تا دو سال است.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.